Actualitate
Agonia sparanghelului românesc
Am avut și noi sparanghel. Verde și galben. Și încă mai avem. Dar nu se știe pentru cât timp. Pentru că îl culegem din altă parte. Și nu este sparanghel autohton. Este sparanghel german. Pe măsură ce culegem mai mult sparanghel german vom culege tot mai puțin sparanghel românesc. E o lege implacabilă a vaselor comunicante. Așa că mergem la market și cumpărăm sparanghel german. Din ce în ce mai mult.
Pentru a înțelege agonia sparanghelului românesc, trebuie să frunzărim cea mai faimoasă carte de bucate semnată de Sanda Marin, după care și astăzi gătesc gospodinele din România. Sanda Marin s-a lansat între cele două războiaie mondiale. Între altele, această lucrare de referință în arta culinară ne oferă și un mare număr de rețete de pregătire a sparanghelului. Această carte care-și perpetuează și astăzi învățăturile demonstrează dacă nu existența unui cult al sparanghelului în România, cel puțin existența în trecut a unor culturi semnificative de sparanghel. Dar în acele timpuri sparanghelul german era cultivat și cules de țărani germani. În noile timpuri, sparanghelul verde și galben produs de Germania este crescut și cules de țărani români. Iar treaba este atât de serioasă, încât a făcut și obiectul primei victorii de răsunet împotriva pandemiei cu coronavirus. Mii și în curând zeci de mii de români sparg blocada, ies din încercuire și iau sub ocupație plantațiile de sparanghel din Germania. La capătul acestei aventuri se întorc în România. Cu sau fără coronavirus. Dar, cu certitudine, pentru a cumpăra de la supermarket sparanghel german. La preț german.
De ce se întâmplă asta ? Nu e deloc complicat de răspuns. Scurta și dramatica istorie a sparanghelului ne spune aproape totul despre poziția pe care România o ocupă în sânul generoasei familii a statelor europene. Și nu trebuie să facem altceva decât să descriem șmecheria. Apropo, etimologia acestui cuvânt este tot de sorginte germană. Șmecheria începe aparent de la Bruxelles. Acolo se stabilesc subvențiile pe care diferite state europene le primesc pentru agricultură. Evident primesc aceste subvenții tot din ceea ce statele au dat. Pentru că la Bruxelles nu funcționează vreo tipografie de euro. De aceea e Uniunea, pentru că, cel puțin formal, e bazată pe coeziune. Și pe solidaritate. Principiul enunțat este că treptat, și în baza celor două valori împărtășite de statele europene, diferențele dintre acestea nu se accentuează ci se atenuează. Și aici funcționează principiul vaselor comunicante. Însă doar teoteric. Teoretic ar trebui ca statele care au fost de cealaltă parte a Cortinei de Fier după cel de-a doilea război mondial, în urma unor decizii arbitrare ale marilor puteri, și care astfel au atins un anumit nivel de prosperitate, să transfere treptat prosperitate și în statele care au avut ghinionul de a deveni sateliți ai Moscovei. Și care, din acest motiv, au rămas sărace. Dar una este teoria și alta este paractica când vine vorba despre sparanghel.
La capitolul sparanghel treaba stă altfel. La fel ca și în privința celorlalte culturi, câteva state primesc subvenții grase pentru fermieri din fondurile comune ale Uniunii Europene. De câteva ori mai mari sunt aceste subvenții decât în cazul unei țări cum este România. Cu acești bani suplimentari, fermierul german își poate permite să aducă la muncă români pe post de sclavi pe care îi plătește de câteva ori mai consistent decât ar putea fi plătiți în România pentru aceeași muncă. Pentru că în cazul României subvenția este de câteva ori mai mică. În plus, fermierul german care are o cultură de sparanghel poate lua credite de la băncile germane în scopul de a -și face investiții cu o dobândă de câteva ori mai mică decât dobânda plătită de fermierii români unor subsidiare ale unor mari bănci germane care funcționează în România. Mai există și subvenții pe care fermierul german le primește pentru cultivarea sparanghelului din partea statului german.
Ei bine, toate acestea fac diferența. O diferență fundamentală. Oricât de mult s-ar da peste cap un fermier român el este totuși făcut knock-out de fermierul german care are buzunarele doldora de subvenții. Așa că românii ce să facă? Pleacă în masă în Germania pentru a face și mai puternic sparanghelul german .
Ce ar putea să facă în aceste condiții autoritățile de la București? Trei lucruri mari și late. Unu: să negocieze în forță bătând cu pumnul în masă dacă este nevoie, utilizând dreptul de veto dacă este nevoie, pentru a fi eliminată discriminarea legată de subvenție. Doi: să oblige, prin intermediul Băncii Naționale și a unor legi, ca sucursalele băcilor străine din România să acorde credite în condiții similare celor existente în țările de origine. Sparanghelul românesc trebuie să primească aceiași bani comunitari ca și sparanghelul nemțesc. Trei: mai ales acum, în perioadă de criză, când se mai anunță și o uriașă criză alimentară, același stat român mai trebuie să facă ceva. Și anume să decidă cu curaj o subvenționare în forță a culturilor agricole. Inclusiv a culturilor de sparanghel. Dacă cele trei condiții sunt îndeplinite, fermierul român va dispune de suficient de mulți bani pentru a-i face o concurență reală fermierului german care astfel va fi lipsit de zeci de mii de sclavi din Est.
Altfel degeaba ne mirăm că mii de români, în curând zeci de mii, sparg blocada, fac praf și pulbere ordonanțele militare și alte legi ale statului român și, exercitându-și vezi doamne dreptul la liberă circulație în UE pleacă în valuri în Vest după ce au sosit tot în valuri din Vest de unde, nu cu multă vreme în urmă, și-au luat un picior în fund. Atrag atenția asupra faptului că ceea ce se întâmplă sub ochii noștri în ultimele zile în câteva aeroporturi internaționale în România reprezintă încălcări grave în primul rând ale Ordonanțelor Militare. Conform acestora, sub nicio formă, nicio persoană nu poate pleca hai-hui din zone carantinate. Și totuși oamenii pleacă în masă pe drumul sparanghelului. Conform acelorași Ordonanțe Militare, orice persoană se deplasează trebuie să prezinte câteva documente. Dacă se deplasează pe distanțe mai mari pentru a munci, trebuie să aibă asupra sa contractul de muncă semnat de angajator. Or, atenție, niciunul dintre miile de români care s-au deplasat sute de kilometri în coloane de mașini luând în final cu asalt aeroporturile internaționale pentru a se urca în chartere, nu a avut un contract de muncă. Ei au primit și au semnat contractele de muncă la scara avionului. Dar până acolo fluxul de persoane reprezintă un fapt infracțional. Săvârșit cu complicitatea autorităților. Nici nu se putea altfel în condițiile în care filtrele asigurate de poliție, jandarmi și Armată sunt din 30 în 30 de kilometri. Să fi înnebunit simultan toți oamenii care asigură ordinea pe drumurile publice? Nicidecum. Atunci ce s-a întâmplat?
A existat, știm cu precizie acest lucru, un „aranjament” la nivel diplomatic. Iar România s-a executat. Acest „aranjament” a fost girat cap-coadă de președintele Klaus Iohannis. Și Guvernul s-a conformat. Încălcând flagrant și ostentativ propriul Decret de stare de urgență și propriile Ordonanțe Militare.
Abia acum înțelegem și mai ușor cum se face că sparanghelul german îl extermină pe cel românesc. E clar că autoritățile de la București se află în complicitate cu autoritățile din nucleul dur al Uniunii Europene în câteva chestiuni esențiale, undeva într-o notă de subsol figurând și competiția sparanghelului. Reprezentanții noștri la toate nivelurile de decizie ale Uniunii Europene nu fac altceva decât să pocnească din călcâie, ploconindu-se în fața nucleului dur. Se pare că de aceea au și ajuns unde au ajuns. Și așa se face că în aceste zile, când nici măcar nu ne trezește din anestezie dușul rece al sparanghelului, aflăm și asistăm impasibili la o altă nelegiuire. Sute de miliarde de euro ale UE, destinate atenuării crizei economice, sunt transferate exclusiv în statele din zona euro. Celelalte state nu pupă nimic. Nici România. Care prin reprezentanții ei acceptă automat orice solicitare a nucleului dur. Așa decurge pe scurt agonia sparanghelului românesc. La propriu și la figurat.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
NGA alocă 708 milioane de dolari Startup-ului Enabled Intelligence: Viziunea artificială, cheia noii generații de informații geospațiale!
Agenția Națională de Informații Geospațiale (NGA) a acordat startup-ului Enabled Intelligence un contract masiv, evaluat la până la 708 milioane de dolari pe o perioadă de maxim șapte ani. Parteneriatul strategic vizează antrenarea sistemelor de viziune computerizată bazate pe inteligență artificială, un pilon esențial pentru viitorul informațiilor geospațiale americane.
Programul Sequoia: Etichetarea datelor pentru ochiul AI din spațiu
Sub umbrela programului Sequoia, Enabled Intelligence va furniza servicii de etichetare a datelor. Această sarcină fundamentală permite sistemelor de inteligență artificială (AI) și învățare automată (ML) să discrimineze cu precizie între diverse obiecte în imagini. Concret, efortul implică învățarea sistemelor să proceseze imagini satelitare complexe și să identifice ținte de interes specifice, o capacitate crucială pentru monitorizarea globală.
O investiție record: Cel mai mare proiect de etichetare AI al Guvernului SUA
Efortul de etichetare a datelor reprezintă o capacitate fundamentală, în special pentru vastul program Maven al NGA. Oficialii NGA confirmă că acest contract reprezintă cel mai mare proiect de etichetare a datelor AI al guvernului american până în prezent. NGA a preluat gestionarea programului Maven de la Departamentul Apărării în 2022, integrând astfel această componentă vitală în strategia sa.
Contribuția NGA și parteneriatele strategice
„Contractul SEQUOIA va sprijini activitățile de etichetare a datelor pentru capabilitățile de AI și învățare automată (AI/ML) în domeniul informațiilor geospațiale (GEOINT) în cadrul mai multor programe și direcții din cadrul NGA și al membrilor comunității mai largi a Departamentului de Război (DoW) și a Comunității de Informații,” se arată într-un comunicat de presă emis luni de Enabled Intelligence. NGA, responsabilă cu colectarea și analiza imaginilor satelitare și aeriene, diseminează produse GEOINT, precum hărți 3D, către utilizatori din întregul guvern american, inclusiv lideri ai DoD și comandanți militari.
Un Startup specializat, in miezul securității naționale
Fondată în 2020 și finanțată prin capital de risc, Enabled Intelligence, cu sediul în Virginia, este specializată în etichetarea datelor AI pentru sistemele clasificate. Pentru programul Sequoia, firma a încheiat parteneriate strategice cu giganți precum BAE Systems, Vantor (fostul Maxar Intelligence), Whiteboard Federal și alți jucători importanți din industrie, consolidându-și astfel rolul esențial în modernizarea infrastructurii de informații a Statelor Unite.
Actualitate
Alertă de la supraveghetori: Programul naval de miliarde al Gărzii de Coastă, riscă blocaje și costuri exorbitante
Un organism de supraveghere guvernamental trage un semnal de alarmă serios cu privire la programul de construcție navală al Gărzii de Coastă, destinat să livreze o nouă clasă de nave esențiale pentru misiuni de aplicare a legii și de căutare-salvare. Biroul de Responsabilitate Guvernamentală (GAO) avertizează că decizia Gărzii de Coastă de a începe construcția înainte de a avea un design stabil al navelor Offshore Patrol Cutter (OPC) amenință cu „reparări costisitoare” și „întârzieri de program”.
Programul în cauză vizează înlocuirea vaselor învechite cu o nouă clasă de nave OPC, vitale pentru operațiunile de patrulare și siguranță maritimă. Pentru realizarea acestora, Garda de Coastă a contractat două companii: Eastern Shipbuilding Group din Florida pentru faza 1 și Austal USA din Alabama pentru faza 2.
Faza 2: Început sub amenințarea instabilității designului
Conform raportului GAO publicat marți, constructorul din faza 2, Austal USA, și Garda de Coastă au adoptat unele „bune practici” în timpul dezvoltării designului pentru faza a doua, inclusiv revizuiri colaborative care au facilitat decizii rapide. Însă, avertismentul principal al GAO este că „construcția OPC 5 a început în august 2024 fără un design stabil”. Continuarea construcției altor nave OPC din faza a doua înainte de stabilizarea designului, așa cum intenționează Garda de Coastă, „mărește riscul ca și faza a doua să se confrunte cu reparații costisitoare și întârzieri de program”.
Miliarde de dolari și intârzieri cronice
Programul de construcție navală, care prevede achiziționarea a 25 de nave OPC, va costa Departamentul de Securitate Internă (DHS) peste 17 miliarde de dolari. Raportul GAO a fost elaborat la solicitarea Comitetului pentru Transport și Infrastructură al Camerei Reprezentanților.
Anterior, în acest an, Garda de Coastă a oprit construcția a două dintre cele patru nave OPC pe care Eastern Shipbuilding le avea contractate ca parte a primei faze. Mai mult, programul pentru prima navă este întârziat cu cinci ani, conform GAO, semne îngrijorătoare ale problemelor structurale din program.
Faza 3: Decizii premature și lipsa de testare
Serviciul maritim plănuiește un contract pentru o a treia fază „după testarea dacă designurile existente îndeplinesc obiectivele de performanță ale OPC, ceea ce este în concordanță cu politica Departamentului de Securitate Internă”, se arată în raport.
Cu toate acestea, „este puțin probabil ca programul să aibă rezultatele testelor înainte de a începe activitățile de achiziție pentru faza 3, cum ar fi dezvoltarea cererii de propuneri”, se subliniază în noul raport. GAO sugerează că „încorporarea cunoștințelor dobândite din testare – precum și alte practici de vârf în construcția navală – în procesul de achiziție pentru faza 3 ar putea ajuta Garda de Coastă să ia decizii de investiții mai bune și ar putea îmbunătăți punctualitatea livrărilor viitoare de OPC.”
Reacția DHS: Respingere și flexibilitate asumată
Jeffrey Bobich, directorul de management financiar al DHS, a apărat decizia agenției de a autoriza construcția în faza a doua înainte de atingerea parametrilor de stabilitate a designului sugerați de GAO. El a susținut că Garda de Coastă a stabilit „cerințe minime suficiente pentru maturitatea designului înainte de construcție”.
De asemenea, Bobich nu a fost de acord cu o recomandare GAO de a stabili un acord formal privind modul în care atât Marina, cât și Garda de Coastă vor supraveghea activitățile de construcție ale Austal pe viitor. „Garda de Coastă menține că coordonarea existentă cu supraveghetorul de construcție, conversie și reparații este suficientă și prezintă un front unit contractorului”, conform unui răspuns scris inclus în raportul GAO.
Totuși, Bobich a fost de acord cu două recomandări separate: revizuirea obiectivelor de cost de bază ale programului și evaluarea planurilor pentru un contract de faza a treia, ținând cont de problemele apărute până în prezent. „Ca parte a acestei evaluări, orice planuri dezvoltate pentru Faza 3 trebuie să rămână flexibile pentru a ține cont de condițiile în evoluție ale programului”, a scris el.
Actualitate
Planul de pace Trump pentru Ucraina: Garanțiile de securitate, piatra de incercare a unui acord secret
Zvonurile privind un acord preliminar între Ucraina și Statele Unite pentru a pune capăt războiului cu Rusia au agitat scena internațională marți, însă marea întrebare rămâne forma viitoarelor garanții de securitate, potrivit analiștilor de la Atlantic Council. Săptămâna trecută, administrația Trump a șocat lumea, prezentând Kievului un „plan de pace” în 28 de puncte. Acesta includea cereri controversate, considerate de unii parlamentari americani drept o „listă de dorințe” a Rusiei, cum ar fi cedarea de către Ucraina a unor teritorii pe care Moscova nu le controlează în prezent și interdicția de a adera la NATO.
Haosul inițial și rafinarea diplomatică
O serie de activități diplomatice intense au urmat, culminând cu întâlniri la nivel înalt la Geneva și Abu Dhabi. Oficiali americani și ucraineni au semnalat că au depășit unele dintre cele mai spinoase puncte de divergență. Cu toate acestea, alte aspecte rămân de rezolvat, iar acest lucru se întâmplă înainte ca Moscova să-și exprime oficial punctul de vedere. Karoline Leavitt, secretarul de presă al Casei Albe, a declarat pe platforma X că „există câteva detalii delicate, dar nu insurmontabile, care trebuie soluționate și vor necesita discuții suplimentare între Ucraina, Rusia și Statele Unite.”
În timp ce negocierile continuă, experți de la Atlantic Council au oferit o actualizare a situației. Deși nimeni nu a văzut planul actual, redus la 19 puncte, în totalitate, există sentimentul că acesta ar putea reprezenta un moment de cotitură în război. Daniel Fried, fost ambasador american în Polonia și Asistent al Secretarului de Stat pentru Europa, a rezumat reacția inițială la plan: „Proiectul inițial a fost un haos total.” Totuși, el și-a exprimat speranța că „conturul unui acord sustenabil există. Haosul, graba, titlurile sunt distracții… nu este prima dată când o administrație americană se angajează într-o diplomație grăbită.”
Scepticismul Kievului și lipsa angajamentului Rusiei
Desigur, în ciuda modului în care s-au desfășurat negocierile, acesta nu este un plan de pace între SUA și Ucraina, ci unul între Ucraina și Rusia. În acest sens, a existat un scepticism generalizat că Moscova va accepta altceva decât capitularea totală la cererile sale. „Din perspectiva ucraineană, ei nu văd acest plan în 19 puncte ca pe ceva pe care Rusia îl va accepta,” a declarat Myroslava Gongadze, cercetător asociat în Ucraina, menționând că a petrecut noaptea într-un adăpost antiaerian din cauza atacurilor rusești. „Cu toate acestea, scopul acestui exercițiu nu a fost exact de a ajunge la un acord, ci de a respinge acel plan în 28 de puncte și de a include unele interese ucrainene într-o posibilă negociere și de a arăta că Ucraina este cu adevărat dispusă să discute pacea.”
Garanțiile de securitate: Nodul gordian al păcii
Cea mai mare întrebare, au convenit experții, a fost cum ar arăta o garanție de securitate dacă Ucraina nu poate adera la NATO. Este esențial ca aceasta să asigure o siguranță reală pentru Kiev, atât din partea SUA, cât și a Europei. Planul inițial de 28 de puncte discuta garanțiile de securitate pentru Ucraina, dar într-un mod vag. „Din perspectiva mea, întrebarea esențială pe care trebuie să o punem aici este cea a garanțiilor de securitate. Cine va oferi aceste garanții? Cine va fi responsabil?” a spus Gongadze. „Deci, dacă răspunsurile sunt slabe și nu clare, atunci Ucraina este pregătită pentru o nouă criză.”
Fried a subliniat că orice garanție de securitate trebuie să includă atât SUA, cât și Europa. „Indiferent dacă SUA lucrează cu Coaliția Celor Dispuși sau cu NATO, sau cu ambele, garanțiile de securitate vor trebui să fie definite într-un mod credibil,” a declarat Fried. „Putin le va urî. Va încerca să ia acest acord ostatic pentru a le elimina. Așadar, în cele din urmă, Trump va trebui să-l înfrunte pe Putin pentru a obține acordul său într-o formă decentă.”
Leslie Shedd, cercetător asociat al Consiliului, a menționat că, în funcție de modul în care este formulată o garanție de securitate, aceasta ar putea necesita ratificarea Senatului SUA. Chiar dacă nu este o cerință legală, ar trimite un semnal important dacă Congresul și-ar arăta sprijinul. „Implicarea atât a Camerei Reprezentanților, cât și a Senatului ar putea fi un mesaj chiar mai puternic decât simpla ratificare a unui tratat prin Senat. Cred că acesta este un pas crucial. Cred, de asemenea, că ar trece cu un sprijin bipartizan semnificativ în ambele camere,” a spus ea. „Rămâne o mare parte a oamenilor de ambele părți ale spectrului politic care sunt foarte frustrați de Rusia, care nu cred că Rusia este prietenul nostru, și, prin urmare, cred că ar exista sprijin pentru asta.” Potrivit Financial Times, acordul va plafona forțele militare ale Ucrainei la 800.000 de soldați. Deși un plafon al forțelor ar părea o victorie pentru Rusia, există întrebări serioase dacă Ucraina ar putea menține oricum o forță atât de mare pentru o perioadă lungă de timp în afara războiului activ.
Ascensiunea lui Dan Driscoll: Secretarul Armatei, jucător cheie neașteptat
De-a lungul acestui proces, Secretarul Armatei, Dan Driscoll, a apărut ca un interlocutor cheie, o apariție rară pentru un secretar de ramură. Driscoll a livrat planul Ucrainei, s-a deplasat la Geneva pentru negocieri cu națiunile europene, iar apoi a călătorit la Abu Dhabi pentru consultări directe cu rușii și ucrainenii. Rolul lui Driscoll în această negociere este puțin probabil să liniștească zvonurile din Washington care îl indică drept viitor secretar al apărării, dacă Pete Hegseth ar părăsi Pentagonul.
Shedd l-a numit pe Driscoll „o stea în ascensiune a administrației,” care a „câștigat încrederea președintelui” până la punctul în care este lăsat să participe la negocieri. „Sunt de acord că este cu siguranță neconvențional, dar Președintele Trump tinde să conducă un cabinet neconvențional, o administrație neconvențională. Și, știți, cred că adesea există părți foarte bune în asta,” a spus Shedd. „Nu vrei să trimiți aceiași oameni în mod repetat dacă simți că a existat un blocaj în negociere.” Fried a fost de acord că Driscoll pare să aibă influență în cadrul administrației și a declarat că, în cele din urmă, este un lucru bun că se află acolo. Cu toate acestea, „aș adăuga că ai nevoie de cineva ca Driscoll, care înțelege detaliile, deoarece rușii se pot aștepta să arunce diverse șiretlicuri deghizate în oferte tentante. Ai nevoie de cineva care să detecteze bombele mirositoare în ambalajul frumos.”
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 15 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Exclusivacum 4 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



