Connect with us

Actualitate

Toni Greblă: Patru ani de chin în libertate, au fost mai răi decât patru ani în penitenciar

Publicat

pe

Drama unui judecător al Curții Constituționale arestat de DNA, ascultat și filmat în patul conjugal și găsit în final nevinovat. Drama unui OM.

Un interviu exclusiv obtinut de cei de la Q Magazine:

UN SISTEM OCULT

Ați fost acuzat de DNA pentru vini imaginare, ați fost înjosit public în fața presei și ați fost obligat să părăsiți înalta funcție de judecător al CCR, pentru ca după cinci (?) ani de coșmar să fiți achitat. Probabil că tocmai acești patru ani în care abuzurile așa zisei lupte împotriva corupției au fost scoase la lumină v-au salvat. Altminteri, cu doar câțiva ani în urmă, când judecătorii nu îndrăzneau să respingă rechizitoriile DNA, ați fi fost condamnat. De aici se naște următoarea întrebare: repară achitarea pierderile și suferințele provocate de o acuzare nu doar nedreaptă, ci și abuzivă, șicanatorie? 

Această înscenare a reprezentat pentru familia mea o adevărată dramă. A trebuit să dăm dovadă de încredere, înțelepciune și răbdare. Pentru mine, în plus, se distrugea o carieră de peste 40 de ani printr-o acuzație și absurdă și nedreaptă.

 

 

Timp de patru ani am avut parte de toată paleta de abuzuri. Am fost ridicat cu mandat de aducere fără să fi fost citat în prealabil – ceea ce era o procedură obligatorie. Nu mi-a fost adusă la cunoștință acuzația în concret. De altfel, eu nici astăzi, în detaliu, în concret, nu știu în ce constă acuzația. Am fost supus unor măsuri de supraveghere tehnică cu încălcarea principiilor proporționalității și subsidiarității.

A fost utilizat – cum se putea altfel? – și un agent provocator, precum și un denunțător pe care nu l-am văzut în viața mea. Nu a fost respectată decizia CCR privind îndepărtarea din dosar a procesului verbal de transcriere a convorbirilor telefonice făcut de SRI/DIPI. Am fost reținut nelegal 24h și purtat cu cătușe în public, deși atunci eram în custodia statului român, cu încălcarea principiului nevinovăției și a dreptului la imagine. Toate acestea sunt încălcări grave ale unor prevederi din Constituție, din legea penală și procesual penală, din Convenția Europeană a Drepturilor Omului.

Din fericire, în cazul meu, soluția pe fond pronunțată de instanța judecătorească este bună. Nu toți au avut această șansă și probabil că dacă procesul s-ar fi desfășurat mai repede și s-ar fi încheiat înainte ca în spațiul public să apară dovezi cu privire la abuzurile săvârșite de procurorii DNA și de serviciile secrete, cu care au lucrat mână în mână, deznodământul era altul.

Chiar și așa, achitarea mea a intervenit după patru ani de chin, care cred că, din punctul de vedere al consumului nervos, al umilințelor, al ostracizării și al incertitudinilor sunt mai răi decât același număr de ani petrecuți în penitenciar. De aceea pot afirma că încheierea coșmarului a produs prea puțină bucurie mie și familiei mele. După asemenea încercări nu mai ai nici măcar puterea să te bucuri. Apoi, mult din ceea ce s-a irosit în acești ani rămâne definitiv pierdut. Achitarea nu compensează suferințele anterioare ei.

Fostul Președinte al CCR, Augustin Zegrean, într-o declarație publică făcută cu prilejul achitării dvs, aprecia că DNA v-a pus sub acuzare pentru a dovedi că „sistemul este mai puternic decât CCR”. Potrivit dlui Zegrean, disputa dintre „sistem” și CCR, în cadrul căreia ați fost victimă colaterală, a izbucnit ca urmare a declarării ca neconstituționale a unor legi care dădeau puteri excesive serviciilor de informații, conducând la încălcări ale drepturilor fundamentalele ale omului și cetățeanului. Cum ați descrie acest „sistem”? Din cine este format și care au fost pârghiile prin care s-a operat în cazul dvs? Nu cumva ar fi mai corect să vorbim despre un „anti-sistem” care se opune atât sistemului democratic cât și celui bazat pe supremația legii reglementate de Constituția României?

În toate timpurile și în toate țările, când serviciile de informații scapă controlului civil, iar în parchete inspecția judiciară este inhibată sau chiar anihilată, acestea au tendința să devină din ce în ce mai abuzive.

Este ceea ce s-a întâmplat la noi, după 2013, când a început să se vadă vârful aisbergului unui modus operandi, inițiat, gândit și aplicat din dorința unor oameni din SRI, parchete și instanțe judecătorești de a controla instituțiile statului și societatea în ansamblul ei. În acea perioadă, treptat, s-a instalat frica în mai toate segmentele societății (mediul politic, administrativ, economic, dar și în mass-media și în justiție).

Rămăsese o singură instituție fundamentală fără „cartonaș galben” și anume Curtea Constituțională. „Ocazia” punerii la punct a CCR s-a găsit în procesul de examinare a constituționalității celor trei legi cunoscute sub numele de Big Brother.

Concret, în cazul meu, la o săptămână după constatarea ca neconstituțională a primei legi, DNA-ul a cerut și obținut mandate de supraveghere tehnică împotriva mea. Supravegherea a constat în urmărirea mea prin GPS, interceptarea convorbirilor telefonice și a comunicațiilor, înregistrarea audio-video și fotografierea mea. După ce am declarat cea de-a doua lege Big Brother neconstituțională, s-a întețit supravegherea mea 24h din 24, pentru patru luni, inclusiv prin montarea de aparatură audio-video și de fotografiere în toate încăperile locuinței mele din București. Această supraveghere a fost invazivă în viața privată și nu a fost cu nimic justificată.

Din toate înregistrările realizate timp de 4 luni în apartamentul meu, nu a fost depus la dosar niciun document, astfel încât este evident că măsura a fost un cras abuz și a costat statul român sute de mii de euro inutil.

„Coincidența” a culminat când, în 21 ianuarie 2015, am declarat ca neconstituțională cea de-a treia lege Big Brother. A doua zi, pe 22 ianuarie 2015, am fost ridicat cu mandat de la hotel și condus la sediul DNA, unde aștepta armata de ziariști, care, evident, știau deja de ce sunt acuzat.

În aceeași perioadă, George Maior, director SRI, a făcut numeroase declarații publice în care a amenințat, într-o manieră inacceptabilă, judecătorii CCR. În această situație, plenul CCR a dat un comunicat, adoptat în unanimitate, în care a constatat că reținerea mea s-a produs pe fondul amenințărilor în legătură cu îndeplinirea atribuțiilor constituționale prevăzute în legea fundamentală. Ulterior, președintele de atunci al CCR, Augustin Zegrean, a confirmat atât amenințările la adresa judecătorilor Curții, cât și starea de teamă că și ceilalți judecători pot fi ridicați pe rând.

Da, într-adevăr avem de a face cu un anti-sistem ocult care folosește pârghiile statului de drept pentru a-și impune prioritățile împotriva statului democratic care acționează transparent și beneficiază de legitimitatea populară. Autoritatea judecătorească, sau cel puțin o parte a ei, și serviciile secrete, sau cel puțin o parte a lor, și-au unit forțele pentru a paraliza acțiunea statului democrat, respectiv a instituțiilor acestuia reglementate de Constituție.

ACHITAREA MEA ERA DE NECONCEPUT ÎN URMĂ CU CÂȚIVA ANI

Vorbind despre sisteme, putem observa că în momentul punerii dvs sub acuzare cu tot spectacolul cătușelor, la DNA funcționa o unitate pentru cercetarea actelor de corupție ale magistraților, înființată prin Ordin al procurorului șef. Procurorii care v-au cercetat și au întocmit rechizitoriul cu care ați fost trimis în judecată erau aceiași care îi puteau urmări și trimite în judecată pe judecătorii care trebuiau să vă judece pe dvs și să se pronunțe asupra rechizitoriului redactat de DNA în ceea ce vă privește. Ca fost judecător al CCR și, în această calitate, apărător al drepturilor fundamentale ale omului, puteți spune că în acel sistem ați avut garanția că judecătorii chemați să vă judece erau independenți în raport cu procurorii care vă acuzaseră? Asigura acel sistem justiției independența și justițiabililor procesul echitabil?

Prefer să răspund acestei întrebări citând dintr-o declarație a Primului Ministru român, Viorica Dăncilă, care sintetizează perfect situația la care vă referiți. Aceasta spunea:

„În ultimii 4 ani, peste 3.000 de magistrați au fost cercetați de DNA. Practic, jumătate dintre magistrații din România au avut, ani de zile, dosare, prin care, probabil, au fost influențați să dea soluții stabilite în afara sălii de judecată. Nu o spun doar eu, o spun cu multă îngrijorare asociațiile de magistrați din România. Prin astfel de dosare contrafăcute au fost înlăturați din funcție un judecător al Curții Constituționale, un vicepreședinte al Consiliului Superior al Magistraturii, patru judecători ai Înaltei Curți, mai mulți judecători de instanțe superioare, un procuror general, un șef de parchet superior. În final, toți au fost achitați sau dosarele au fost clasate. Dar ei au fost înlăturați!”


Viorica Dăncilă, premierul României

Judecătorul CCR la care se referă Premierul României sunt eu. Cifrele sunt oficiale și necontestate. Așa cum spune doamna Dăncilă, și asociațiile magistraților și-au exprimat îngrijoarea în legătură cu această situație.

Cât timp judecătorii puteau fi urmăriți penal de procurorii ale căror rechizitorii le judecau, aceștia nu aveau cum fi independenți. După cum nu puteau fi liberi să își desfășoare anchetele nici procurorii care nu voiau să răspundă ordinelor politice transmise prin șefii DNA. Or, atunci când procurorii nu sunt autonomi, iar judecătorii nu sunt independenți, justițiabilii nu au nici o garanție că vor beneficia de un proces echitabil. Și majoritatea nici nu a beneficiat.

Judecata și achitarea dvs s-au produs în alt sistem și anume cel în care prin lege s-a creat o Secție a parchetului specializată în investigarea infracțiunilor săvârșite de magistrați. Aceasta excludea posibilitatea ca procurorii care au abuzat în cazul dvs să fie aceiași cu cei apți să îi urmărească penal pe judecătorii dvs. De asemenea, abuzurile săvârșite de magistrați în cazul dvs erau susceptibile a fi cercetate de procurori care nu aveau nici o implicare în instrumentarea lui, fiind deci neutri, obiectivi și autonomi. Credeți că și acestui sistem i se datorează achitarea dvs de către judecători care nu mai aveau a se teme de posibilele abuzuri ale acuzatorilor dvs?

Comportamentul deviant al unor oameni din structurile de forță, ca și abuzurile din unele instituții judiciare pot fi denumite oricum. Cert este că au existat (oare mai există?) oameni care dirijau aceste instituții și care au creat o rețea (în care și parte din mass-media a jucat un rol foarte important) aptă a face ca drumul de la stabilirea țintei până la execuție să fie parcurs fără șovăire cu încălcarea grosolană sau ignorarea legii.

Sarcina respectării drepturilor care conturează un proces echitabil revine instanțelor naționale. Deși, uneori, lipsa de profesionalism a multor procurori, ca și a unor judecători, este evidentă, totuși, cauzele principale ale încălcării dreptului la un proces echitabil este reprezentată de frica instaurată în sistem și de oportunismul cinic al multora.

Crearea Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție are darul de a risipi această frică și de a descuraja acest oportunism prin despărțirea magistraților care au atribuția de a combate corupția, infracționalitatea în general, de cei care au atribuția de a combate abuzurile comise în lupta împotriva corupției, respectiv a infracționalității în ansamblul său.

Se evită astfel conflictul de interese în care se pot găsi procurorii care își pun sub acuzare propriii judecători. Pe măsură ce această separare de competențe și această diviziune a muncii magistraților a avansat, iar aceste conflicte de interese au dispărut, șansele unui proces echitabil au crescut. Acestui progres i se datorează, neîndoielnic, și achitarea mea, aproape de neconceput cu câțiva ani în urmă, când în cazurile cu personalități publice importante, precum eram eu ca judecător la CCR, judecătorii nu îndrăzneau să contrazică poziția procurorilor DNA, de teamă să nu ajungă ei înșiși în cătarea puștii acestora. 

Se poate spune, deci, că SIIJ a întărit independența justiției/judecătorilor sau a slăbit-o? A mărit sau a redus șansa unui proces echitabil?

Fără îndoială că SIIJ a consolidat independența judecătorilor. Astfel s-au mărit șansele unui proces echitabil, precum și, pe termen mediu, șansele de a se reface încrederea populației în justiție. În prezent această încredere tinde spre zero, fapt care reprezintă una dintre cele mai grave amenințări la adresa statului de drept. Deciziile CEDO spun și ele același fapt.

Cum vă explicați atunci insistențele unor magistrați de rang înalt ca SIIJ să fie desființată? De ce le este acestora teamă de SIIJ?

Unii magistrați, și mă refer în special la procurorii DNA, s-au bucurat de o mare putere consecutiv împrejurării că în timp ce ei îi puteau inculpa pe colegii de la alte instanțe care nu le împărtășeau opiniile, nimeni, în afara procurorilor aceleiași instanțe, nu îi putea inculpa pe ei pentru eventualele infracțiuni pe care le săvârșeau. Și, după cum se știe, corb la corb nu scoate ochii. Apariția SIIJ le răpește această putere și ei sunt, desigur, nemulțumiți.

Pe de altă parte, procurorii DNA, și unii dintre judecătorii cu care au lucrat într-un parteneriat ilegal împotriva inculpaților, au săvârșit un număr impresionant de abuzuri odioase. Acestea sunt de acum notorii.

Câtă vreme punerea lor sub urmărire și inculparea lor rămânea la mâna propriilor complici, reali sau potențiali, aveau garanția impunității. O adevărată imunitate de facto. Această imunitate dispare odată cu înființarea SIIJ și cei vizați sunt desigur înspăimântați.

De aceea asistăm la o adevărată rebeliune a reprezentanților acestor două categorii de magistrați la nivelul CSM. Aceștia pur și simplu refuză explicit să mai participe la ședințele CSM pe ordinea de zi a cărora se află chestiuni ținând de organizarea și funcționarea SIIJ, încercând să blocheze luarea deciziilor prin boicotarea cvorumului.

Mă întreb ce ar fi dacă un judecător ar refuza să participe la lucrările completului de judecată din care face parte, pe motiv că nu vrea să se pronunțe în anumite dosare repartizate lui? Sau un procuror ar refuza să participe la ședința de judecată în care pe rol se află o anumită cauză? Iată cum rezistența interesată și vinovată împotriva SIIJ crează precendente periculoase și haos în lumea justiției.


Toni Greblă, actualmente Secretar General al Guvernului, alături de echipa de lucru a premierului Viorica Dăncilă

COMISIA DE LA VENEȚIA RISCĂ SĂ ÎȘI PIARDĂ CREDIBILITATEA

Cum vă explicați rezervele și chiar criticile Comisiei de la Veneția și ale GRECO vis a vis de înființarea și funcționarea SIIJ? Credeți că aceste foruri nu au reușit să înțeleagă până acum problemele și organizarea justiției în România sau cunosc situația, dar sunt implicate într-un joc politic?

Lucrurile nu sunt deloc complicat de înțeles. Mai ales dacă ne gândim că instituțiile la care vă referiți au la dispoziție experți de înaltă calitate. Singura explicație pentru a nu se înțelege ceea ce este ușor de înțeles, este aceea că nu există interesul de a înțelege. Alta nu există. Or, dacă o poziție se stabilește în funcție de interese, iar nu de fapte, reguli, principii și raționamente juridice, înseamă că ne aflăm pe terenul politicului unde primează jocul intereselor și raportul de putere, și unde dreptul forței covârșește forța dreptului. Mă gândesc în special la Comisia de la Veneția care se bucura de un mare prestigiu și o mare credibilitate. Intrând în jocuri politice este pe cale să și le piardă. Or, credibilitatea se câștigă greu și se pierde ușor. Era mare nevoie de această Comisie și ea a făcut mari servicii în direcția explicării statului de drept și al construcției democrației prin intermediul legii, făcând legătura dintre supremația legii și funcționarea sistemului democratic. Oportunismul ei politic din ultima vreme ne va lipsi pentru o perioadă lungă de aportul său pozitiv.

CSM a trimis recent Comisiei de la Veneția o scrisoare prin care a răspuns preocupărilor acesteia cu privire la numirea procurorilor de rang înalt, la relațiile dintre Ministrul Justiției și Ministerul Public, la înființarea SIIJ și altele asemenea. Practic, această scrisoare desființează criticile din raportul Comisiei privind România și demonstrează chiar că unele din recomandările făcute acolo contravin propriilor sale principii formulate în documente de poziție generală. Cum vi se pare acest demers al CSM din punctul de vedere al fondului, dar și al oportunității? Venind chiar din partea forului suprem al autorității judecătorești credeți că el va fi mai convingător decât demersurile explicative ale Guvernului, totdeauna suspectat de partizanat politic?

Am citit scrisoarea CSM și subscriu la toate cele cuprinse în ea. Demersul mi se pare extrem de oportun tocmai ținând seama de situația critică în care se găsesc relațiile Guvernului și Parlamentului român cu Comisia de la Veneția. Sper că acum această Comisie va fi mai atentă la glasul forului suprem al autorității judecătorești înseși, care, desigur, nu poate fi suspectat că dorește limitarea independenței justiției.

Comisia a cerut mereu Guvernului să se consulte cu alte instituții interesate în ceea ce privește legile justiției. Iată că acum vine principala instituție din această categorie și îi spune Comisiei că greșește. Tot asta au spus și Asociația Procurorilor, Consiliul Național al Judecătorilor și Consiliul Național al Magistraților.

Cred că este vremea ca, în ceea ce privește îngrijorările legate de politica Guvernului român în domeniul justiției, membrii Comisiei de la Veneția să identifice cu obiectivitate adevăratele pericole care amenință justiția română și care vin tocmai din partea acelora pe care ei îi susțin în prezent.

DACĂ AM RENUNȚA LA SUPREMAȚIA CONSTITUȚIEI, AM RENUNȚA LA ÎNSĂȘI EXISTENȚA STATULUI

CCR a constatat că legea prin care s-a înființat SIIJ este conformă cu prevederile Constituției. Aceeași concluzie a fost formulată și cu privire la alte legi privind organizarea justiției. În aceste condiții, ÎCCJ a sesizat CJUE cerându-i să spună dacă este ținută să observe deciziile CCR chiar și atunci când ele ar contraveni recomandărilor Comisiei de la Veneția sau ale Comisiei europene. Cu alte cuvinte, ÎCCJ a solicitat CJUE să îi recunoască dreptul de a nu aplica deciziile CCR și, pe cale de consecință, de a trece peste Constituția României. Aceasta în condițiile în care un stat este membru al Consiliului Europei sau al UE tocmai pentru că și numai întrucât Constituția sa o permite; și numai pentru că la dobândirea calității de membru, Constituția sa a fost apreciată ca fiind compatibilă cu principiile și normele organizațiilor respective. Cum comentați demersul ÎCCJ? Credeți că este de competența CJUE sau a Consiliului Europei să dea dispense de la respectarea Constituției României și a deciziilor CCR, ori să formuleze recomandări contrare acestora?

Singurul for care poate interpreta cu titlu obligatoriu Constituția României este CCR. Tot CCR este cea care are monopolul verificării constituționalității legilor românești. Reglementările UE sunt obligatorii pentru România numai în măsura în care ele sunt conforme cu Constituția României. Angajamentul României de a le respecta este valabil tocmai pentru că el a fost permis de Constituție. Dacă nu ar fi fost permis, el ar fi fost nul absolut, iar această nulitate nu poate fi acoperită printr-o decizie a CJUE.

Atunci când România a fost primită în UE, dar și în organizații europene precum Consiliul Europei, cei care au primit-o au verificat dacă între valorile fundamentale care le circumscriu statutul și sistemul de drept, pe de o parte, și Constituția României, pe de alta, există compatibilitate. Astfel, nu se pune problema apariției unui conflict între dreptul UE și dreptul constituțional român. Dacă acesta apare, potrivit tratatelor UE, prevalență are Constituția României. Dacă am renunța la supremația Constituției am renunța la însăși existența statului. Mă întreb dacă asta dorește ÎCCJ?

Dincolo de această întrebare fundamentală, îmi mai pun probleme în legătură cu nivelul competenței profesionale a unor magistrați care se adresează CJUE sau Consiliului Europei cu asemenea întrebări. CJUE nu este o instanță de apel pentru deciziile CCR și nu cred că, în ciuda presiunilor politice, va accepta să se comporte în acest fel. Dacă nu o va face, va face de rușine ÎCCJ. Dacă, prin absurd, ar face-o, se face de rușine pe sine. România nu ar putea aplica o asemenea interpretare.

Consiliul Europei este o organizație interguvernamentală al cărui for de decizie este Comitetul miniștrilor. Comisia de la Veneția este un for consultativ al Consiliului Europei. Considerați că este normal și posibil ca această Comisie să adreseze României recomandări a căror respectare să fie considerată obligatorie și a căror nerespectare să fie sancționată în relațiile internaționale, fără ca acestea să fi parcurs în prealabil procedura de adoptare la nivelul Comitetului de miniștri ai statelor membre? Vi se pare corect în ordinea de drept internațional ca forul consultativ al unei organizații internaționale să intre în raporturi directe cu alți subiecți de drept internațional fără a trece prin instanțele decizionale ale organizației pe lângă care funcționează?

Răspunsul este nu, la ambele întrebări. Într-adevăr, Comisia de la Veneția este un for consultativ. Avizele sale se adresează în primul rând instanțelor organizației pe lângă care funcționează, respectiv Consiliul Europei. Acestea, și mă gândesc la Adunarea parlamentară, dar mai ales la Comitetul de miniștri, își pot însuși sau nu avizele respective. Numai însușirea de către Comitetul de miniștri, care decide prin consens, dă unei opinii sau unei recomandări caracter obligatoriu, cel puțin din punct de vedere politic. De fapt, lucru total ignorat, și Comisia europeană, care a cerut României să ia în considerare opinia Comisiei de la Veneția, precizează că aceasta trebuie făcută în cooperare cu Comitetul de miniștri al Consiliului Europei, unde România este membru cu drepturi depline. Ceea ce nu s-a întâmplat până acum.

În concluzie, pretenția Comisiei de la Veneția sau a altcuiva de a face din avizele ei, comunicate direct Guvernului român, o obligație a autorităților române este abuzivă și, deci, în afara ordinii de drept internațional. De aceea, nu are nici o valoare juridică și nu poate da naștere vreunui efect juridic.

SECȚIA SPECIALĂ TREBUIE TRANSFORMATĂ ÎN DIRECȚIE

Ce alte măsuri legislative credeți că ar trebui luate de România pentru ca justiția sa să fie cu adevărat independentă, obiectivă și profesionistă, precum și pentru a avea un veritabil stat de drept, în congruență simultană cu principiile democrației și respectul drepturilor omului?

Pentru ca aceste abuzuri grave din justiția română să nu poată fi repetate, precum și pentru a avea un stat de drept autentic în România, multe trebuie schimbate. Trei măsuri, însă, sunt urgente:  întărirea rolului, structurii și independenței Inspecției Judiciare; exercitarea efectivă a controlului Comisiei parlamentare asupra SRI; menținerea și consolidarea Secției speciale de investigare a magistraților, precum și transformarea ei în direcție autonomă, așa cum în prezent sunt deja DNA și DIICOT. Pentru celelalte aspecte, va trebui cu calm și profesionalism, prin consultare, să fie revizuită legislația, astfel încât ea să poată fi aplicată unitar și fără excese.

 

Actualitate

Revoluție tehnologică la Pentagon: Șase priorități cheie redefinesc războiul viitorului

Publicat

pe

De

Pentagonul, gigantul militar american, anunță o resetare strategică a priorităților sale tehnologice. Într-o mișcare decisivă, Emil Michael, șeful cercetării departamentului, a tăiat la jumătate lista „zonelor tehnologice critice” (CTA), reducând-o de la 14 la doar șase. Această „epurare” promisă de mult timp semnalează o nouă eră de focalizare și eficiență în dezvoltarea arsenalului viitor.

Mai puține priorități, mai multă eficiență: Viziunea lui Michael

„Când am preluat acest rol, biroul nostru identificase 14 zone tehnologice critice,” a declarat Michael într-un anunț video pe platforma X. „Deși fiecare dintre aceste zone are valoare, o listă atât de largă diluează concentrarea și nu reușește să evidențieze cele mai urgente nevoi ale luptătorului. Paisprezece priorități, în realitate, înseamnă deloc priorități.”

Decizia de a reduce numărul este motivată de necesitatea de a aduce viteză și precizie cheltuielilor de cercetare. „Reducem această listă la șase,” a continuat el. „Aceste șase zone tehnologice critice reprezintă prioritățile care vor oferi cel mai mare impact, cele mai rapide rezultate și cel mai decisiv avantaj pe câmpul de luptă.”

Iată cele șase direcții strategice care vor ghida investițiile Pentagonului în cercetare și dezvoltare, menite să asigure un avantaj decisiv pe câmpul de luptă:

1. Inteligență artificială aplicată (IA A): De la birou la câmpul de luptă

Această categorie acoperă Inteligența Artificială de la funcțiile de afaceri interne până la operațiunile de luptă din prima linie. Pentagonul subliniază că prioritatea acordată IA este „aliniată cu Planul de Acțiune AI al Casei Albe,” care anticipează o cursă a Inteligenței Artificiale cu sumă zero între SUA și China. Recent, Chief Digital & AI Office (CDAO) al Pentagonului a fost plasat sub controlul direct al lui Michael, subliniind importanța centrală a acestei tehnologii.

2. Biomanufactura (BIO): Resurse vitale, producție autohtonă

Biomanufactura se referă la „valorificarea sistemelor vii” pentru producția în masă a materialelor cheie. Practic, aceasta înseamnă obținerea de substanțe chimice vitale – cum ar fi lubrifianții sau acoperirile anticorozive – în recipiente gigantice, folosind microorganisme modificate genetic, în loc de procesele petrochimice tradiționale, care au fost din ce în ce mai externalizate. Această abordare ar putea „elimina orice vulnerabilități ale lanțului de aprovizionare,” a afirmat Michael.

3. Tehnologii de logistică în medii contestate (LOG): Flux neîntrerupt sub asediu

Mai puțin o tehnologie specifică și mai mult o misiune amplă, LOG vizează utilizarea oricărei tehnologii care poate ajuta la „asigurarea reaprovizionării fără întreruperi și a continuității operaționale în medii contestate.” Este important de menționat că termenul „contestat,” în jargonul Pentagonului, se aplică în special Pacificului în cazul unui conflict cu China.

4. Dominanța informațională cuantică și pe câmpul de luptă (Q-BID): Pârghii critice de comunicare

„Dominanța” în acest domeniu necesită îmbunătățirea atât a tehnologiei de radiofrecvență de lungă durată, cât și a tehnologiilor cuantice emergente, pentru a ajuta forțele americane să comunice și să navigheze. Oficialii avertizează de peste un deceniu că sunt îngrijorați de potențialul de bruiaj al GPS-ului tradițional și al radioului de către un adversar de înaltă tehnologie, precum Rusia sau China.

5. Hipersonice la scară (SHY): Viteză supraumană, producție în masă

„Scalarea” înseamnă trecerea rachetelor hipersonice de la prototipurile actuale, la scară mică, la producția în masă. Sistemele hipersonice pot atinge viteze de Mach 5 sau mai mari în atmosferă, fiind astfel mai rapide decât rachetele de croazieră actuale și mai agile decât rachetele balistice. De ani de zile, oficialii americani avertizează că Rusia și China investesc masiv și testează mai frecvent aceste tehnologii.

6. Energie dirijată la scară (SCADE): Armele viitorului impotriva roiurilor

Asemenea hipersonicelor, scalarea „energiei dirijate” înseamnă trecerea armelor laser de înaltă energie și a armelor cu fascicule de microunde de la demonstrațiile promițătoare la scară mică, la producția în masă. Pentagonul, la fel ca alte armate globale, speră că armele energetice ar putea trage un număr practic nelimitat de focuri împotriva roiurilor de drone și a barajelor de rachete, care ar putea copleși apărările existente, precum sistemele Patriot și THAAD.

Din 14 în 6: Cum se integrează vechiul în noul arsenal

Această listă de șase înlocuiește o listă anterioară care includea opt alte CTA-uri acum eliminate, însă multe inițiative specifice ar putea fi integrate sub una dintre noile categorii majore. De exemplu, vechea categorie „FutureG” – un termen umbrelă pentru tehnologiile wireless de generație următoare – ar putea fi o subcategorie logică a Dominanței Informaționale Cuantice și pe Câmpul de Luptă (Q-BID), la fel ca și părți din „Senzori Integrați & Cibernetică,” „Sisteme de Rețea Integrate” și „Spațiu.”

Aspecte ale „Calculului Avansat și Software” și „Interfețelor Om-Mașină” ar putea continua sub Inteligența Artificială Aplicată. Programele actuale din „Microelectronică” și „Materiale Avansate” s-ar putea încadra în multiple categorii. Chiar și „Energie Regenerabilă” – un subiect mai puțin preferat de Administrația Trump – ar putea vedea unele proiecte mutate sub Logistică în Medii Contestate sau Biomanufactura.

O luptă inechitabilă: Promisiunea Pentagonului

„Aceste zone tehnologice critice sunt soluții acționabile, tangibile, la provocările cu care se confruntă luptătorii noștri astăzi. Ele sunt determinate de sprinturi concentrate, concepute pentru a livra rezultate acum, nu în 15 ani,” a conchis Michael în anunțul său video. „Aceste priorități vor asigura că luptătorii noștri nu vor avea niciodată parte de o luptă echitabilă.” Pentagonul își propune să creeze un avantaj tehnologic atât de mare încât să descurajeze orice conflict, sau să asigure victoria decisivă în cazul în care acesta devine inevitabil.

Citeste in continuare

Actualitate

Blue Origin aterizează cu succes, deschizând calea spre misiuni cruciale de securitate națională

Publicat

pe

De

Blue Origin a bifat un succes crucial: a doua lansare a rachetei sale grele New Glenn și, în premieră, prima aterizare a propulsorului reutilizabil pe mare. Această realizare majoră reprezintă ultimul obstacol înainte ca gigantul spațial să poată începe să lanseze sarcini utile critice pentru securitatea națională a Statelor Unite. Evenimentul marchează un pas semnificativ în competiția acerbă pentru contractele guvernamentale, Blue Origin demonstrând capabilități extinse de zbor și, mai ales, de recuperare.

New Glenn, aproape de certificarea pentru securitate națională: Un pas decisiv pentru forțele spațiale americane

Deși Forțele Spațiale au acordat Blue Origin, în luna aprilie, un premiu inițial care îi permite să concureze pentru contracte de lansare în cadrul programului „National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 2” pentru anii fiscali 2025-2029, New Glenn nu finalizase încă a doua lansare necesară pentru certificarea NSSL. Misiunile NSSL Phase 3 Lane 2 sunt de o importanță strategică deosebită, implicând sarcini utile de mare valoare sau destinate unor orbite dificil de atins. Space Systems Command (SSC) contractează de obicei lansările NSSL cu doi ani în avans, ceea ce înseamnă că actualele atribuiri de contracte ar viza misiuni ce vor fi lansate efectiv între FY27 și FY32. Prima lansare de certificare a New Glenn a avut loc pe 16 ianuarie, compania planificând inițial a doua misiune pentru primăvara acestui an.

Reutilizarea, noua bornă a Blue Origin: Un succes pe urmele SpaceX

Cu zborul de succes al New Glenn de ieri, care a transportat două nave spațiale construite de Rocket Lab pentru misiunea ESCAPADE pe Marte a NASA, Forțele Spațiale intră acum în etapele finale ale procesului de revizuire. „Space Systems Command (SSC) își continuă procesul de certificare a New Glenn pentru lansări de securitate spațială după lansarea reușită NG-2”, a declarat Forțele Spațiale într-un comunicat de presă de joi. Aceste „Zboruri de Certificare” sunt o submulțime a procesului de certificare, furnizând date analitice valoroase pentru a asigura că fiecare sistem de lansare este pregătit să livreze sateliții USSF esențiali, sprijinind forțele de luptă americane și nevoile comunității de informații.

Aterizarea reușită a propulsorului reutilizabil al primei trepte a New Glenn pe nava de recuperare a Blue Origin din Atlantic, numită Jacklyn (după mama proprietarului Jeff Bezos), a reprezentat o victorie majoră pentru companie, plasând-o ca fiind doar a doua companie din lume care reușește o astfel de performanță. SpaceX, deținută de rivalul lui Bezos, Elon Musk, a fost pionierul în tehnologia propulsoarelor reutilizabile și le recuperează acum în mod curent după lansările rachetei sale Falcon 9. Blue Origin a ținut să sublinieze, atât în transmisiunea lansării, cât și în comunicatul de presă, că a reușit aterizarea propulsorului după o singură tentativă anterioară, în timpul lansării din ianuarie. „Niciodată în istorie un propulsor de o asemenea dimensiune nu a reușit o aterizare la a doua încercare. Acesta este doar începutul, pe măsură ce ne extindem rapid cadența de zbor și continuăm să livrăm pentru clienții noștri”, a declarat Dave Limp, CEO-ul Blue Origin.

Perspectiva contractelor NSSL: O poziție consolidată pe piața lansărilor

În cadrul actualului premiu NSSL Phase 3 Lane 2, Forțele Spațiale anticipează că vor comanda de la Blue Origin aproximativ șapte misiuni începând cu anul fiscal 2026. Prin comparație, SpaceX este estimată să realizeze 28 de misiuni, iar United Launch Alliance (ULA) 19, pentru aceeași perioadă. Această distribuție indică o consolidare a poziției Blue Origin pe piața lansărilor guvernamentale, transformându-se dintr-un competitor aspirant într-un partener strategic recunoscut.

Citeste in continuare

Actualitate

Tipuri de ceară de epilat și avantajele fiecăruia – ghidul tău pentru o piele fină și îngrijită

Publicat

pe

De

Epilarea cu ceară este una dintre cele mai eficiente metode de a obține o piele fină și catifelată pentru o perioadă îndelungată. Deși metoda este folosită de zeci de ani, industria cosmetică a perfecționat constant formulele și tipurile de ceară pentru a răspunde diferitelor nevoi ale pielii. Alegerea corectă a cerii nu este doar o chestiune de preferință, ci și o modalitate de a avea grijă de sănătatea pielii și de a obține rezultate cât mai plăcute.

Ceara tradițională – metoda clasică, de încredere

Ceara tradițională este, probabil, cea mai cunoscută formă de epilare. Se prezintă sub formă de discuri sau tablete și se topește înainte de aplicare. Avantajul major al acestui tip de ceară este eficiența ridicată: prinde bine firele de păr groase și rezistente, ceea ce o face ideală pentru zone precum picioarele sau brațele.

Deși necesită puțină practică pentru a fi aplicată corect, rezultatele sunt de lungă durată. Firele sunt smulse din rădăcină, iar pielea rămâne netedă timp de câteva săptămâni. Pentru persoanele care își doresc o epilare clasică, fără compromisuri, ceara traditionala rămâne o alegere excelentă.

Ceara elastică – blândețe și eficiență pentru pielea sensibilă

Inovațiile din domeniul cosmeticii au dus la apariția cerii elastice, o formulă modernă care îmbină eficiența cu delicatețea. Spre deosebire de varianta tradițională, aceasta se aplică într-un strat mai subțire și se îndepărtează fără benzi.

Principalul avantaj al cerii elastice este faptul că se mulează perfect pe piele și prinde chiar și firele scurte sau subțiri, fără a provoca iritații majore. Este recomandată în special pentru zonele sensibile, precum axilele, fața sau zona inghinală. Pentru persoanele cu piele sensibilă sau pentru cele care își doresc o experiență de epilare mai confortabilă, ceara elastica este o alegere inspirată.

Ceara granule – modernă, practică și ușor de folosit

Tot mai populară în saloane și pentru uz casnic este ceara granule, un produs ușor de folosit și de dozat. Se topește rapid și permite aplicarea controlată chiar și pe zone mai mici, ceea ce o face ideală pentru retușuri sau pentru persoanele care nu au experiență vastă cu epilarea.

Avantajul ei constă în versatilitate: poate fi utilizată pe aproape toate zonele corpului, inclusiv pe cele delicate. În plus, fiind disponibilă sub formă de granule, permite topirea exact cantității de produs necesare, fără risipă.

Este o variantă excelentă pentru cele care caută o soluție practică, eficientă și modernă, iar formulele profesionale disponibile pe EpilatPRO.ro garantează un rezultat curat și sigur.

Cum alegi ceara potrivită pentru tine

Alegerea tipului de ceară depinde de mai mulți factori: tipul de piele, zona de epilat și sensibilitatea personală. Dacă te confrunți cu fire de păr groase și rezistente, ceara tradițională îți oferă cea mai mare eficiență. Pentru zone sensibile, ceara elastică este mai blândă și mai confortabilă. Iar pentru un echilibru între practic și eficient, ceara granule rămâne o opțiune ideală.

Nu există o singură variantă „corectă”, ci mai degrabă o alegere adaptată stilului tău de viață și nevoilor pielii. De aceea, multe persoane aleg să combine tipurile de ceară, folosind formule diferite pentru zone diferite ale corpului.

Importanța produselor profesionale

Indiferent de tipul de ceară ales, calitatea produsului joacă un rol esențial. O ceară profesională nu doar că îți oferă rezultate mai bune, dar protejează și pielea, reducând riscul de iritații. Platforme dedicate, precum EpilatPRO.ro, pun la dispoziție o gamă variată de ceruri profesionale – de la ceară tradițională, la formule elastice sau granule – care respectă cele mai înalte standarde de calitate. Alegând astfel de produse, te bucuri de o epilare sigură și eficientă, chiar și acasă.

Alegerea contează pentru frumusețea pielii tale

Epilarea cu ceară rămâne una dintre cele mai sigure și durabile metode de îndepărtare a părului. Fiecare tip de ceară aduce avantaje specifice.

Cu produsele potrivite și o tehnică corectă, epilarea devine mai mult decât o rutină – devine un ritual de frumusețe care îți oferă încredere și confort. Iar atunci când alegi să investești în calitate, cum sunt produsele disponibile pe EpilatPRO.ro, diferența se simte de la prima utilizare.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv2 ore ago

Tunul de miliarde pe Electrica: Cum „se fură” curentul în Prahova, pe banii oamenilor cinstiți! O „horă” intre hoți și gardieni (I)

Prahova, județul contrastelor și al curentului (furat). În timp ce cetățenii și operatorii economici onești își plătesc facturile cu sudoarea...

Exclusiv2 ore ago

SINAIA, O STATICĂ DE COMEDIE NEAGRĂ: Cum PNL Prahova resuscitează primari „suspendați” și „ingroapă” legea cu zâmbetul pe buze!

Un spectacol grotesc al impunității politice se joacă la Sinaia, având în rolurile principale un primar readus la butoane printr-o...

Exclusiv2 ore ago

Poliția Română: De la ordine publică, la orgii de incompetență și vulgaritate sub bagheta lui Despescu!

Capitala, și odată cu ea întreaga Românie, tremură sub asaltul unei noi ere: era „managerilor” cu „organul genital” la gură,...

Exclusiv2 ore ago

Panopticonul românesc: Gardienii, noile victime ale ochiului atotvăzător!

Capitala fricii și a controlului absolut își mută sediul, pare-se, direct în penitenciarele României! Un scandal de proporții mocnește sub...

Exclusivo zi ago

ANTIGRINDINA: Un măcel climatic sub acoperire, cu salarii de Nababi și recolte de râs! (adevărul care ne usucă)

Stimate contribuabil român, pregătește-te să-ți smulgi părul din cap (dacă nu ți l-a smuls deja seceta!)! Ani la rând, ți-am...

Exclusivo zi ago

EXCLUSIV: „Saga” agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș. Comedia neagră de la SAS! Poliția unde „Inelul Magic” împarte disciplinare, „Polițistul Incisiv” refuză hârțoagele, iar Controlul Intern se autodenunță (cu BONUS: 50% OSKAR pentru complicitate!)

Când spui Serviciul pentru Acțiuni Speciale (SAS), mintea îți zboară la eroi, la intervenții fulger și la un profesionalism de...

Exclusivo zi ago

Justiția „la volanul” birocrației oarbe: Cazul POP IONUT-COSTIN (fost Comandant Descarcerare Petrobrazi) și odiseea incompetenței teritoriale la Parchetul Sectorului 1! (I)

Într-o Românie unde justiția ar trebui să fie lumina farului în furtună, uneori pare mai degrabă un far stins, manevrat...

Exclusivo zi ago

„Camuflajul” eșuat: Un tânăr a crezut că poate inșela legea, dar a fost prins de polițiștii călărășeni

Un plan „ingenios” de a obține bani „ușor”, bazat pe un presupus „camuflaj” și pe subestimarea vigilenței polițiștilor, a eșuat...

Exclusivo zi ago

Reset urgent pentru ANP! De la „epoca de aur” a gardienilor la haosul oportuniștilor, prin ochii lui Cosmin Dorobanțu!

Dragii noștri cititori, pregătiți-vă pentru o călătorie fascinantă în adâncurile unui imperiu aflat pe butuci, o odisee a decăderii, direct...

Exclusiv2 zile ago

Scandal la DGPMB: Fularul Tricolor și Strigătul „Hoții”, declarații politice prin decizie de ofițer de Control Intern?

O controversă aprinsă zguduie structurile interne ale Poliției Române, aducând în discuție limitele libertății de exprimare și criteriile după care...

Exclusiv3 zile ago

IGPR, mașinăria de spălat rufe murdare: Cine mai apără legea când poliția se apără pe ea insăși?

La IGPR și MAI, o „cloacă” funcțională: Manualul iluziei! Emil Pascut de la Sindicatul Diamantul trage semnalul de alarmă, iar...

Exclusiv3 zile ago

Scandal fără precedent în Poliția Română: Birouri sigilate și injurații de la vârf

 Sindicatul Europol denunță abuzurile Poliția Română se confruntă cu acuzații grave de abuz de putere și comportament inadecvat la nivel...

Exclusiv3 zile ago

Circ la Penitenciare! Reorganizarea „minune” a lui Burcu, un dezastru de râsul lumii!

Puşcăria, fabrică de absurdități: Cum „reorganizează” geniile de la ANP! Se pare că „reorganizarea” Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP) a...

Exclusiv4 zile ago

Pârâul Dâmbu, salvat de la sufocare: Intervenția fermă a Poliției Locale Ploiești, Serviciul Protecția Mediului

O proprietară din Ploiești a fost sancționată drastic de către forțele de ordine, după ce a ales să transforme albia...

Exclusiv4 zile ago

Sistemul Antigrindină: Miliarde evaporate, zero rezultate și recole record fără rachete – Raportul Exclusiv care demască jaful secolului!

De ani de zile, așa cum am documentat în repetate rânduri , Sistemul Național Antigrindină (SNAG) a fost subiectul unor...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv