Actualitate
Soviani, ipoteză-bombă. Care ar fi adevăratul scop pentru care se cere desființarea ASF

Recent înaintat proiectul de desființare a Autorității de Supraveghere Financiară – ASF, de către trei reprezentanți ai ALDE, a ridicat multe sprâncene în rândul piețelor reglementate de autoritatea în cauză. Mirarea este cu atît mai mare, cu cât inițiativa legislativă prevede revenirea la autorități de reglementare separate pentru piața de capital, a asigurărilor și a fondurilor de pensii, așa cum erau Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor și Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, înainte de înglobarea activității lor sub umbrela ASF.
Pentru cu comentariu avizat în legătură cu acest proiect legislativ, PSNews a luat legătura cu analistul economic Radu Soviani.
”Cred că recenta inițiativă de desființare a Autorității de Supraveghere Financiară, transformată într-un proiect de lege de trei deputați ALDE, are mai degrabă legătură cu ”pierderea’’ arhivei ASF decât cu vreo logică economică”, a declarat Radu Soviani, în exclusivitate pentru PSNews.
”La prima vedere niște politicieni din partidul lui Călin Popescu Tăriceanu doresc să fie mai multe autorități cu salarii grase astfel încât să poate fi adăugate pile noi, într-un număr mai mare, și bine bonificate, peste cele vechi”, a adăugat el.
Date inventate
”Inclusiv datele din fundamentarea proiectului de lege sunt inventate, cel puțin la nivelul anului 2014, costurile cu ASF fiind net inferioare costurilor însumate celor foste 3 autorități de supraveghere pentru piețe dedicate – piața de capital, piața asigurărilor și pensiile private.
În fapt ceea ce deranjează acum la ASF, în opinia mea, sunt urmale adânc lăsate de administrarea ASF-ului de către fostul Președinte – Mișu Negrițoiu, în special pe două paliere: arhiva ASF în ceea ce privește Astra, Carpatic Asig și Euroins și cel de-al doilea palier, cele 12 salarii compensatorii acordate ca ”parașute de aur’’ de către Mișu Negrițoiu pentru aproape 100 de angajați care au plecat de bunăvoie din ASF”, mai spune Soviani.
Necesitatea unei investigații a Curții de Conturi
”Precizez că, dacă înainte de această inițiativă, costurile de disponibilizare în urma restructurării erau prin contractul de muncă de numai 3 salarii compensatorii, brusc, Mișu Negrițoiu, a majorat nejustificat cuantumul acestora la 12. O investigație atentă a Curții de Conturi ar fi în măsură să îi pună în sarcină recuperarea celor 9 salarii compensatorii introduse în plus, pentru 100 de angajați, de la fostul Președinte ASF.
Mai importantă decât această găinărie este însă arhiva ASF, în special în ceea ce privește asigurările. Nu am cunoștință ca organele de cercetare penală să fi concluzionat modul suspect în care, în toamna anului 2016, când Parlamentul declanșase procedura de revocarea a lui Mișu Negrițoiu, ”s-ar fi pierdut’’ o parte semnificativă din arhiva ASF din sistemul informatic, parte din arhiva relevantă atât pentru supravegherea societăților Astra, Carpatica și Euroins, dar și pentru ”restructurarea’’ ASF”, arată analistul economic.
O arhivă pierdută
”Incidentul a fost urmat în mai 2017 și de incendierea suspectă a unui depozit aparținând Global Archive Management, în care deasemenea se aflau documente din arhiva ASF transmise companiei care avea și ”un serviciu profesionist de distrus arhive’’. Firma ne asigura pe propriul site că ”prin serviciul de distrugere, documentele sunt distruse cu ajutorul unui echipament dedicat acestei operațiuni, pentru a nu mai putea fi constituite ulterior. La final primești un certificat care atestă distrugerea în condiții de confidențialitate a documentelor’’ .
Prin urmare, incidentele ”dispariției’’ (în fapt, doar un pretext, întrucât datele privind Astra, Carpatica și chiar Euroins pot fi reconstituite), în opinia mea au apărut în momente cheie pentru finalul carierei lui Mișu Negrițoiu, respectiv în octombrie 2016 – moment al declanșării procedurii de revocare și în mai 2017, când procedura de revocare s-a finalizat”, apreciază Radu Soviani.
Convorbirea telefonică
”Nu pot să nu leg actuala inițiativă de desființare a ASF făcută de 3 deputați ALDE, de o convorbire mai veche apărută din stenograme în spațiul public, care reliefa discuția între un fost vicepreședinte ASF în sectorul asigurărilor și sublinia că Mișu Negrițoiu, la acea vreme fără să aibă vreo legătură cu ASF și încă fiind la ING Bank, îi cerea date fostului vicepreședinte despre situația Euroins, așa cum spunea acesta: ”M-a sunat Tăriceanu, m-a sunat toată lumea că diverse fonduri… De fapt… m-a sunat Mișu Negrițoiu (…) Călin m-a sunat să mă roage să vorbesc cu Mișu Negrițoiu. Că nu știu ce fond grecesc care e acționar e panicat. (…) Mișu Negrițoiu a înțeles și a zis: Da bă, înțeleg. Omul a întrebat că ăla zice: băi, m-au sunat ăia și eu lucrez cu ei și vroiam să știu care e situația. Și am zis: da, domnule, uite asta e situația. Dar de unde până unde? Că ăștia (n.r. Euroins) au sunat și au zis: noi am lucrat toată noaptea și am reglementat toate problemele. Domn: Au reglementat pe aia mă-sii’’.
Concluziv, faptul că DNA a eșuat în a recupera banii sifonați de la Astra și Carpatica, nefăcând verificări sub mandatul Laurei Kovesi în privința modului în care Mișu Negrițoiu a gestionat supravegherea Astra și Carpatica (în fapt, o anumită protecție, care a dispărut acum prin plecarea doamnei Kovesi), mie îmi confirmă că s-a creat o anumită nevroză în rândul celor care se știau protejați. După încercări succesive de distrugere a arhivelor, cu știința că acestea pot fi reconstituite, probabil că aceasta este cea mai nouă versiune pentru pierderea arhivei – după modelul pierderii contractului cu Bechtel: desfințarea, fără alt sens, a ASF”, precizează el.
Misiune îndeplinită?
”Brusc apare inițiativa a trei deputați ALDE de desființare a Autorității de Supraveghere Financiară, cea mai nouă instituție mare din România, prin prisma rolului ei. Este important atât că ALDE a venit cu această propunere, cât și faptul în sine că este incoerent explicată desființarea prin reînființare a fostelor autorități de supraveghere dedicate piețe de capital, pieței pensiilor private și pieței asigurărilor.
În 2017, cât la DNA a fost Laura Kovesi, Mișu Negrițoiu, beneficiarul imediat al arestării abuzive și forțării demisiei lui Dan Radu Rușanu, s-a simțit în siguranță pentru că, așa cum a declarat ”și-a îndeplinit misiunea’’.
Dar mai în siguranță s-au simțit beneficiarii reali ai fraudării bugetului de stat prin furturile comise la Astra Asigurări și Carpatica Asig. Am exprimat în mai multe rânduri opinia că misiunea lui Mișu Negrițoiu a fost de a se asigura că nu se va merge după beneficiarii reali ai furturilor de la Astra. DNA a întârziat nepermis de mult în a merge pe firul banilor extrași din ASTRA, iar prin nerecuperarea sumelor asigurații au fost de două ori prejudiciați: fondul de garantare al asiguraților a plătit în cele din urmă banii care nu au mai fost de găsit la Astra”, spune, în concluzie, Radu Soviani pentru psnews.ro . (Paul D.).
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 17 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!