Politica externa
Situația Mării Negre e „albastră“

În mai multe rânduri până acum, Parlamentul European a avertizat țările riverane Mării Negre, printre care și România, în legătură cu dezastrul ecologic datorat poluării acestei vaste întinderi de apă. Dintre cauzele principale care au dus la îngrijorătoarea situație au fost remarcate industrializarea excesivă a orașelor de coastă, deversarea de substanțe toxice și radioactive în mare. La care se adaugă birocrația și nepăsarea autorităților.
Birocrație pavată cu bune intenții
Cu toate că, încă din 1992, a fost creată Convenția privind protejarea Mării Negre, această entitate nu și-a atins nici pe departe scopul. La fel cum s-a întâmplat și cu Global Enviroment Facility, înființată în 1993, care era de fapt un program de reabilitare a Mării Negre. Fluviul Dunărea a fost identificat atunci ca fiind cel mai mare poluator din regiune, elaborându-se „Planul Strategic pentru salvarea Mării Negre“. A trebuit să mai treacă trei ani, ca acesta să fie aprobat la Istambul, la data de 31 octombrie 1996. Singurul rezultat notabil al acestor eforturi a fost că, de atunci, la această dată se sărbătorește Ziua Internațională a Mării Negre. Și-atât. Deocamdată, statele riverane sunt încurajate călduros de europarlamentari să își intensifice cooperarea în sensul protejării mediului, de parcă asta ar interesa pe cineva.
Date tehnice privind dezastrul ecologic
Marea Neagră totalizează 4.020 km de țărm, are o suprafață de 413.490 km pătrați, statele riverane fiind Rusia, Ucraina, România, Bulgaria, Turcia și Georgia. În această mare întindere de apă se varsă fluviile Dunărea, Nistrul, Bugul, Niprul și Kizilul. Datorită acestui fapt, salinitatea este redusă între 19 și 22% în funcție de adâncime. Efectivele multora dintre cele 1.500 de specii de vertebrate și nevertebrate, inventariate în Marea Neagră s-au diminuat considerabil în ultimii ani, unele fiind chiar pe cale de dispariție, din cauza poluării industriale. Foca de Marea Neagră, o subspecie a focii călugăr, a dispărut cu desăvârșire, iar de la un milion de delfini, astăzi mai sunt doar câteva mii. Totodată, speciile precum scrumbia, calcanul, hamsiile, stavridul și sturionii ajung tot mai rar în plasele de pescuit, spre disperarea pescarilor care trăiesc din această meserie. Specialiștii au ajuns la concluzia că, anual, în Marea Neagră se deversează 280 de tone de cadmiu, 60 de tone de mercur, 4.500 de tone de zinc, 1.000 de tone de crom, 50.000 de tone de hidrocarburi, la care se adaugă alte importante cantități de petrol, cupru, azot, siliciu, nitrați, fosfați, pesticide și alte substanțe organoclorurate. Încă din anul 2000, potrivit datelor statistice înregistrate la Constanța, scădea simțitor stocul de fosfor mineral, dar acest fapt n-a deranjat pe nimeni. La fel cum nimănui nu i-a păsat că oxigenul la mari adâncimi s-a redus aproape de zero, distrugând în masă viețuitoarele marine și o parte a vegetației
Bucureștiul otrăvește Marea Neagra
Pe relația sectorului românesc, cei mai mari poluatori ai Mării Negre sunt Platforma Industrială Petromidia-Năvodari, orașele Constanța, Mangalia, Capitala și transportatorii maritimi, care își spală tancurile petroliere, chimice sau transportoare de gaze lichefiate, înainte de intrarea în port.
Pe de altă parte, râul Dâmbovița poluează necontrolat Argeșul, Argeșul poluează necontrolat Dunărea, iar Dunărea se varsă în Marea Neagră, prin Deltă. După părerea specialiștilor, chiar și după recenta dare în folosință a unei stații de epurare moderne ce deservește Bucureștiul, vor trebui să treacă 25 – 50 de ani până când ecosistemele poluate de reziduurile deversate în Dâmbovița – și de aici mai departe – se vor reface. În același timp, urmare a deficitului de aluviuni, dar și evacuării directe de ape uzate, insuficient epurate, provenind din Constanța și Mangalia, plajele Mării Negre suferă un rapid proces de erodare.
Dana Barbu

Featured
Portugalia avansează cu planurile pentru modernizarea elicopterelor AW101

Modernizare pentru misiuni de căutare și salvare
Portugalia își continuă planurile pentru o actualizare de mijloc de ciclu a elicopterelor AW101 destinate misiunilor de căutare și salvare (SAR) și a început discuții cu compania italiană Leonardo pentru a evalua cea mai potrivită modalitate de a avansa.
„Discutăm acest subiect [al modernizării de mijloc de ciclu] cu Leonardo pentru a vedea care sunt opțiunile, cu siguranță,” a declarat generalul-maior Joao Nogueira, director al direcției de întreținere a sistemelor de armament din Forțele Aeriene Portugheze, pentru Breaking Defense și alte media, în cadrul unei excursii de presă organizate de Embraer. (Ca și alte publicații, Breaking Defense a acceptat călătorii și cazare din partea producătorului pentru excursie.)
Focus pe avionică și senzori
„Discutăm mai mult despre avionică și senzori,” nu despre motoarele Safran RTM322 din Franța, care propulsează elicopterul, a afirmat Nogueira. El a subliniat că nu există „probleme” cu motorizarea, dar că modernizarea planificată este necesară, având în vedere că AW101 este în serviciu de aproape două decenii.
„Aceste programe necesită timp pentru a fi definite și implementate și este ceva la care ne uităm în acest moment, pentru a lua unele decizii,” a adăugat el.
Abordări similare cu alte țări
„Danezii analizează posibilitatea” unei modernizări. „Canadienii sunt deja implicați total în acel proces… Așadar, ideea este de a adopta o abordare similară… pentru a aduce valoare Forțelor Aeriene [portugheze],” a mai spus el.
Până la închiderea ediției, Leonardo nu a răspuns la o solicitare de comentarii referitoare la planul de modernizare portughez, dar literatura companiei afirmă că, atât pentru Portugalia, cât și pentru Canada, elicopterul din clasa de 16 tone „a demonstrat o performanță excelentă” în realizarea operațiunilor de SAR și SAR în condiții de luptă „chiar și în condiții atât de extreme încât niciun alt elicopter nu ar fi putut să le execute.”
Detalii despre flota portugheză
Jumătate din flota Portugaliei de 12 elicoptere AW101 sunt rezervate pentru operațiuni SAR, iar celelalte sunt folosite pentru SAR în condiții de combatere și protecția pescuitului, potrivit informațiilor furnizate de Leonardo.
Vorbind despre decizia de a se angaja într-o modernizare, în loc de a iniția o achiziție de înlocuire, Nogueira a afirmat că, în ciuda disponibilității unor aeronave „alternative”, acestea nu oferă „așa de mult” în ceea ce privește raza de acțiune.
Featured
Audierile nominalizărilor pentru funcții cheie din Departamentul Apărării: Controversă legată de SignalGate

Întrebări despre divulgarea informațiilor sensibile
Astăzi, controversa „SignalGate” a fost un subiect central în cadrul audierilor de confirmare a patru nominalizări pentru poziții cheie în Departamentul Apărării, pe măsură ce democrații au presat nominalizații să răspundă dacă au divulgat vreodată informații sensibile folosind aplicații sau dispozitive neaprobat.
Luni, The Atlantic a publicat un raport exploziv care susține că editorul-șef Jeffrey Goldberg a fost adăugat într-o discuție de grup pe Signal, unde membrii seniori ai echipei de securitate națională a lui Trump — inclusiv secretarul apărării Pete Hegseth și consilierul pentru securitate națională Mike Waltz — au discutat planuri de atac asupra Houthi, incluzând detalii precum momentul și metodele loviturilor.
Deși Pentagonul a negat că informații clasificate au fost distribuite în discuție, președintele Comisiei pentru Servicii Armate din Senat, Roger Wicker, și senatorul Jack Reed din Rhode Island, au solicitat inspectorului general al Departamentului Apărării să investigheze incidentul, printr-o scrisoare trimisă în această dimineață.
Nominalizați și răspunsuri
Niciunul dintre cei patru nominalizați — Troy Meink, propus pentru a fi următorul secretar al Forțelor Aeriene; Michael Duffey, numit pentru subsecretar al apărării pentru achiziții și susținere; Emil Michael, nominalizat pentru subsecretar al apărării pentru cercetare și inginerie; și Keith Bass, nominalizat pentru subsecretar asistent al apărării pentru afaceri de sănătate — nu au fost implicați în acum celebra discuție „Houthi PC small group” de pe Signal.
Totuși, Duffey, care a fost numit ca adjunct al șefului de cabinet al lui Hegseth în luna ianuarie, a fost întrebat de senatorul Elissa Slotkin dacă ar colabora cu o investigație a inspectorului general în cazul în care aceasta ar fi aprobată.
După ce Duffey a răspuns că va respecta politica Departamentului Apărării, Slotkin a întrebat: „Ești conștient de alte comunicații Signal care au avut loc din biroul secretarului apărării, fie el, fie personalul său senior, care au implicat informații operațional sensibile, informații despre platforme specifice de arme, cronologia operațiunilor sau orice altceva legat de luarea deciziilor de conducere senior?”
„Nu sunt conștient de vreo conversație pe Signal care să conțină informații sensibile,” a spus Duffey.
„Deci poți confirma cu un „da” sau „nu” clar că nu ai fost în niciun lanț Signal care să ofere informații operațional sensibile sau clasificate?” a întrebat Slotkin.
„Nu, nu am fost,” a răspuns el.
Întrebări legate de informații clasificate
Într-un alt schimb, senatorul Mazie Hirono a întrebat toți nominalizații dacă au discutat vreodată informații clasificate pe un dispozitiv sau printr-o metodă de comunicare neclasificată. Toți cei patru nominalizați au răspuns negativ.
„Mă bucur că toți ați răspuns nu, deoarece este destul de evident. Dacă ați admite că nu ați respectat legea, ați admite că ați comis o infracțiune federală,” a afirmat Hirono, adăugând că susține o investigație a incidentului. Senatorul Eric Schmitt a calificat întrebările despre discuția de pe Signal drept „o indignare falsă,” adăugând că jurnalele de discuții publicate de The Atlantic nu conțin planuri reale de război, așa cum s-a susținut inițial.
„Mi se pare că este mai mult despre pierderea alegerilor și despre a merge împotriva președintelui [Donald] Trump decât despre securitatea națională,” a spus el.
Featured
Statele Unite aprobă vânzarea de drone MQ-9B Qatarului, marcând o premieră în Orientul Mijlociu

Guvernul american a dat astăzi undă verde unei vânzări potențiale de 1,96 miliarde de dolari către Qatar, constând în opt vehicule aeriene fără pilot MQ-9B, o premieră pentru dronele produse de General Atomics în Orientul Mijlociu.
Detalii despre afacere:
Potrivit anunțului oficial, acest acord include, de asemenea, sute de bombe, zeci de rachete, diverse radare, sisteme de comunicație prin satelit și echipamente conexe, alături de suport tehnic din partea SUA. Departamentul de Stat a subliniat că „această vânzare propusă va susține politica externă și obiectivele de securitate națională ale Statelor Unite, ajutând la îmbunătățirea securității unei țări prietene care continuă să fie o forță importantă pentru stabilitatea politică și progresul economic în Orientul Mijlociu.”
Importanța dronei MQ-9B:
C. Mark Brinkley, purtător de cuvânt al General Atomics, a declarat pentru Breaking Defense: „Suntem foarte încântați de această veste și suntem pregătiți să susținem Qatarul în orice mod. MQ-9B oferă un echilibru perfect între costuri, versatilitate și capacități pentru misiuni ISR aeriene la nivel mondial. Nu există nimic similar în altă parte.”
Cererea Qatarului și întârzierile anterioare:
Ofițerii qatarieni au solicitat pentru prima dată drone armate în 2020, dar s-au arătat frustrați de administrația Biden, care a întârzîat procesarea cererii, conform unui raport din octombrie 2021 de la The Wall Street Journal.
Contextul vânzărilor de armament:
Anunțul de astăzi vine la câteva săptămâni după ce David Alexander, președintele GA-ASI, a discutat cu Breaking Defense la o conferință de apărare găzduită de Emiratele Arabe Unite. El s-a declarat optimist în legătură cu posibilitatea reînnoirii vânzărilor de arme întârziate sub o nouă administrație Trump: „Acum sunt serioși și vor să vadă afacerile realizate, în timp ce noi ne-am aflat în impas din cauza politicii și a birocrației.”
Perspectivele pentru alte oferte:
Alexander a menționat în același interviu că se așteaptă ca o afacere lung înghețată pentru MQ-9B pentru Emiratele Arabe Unite să fie reluată. Aceast acord a fost blocat timp de mai mulți ani din cauza unor complicații legate de controversa mai amplă a F-35.
Specificații tehnice:
MQ-9B, disponibil în variantele SkyGuardian și SeaGuardian echipate pentru misiuni maritime, este proiectat să zboare timp de peste 30 de ore și la altitudini de peste 40.000 de picioare. Anunțul nu precizează care variantă ar putea fi achiziționată de Qatar.
Posibile modificări ale acordului:
Ca în cazul oricărei vânzări militare externe, sumele și numărul de unități implicate pot suferi modificări pe măsură ce negocierile progresează, iar un membru al Congresului ar putea interveni pentru a suspenda acordul.
-
Exclusivacum o zi
Când legea devine opțională: FSANP îi prezintă nota de plată lui Halchin
-
Exclusivacum 4 zile
Vălenii de Munte: Dovada video expune caracatița corupției – Un sistem putred până la maduvă
-
Ancheteacum 3 zile
ANP: O săptămână de transparență sub conducerea Ioanei Morar
-
Exclusivacum 4 zile
DSDRP: O direcție între îndrumare și haos – cazul Ilie și Spătaru
-
Exclusivacum o zi
WHITE TOWER: Percheziții, audieri și rețineri la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploiești
-
Exclusivacum 3 zile
Bombă ecologică cu ceas la Vama Ploiești: Ilegalități, corupție și un risc de dezastru iminent! (I)
-
Exclusivacum o zi
O nouă proba de corupție: Caracatița de la Vălenii de Munte își dezvăluie tentaculele
-
Exclusivacum 4 zile
Escrocheria White Tower & City Gate: „Cei Trei Muschetari Notariali” și rețeaua de corupție