Connect with us

Actualitate

Uniunea Europeană: De unde s-a pornit ? Unde s-a ajuns ?

Publicat

pe

(PRELUARE INPOLITICS.RO):

Mai întâi, să reamintim pe scurt începuturile UE. Americanii au început construcţia UE, actualul imperiu european, imediat după cel de-al doilea război mondial. SUA şi Marea Britanie au câştigat aproape în întregime pacea, deşi războiul împotriva lui Hitler şi a aliaţilor săi a fost câştigat mai ales de URSS cu imense sacrificii umane. URSS s-a ales totuşi cu întreaga Europă de Est, în care era şi România. Comunitatea Europeană a Cărbunelui şi Oţelului (CECO) a fost fondată în 1951 prin Tratatul de la Paris şi era compusă din Franţa, Germania de Vest, Italia, Belgia, Luxemburg şi Olanda. Tratatul de la Paris a intrat în vigoare la 23 iulie 1952.
CECO era dublura economică a NATO, structură politico-militară. NATO fusese creat la 4 aprilie 1949. Scopul NATO a fost definit de primul său secretar general, lordul Hastings Ismay : „să-i ţină pe ruşi în afară, pe americani înăuntru şi pe germani sub tutelă”. Membrii Comunităţii Europene au fost mai întâi membri NATO, aşa cum s-a întâmplat şi cu fostele ţări comuniste înainte de aderare, după destrămarea Uniunii Sovietice, a Pactului de la Varşovia şi a CAER. Nu e deloc exclus ca atunci, la sfârşitul anilor ’40 şi începutul anilor ’50, să fi fost gândită actuala UE ca un nou Imperiu Roman de Răsărit, un nou Bizanţ, în subordinea şi sub controlul Imperiului Roman de Apus (SUA).
Prin Germania de Vest, cu noua sa capitală la Bonn începând din 1949, un stat aflat complet sub control american şi care nici azi nu a reuşit pe deplin să scape de statutul de „protectorat”, la fel ca Germania de Est (cu capitala la Berlin Est) faţă de Rusia până în 1989, SUA a reuşit să-şi subordoneze (prin ONU, NATO, UE, OCDE, GATT, prin dolar, Banca Mondială, FMI etc.) fără mari dificultăţi întreaga Europă Occidentală. Cele două imperii, cel transatlantic (SUA) şi cel de Apus (Vestul Europei), au format aşa-numitul „Occident”. Odată cu reunificarea Germaniei, negociată şi susţinută de ruşi şi de americani, iniţial nu şi de francezi şi de britanici, s-a accelerat construcţia Uniunii Europene. Germania, care era deja un gigant economic dar un pitic politic, a prevăzut, a anticipat singură evoluţia noii construcţii, care se rostogolea implacabil în favoarea ei. Graţie „pălăriei” UE, Germania a reuşit să se debaraseze treptat de tutela SUA. Iar UE arată astăzi ca un nou Sfânt Imperiu Roman de Naţiune Germană.
Construcţia UE aşa cum o cunoaştem azi a luat viteză abia după 1991, după dispariţia URSS şi reapariţia Rusiei. În 1992, la 7 februarie, a fost semnat Tratatul European, Tratatul de la Maastricht, tratatul fondator al Uniunii Europene, de către cele 12 ţări ale CEE care constituiau al doilea nucleu de bază al viitorului imperiu, cel de astăzi (celor şase ţări fondatoare li s-au adăugat, în etape, Regatul Unit, Danemarca, Spania, Grecia, Irlanda, Portugalia). Următorul pas major a fost naşterea euro (la 1 ianuarie 1999, sub formă scriptică), monedă pusă în circulaţie la 31 decembrie 2001. Între 2004 şi 2006 s-a încercat şi s-a ratat punerea în operă a Tratatului Constituţional, Constituţia europeană. Franţa şi Olanda au respins prin referendum – şoc şi groază ! – ratificarea noii Constituţii europene. Problema s-a rezolvat totuşi, fără votul democratic, la iniţiativa preşedintelui francez Nicolas Sarkozy, prin Tratatul de la Lisabona (2007). Atunci a început, la vedere, deriva antidemocratică a UE. România şi Bulgaria semnaseră deja anticipat, la 25 aprilie 2005, la Luxemburg, ratificarea Constituţiei europene (respinsă de poporul francez şi de cel olandez), înainte de aderarea lor la UE.
Odată cu marea criză financiară declanşată în 2008, UE a început să scârţâie vizibil. A apărut din toate părţile contestarea monedei euro, făcută vinovată de toate relele. O monedă care nu are în spate un buget european comun, nu are un ministru de Finanţe, o fiscalitate comună. Are doar o Constituţie vagă şi necreditabilă, votată în birouri obscure, şi nu de către naţiunile europene. Mai rău, moneda euro nu le aduce beneficii decât Germaniei şi Olandei, în schimb, provoacă pierderi şi disconfort economic tuturor celorlalţi. Germania, prin care SUA a condus construcţia europeană, ar fi reuşit să atragă pentru ea însăşi şi indirect pentru americani toate avantajele, lăsându-le celorlalţi membri UE, în mai mică sau mai mare măsură, doar costurile şi pierderile. Această fază e încă în derulare.
Între timp, partidele aşa-zis populiste sau naţionaliste din Polonia, Ungaria, dar şi din Italia, Austria, Franţa sau Olanda au ajuns fie să constituie majorităţi, fie să incomodeze decisiv majorităţile proeuropene (Franţa, Olanda). Lovitura de început a descompunerii UE a venit însă din Marea Britanie, cu votul său pentru Brexit. Votul pentru Parlamentul European din mai 2019 se anunţă a fi unul al tuturor pericolelor. Cu excepţiile notabile ale României şi Maltei, care nu vor trimite în PE eurosceptici, eurofobi sau de-a dreptul antieuropeni, toate celelalte state se pregătesc să aleagă masiv asemenea „animale politice” imposibile, absurde din punctul de vedere al construcţiei europene. După diverse proiecţii şi calcule, suveraniştii, populiştii, naţionaliştii, euroscepticii se vor regăsi în PE, după 26 mai, între 20 % şi 40 %. Deci, probabil, în jur de 30 %.
Principala justificare expusă a construcţiei iniţiale europene – numită succesiv Comunitatea Cărbunelui şi Oţelului (6 ţări), Comunitatea Economică Europeană (12 ţări) şi UE de azi (27 sau 28 de ţări) – a fost împiedicarea unui nou război devastator. Adevărata motivaţie a fost controlul Europei Occidentale de către o SUA care câştigase cel de-al doilea război mondial şi preluase controlul aspra Europei prin faimosul Plan Marshall. Dar America de azi a preşedintelui Trump ameninţă cu abandonarea NATO şi îl trimite în Europa pe Steve Bannon, fostul şef de campanie al lui Donald Trump, să-i susţină pe suveranişti şi pe eurosceptici. Unii văd şi în această iniţiativă o nouă tentativă a SUA de a continua să controleze continentul european.
De partea lor, globaliştii, neoliberalii, progresiştii vor să „salveze” Europa (Édouard Husson – „Quatre scénarios pour ce qui attend les avenirs possibles de l’Europe d’ici 2024”, atlantico.fr, 9 mai 2019). Ca şi în România, centralizarea excesivă a deciziei, care ar trebui lăsată celor din teren, regiunilor, e poate principala slăbiciune a UE chiar înaintea mult contestatei monede euro. Modelul american al melting-pot-ului nu funcţionează în Europa, e refuzat de toate naţiunile, care, spre deosebire de Statele Unite, au tradiţii civilizaţionale şi culturale milenare. Sub acest aspect, americanii le apar europenilor cam cum ar fi putut să le apară bizantinilor barbarii otomani. De altfel, prin abandonarea UE de către Marea Britanie (putere maritimă, la fel ca SUA şi Japonia), UE va fi controlată, dacă va supravieţui, doar de cuplul germano-francez (puteri de uscat, la fel ca Rusia). Apropierea UE de Rusia (economică, politică şi militară) şi îndepărtarea ei de SUA şi de UK vor fi inevitabile. La orizont se profilează viitoarea mare putere economică a lumii, China, care în 2049 va sărbători 100 de ani de la preluarea puterii de către Mao. Probleme mari, de viitor, la care merită să reflectăm pe rând.(Petru Romoşan)

 

Actualitate

Australia achiziționează torpile MK-48 pentru modernizarea flotei sale submarine

Publicat

pe

De

O investiție de 125 de milioane de dolari americani pentru a spori capacitățile defensive și ofensive ale submarinelor.

Australia a anunțat astăzi achiziționarea de torpile grele MK-48 în valoare de 200 de milioane de dolari australieni (125 de milioane de dolari americani). Ministrul pentru achiziții de apărare, Pat Conroy, a declarat că această achiziție va reprezenta o ”sporire semnificativă” a capacităților submarinelor clasei Collins.

Modernizarea flotei existente și viitoare

Armele, proiectate pentru misiuni anti-submarin și anti-suprafață, vor îmbunătăți capacitățile defensive și ofensive ale submarinelor clasei Collins și vor fi, de asemenea, integrate pe viitoarele submarine cu propulsie nucleară ale Australiei, parte a acordului AUKUS. Ministrul Conroy a subliniat importanța alianței cu Statele Unite în această achiziție.

Interoperabilitate cu marina SUA și Marea Britanie

Torpilele MK-48, fabricate în principal de Lockheed Martin și Science Applications International Corp (SAIC), sunt rezultatul unui program comun între marina australiană (RAN) și marina americană. Acestea pot fi utilizate și întreținute de ambele națiuni. Expertul în achiziții de apărare Marcus Hellyer a remarcat că submarinele americane de clasă Virginia – din care Australia plănuiește să achiziționeze trei – și flota viitoare SSN-AUKUS vor utiliza aceste torpile. Stocurile de torpile MK-48 vor permite Australiei să le furnizeze și submarinelor americane din cadrul Forței de Rotație a Submarinelor – Vest (SRF-W), parte a planului AUKUS.

Achiziția anticipată pentru compensarea întârzierilor în livrări

Hellyer sugerează că achiziția torpilelor are scopul de a compensa întârzierile în livrarea altor arme critice, cum ar fi LRASM și JASSM-ER. El subliniază importanța achiziției anticipate, având în vedere că unele arme sau componente nu au linii de producție continue.

Speculații politice și justificare strategică

Fostul șef al Centrului de Putere Maritimă al Marinei Regale Australiene, Elizabeth Buchanan, sugerează că anunțul achiziției are și o componentă politică, fiind făcut în vederea alegerilor federale iminente. Finanțarea provine din programul ambițios Guided Weapons and Explosive Ordnance Enterprise (GWEO). Hellyer, totuși, subliniază beneficiile tactice ale achiziției, argumentând că creșterea stocurilor de muniții este o măsură inteligentă într-un context strategic în continuă schimbare.

Citeste in continuare

Actualitate

Forțele Spațiale ale SUA: Priorități aliniate cu administrația Trump în fața unor reduceri bugetare

Publicat

pe

De

Saltzman afirmă alinierea cu prioritățile administrației:

Generalul Chance Saltzman, șeful operațiunilor spațiale, consideră că prioritățile Forțelor Spațiale sunt aliniate cu cele ale administrației Trump, în contextul unei potențiale realocări bugetare de 8% pentru anul fiscal 2026. Saltzman a subliniat concentrarea pe capacitățile de luptă și amenințările emergente, sugerând o compatibilitate cu planurile administrației.

Hegseth subliniază importanța domeniului spațial:

Secretarul Apărării, Pete Hegseth, a reiterat importanța crucială a domeniului spațial în viitoarele conflicte, anticipând investiții semnificative, atât ofensive, cât și defensive, pentru a menține avantajul SUA.

Reduceri bugetare și priorități strategice:

Saltzman a refuzat să detalieze reducerile bugetare propuse, menționând că Forțele Spațiale au identificat și propus pentru reducere prioritățile cu cea mai mică importanță. Prioritățile principale rămân conștientizarea domeniului spațial, reziliența și capacitățile de a neutraliza activele spațiale adverse pentru a proteja forțele comune.

Necesitatea unor operațiuni ofensive și defensive în spațiu:

Saltzman a subliniat recunoașterea din ce în ce mai mare a caracterului contestat al spațiului ca domeniu de luptă, ceea ce impune dezvoltarea de noi capacități ofensive și defensive. Această evoluție necesită o intensificare a eforturilor, nu o schimbare fundamentală a strategiei militare.

Investiții în sisteme de contra-spațiu:

Saltzman a detaliat necesitatea investițiilor în șase categorii de arme de contra-spațiu, inspirate de exemplele Chinei. Acestea includ sisteme terestre (blocare, energie direcționată și capacități cinetice) și sisteme spațiale (cu aceleași trei categorii). Investițiile trebuie distribuite în funcție de tipul țintelor (orbita joasă a Pământului, orbita geosincronă etc.), reflectând strategia Chinei în acest domeniu.

Citeste in continuare

Actualitate

UE exclude SUA din pachetul de finanțare SAFE de 150 de miliarde de euro: drumul spre autonomia strategică

Publicat

pe

De

Inițiativa SAFE, parte a programului Readiness 2030, marchează o schimbare semnificativă în politica de apărare europeană, prioritizând reînarmarea și reducerea dependenței de Washington.

Uniunea Europeană a exclus Statele Unite din accesul la noul pachet de finanțare de 150 de miliarde de euro (163 de miliarde de dolari) pentru acțiuni de securitate în Europa (SAFE), demonstrând angajamentul său față de autonomia strategică, reînarmarea accelerată și o mai mică dependență de Statele Unite pentru armament. Inițiativa SAFE face parte din programul mai amplu Readiness 2030, anunțat de Comisia Europeană. Finanțarea se va realiza prin intermediul piețelor de capital, iar fondurile vor fi redistribuite statelor membre sub formă de împrumuturi, în funcție de cerere și de planurile naționale de înarmare.

Autonomie strategică și achiziții comune

SAFE va permite statelor membre să își mărească semnificativ investițiile în apărare prin achiziții comune din industria europeană de apărare, concentrându-se pe capabilitățile prioritare. Acest lucru va contribui la interoperabilitate, predictibilitate și reducerea costurilor pentru o bază industrială europeană de apărare puternică. Achizițiile comune SAFE necesită implicarea a cel puțin două țări, una dintre acestea fiind membră UE. Pe lângă statele membre UE, sunt eligibile Ucraina, țările Asociației Europene a Liberului Schimb (EFTA) – Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția – și țările Spațiului Economic European (SEE). SUA și Regatul Unit sunt excluse.

Îndoieli privind dependența de sistemele de armament americane

Decizia de a exclude SUA reflectă îngrijorările legate de independența operațională a unor sisteme de armament americane, precum avioanele de luptă F-35. Vicepreședintele Comisiei Europene, Kaja Kallas, a subliniat necesitatea ca armata să aibă „mâini libere” în situații de criză, sugerând limitări impuse de utilizarea armelor străine.

Pachetul ReArm Europe și noul document alb de apărare

SAFE reprezintă o parte importantă din pachetul ReArm Europe de 800 de miliarde de euro, restul urmând să fie alocat în patru ani printr-o clauză de excepție pentru bugetele naționale de apărare, până la maximum 1,5% din PIB. Noul document alb de apărare al UE se concentrează pe închiderea decalajelor de capacitate, consolidarea bazei industriale de apărare, sprijinirea Ucrainei și creșterea rapidă a gradului de pregătire până la sfârșitul deceniului. Documentul evidențiază ritmul accelerat al retragerii aliaților tradiționali, inclusiv SUA, de pe scena europeană, subliniind decizia ca fiind mai rapidă decât anticipat. Acest lucru este corelat cu declarațiile pro-ruse ale președintelui Donald Trump, precum și cu suspendarea ajutorului militar și a schimbului de informații cu Ucraina.

Priorități și proiecte viitoare

Printre decalajele de capacitate vizate se numără sistemele de apărare aeriană și antirachetă, munițiile, sistemele anti-drone, dronele, echipamentele de război electronic și tehnologiile emergente precum inteligența artificială și calculul cuantic. Documentul propune o serie de proiecte comune de apărare, detaliile urmând a fi stabilite ulterior de statele membre. Comisarul european pentru apărare și spațiu, Andrius Kubilius, a menționat că Consiliul European își propune să prezinte opțiuni pentru proiecte comune de apărare statelor membre în jurul lunii iunie. Documentul subliniază importanța programelor collaborative pentru a accelera livrarea echipamentelor și pentru a spori capacitatea de producție a industriei europene de apărare. Kubilius a evitat să ofere ținte precise pentru cheltuielile de apărare ale statelor membre, sugerând totuși că o cotă de peste 2% din PIB este în concordanță cu un „nou nivel de ambiție”.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv2 ore ago

Vălenii de Munte: Caracatița și „Blondul” – Show-ul corupției în prime time

Joc de culise în Vălenii de Munte Stimați telespectatori/cititori, faceți-vă comozi și pregătiți popcornul, căci telenovela corupției din Vălenii de...

Exclusiv2 ore ago

Decizie crucială a ICCJ: Lipsa retroactivității majorărilor salariale pentru specialiști

Clarificări legale privind drepturile salariale Prin Decizia 105 din 09.12.2024, publicată în Monitorul Oficial al României pe 14.02.2025, Înalta Curte...

Exclusivo zi ago

Scandal la IPJ Mehedinți: Șef amendat, subalterni hărțuiți

Un comisar-șef amendat pentru nerespectarea regulilor de circulație declanșează un val de intimidare și hărțuire în cadrul IPJ Mehedinți. Sindicatul...

Exclusivo zi ago

Guvernul vrea să evite procesele privind salariile personalului din sistemul public de apărare, ordine publică și securitate

Un proiect de ordonanță de urgență, înregistrat la Consiliul Economic și Social la 20.03.2025, urmărește plata diferențelor salariale restante pentru...

Exclusiv2 zile ago

Un milion de euro pentru plimbări în parc: Luxul de la ANP în contrast cu realitatea din penitenciare

Dezvăluirile privind cheltuielile exorbitante ale ANP încep să prindă contur. În timp ce angajații din penitenciare se confruntă zilnic cu...

Exclusiv2 zile ago

Castelul de cărți de joc in scandalul White Tower & City Gate-Rețeaua de corupție imobiliară: Milioane furate, acte fără număr

Escrocheria imobiliară de milioane: O rețea de corupție la nivel inalt dezvăluită de Incisiv de Prahova Un act notarial fără...

Exclusiv2 zile ago

Concurs ANP: suspiciuni de nereguli la selecția directorilor adjuncți economico-administrativi

Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director adjunct economico-administrativ în cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP) este marcat de suspiciuni privind...

Exclusiv2 zile ago

Sinfonia corupției – Blondu’, primarul și lemnul putred: O comedie neagră prahoveană – PAMFLET

Balada Prahoveană: Un cântec de porci, lemn, și mașini BBC Sunetul fanfarei se estompează, înlocuit de grunțâitul porcilor și scârțâitul...

Exclusiv2 zile ago

Haos și bădărănie în Penitenciarul Botoșani: un ofițer ANP jignit de colegi

Un incident recent petrecut la Penitenciarul Botoșani scoate la iveală o problemă gravă de comportament și lipsă de disciplină în...

Exclusiv3 zile ago

Mandat eșuat al ANP în asigurarea siguranței penitenciarelor

Analiză critică a situației din sistemul penitenciar românesc Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP) a publicat o analiză...

Exclusiv3 zile ago

Ministrul Justiției, Radu Marinescu, vizită inedită la Penitenciarul Deva: un semnal puternic pentru reforma sistemului penitenciar

Angajament pentru condiții îmbunătățite de detenție și muncă Ministrul Justiției, Radu Marinescu, a efectuat o vizită la Penitenciarul Deva, marcând...

Exclusiv3 zile ago

Sporuri salariale la MAI: SPR Diamantul acuză lipsă de transparență și interpretare abuzivă a legii

Vitalie Josanu denunță risipă de fonduri publice și responsabilitatea conducerii MAI Președintele SPR Diamantul, Vitalie Josanu, denunță nereguli grave în...

Exclusiv3 zile ago

Deficiențe grave în supravegherea privării de libertate în București

Probleme sistemice în penitenciare Un raport recent al Inspecției Judiciare scoate la lumină o serie de deficiențe alarmante în activitatea...

Exclusiv4 zile ago

Scandal electoral în penitenciar: Acuzații grave de manipulare și presiuni

Presiuni, dezinformare și implicarea deținuților într-un joc electoral murdar Un nou scandal zguduie sistemul penitenciar românesc. Informații obținute de la...

Exclusiv4 zile ago

Scenariul fraudelor imobiliare: Figuri si umbre în dosarul White Tower & City Gate

Scandalul imobiliar White Tower & City Gate nu este doar o poveste despre apartamente și datorii (aici),  etc. Este un...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv