Actualitate
Războiul gafelor pe axa Washington-Teheran

Acum e oficial. O recunosc toate statele. Este război. Dar nu război mondial, așa cum se afirmă din ce în ce mai mult în mediul electronic. Este un război regional. Încă. Dar care implică un număr destul de mare de state. Și care are tendința de a se mondializa. Până una alta însă, asistăm la o întrecere incredibilă de gafe. Lansate de ambele părți. Să fie oare greșeli intenționate?
În cele cinci zile care au trecut de la lovitura de dronă care a pus capăt zilelor generalului Soleimani, cea mai mare gafă produsă de Donald Trump a fost amenințarea cu distrugerea unor situri arheologice de mare valoare culturală din Iran. Căreia i s-a adăugat, în scurt timp, o a doua amenințare vizând posibilitatea unei escaladări disproporționate a conflictului din direcția SUA. S-au adăugat acestor afirmații altele, la fel de bulversante. Iar cea mai mare gafă a Teheranului, cu consecințe politice greu de estimat, este denunțarea Acordului încheiat cu principalele puteri ale lumii asupra producției de uranu imbogățit. Și din direcția autorităților de la Teheran mai există și alte gafe semnificative. Le vom evalua și pe ele.
Pentru început, vom face două raționamente. Amenințarea lui Donald Trump de executare a unor lovituri asupra unor situri de patrimoniu universal existente în Iran, îi ridică acestuia în cap nu numai puterea politică de la Teheran, ci și organizații și persoane din lumea întreagă, inclusiv din SUA, conștiente că dacă o asemenea amenințare ar fi dusă la capăt, SUA s-ar face vinovate de crime împotriva umanității. Practic, de crime de război. Această amenințare nu-l slujește nici pe Donald Trump și nu este de natură să coalizeze forțele anti-iraniene.
Gafa cea mai mare a Teheranului este la fel de periculoasă. Să ne amintim că în ultimii ani multe state ale lumii, inclusiv statele UE, s-au disociat de SUA, care și-au retras unilateral semnătura pe tratat și au promovat o reducere graduală a sancțiunilor aplicate Iranului, simultan cu promovarea accelerată a unor relații economice profitabile de ambele părți. În acest conflict declanșat inițial printr-o decizie a Casei Albe de executare a unui atac cu dronă împotriva unui alt înalt oficial iranian, statele UE au fost până în prezent destul de rezervate, deși sunt partenere strategice ale SUA. Acum situația se schimbă. Printr-o decizie hazardată a Teheranului. Iar statele UE s-ar putea să facă urgent front comun cu SUA.
Seria gafelor este pe cât de substanțială, pe atât de surprinzătoare. În urmă cu câteva ore, iranienii au desfășurat un atac cu 15 rachete împotriva a două baze militare din Irak. La Teheran se spune că au fost uciși peste 200 de militari americani. Washingtonul nu recunoaște pentru moment nicio victimă. Dar afirmă că evaluează pagubele. Cum este posibil ca în acest moment Teheranul să știe mai mult decât Washingtonul despre ce s-a întâmplat până la urmă în cele două baze aemericane? Fapt este că nici una dintre cele 15 rachete lansate nu a putut fi interceptată de apărarea SUA.
O altă gafă generată de exacerbarea sentimentelor antiamericane este plimbarea prin întreg Iranul a trupului neînsuflețit al generalului Soleimani. Iar exacerbarea acestor sentimente a condus la moartea a zeci de persoane în busculadele care au avut loc și la rănirea altor câteva sute. Bilanț tragic, recunoscut de autoritățile iraniene. Semn că nu este deloc exclus ca numărul victimelor să fie în realitate mult mai mare.
O gafă vine și de la București. După ce s-au scremut câteva zile, autoritățile de la București, președintele și ministrul Apărării, au catadicsit în fine să le spună și cetățenilor acestei țări ceva despre un război în care România este de acum implicată. Și ce au aflat cetățenii acestei țări? Că cei 14 militari români staționați în Irak și care instruiau armata acestei țări vor fi relocați în Afghanistan. Ca să vezi! Ani de zile ne-am bătut cu cărămida în piept, afirmând că suntem printre cei mai importanți aliați strategici ai SUA, parteneri credibili ai Washingtonului în toate fronturile de luptă, iar acum aflăm de la oficialii noștri că de fapt, în cea mai fierbinte zonă a planetei, noi nu aveam decât 14 instructori. Când au mințit autoritățile de la București? Au mințit până acum sau mint acum?
Declarații contradictorii de un haz nebun, dacă nu ar fi totuși vorba de un război, sunt lansate către importanți responsabili americani. Unii vorbesc despre o retragere imediată a tuturor forțer militare staționate în Irak, ca urmare a solicitării Guvernului legitim, alții, dimpotrivă, afirmă că numărul militarilor care activează în Irak va crește în perioada următoare. Care este adevărul?
Autoritățile democratic alese ale statului iranian, autorități a căror legitimitate e recunoscută de statele lumii, fac și ele un joc ambiguu care creează aparența unei mari greșeli. Guvernul irakian le-a cerut SUA și aliaților SUA să părăsească imediat teritoriul irakian, dar nu a adresat aceeași solicitare forțelor iraniene. Oare de ce? Și până la urmă cum s-a ajuns în situația în care Guvernul iranian să considere până zilele trecute că are doi aliați: SUA și Iranul, care în realitate sunt entități aflate de mulți ani în conflict.
Aliații SUA, mai strategici sau mai puțini strategici, cei care s-au bătut cu cărămida în piept legat de acest parteneriat, și cei mai modești, care nu s-au bătut cu cărămida în piept, nu au lăsat în cele cinci zile în nici un moment impresia că fac front comun cu Washingtonul. Dimpotrivă, în mod discret și-au luat o anumită distanță față de deciziile adoptate unilateral la Casa Albă. Tocmai de aceea, definim acest război drept un război încă regional cu doi protagoniști: Iranul și SUA, cărora li se pot alătura în perioada imediat următoare aliați tradiționali, dar și aliați ocazionali. Suntem încă departe de a vorbi despre un război moondial, așa cum semnalează în rețelele sociale un număr din ce în ce mai mare de persoane isterice.
Iar gafele de care vorbeam mai sus joacă și ele un rol. Și despre gafe vom mai vorbi și în zilele următoare pentru că am certitudinea că ele nu se opresc aici. Până atunci însă, semnalez o amenințare cu consecințe extrem de grave lansate de Teheran la adresa Israelului. O amenințare atât de gravă încât nu m-aș mira deloc ca statul Israel, simțindu-se într-un real pericol, să nu reacționeze în forță și să mute astfel axa principală a conflictului, transformând războiul într-o conflagrație cu geometrie variabilă.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 13 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!