Actualitate
Agonia sparanghelului românesc

Am avut și noi sparanghel. Verde și galben. Și încă mai avem. Dar nu se știe pentru cât timp. Pentru că îl culegem din altă parte. Și nu este sparanghel autohton. Este sparanghel german. Pe măsură ce culegem mai mult sparanghel german vom culege tot mai puțin sparanghel românesc. E o lege implacabilă a vaselor comunicante. Așa că mergem la market și cumpărăm sparanghel german. Din ce în ce mai mult.
Pentru a înțelege agonia sparanghelului românesc, trebuie să frunzărim cea mai faimoasă carte de bucate semnată de Sanda Marin, după care și astăzi gătesc gospodinele din România. Sanda Marin s-a lansat între cele două războiaie mondiale. Între altele, această lucrare de referință în arta culinară ne oferă și un mare număr de rețete de pregătire a sparanghelului. Această carte care-și perpetuează și astăzi învățăturile demonstrează dacă nu existența unui cult al sparanghelului în România, cel puțin existența în trecut a unor culturi semnificative de sparanghel. Dar în acele timpuri sparanghelul german era cultivat și cules de țărani germani. În noile timpuri, sparanghelul verde și galben produs de Germania este crescut și cules de țărani români. Iar treaba este atât de serioasă, încât a făcut și obiectul primei victorii de răsunet împotriva pandemiei cu coronavirus. Mii și în curând zeci de mii de români sparg blocada, ies din încercuire și iau sub ocupație plantațiile de sparanghel din Germania. La capătul acestei aventuri se întorc în România. Cu sau fără coronavirus. Dar, cu certitudine, pentru a cumpăra de la supermarket sparanghel german. La preț german.
De ce se întâmplă asta ? Nu e deloc complicat de răspuns. Scurta și dramatica istorie a sparanghelului ne spune aproape totul despre poziția pe care România o ocupă în sânul generoasei familii a statelor europene. Și nu trebuie să facem altceva decât să descriem șmecheria. Apropo, etimologia acestui cuvânt este tot de sorginte germană. Șmecheria începe aparent de la Bruxelles. Acolo se stabilesc subvențiile pe care diferite state europene le primesc pentru agricultură. Evident primesc aceste subvenții tot din ceea ce statele au dat. Pentru că la Bruxelles nu funcționează vreo tipografie de euro. De aceea e Uniunea, pentru că, cel puțin formal, e bazată pe coeziune. Și pe solidaritate. Principiul enunțat este că treptat, și în baza celor două valori împărtășite de statele europene, diferențele dintre acestea nu se accentuează ci se atenuează. Și aici funcționează principiul vaselor comunicante. Însă doar teoteric. Teoretic ar trebui ca statele care au fost de cealaltă parte a Cortinei de Fier după cel de-a doilea război mondial, în urma unor decizii arbitrare ale marilor puteri, și care astfel au atins un anumit nivel de prosperitate, să transfere treptat prosperitate și în statele care au avut ghinionul de a deveni sateliți ai Moscovei. Și care, din acest motiv, au rămas sărace. Dar una este teoria și alta este paractica când vine vorba despre sparanghel.
La capitolul sparanghel treaba stă altfel. La fel ca și în privința celorlalte culturi, câteva state primesc subvenții grase pentru fermieri din fondurile comune ale Uniunii Europene. De câteva ori mai mari sunt aceste subvenții decât în cazul unei țări cum este România. Cu acești bani suplimentari, fermierul german își poate permite să aducă la muncă români pe post de sclavi pe care îi plătește de câteva ori mai consistent decât ar putea fi plătiți în România pentru aceeași muncă. Pentru că în cazul României subvenția este de câteva ori mai mică. În plus, fermierul german care are o cultură de sparanghel poate lua credite de la băncile germane în scopul de a -și face investiții cu o dobândă de câteva ori mai mică decât dobânda plătită de fermierii români unor subsidiare ale unor mari bănci germane care funcționează în România. Mai există și subvenții pe care fermierul german le primește pentru cultivarea sparanghelului din partea statului german.
Ei bine, toate acestea fac diferența. O diferență fundamentală. Oricât de mult s-ar da peste cap un fermier român el este totuși făcut knock-out de fermierul german care are buzunarele doldora de subvenții. Așa că românii ce să facă? Pleacă în masă în Germania pentru a face și mai puternic sparanghelul german .
Ce ar putea să facă în aceste condiții autoritățile de la București? Trei lucruri mari și late. Unu: să negocieze în forță bătând cu pumnul în masă dacă este nevoie, utilizând dreptul de veto dacă este nevoie, pentru a fi eliminată discriminarea legată de subvenție. Doi: să oblige, prin intermediul Băncii Naționale și a unor legi, ca sucursalele băcilor străine din România să acorde credite în condiții similare celor existente în țările de origine. Sparanghelul românesc trebuie să primească aceiași bani comunitari ca și sparanghelul nemțesc. Trei: mai ales acum, în perioadă de criză, când se mai anunță și o uriașă criză alimentară, același stat român mai trebuie să facă ceva. Și anume să decidă cu curaj o subvenționare în forță a culturilor agricole. Inclusiv a culturilor de sparanghel. Dacă cele trei condiții sunt îndeplinite, fermierul român va dispune de suficient de mulți bani pentru a-i face o concurență reală fermierului german care astfel va fi lipsit de zeci de mii de sclavi din Est.
Altfel degeaba ne mirăm că mii de români, în curând zeci de mii, sparg blocada, fac praf și pulbere ordonanțele militare și alte legi ale statului român și, exercitându-și vezi doamne dreptul la liberă circulație în UE pleacă în valuri în Vest după ce au sosit tot în valuri din Vest de unde, nu cu multă vreme în urmă, și-au luat un picior în fund. Atrag atenția asupra faptului că ceea ce se întâmplă sub ochii noștri în ultimele zile în câteva aeroporturi internaționale în România reprezintă încălcări grave în primul rând ale Ordonanțelor Militare. Conform acestora, sub nicio formă, nicio persoană nu poate pleca hai-hui din zone carantinate. Și totuși oamenii pleacă în masă pe drumul sparanghelului. Conform acelorași Ordonanțe Militare, orice persoană se deplasează trebuie să prezinte câteva documente. Dacă se deplasează pe distanțe mai mari pentru a munci, trebuie să aibă asupra sa contractul de muncă semnat de angajator. Or, atenție, niciunul dintre miile de români care s-au deplasat sute de kilometri în coloane de mașini luând în final cu asalt aeroporturile internaționale pentru a se urca în chartere, nu a avut un contract de muncă. Ei au primit și au semnat contractele de muncă la scara avionului. Dar până acolo fluxul de persoane reprezintă un fapt infracțional. Săvârșit cu complicitatea autorităților. Nici nu se putea altfel în condițiile în care filtrele asigurate de poliție, jandarmi și Armată sunt din 30 în 30 de kilometri. Să fi înnebunit simultan toți oamenii care asigură ordinea pe drumurile publice? Nicidecum. Atunci ce s-a întâmplat?
A existat, știm cu precizie acest lucru, un „aranjament” la nivel diplomatic. Iar România s-a executat. Acest „aranjament” a fost girat cap-coadă de președintele Klaus Iohannis. Și Guvernul s-a conformat. Încălcând flagrant și ostentativ propriul Decret de stare de urgență și propriile Ordonanțe Militare.
Abia acum înțelegem și mai ușor cum se face că sparanghelul german îl extermină pe cel românesc. E clar că autoritățile de la București se află în complicitate cu autoritățile din nucleul dur al Uniunii Europene în câteva chestiuni esențiale, undeva într-o notă de subsol figurând și competiția sparanghelului. Reprezentanții noștri la toate nivelurile de decizie ale Uniunii Europene nu fac altceva decât să pocnească din călcâie, ploconindu-se în fața nucleului dur. Se pare că de aceea au și ajuns unde au ajuns. Și așa se face că în aceste zile, când nici măcar nu ne trezește din anestezie dușul rece al sparanghelului, aflăm și asistăm impasibili la o altă nelegiuire. Sute de miliarde de euro ale UE, destinate atenuării crizei economice, sunt transferate exclusiv în statele din zona euro. Celelalte state nu pupă nimic. Nici România. Care prin reprezentanții ei acceptă automat orice solicitare a nucleului dur. Așa decurge pe scurt agonia sparanghelului românesc. La propriu și la figurat.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 3 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 5 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 2 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 2 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 4 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 8 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare