Actualitate
Aritmetică variabilă în Guvern și Parlament

Aritmetica reală, cea clasică, arată rău. Atât în Parlament cât și în Guvern. În Camera Deputaților, majoritatea nu mai e majoritate. Lipsesc pur și simplu câțiva parlamentari. Pe care frontul PSD i-a pierdut, nereușind să racoleze alții la schimb. Dar nici aritmetica variabilă nu e grozavă. Testul ar putea să aibă loc chiar în câteva zile. Nici în Guvern aritmetica nu se mai potrivește schemei. Începând de astăzi, un minister e decapitat. Și total paralizat. Iar aritmetica variabilă e în mână inamică.
Pierderea ultimilor patru parlamentari PSD, care au plecat în tabăra lui Ponta și în condițile în care Ponta declară răspicat că se face luntre și punte contra lui Dragea și a Guvernului Dăncilă, nu a putut fi până una alta compensată prin racolarea altor parlamentari. În Camera Deputaților, majoritatea joacă cu spatele descoperit. Bazându-se pe cealaltă aritmetică. Pe aritmetica variabilă. Respectiv luând în calcul că celelalte minorități decât cea maghiară și uneori chiar și minoritatea maghiară, urmărindu-și interese punctuale, îl întăresc pe cel mai puternic. E o aritmetică variabilă, pentru că cel mai puternic, respectiv PSD plus ALDE, ar putea oricând să fie perceput drept cel mai slab. Și atunci lucrurile se schimbă. Minoritățile merg la ciugulit în altă parte. Deci dacă mai are resurse, PSD are o singură soluție, nu foarte morală. Aceea de a convinge parlamentari ai opoziției sau parlamentari neafiliați că refacă majoritatea. Fiecare parlamentar, mă refer pentru moment doar la Camera Deputaților, are un preț. Costurile s-ar putea să-i deranjeze pe pesediștii consecvenți, care vor fi dislocați din funcții parlamentare sau vor piede poziții pentru protejații lor în administrația locală în favoarea noilor veniți. Recâștigarea pe această cale a majorității în Parlament s-ar putea să genereze reaprinderea conflictelor interne, al căror rezultat va fi o nouă hemoragie. Un veritabil cerc vicios. Iar primul examen ar putea avea loc în doar câteva zile. Și ar putea deveni fatal pentru Liviu Dragnea. Care s-ar vedea măturat de la șefia Camerei Deputaților. După care pierderile sale pot surveni într-un ritm de neoprit și într-o proporție fatală. Pe de altă parte, dacă Dragnea refuză solicitarea frontului anti-PSD de a-și măsura mușchii și de a supune la vot propunerea schimbării sale din funcție, dovedește că e vulnerabil și că partidul nu are posibilitatea în numai câteva zile de a-și reface majoritatea. Semn că de această dată COCOPOCO – expresie care, de pe vremea CDR, definește o alianță îmbârligată a unui mare număr de formațiuni cu orientări diferite, dar cu un scop comun antisocialist – a funcționat bine la Camera Deputaților. Dirijat sau nedirijat de Klaus Iohannis. Bazat pe simple coincidențe sau pe evenimente puse la cale în laboratorul statului paralel.
Și în Guvern simpla aritmetică nu mai funcționează. Un guvern, orice guvern din lume se blochează dacă un ministru e dat dispărut și nimeni nu mai poate semna un document în locul lui. Lucian Șova a demisionat de la Tranporturi și a venit sorocul pentru ca acest act unilateral de voință să fie pus în operă. Începând de azi, el nu mai are drept de semnătură. Și nici nu a putut delega acest drept vreunui secretar de stat. Din simplul motiv că un ministru demisionar cum era Șova în urmă cu mai multe zile când a decis să dea curs deciziei partidului, nu mai are dreptul de a-și delega cuiva fie și numai parțial competențele. Fără nimeni la butoane, Transporturile stau pe loc. Probabil nici lefurile nu mai pot fi plătite în prag de sărbători.
La Ministerul Dezvoltării, unde Paul Stănescu și-a dat demisia mai târziu, se va întâmpla același lucru peste câteva zile. Și vom avea două mari găuri negre în interiorul Executivului României. Nici măcar portarii celor două instituții nu vor putea să exercite în numele statului român președinția rotativă a Uniunii Europene, pentru că le va fi cu neputință să se întâlnească și să pună Europa la cale cu omologii lor, adică cu portarii ministerelor respective din statele partenere.
Dacă aritmetica în sensul ei clasic arată așa cum am descris-o mai sus, aritmetica în geometrie variabilă arată și mai rău. Ce ar fi trebuit să se întâmple e simplu și prevăzut în Legea Fundamentală. Klaus Iohannis, în calitate de președinte, trebuia să ia act de cele două demisii, să semneze decretele de revocare a unor miniștri pe care nu-i mai vrea premierul în echipă, pe care nu-i mai vrea nici partidul și care nu mai vor nici ei înșiși să rămână în teren și, concomitent, să semneze și decretele de numire a celor propuși la Transporturi și Dezvoltare. Atâta doar că președintele refuză. Mai analizează și se mai gândește.
De fapt lui Klaus Iohannis i-a scăpat intenția printre dinți. Atunci când, miercuri, în ceas de seară, a cerut ca PSD să nominalizeze alte persoane „mai bune” pentru portofoliile respective. Nu o vrea nici în ruptul capului pe Olguța Vasilescu viceprim-ministru și ministru al Dezvoltării. Nu poate accepta umilința ca, după ce a refuzat-o la Transporturi, să o promoveze cu mânuța lui al doilea om în Guvern. Și, la grămadă, îl refuză și pe Drăghici. Pentru că nici acesta „nu e bun”.
PSD se lasă sau nu se lasă. Poate merge azi la Cotroceni cu căciula întinsă și cu alte două nominalizări. Conformându-se capriciilor președintelui. Și sacrificând-o astfel pe Olguța Vasilescu. Spălându-se pe mâini de un om de calitate, așa cum Dragnea a mai făcut de câteva ori. Sau poate să se îmbățoșeze. Să se adreseze Curții Constituițonale și să aștepte. Până trec toate termenele. Iar dacă va câștiga, cum e de presupus, atunci urmează ceea ce știm. Președintele Klaus Iohannis nu va mișca un deget până când nu e redactată și publicată motivarea CCR. Apoi va citi, va încerca să înțeleagă, se va gândi și va lua cuvenita decizie când vrea el. Pentru că părinții Constituției pur și simplu nu au luat în calcul reaua credință și reaua voință a unui președinte. În tot acest timp, cele două ministere sunt în aer. Și, repet, cu lefurile neplătite.
Iată cum aritmetica simplă este pe cale să-i frângă coloana vertebrala lui Liviu Dragnea. Și iată cum, de această dată, nici aritmetica variabilă nu-i mai este de prea mult folos. Pentru că de-aia se și numește „variabilă”. E ca pendulul. Când la dreapta, când la stânga. Când cu frontul PSD, când cu frontul anti-PSD.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 12 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!