Actualitate
Scandalul Caracal – Statul roman, prins intre opinia publica si scutul de la Deveselu

(PRELUARE INPOLITICS.RO):
Scandalul momentului ține de posibila implicare a americanilor de la Deveselu în traficul de carne vie din Caracal, în special după ce ”Libertatea” a publicat un articol pe această temă. Comentatorii din presă ori din mediile virtuale sunt împărțiți: unii cred că informația, vehiculată încă de la izbucnirea evenimentelor, e reală, alții că e o intoxicare, cu posibilul amestec al rușilor.
În opinia noastră, există două aspecte mari și late: primul, că nu există, deocamdată, nici cea mai mică dovadă care să susțină conexiunea dintre americani și rețelele de prostituție din zona Caracal. Al doilea, că, din păcate, asta nu contează deloc, iar scandalul poate atinge cote nebănuite în prezent.
Din motive pe care le vom expune în continuare.
Fanii serialului MASH își amintesc cu certitudine ce făceau militarii de sex masculin de la unitatea medicală mobilă atunci cînd primeau permisii: o zbugheau în bordelurile din Seul ori Tokyo, în funcție de lungimea permisiei. În restul timpului, visau cu ochii deschiși la deliciile furnizate de prostituatele orientale. Numai că permisiile erau rare, iar nevoile multe. Așa că pe lîngă unitatea militară funcționa o mică rețea de prostituate, coordonate de celebra Rosie, deținătoare și a unui bar la gardul unității.
Rosie și fetele sale, la controlul medical
Cînd spitalul își schimba locul, prostituatele o urmau. Mobil spitalul, mobil și bordelul. Periodic, ele erau verificate chiar de clienții-medici, pentru a se evita neplăcerile; ba chiar exista o filieră neagră prin care soldați americani se însurau pe bani grei cu prostituate doar pentru a le facilita intrarea pe piața din SUA.
Nu e fantezie de scenarist.
Iar lucrurile nu au stat altfel nici în Vietnam, ba chiar nici în Irak ori Afganistan, țări mult mai stricte în privința conduitei femeilor.
În războiul din Coreea, industria prostituției a fost atît de înfloritoare grație americanilor încît era gestionată chiar de către guvernul sud-coreean. În 2014, au existat procese colective declanșate de foste prostituate coreene care au cerut despăgubiri imense pentru că propriul guvern le transformase în mărfuri, pe baza unor înțelegeri cu guvernul american și cu proxeneți locali.
O industrie care s-a perpetuat și după război, pînă în zilele noastre.
Pînă într-atît încît, sub presiunea opiniei publice, a ONG-urilor, a presei, a politicienilor șamd, în 2004 guvernul sud-coreean a interzis prostitutia, iar în 2005, George W.Bush a emis un ordin prin care soldații americani care apelau la prostituate erau deferiți Curții Marțiale. Nu li se tăia capul, dar erau excluși fără drepturi din armată și riscau un an de închisoare.
S-a declanșat din acel moment o supraveghere extrem de riguroasă din partea comandanților de unități militare a barurilor și cluburilor din apropierea respectivelor facilități. În țări ca Filipine, militarilor li s-a interzis pînă și ”să le ofere un suc” fetelor locale, așa-zisele ”juicy girls”, știut fiind că asta masca tot aventuri sexuale. Pe teritoriul Coreei de Sud, militarilor americani li s-au impus după 2014 restricții încă și mai mari, vizînd conduita în baruri, cluburi și restaurante pentru a elimina ispitele. Exploatarea femeilor de către militarii americani din bazele externe trebuie stopată prin orice mijloace, se clama la nivelul congresului SUA.
Asta, pentru că, din 2012-2014, rapoartele anuale ale Departamentului de Stat relevă cifre tot mai îngrijorătoare privind traficul de carne vie la nivel mondial, iar unele țări în care americanii au baze militare se plasează în top.
Și acum să luăm o pauză de la problemele de sex și să amintim un alt eveniment.
Acum cîțiva ani, mult înaintea scutului de la Deveselu, a apărut proiectul unui penitenciar modern la Caracal. Tergiversat o perioadă, el părea să intre în linie dreaptă acum 2-3 ani, cînd a apărut, brusc, o problemă: MApN nu a mai permis construcția, pentru că americanii se opuneau unei facilități de risc în preajma unității lor militare.
În noiembrie 2017, ministrul Justiției, Tudorel Toader, informa Parlamentul României în plen:
”O discuţie pe care o ştiţi – şi nu vreau să o ocolesc – posibila construcţie a unui penitenciar la Caracal. Eu am preluat acest obiectiv, cu dorinţa şi obligaţia de a continua, numai că, de la Statul Major al Armatei, am primit un aviz negativ, care a spus, printre altele, că „vecinătatea unui penitenciar, vecinătate de unitatea de la Deveselu, este de natură să afecteze, să perturbe…” şi aşa mai departe.
S-a făcut revenire la Armată, care a dat un aviz, de data aceasta, interpretabil – interpretabil! -, motiv pentru care am revenit pentru a treia oară, solicitând clarificări – putem sau nu putem să punem în vecinătatea lui Deveselu un penitenciar? În funcţie de răspunsul primit, vom proceda ca atare”.
Răspunsul favorabil nu a mai venit, închisoarea nu s-a mai făcut.
Un penitenciar, reamintim, este o facilitate a statului, administrată riguros și cu un rol social benefic și bine determinat.
Și totuși, o asemenea instituție a fost considerată o vulnerabilitate de către americani.
De aici, marea întrebare: dacă în dosarul Caracal se scot la lumină rețele de trafic de carne vie, cu eventuale ”ingrediente” adiacente, adică droguri șamd, cam ce amploare ar putea lua scandalul în presa internațională, mai ales cea americană?
Nici nu e nevoie să apară vreo dovadă cît de mică privind servicii asigurate de respectivele rețele americanilor de la Deveselu.
Faptul că infracțiunile se comiteau aproape lîngă zidul marii unități e suficient. Ca și faptul că ofițerii aflați la comandă nu au putut identifica și semnala respectivele probleme, deși aveau această sarcină din partea Pentagonului și aveau parte de concursul serviciilor secrete de la noi, ale Poliției și autorităților locale. (Care servicii s-ar putea trezi, ele însele, cu mari dureri de cap: au informat ori ba?)
În plus, americanii de la Deveselu interacționau pe baze regulate cu tinerele fete din Caracal, nu în sens negativ.
Fotografiile și informațiile postate pe contul oficial de Facebook al unității arată că soldații americani vin sistematic în liceele din Caracal, inclusiv cel al Alexandrei Măceșanu, pentru diverse activități, de la prelegeri pe felurite teme, la muncă voluntară în beneficiul elevilor. Tinere fete participă, de asemenea, la activități din interiorul unității de la Deveselu, muzica, mîncarea, băutura dansul ori spectacolele populare fiind ceva obișnuit, desigur, decent și în limitele permise de regulamente.
Toate aceste lucruri ar putea căpăta, din nefericire, cu totul alte conotații în cazul în care s-ar dovedi că la Caracal, sub nasul americanilor, s-a practicat intens prostituția, cu sau fără minore, cu sau fără acordul fetelor exploatate. A fost destul de greu de mușamalizat un scandal, anul trecut, cînd mai mulți militari americani beți de la Deveselu au devastat un bar din Craiova, refuzînd să plătească și s-a lăsat cu arestări.
Un scandal implicînd trafic de carne vie în coasta unității americane ar fi devastator de-a dreptul, în planul imaginii și ar putea alimenta anti-americanismul și așa în creștere, în estul Europei.
Marea unitate americană care a blocat, din precauție, un ditamai resortul Ministerului român al Justiției, pur și simplu nu ar putea fi decupată dintr-un asemenea scandal chiar în absența oricărei vinovății.
Iar asta ar putea afecta zdravăn relația noastră cu partenerul strategic, care s-ar simți trădat de statul român aliat, incapabil să țină sub control infracționalitatea din zonă. O impotență pe care o va deconta, vrînd-nevrînd, și armata SUA.
Cum la fel ar putea afecta planurile de viitor ale americanilor în regiune, incluzînd o relocare în țara noastră a trupelor din Turcia ori Germania.
Să te mai miri că, între presiunea opiniei publice de la noi și nevoia ocrotirii imaginii armatei americane, statul român acționează la modul cel mai bezmetic cu putință în cazul Caracal, depășind cu mult năstrușniciile din sitcomul MASH sus invocat?
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 5 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 10 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 2 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 2 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 4 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare