Actualitate
ULUITOR, IOHANNIS AR FI FOST AVERTIZAT DESPRE PANDEMIE!

Dacă sunt adevărate informațiile care au bubuit în Israel zilele trecute, după ce au fost lansate de Channel 12, rezultă că președintele Klaus Iohannis a știut din timp de existența unei epidemii extrem de periculoase, care urma să se transforme în pandemie. De când ar fi știut Iohannis? Stați bine pe scaun. Și spălați-vă pe față. Din prima săptămână a lunii noiembrie 2019. Ce s-a întâmplat atunci? Serviciile americane de intelligence, conform presei israeliene, care prezintă și documente în acest sens, ar fi informat Israelul și rând pe rând toți partenerii NATO, inclusiv România, asupra epidemiei declanșate în China la Wuhan. Cândva, spre sfârșitul lunii ianuarie 2020, deci cu o întârziere de peste două luni și jumătate, întrebat fiind de un jurnalist, Klaus Iohannis a calificat epidemia drept o știre oarecare de presă. E strigător la cer!
Să fim foarte atenți la câteva date și informații, pe care este bine să le punem acum cap la cap. Conform informațiilor și documentelor presei israeliene, serviciile de intelligence ale Statelor Unite, nu se precizează care, ar fi obținut în prima săptămână a lunii noiembrie informații despre un virus extrem de periculos, cu o viteză uriașă de propagare, care a contaminat primele persoane în provincia Wuhan, care numără 60 de milioane de locuitori. Considerând această informație ca având o importanță capitală și fiind de interes major în plan geostrategic, respectivele servicii de informații de pe malul Potomacului, cu certitudine cu avizul președintelui Donald Trump sau poate chiar din inițiativa acestuia, reacționează loial și responsabil și informează de îndată pe canale secrete Israelul și toate statele NATO. Dezvăluirea, având o mare greutate și o mare credibilitate, întrucât – din nou, atenție mărită – venea imediat după surprinzătoarele demiteri operate de către conducerea statului chinez împotriva conducerilor politice ale regiunii Wuhan și ale orașului. În mod normal, toate autoritățile acestor state ar fi trebuit să ia cuvenitele măsuri, pentru a nu se ajunge la soluția de avarie, cea vizând distanțarea socială a sute de milioane de cetățeni ai planetei. Dar acest lucru nu s-a întâmplat.
Să pornim de la premiza că o televiziune serioasă din Israel, cum este Channel 12, nu a înnebunit. Și că a publicat această informație bombă după ce datele au fost verificate și confirmate. În aceste condiții, este interesant de văzut care a fost circuitul informației în lume în general și în România în special. Știrea vorbește despre serviciile de intelligence, în sensul că acestea au informat statele. Statele Unite au mai multe servicii de intelligence. Dintre care cel mai puternic este CIA. Rezultă că CIA sau un alt serviciu de informații american a distribuit informații aliaților NATO. Dar cui putea să o facă? NATO este o structură militară și politică. Informația putea fi transmisă fie miniștrilor Apărării, fie serviciilor secrete ale armatelor NATO, fie principalelor servicii secrete din fiecare stat membru, care colaborează cu CIA, dacă CIA a obținut și a difuzat informația. Din perspectiva României, ce rezultă?
Printr-un raționament care nu poate fi decât corect, rezultă un parcurs cât se poate de clar al acestor informații bombă transmise de Washington. Indiferent pe ce canal ar fi venit, întrucât în România există o comunitate a serviciilor de informații, există un Consiliu Suprem de Apărare a Țării și un președinte al acestui Consiliu, care este și președintele României, informația despre virus existentă deja în prima săptămână a lunii noiembrie ar fi trebuit în mod obligatoriu să fie adusă în mod direct sau indirect la cunoștința lui Klaus Iohannis.
Dar Klaus Iohannis nu a reacționat în niciun fel în prima săptămână a lunii noiembrie 2019. Sau, dacă a avut vreo reacție, aceasta nu a fost în niciun caz publică. În plan public, el a reacționat mult mai târziu, abia în acest an, când, întrebat de un jurnalist în legătură cu pericolul unei epidemii în România, a catalogat întrebarea drept rezultatul unei simple informații de presă. Deci fără prea mare valoare operativă. În mod obligatoriu, pasul următor este să ne punem următoarea întrebare. După ce Klaus Iohannis a primit informația vizând epidemia cu coronavirus pe canale oficiale și cât se poate de serioase, cum a reacționat? A considerat această informație drept serioasă, dar strict secretă și a tratat-o ca atare sau pur și simplu, prins de iureșul evenimentelor politice din România, pe care în mare parte tot el le-a declanșat, a pus informația la sertar? În primul scenariu, dacă a luat informația în serios, este de presupus că a adoptat cu discreția cuvenită și o serie de măsuri de natură a preveni declanșarea unei epidemii în România, și ca o a doua linie de apărare, în situația în care acest lucru nu era posibil, de natura a-i limita consecințele negative. Numai că aceste măsuri nu s-au văzut. Despre ele nu s-a vorbit nici măcar în mediile cele mai înate și cele mai privilegiate din România sub aspectul informațiilor cu caracter sensibil. Pe cale logică, rezultă că, dintr-un motiv sau altul, Iohannis a recurs la cel de-al doilea scenariu. Acela de a pune pur și simplu la sertar informația sosită de la Washington.
Suntem acum în scenariul numărul doi. Dacă așa stau lucrurile, atunci se pune firește întrebarea de ce pentru președintele Klaus Iohannis a fost mai important să ignore pericolul propagării în România a unei epidemii de coronavirus? Ce îl preocupa în perioada respectivă, a doua săptămână a lunii noiembrie și până la sfârșitul anului, pe președintele Klaus Iohannis? Dacă mergem puțin înapoi și consultăm agenda politică, vom observa cu ușurință că ea era concentrată asupra declanșării alegerilor parlamentare anticipate, care urmau să fie suprapuse cu alegerile locale și să măture „ciuma roșie” de pe scena politică. Trecuse o lună de la dărâmarea Guvernului Dăncilă printr-o moțiune de cenzură. La Palatul Victoria se instalase Guvernul Orban 1, iar premierul anunța că făcea scurtă la mâna dreaptă semnând demiteri și numiri în administrația publică centrală. Erau declanșate anchete peste anchete sub forma unor operațiuni de audit în toate instituțiile administrației publice centrale și locale. Florin Cîțu, ministrul Finanțelor anunța găuri uriașe în buget lăsate de PSD și anticipa depășirea cifrei de deficit.
Dacă președintele Klaus Iohannis s-ar fi concentrat asupra epidemiei, care se putea transforma și s-a și transforat de altfel în pandemie, agenda sa politică ar fi suferit de îndată schimbări majore. Ar fi fost nevoie de stabilitate politică, de un Guvern puternic, susținut parlamentar și în baza unei colaborări cu opoziția. Diabolizarea PSD ar fi trebuit să fie oprită. Și ar fi trebuit să vedem încă din luna noiembrie primele măsuri legate de prevenirea epidemiei și de diminuarea consecințelor unei crize economice la nivel mondial și național, care urma să se instaleze cu viteză. Nu am văzut însă nimic din toate acestea. Ca un veritabil Don Quijote, Klaus Iohannis a luat în piept morile de vânt, sub pretextul că epidemia este o simplă știre de presă. A spus-o cu eleganță, ferindu-se să o taxeze drept fake news.
Ceva mă reține, cel puțin pentru moment, să fiu ceva mai caustic. Mă reține faptul că, din informațiile de care dispun, nici în celealte state NATO nu au fost adoptate cuvenitele măsuri. Și nici măcar în Statele Unite ale Americii. Să fi greșit toți în frunte cu cei mai puternici aliați ai noștri, iar conducerea României să fi adoptat pur și simplu o atitudine de mimetism? Informația, care este o veritabilă bombă de presă la nivel mondial, lansată de presa israeliană, mai trebuie verificată și documentată. Ziariști din lumea întreagă ar trebui să mai sape, pentru ca ea să devină certă. Dacă se confirmă, atunci cumva respectiva informație se află, vrem sau nu vrem să recunoaștem, la temelia războiului economic la nivel global care s-a declanșat cu repeziciune sub ochii noștri și la capătul căruia vom avea națiuni învinse și națiuni învingătoare. Dacă însă informația este falsă și totuși i se dă curs rând pe rând în toate statele NATO, impactul ei ar putea fi devastator. Comparabil cu impactul pe care l-a avut informația falsă furnizată de serviciul britanic de informații MI6 și care a oferit Statelor Unite pretextul de a declanșa războiul împotriva Irakului și a mătura de la putere regimul lui Saddam Hussein.
E important să observăm că în ambele variante posibile, în niciun fel Serviciul Român de Informații nu putea rămâne străin. Chiar dacă această informație din prima săptămână a lunii noiembrie 2019 ar fi fost transmisă de la Washington pe alte canale, ea inevitabil trebuia să ajungă și pe masa de lucru a directorului SRI Eduard Hellvig. Poate, dacă primește cuvenita dezlegare, mai devreme sau mai târziu, acesta ne va spune câte ceva. (Sorin Roșca Stănescu)
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
Actualitate
Generalul Kenneth Wilsbach, ales de Donald Trump pentru a conduce Forțele Aeriene ale SUA, pe fondul controverselor și al tensiunilor cu China

Într-o decizie surprinzătoare, președintele Donald Trump l-a selectat oficial pe generalul Kenneth Wilsbach pentru a ocupa funcția de șef de Stat Major al Forțelor Aeriene, conform unei notificări transmise Congresului. Anunțul vine după o perioadă de incertitudine marcată de dezbateri intense și campanii neobișnuite în cadrul comunității aviatice.
O nominalizare atipică, presărată cu obstacole
Breaking Defense a raportat în premieră, pe 26 septembrie, că Wilsbach era alegerea lui Trump pentru a-l înlocui pe generalul David Allvin, care a anunțat neașteptat luna trecută că se va retrage din funcția de ofițer uniformat de rang înalt al serviciului în noiembrie, la jumătatea mandatului său de patru ani.
Drumul lui Wilsbach spre funcția de șef de stat major a fost unul neobișnuit, comparativ cu procesul tipic de nominalizare birocratică. Totul a început când a demisionat din funcția de șef al Comandamentului de Luptă Aeriană în august. Generalul cu patru stele a anunțat la momentul respectiv că intenționează să se pensioneze, însă, când Allvin și-a anunțat plecarea câteva zile mai târziu, Wilsbach a apărut ulterior ca favorit pentru acest post.
Controverse legate de politicile DEI și o campanie inedită
Candidatura generalului a părut apoi blocată după ce conturi de social media au denunțat declarațiile anterioare ale lui Wilsbach privind diversitatea, echitatea și incluziunea (DEI), susținând în schimb pe șeful Comandamentului de Grevă Globală al Forțelor Aeriene, generalul Thomas Bussiere, pentru funcția de conducere a serviciului. Bussiere fusese anterior ales să ocupe funcția de viceșef al Forțelor Aeriene, dar Aviation Week a raportat că nominalizarea sa a fost retrasă.
Această campanie fără precedent pentru rolul militar de conducere al Forțelor Aeriene a devenit subiectul principal de discuție în cadrul comunității aviatice și a fost un subiect fierbinte printre participanții la conferința Asociației Forțelor Aeriene și Spațiale de săptămâna trecută. Secretarul Forțelor Aeriene, Troy Meink, într-o conferință de presă cu reporterii pe 22 septembrie, a minimalizat îngrijorările conform cărora serviciul ar rămâne fără lider în funcția sa uniformată de conducere, spunând că „esențialul este că nu vom rămâne fără un șef”.
Depășirea blocajului și tensiuni geopolitice
Apoi, pe 26 septembrie, surse au declarat pentru Breaking Defense că candidatura lui Wilsbach pentru funcția de șef de stat major a depășit blocajul și că nominalizarea generalului pentru acest post era așteptată în zilele următoare. Senatul a primit oficial nominalizarea sa luni seara, conform notificării transmise Congresului.
Wilsbach este pilot de vânătoare, pilotând aeronave precum F-22 Raptor, F-15 și F-16. Dacă va fi confirmat, el va ghida Forțele Aeriene printr-o serie de transformări în curs sub administrația Trump și va servi într-o perioadă critică, pe măsură ce cresc temerile că China ar putea invada Taiwanul și ar invoca un răspuns din partea SUA.
Atenționări privind interceptările aeriene chineze
În nume propriu, Wilsbach a comandat forțe în timpul a ceea ce el a numit interceptări „complet neprofesionale și total nesigure” de către piloții chinezi.
„Ceea ce este deranjant este că… răspunsul lor tipic este: ‘Este vina ta, pentru că acest lucru nu s-ar fi întâmplat dacă nu erai aici'”, a declarat Wilsbach reporterilor în septembrie 2023, referindu-se la cazurile în care oficialii americani au reușit să-i confrunte pe omologii lor chinezi cu privire la interceptări.
„Faceți-o în siguranță, faceți-o profesional și totul va fi bine”, a spus Wilsbach. „Nu vom avea o eroare de calcul. Nu vom avea un dezastru.”
-
Exclusivacum 3 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 5 zile
Prahova penală: Cum un sef de poliție transformă mita în… inșelăciune!
-
Exclusivacum 4 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 5 zile
Ciuruitorul de Ploiești revine la Notariat! Lupu Marioara, Nichita și ‘fleacul’ de sute de inimi frânte
-
Exclusivacum 5 zile
EXCLUSIV: Președintele FSANP trage un semnal de alarmă cutremurător din interiorul sistemului penitenciar: „ANP are nevoie de terapie urgentă!”
-
Exclusivacum 4 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?