Actualitate
Despre cum a crescut Teodorovici datoria publică cu 500 de milioane de Euro, într-o singură zi.

În numeroase rânduri v-am avertizat că o criză financiară ,,bună” se construiește în timp. Este nevoie de mulți analfabeți economici pentru a ne aduce în situația de ,,cu chiloții în vine” atunci când condițiile de pe piețele financiare se înrătățesc. Alte state decât România, precum Polonia, au acționat anterior precedentei crize SĂNĂTOS, astfel încât Marea Recesiune din 2008-2012 a reușit să fie fentată, Polonia înregistrând creștere economică atunci când toată Europa scădea.
Secretul polonezilor de atunci? Pe lângă performanță politică și financiară – absorbția reală a fondurilor europene și crearea unor locuri de muncă REALE. Nu cum încă face România în 2019 când raportează absorbții pe fonduri europene pentru programe FĂRĂ valoare adăugată în economie, gen cele din SNSPA sau UEFISCADI îi plătesc sume ,,catindatului” Cumpănașu.
Bulgaria nu s-a descurcat atât de bine în precedenta recesiune (deși s-a descurcat mult mai bine decât România). Și-a învățat lecția, are surplus bugetar, are dobânzi de împrumut acum la jumătate sau chiar mai puțin decât România și va adera la zona Euro.
O criză bună se construiește în timp.
V-am avertizat acest lucru încă din 7 iulie 2015, în interviul accordat (link mai sus) când afirmam: Ponta așează în pământ semințele pentru o nouă criză:
,,Victor Ponta nu intelege nici macar extremitatea fenomenelor economice, daramite nucleul lor. A spune ca nu ne comparam cu Grecia nu ne favorizeaza. Dupa 5 ani de criza, PIB-ul pe cap locuitor al Greciei este mai mare cu o treime comparativ cu al Romaniei. Exceptand aceasta criza de lichiditati, care se va rezolva in termen de saptamani, nivelul lor de trai e cu mult mai ridicat.In ceea ce priveste temerea de perioada urmatoare, la fel ca Tariceanu si Basescu in 2007-2008, Victor Ponta si guvernul sau asaza in pamant semintele pentru o noua criza a datoriilor care va urma in perioada urmatoare.”.
Contextul interviului era în privința golului de venituri față de cheltuielile anticipate generate de reducerea TVA, atentie, asa cum am spus atunci: prea târziu și prea mult. La această politică iresponsabilă s-a asociat și Banca Națională a României care, văzând excesele de politică fiscală a făcut propriile excese: a redus dobânda în loc să crească (așa cum am arătat încă de atunci, din 2015), cu consecința reaprinderii inflației, care în prezent este triplă în România față de media Uniunii Europene. BNR avea și un interes să fie iresponsabilă: Isărescu nu vrea ca România să adere la zona Euro, pentru că astfel și-ar pierde ,,pârghiile de supraveghere” la scutul cărora au înflorit rețelele mafiote din sistemul bancar înflorit și continuă să prejudicieze statul în frauda interesului public. Am explicat mai pe larg de ce acum Isărescu a ajuns în capcana pe care singur a creat-o României. Am explicat, aici:
Politica economică păguboasă a lui Isărescu și Ponta a fost însă continuată de politica păguboasă a lui Cioloș (sprijinit de liberali și de Iohannis) și Isărescu – sprijinit de ,,oamenii serioși” el susținând recent că ,,nu ne-am aflat în spatele curvei”, ca o conștientizare a erorilor de politică monetară, motiv pentru care se bâlbâie rău de tot:
Nu uitați: guvernarea Ponta a propus reducerea TVA de la 24% la 19% (prea târziu și prea mult), dar guvernarea Cioloș-Iohannis a fost cea care a pus-o în practică. Sub guvernul Cioloș-Iohannis a fost promulgată legea care a stricat greu remediabil sănătatea finanțelor publice. După ce până în 2015 România a făcut o ajustare a finanțelor publice prea dură (așa cum prea dură a fost și ajustarea din criză), fiind o problmeă de dozaj a ,,strategilor economici de lungă durată ai PSD”, după măsura legiferată sub guvernarea Iohannis-Cioloș, România a deviat de la ținta de deficit, depășind deficitul structural și deteriorând astfel, greu remediabil, finanțele publice. În guvernarea Cioloș deficitul bugetar a depășit în mod real 3% din PIB, guvernul Cioloș (sprijinit de liberali și votat inclusiv de PSD), ca și guvernul Dăncilă anul trecut apelând la falsificarea grosolană a prognozelor de creștere economică în scopul falsificării chiar a deficitului bugetar (ca procent în PIB).
Deficitul structural (criteriu esențial al noii guvernanțe fiscale europene) nu numai că nu a scăzut, dar și-a inversat trendul prea accelerat impus în guvernarea Ponta (spre deosebire de ceea ce au făcut alte state cu deficite mari în criză care au ajustat GRADUAL), în guvernarea TEHNOCRAȚILOR.
Ei nu au mai putut ascunde derapajul finanțelor publice favorizat și amplificat sub mandatul lor, pentru simplul motiv că se ocupau de orice altceva: de la operațiunea ,,Cumințenia Pământului” până la cum să albească bani, prin cod fiscal, așa cum am scris, AICI:
Și încă ceva: cunoașteți faptul că am fost primul jurnalist care a semnalat gaura de zece miliarde de lei din buget, (spre exemplu AICI, în ianuarie 2017), gaură constată în guvernarea Cioloș. Gaura de zece miliarde de lei a fost preluată ca temă de campanie și post-campanie de PSD, după care, PSD, brusc s-a oprit. Într-un articol din 10 octombrie 2017, pe marginea TVA-split, explicam și tăcerea bruscă a PSD în privința gaurei: se pregăteau ei înșiși să dea o gaură și mai mare. Concluzia (mai jos) pe care o spuneam în octombrie 2017 este valabilă și pentru anul 2019. Iată ce spuneam atunci:
,,Este de domeniul strictei evidenta ca cvasi-totalitatea deficitului bugetar anual este făcut, în urma unei programari bugetare proaste, în fiecare an, între Crăciun și Revelion, prin încredințări directe. Au făcut-o și tehnocrați care au spart bugetul și guvernanță fiscală europeană în ultima săptămâna a anului trecut (probabil că gaura de 10 miliarde de lei a tehnocraților a fustat uitată pentru că actuali guvernați se pregătesc să dea propria gaură, dublă, de 20 de miliarde de lei, între Crăciunul și Revelionul anului 2017, tot fără licitații, tot prin încredințări directe”
Am pus în acest articol cronologia modului în care se construiește o criză bună, tranpartinic și lipsit de orice responsabilitate, asupra căreia v-am avertizat încă din 2015 că se construiește cu complicitatea păguboasă a polticienilor și Băncii Naționale. Politicile fiscale sau monetare blamate de toate partidele când sunt în opoziție, devin politicile de bază ale partidelor după ce câștigă alegerile și în același scop: deteriorarea șanselor reale ale economiei romântești de a construi o economică solidă, care să forțeze performanța politică și administrativă și în final să conducă la majorarea veniturilor populației. La noi, transpartinic, s-a început invers: s-au majorat nesustenabil TOATE salariile TUTUROR bugetarilor și TOATE PENSIILE pensionarilor speciali sau necontirbutivi, prin îndatorare iresponsabilă ceea ce va face economia și mai vulnerabilă la crize externe, întrucât s-a construit ,,o bună” criză internă. Transpartinic.
Am râs amar săptămâna aceasta când am văzut că Tedorovici s-a deplasat la New York pentru o semnătură pe care o putea da la București. De ce? Ca să se împrumute de 500 de milioane de Euro. Exact așa cum au făcut și ,,tehnocrații”, așa cum scris în 16 decembrie 2016, întârind ipoteza de ce au lăsat ciocul mic în privința găurii de 10 de miliarde de lei invocată de ei în sarcina tehnocraților: ei au vrut să o facă o gaură și mai mare. Acum, se împrmută și tot ca tehnocrații, tocmai pentru a crea o gaură și mai mare, prin iminenta depreciere a leului Plus biletele de avion.
Despre cum au crescut tehnocratii datoria publica cu 500 de milioane de Euro intr-o singura zi.
Vreți să știți ce s-a întâmplat cu împrumutul tehnocraților? În 16 decembrie 2016, un Euro valora 4,5210 lei. Astăzi, un Euro valorează 4,7505 lei, cu 5% mai mult.
Știți ce înseamnă asta că dobânda anuală pentru acest împrumut este cu 5 puncte procentuale mai mare decât dobânda oficială a acestui îmrpumut, pentru că pentru a returna împrumutul și dobânzile, ministerul finanțelor are nevoie de lei colectați de la buget. E nevoie de 5% mai mult lei așadar pentru acest împrumut. La fel se va întâmpla și cu împrumutul de 500 de milioane de Euro semnat de Teodorovici, care va fi și mai scump prin deprecierea leului care va urma dar și pentru că la costul împrumutului punem și prețul biletelor de voiaj ale lui Teodorovici care s-a deplasat la New York pentru a semna cu un oficial al băncii mondiale, care are biroul la București.
Concluzia mea este următoarea: pregătiți-vă!, precizeaza analistul Radu Teodor Soviani. (Sava N.).
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 3 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 5 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 2 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 2 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 4 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 8 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare