Featured
Livrările de avioane Gripen către Ucraina

Micael Johansson, CEO-ul producătorului suedez Saab, rămâne optimist în privința posibilității ca Suedia să decidă să trimită avioane de vânătoare multirol JAS 39 Gripen în Ucraina, consolidând astfel capacitățile de atac, pe lângă avioanele F-16 fabricate în SUA și Mirage 2000 din Franța.
Oportunități pentru pilotaj și livrări
Johansson a declarat pentru Breaking Defense, la Conferința de Securitate de la München, că speră ca „fără a sări la concluzii [la nivel politic]” să se ajungă la un acord pe termen lung care să permită pilotilor ucraineni să înceapă instruirea în Suedia, să învețe limba engleză și să înceapă să zboare cu aceste avioane de luptă cu un singur motor.
El a precizat că, pe termen lung, avioanele mai avansate Gripen E ar trebui trimise la Kiev, dar a subliniat că „este pur și simplu o decizie politică” care trebuie luată pentru a iniția întregul proces, începând cu platformele mai vechi C/D.
Situația actuală a acordurilor
Un purtător de cuvânt al Ministerului suedez al Apărării a declarat că nu sunt noutăți în legătură cu Gripen, menționând că „coalitia pentru capacitatea forțelor aeriene a sfătuit Suedia să aștepte implementarea F-16”. Suedia a donat deja piese de schimb în valoare de 2,3 miliarde SEK (214 milioane de dolari).
„Prin achiziționarea de piese materiale noi, un număr de JAS 39C/D vor fi salvate de la demontare și pot fi considerate pentru o posibilă donație viitoare către Ucraina,” a afirmat guvernul suedez.
Cerințele aliaților NATO
Aliații NATO au cerut anterior Suediei să amâne trimiterea aeronavelor Gripen, astfel încât Ucraina să se concentreze mai întâi pe operarea avioanelor F-16, evitând astfel suprasolicitarea piloților cu o varietate de tipuri de aeronave. Un număr mic de avioane Mirage din Franța au fost trimise deja la Kiev.
Generalul Onno Eichelsheim, șeful apărării din Olanda, a afirmat anul trecut că, pe termen lung, trebuie să se evite oferirea prea multor sisteme Ucrainei, deoarece există o penurie de piloți.
Acorduri pentru avioane F-16
Belgia, Danemarca, Olanda și Norvegia au convenit asupra furnizării a aproximativ 80 de F-16 sub o coalitie pentru capacitatea forțelor aeriene, care include 16 națiuni. De asemenea, Danemarca, România, Regatul Unit și SUA au contribuit la instruirea piloților ucraineni pe aceste avioane. Înainte de livrările de F-16 și Mirage, Forțele Aeriene ucrainene depindeau în principal de avioanele de luptă MiG-29 și Su-27 din epoca sovietică pentru a contracara invazia Rusiei.
Analize și recomandări
Analistii în domeniul apărării au cerut în mod constant livrarea Gripen în Ucraina. Un raport din 2022 al Institutului Royal United Services din Marea Britanie (RUSI) a numit avioanele Gripen „candidatul cel mai potrivit” dintre avioanele de luptă fabricate în Occident, capabil să îndeplinească cerințele operaționale.
Raportul subliniază, de asemenea, că avioanele ar minimiza riscul ca Ucraina să fie supusă atacurilor cu rachete de lungă distanță din partea Rusiei.
Flota suedeză de Gripen
Aviația suedeză operează în prezent aproape 100 de avioane Gripen. Datorită unui program de modernizare C/D și achiziției a 60 de modele E, ambele sub contract cu Saab, forțele aeriene suedeze intenționează să extindă flota Gripen la 120 de aeronave pe termen lung.
Johansson a menționat că mai multe tipuri Gripen E au fost predate Centrului de testare al Administrației Suedeze pentru Materiale de Apărare (FMV), în pregătirea pentru primele livrări către baza aeriană Satenas a Forțelor Aeriene Suedeze.
Exporturi și colaborări internaționale
Brazilia este singurul client de export al versiunii E, în timp ce tipul C/D este, de asemenea, operat de Republica Cehă, Ungaria, Africa de Sud și Thailanda. Această diversitate în utilizarea Gripen la nivel internațional subliniază versatilitatea și eficiența acestor aeronave pe piața globală de apărare.
Concluzie
Deși decizia de a trimite Gripen în Ucraina rămâne o chestiune politică, optimismul lui Johansson reflectă o dorință mai largă de a sprijini Ucraina în fața provocărilor actuale. Perspectivele privind instruirea piloților ucraineni și livrările viitoare pot avea un impact semnificativ asupra situației de securitate în regiune.
Exclusiv
Politeanu, Primarul-Paratrăsnet: Cum gunoiul imobiliar incearcă să murdărească imaginea unui oraș infrumusețat
Exclusiv
De la „fofilica” la Prefectură: Ascensiunea halucinantă a unui combinagiu politic – Zoia, „mama” lui Matei, chiar ești bine?!
Anchete
CORUPȚIE ÎN SĂNĂTATEA DIN BRAȘOV: DNA SPARGE CUIBUL – Percheziții la Spitale, DSP și Firme!
-
Exclusivacum 3 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 23 de ore
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 9 ore
Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi