Featured
Confruntat cu imposibilitatea formularii unor raspunsuri rationale in privinta supravegherii pietei de capital si a pietei asigurarilor, Nicu Marcu, a ales sa fuga

Confruntat cu imposibilitatea formularii unor raspunsuri rationale in privinta supravegherii pietei de capital si a pietei asigurarilor (unde ASF a fost complice la cea mai mare frauda din asigurari din Romania – City Insurance si a permis majorarea dimenisiunii fraudei prin intarzierea, cu stiinta falsificarii unui extras de cont de catre City, extinderea fraudei pana in luna septembrie 2021), Nicu Marcu, a ales sa fuga. ASF a convocat o conferinta de presa ,,pirat”, fara sa anunte pe fluxuri de stiri aceasta conferinta de presa si a interzis practic participarea celui mai important cotidian financiar din Romania, Ziarul Bursa (dincolo de pretentiile ZF), la conferinta de presa. Nicu Marcu a stat pitit si nu a participat la conferinta de presa, ba mai mult, a dispus ca Ziarul Bursa sa nu fie instiintat de conferinta de presa, ceea ce in esenta echivaleaza cu retragerea acreditarii pe motiv ca Nicu Marcu se oftica pentru ca Bursa reprezinta in acest moment singurul cotidian care urmareste problemele reale ale pietei de capital. In mod legitim, directorul Ziarului Bursa a semnalat, printr-o nota de protest, aceasta fuga de obligatia legala de informare a publicului, prin intermediul presei dezvaluie analistul economic Radu Teodor Soviani.
„Prin prezenta, în numele ziarului BURSA, subsemnatul MAKE (Florian Goldstein) protestez faţă de omisiunea convocării unui ziarist BURSA la conferinţa de presă organizată de ASF, în data de 14.12.2021.
Consider că la această omisiune a condus atitudinea de ostilitate personală a dumneavoastră, domnule preşedinte ASF Nicu Marcu, şi a purtătorului de cuvânt al ASF Daniel Apostol, care, împreună şi separat, în mod repetat, aţi dat semnele unei duşmănii personale faţă de ziarul BURSA şi de ziariştii săi, neţinând seama nici de statutul publicaţiei BURSA drept cel dintâi şi mai influent ziar românesc specializat în piaţa de capital, nici de statutul de instituţie publică al ASF, care nu îi permite discriminarea publicului ţintit de conferinţele sale de presă.
Atitudinea aceasta este similară cu cea manifestată de Bogdan Drăgoi, preşedintele SIF Banat-Crişana, care a iradiat în SIF Muntenia şi SIF Oltenia, sugerând, astfel, că exersaţi o complicitate cu acesta, favorizându-l în faţa oricăror reclamaţii întemeiate.
Legătura este vizibilă, cu atât mai mult cu cât v-aţi permis să nu vă respectaţi cuvântul – nu aţi răspuns Scrisorii deschise pe care v-am adresat-o anul trecut în ziarul BURSA, în care vă chestionam asupra măsurilor pe care le veţi lua ca să stopaţi manipularea activului net la care s-a dedat Bogdan Drăgoi, întrebări la care aţi promis, în public, că veţi răspunde.
Nu, nu aţi răspuns, dovedindu-vă un om fără onoare.
Dar chiar şi cu această lipsă de caracter, nimic oficial/legal nu vă îndrituieşte la persecutarea ziarului BURSA, drept pentru care înaintez acest protest.
În numele ziarului BURSA,
MAKE (Florian Goldstein)
preşedintele-director general al Grupului de presă BURSA” (Irinel I.).
Exclusiv
Emil Pascut: Critica managementului din MAI și reflexele regimului autoritar

Reflexe ale regimului comunist în MAI
Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului Diamantul, a declarat că Ministerul Afacerilor Interne (MAI) păstrează reflexe ale regimului autoritar comunist, evidențiind modul în care opiniile critice sunt etichetate ca „opinii politice” sau acte anti-sistem. Aceasta este o strategie de control social care transformă disidența într-o faptă pedepsibilă, subminând astfel principiile statului de drept și creând un climat de frică.
Caracteristicile regimurilor autoritare
Pascut a enumerat principalele trăsături ale regimurilor autoritare:
- Centralizarea puterii
- Represiunea disidenței
- Controlul informației, inclusiv cenzura opiniilor critice și manipularea narativelor publice.
În aceste condiții, critica este percepută ca o amenințare la adresa stabilității regimului, indiferent de conținutul său.
Problemele din MAI
Pascut subliniază că la MAI există simptomele enumerate mai sus, facilitate de o legislație defectuoasă și de calitatea morală și profesională scăzută a unor funcționari de conducere. Legea 360/2002, de exemplu, este considerată un cadru normativ defectuos, utilizat pentru a suprima dizidența și opinile critice, fără o delimitare clară a „opiniilor politice” de cele care sunt pur critice.
Impactul Legii 360/2002
Lipsa unei definiții precise a „opiniei politice” permite o interpretare extinsă, astfel încât orice opinie contrară narativului oficial poate fi etichetată ca „opinie politică.” Pascut reamintește că înainte de cazurile recente, cercetările disciplinare pentru opinii politice erau rare, însă acestea au crescut în intensitate după evenimente recente, afectând grav activitatea sindicală și libertatea de exprimare a polițiștilor.
Distincția între critică și compromiterea imaginilor
Pascut evidențiază importanța de a face o distincție clară între critica legitimă, care abordează problemele structurale, și comportamentele care compromit imaginea instituției. Legislația existente, cum ar fi apreciația standardelor CEDO, ar trebui să ghideze sancționarea funcționarilor pentru exprimarea opinilor critice.
Jurisprudența CEDO ca fundament
Pascut face referire la cazuri relevante de la CEDO, precum „Vogt v. Germania” și „Baka v. Ungaria”, pentru a argumenta că sancțiunile aplicate funcționarilor publici trebuie să fie proporționale, legale și să demonstreze un impact real asupra reputației instituției, nu doar un discomfort.
Concluzie: Nevoia de schimbare
Misiunea MAI de a proteja drepturile cetățenilor și de a asigura transparența în activitatea sa este esențială. Pascut atrage atenția că o interpretare extinsă a legilor și penalizarea criticilor pot submina aceste valori fundamentale, fiind necesară o evaluare responsabilă și echilibrată a comportamentului funcționarilor publici.
Experiența acumulată pe parcursul a 18 ani de activitate juridică și observație critică a MAI îi oferă lui Emil Pascut autoritatea de a formula aceste concluzii esențiale pentru viitorul instituției și al societății românești. (Cristina T.).
Anchete
Recalcularea drepturilor salariale pentru personalul din structurile de apărare

Plafonarea ilegală a majorărilor
Prin Decizia nr. 75 din 18.11.2024, Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a stabilit că plafonarea „majorării pentru lucrări de excepție și misiuni speciale” la valoarea salariului de funcție din anul 2018, conform OUG 114/2018, este ilegală. Aceasta trebuie să se raporteze la salariul de funcție aflat în plată.
Contextul deciziei
Decizia a venit ca urmare a sutelor de procese în instanță, după ce structurile de apărare au început, la 01.01.2024, să raporteze brusc drepturile salariale la salariul/solda de funcție aflat în plată, fără nicio intervenție legislativă.
Acțiunile Ministerului Apărării Naționale
Pentru a se conforma cu Decizia ÎCCJ, Ministerul Apărării Naționale (MApN) a publicat pe site-un proiect de ordonanță de urgență care vizează plata unor diferențe de drepturi salariale pentru personalul din structurile de apărare, ordine publică și siguranță națională.
I. Recalcularea drepturilor pentru personalul aflaat în activitate:
- Se va realiza pentru toți beneficiarii acestui drept din perioada 01.01.2019 – 31.12.2023.
- Recalcularea se va face la salariul de funcție aflat în plată în perioada respectivă.
- Termenul pentru recalculare este de 120 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței.
- Sumele rezultate se vor plăti eșalonat pe o perioadă de 5 ani:
- 5% în primul an, până la 04.12.2025
- 10% în al doilea an, până la 04.12.2026
- 25% în al treilea an, până la 04.12.2027
- 25% în al patrulea an, până la 04.12.2028
- 35% în al cincilea an, până la 04.12.2029
- Diferențele vor fi actualizate cu rata inflației.
II. Recalcularea drepturilor pentru personalul care a incetat raporturile de serviciu (Pensionarii militari):
- Vor beneficia de o dublă recalculare, atât de fostul angajator, cât și de Casa de Pensii.
- Recalcularea de către fostul angajator se va realiza pentru toți beneficiarii acestui drept din perioada 01.01.2019 – 31.12.2023.
- Sumele rezultate se vor plăti eșalonat de fostul angajator pe o perioadă de 5 ani, similar cu cei activi:
- 5% în primul an, până la 04.12.2025
- 10% în al doilea an, până la 04.12.2026
- 25% în al treilea an, până la 04.12.2027
- 25% în al patrulea an, până la 04.12.2028
- 35% în al cincilea an, până la 04.12.2029
- Diferențele plătite de fostul angajator se vor actualiza cu rata inflației.
- Revizuirea pensiilor se va face din oficiu în termen de 240 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, iar restanțele vor fi achitate eșalonat de Casa de Pensii pe o perioadă de 5 ani, similar cu calitatea celor activi.
Concluzie
Această reformă vizează asigurarea unor drepturi salariale corecte pentru personalul din structurile de apărare și este un pas important în remedierea situațiilor generate de aplicarea defectuoasă a legii. Deciziile luate de MApN vor avea un impact semnificativ asupra veniturilor și stabilității financiare a acestui sector esențial. (Irinel I.).
Featured
Haos la Urziceni: Doi frați uciși într-un conflict violent
-
Exclusivacum 3 zile
Poliția sau mafia? Războiul politic care distruge afaceri in Cerasu/Rețeaua corupției de la Vălenii de Munte: între putere și abuz
-
Exclusivacum 21 de ore
Aroganta și ipocrizia în conducerea ANP: Întâlnire cu realitatea
-
Exclusivacum 3 zile
Corupție și intimidare: Adevărul din umbră al gestionării deșeurilor în Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Scandalul White Tower: Abuzuri imobiliare și corupție în România
-
Exclusivacum 2 zile
Critici dure la adresa lui Dan Halchin în urma bilanțului de la Penitenciarul Iași
-
Exclusivacum o zi
A apărut proiectul de OUG pentru recalcularea salariilor și pensiilor militare
-
Exclusivacum 4 zile
FSANP propune amendament pentru acordarea drepturilor salariale polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 4 zile
Proteste ale polițiștilor din Mehedinți impotriva tăierilor salariale