Actualitate
PROTOCOL: Cum turna Kovesi la Washington!

(Preluare National – Catalin Tache):
Nimeni din clasa politica sau sistem nu poate fi chiar atat de ”fata mare” incat sa-si inchipuie ca pe vremea statului paralel ”linsul clantelor” ambasadelor straine nu era cu adevarat sportul national al Romaniei! Iata insa ca exista si ”next level” al delatiunii, cei aflati in gratiile fostei Administratii Democrate a Statelor Unite ale Americii fiind incurajati ”sa toarne” direct la Washington! Ceea ce, desigur reprezenta un avantaj imens, intrucat in cazul unei eventuale ”suprapuneri” a rapoartelor informative, prioritate avea cel care era conectat direct la ”receptorul” de peste Ocean.
Numai ca, oricate semnale ar fi dat ambasadele straine si mai ales cea a SUA prin glasul mai mult activistului decat diplomatului Hans Klemm in favoarea sa, a ”turna” afara nu era chiar un lucru simplu. Fie si pentru ca nu puteai avea niciodata siguranta deplina, ceea ce de altfel se si demonstreaza pe deplin acum, ca nu-ti face vreo ”nefacuta” structurile contrainformative romanesti. Ma ales ca nu te puteai agata de niciun cadru legal care sa justifice informarile facute reprezentantilor unui stat strain, fie el si unul partener strategic. Si, totusi, iata ca s-a gasit ”carligul” prin care conducerea Directiei Nationale Anticoruptie putea raporta direct la Washington, legal si in confidentialitate totala. Pretextul folosit excesiv ulterior, dupa cum sustin sursele noastre find reprezentat de semnarea, la 8 decembrie 2014, la Washington, a unui protocol intre Directia Nationala Anticoruptie din Romania si Vicepresedintia de Integritate-INT, unitate independenta din cadrul Bancii Mondale, care are ca atributie exclusiva investigarea activitatilor de frauda si coruptie.
”Spalau” orice!
Daca ar fi sa se alcatuiasca acum un ”almanah” cu toate rechizitoriile publice din vremea de glorie a Directiei Nationale Anticoruptie, cititorii avizati ar putea lesne observa ca nu a fost practic dosar ”de la Dumnezeu” in care procurorii sa nu adauge obligatoriu printre acuze si ”savarsirea infractiunii de spalare de bani”. Si asta indiferent de specificul fiecarei spete in parte. Iata insa ca, desi buna vreme pana si initiatii sistemului s-au gandit ca explicatia cea mai probabila a acestei ”obsesii” este ca procurorii anticoruptie ar forta astfel obtinerea unei condamnari mai grele pentru imbunatatirea ”palmaresului”, lucrurile s-ar putea sa stea cu totul altfel. Intrucat, dupa cum reiese din concluziile unui raport contrainformativ care a monitorizat, in cea mai mare discretie, aceasta ”falanga informativa” a taberei democrate americane, includerea spalarii de bani, ca si a ”marii evaziuni fiscale” era folosita strict pentru ca Laura Codruta Kovesi sa poata raporta fara sa fie ”inconsertata” de legislatia romaneasca la Washington. Asa ca ”ordinul pe unitate” era ca procurorii anticoruptie sa strecoare, in plina isterie minutios intretinuta a ”combaterii marii evaziuni fiscale” si ”spalarea de bani” in orice dosar cu nume grele implicate in el…
”Hunters Alliance”
Desigur, oficial vorbind Banca Mondiala era interesata sa depisteze eventualele actiuni de frauda sau de coruptie care aveau legatura cu finantarile asigurate de ea. Numai ca ”aria de acoperire” a fost serios marita odata cu infiintarea, in anul 2010, a unui grup independent pe langa Banca Mondiala, denumit The International Hunters Alliance. Iar multe tari de pe toate meridianele globului, inclusiv statele eurosceptice s-au tot ferit de atunci sa mai ia fie si un dolar de la Banca Mondiala nu din cauza conditiilor de creditare, ci tocmai pentru a nu avea astfel de-a face cu ”Hunters Alliance”. Unitate perceputa tot mai pregnant in timpul Administratiei Democrate a SUA drept un ”apendice” al ”vanatorilor de informatii” de la Washington. Ceea ce si explica de ce unul dintre principalele obiective ale noii Administratii Republicane de la Casa Alba a fost tocmai schimbarea presedintelui Bancii Mondiale si implicit ”taierea aripilor” The International Hunters Alliance prin numirea ”trumpistului” David Malpass in fruntea influentului organism financiar international.
”Puncte de contact confidentiale”
Iar printre pricipalele prevederi ale Protocolului prin care Directia Nationala Anticoruptie si Vicepresedintia de Integritate – INT ”se angajeaza sa coopereze si sa se consulte reciproc pe probleme de interes comun” se numara si ”furnizarea reciproca de informatii relevante privind identificarea, fundamentarea si prevenirea cazurilor de frauda si coruptie”. Numai ca, dincolo de acest schimb asumat de informatii, in care bineinteles ca doar ”a dat” si nu a primit mai nicio ”informatie relevanta” de la Hunters Alliance, structura contrainformativa care a documentat aceasta posibila ”vulnerabilitate” la siguranta nationala a fost si mai ”fascinata” de o alta prevedere din protocolul semnat la Washington D.C. Este vorba de angajamentul prin care ”vor fi desemnate puncte de contact pentru facilitarea si transmiterea eficienta si confidentiala a informatiilor si vor fi organizate intalniri periodice pentru identificarea domeniilor prioritare de cooperare comuna”. Iar existenta unor astfel de ”puncte de contact” prin care sa aiba loc ”predari confidentiale de informatii” pur si simplu au reprezentat o ”umilinta totala” pentru structurile contrainformative romanesti. Fiind vorba de mijloace clare prin care se predau informatii unui ”receptor” strain direct de la varful Directiei Nationale Anticoruptie, acolo unde erau instrumentate cele mai sensibile spete ale statului roman! Iar prin aceleasi ”puncte comune”, serviciile secrete romanesti au fost pur si simple scoase din joc, Laura Codruta Kovesi avand astfel acces direct la informarea Washington-ului. Si cu toate ca buna perioada de timp nimeni nu a indraznit sa ridice ”batista” contrainformativa de pe ”tambalul” acestor puncte comune si a furnizarii de informatii sensibile de la DNA catre grupul de lucru Hunters Alliance sunt sanse sa fie refacute principalele coordinate ale acestei colaborari. Mai ales ca monitorizarea discreta a intalnirilor si ”suetelor informative” de taina nu au incetat nicio clipa. Astfel ca din informatiile de ultima ora intrate in posesia noastra se lucreaza intens la intocmirea listei atat cu ”punctele de contact”, cat si cu cei care au participat la aceste intalniri comune confidentiale. Iar surprizele vor fi mult mai mari decat se asteapta cei care si-ar dori ca ”lista neagra” sa cuprinda doar numele Laurei Codruta Kovesi…
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 17 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!