Featured
Revoluție în cer: Armata SUA caută un nou instructor aerian pentru generația viitoare de piloți
Firmelor din industria aerospațială li se cere să-și finalizeze rapid ofertele pentru programul „Flight School Next” al Armatei SUA, o inițiativă crucială menită să formeze următoarea generație de piloți de elicoptere. Deși un termen limită inițial fusese stabilit pentru 31 octombrie, programul a fost afectat de blocajul guvernamental, iar acum Armata vizează o solicitare finală de oferte la sfârșitul lunii noiembrie. Această întârziere nu diminuează însă urgența, programul fiind declarat în „stare de excepție”, permițând demararea imediată a lucrărilor odată ce ofertele sunt depuse.
De ce acum? O criză în formarea piloților subliniază urgența
Într-un context în care flota aviatică a Armatei trece deja prin multiple schimbări, se ridică întrebarea: de ce lansează Armata o competiție costisitoare și de durată, cu cel puțin șase ofertanți? Răspunsul este simplu, explică general-maior Clair Gill, comandantul Centrului de Excelență al Aviației Armatei la Fort Rucker, Alabama. Amânarea ar duce la costuri și mai mari, fără a produce rezultatele dorite.
„Dacă aș fi putut face asta acum doi ani, aș fi făcut-o. Sunt multe provocări în analiza [situației],” a declarat Gill reporterilor la conferința anuală AUSA. „De ce acum? Pentru că, dacă nu o facem, va trebui să recapitalizăm flota pe care o avem și vom cheltui mai mulți bani pentru a crea același aviator, nu un aviator mai bun.”
Problema centrală rezidă în aeronava de antrenament actuală, UH-72 Lakota de la Airbus. Generalul-locotenent James Mingus, viceșeful Armatei, a remarcat că Lakota este „o aeronavă foarte sofisticată care aproape că se pilotează singură”, o raritate pentru tehnologiile de apărare. Această eficiență exacerbată a condus la o lipsă de familiarizare a piloților cu abilitățile fundamentale de zbor, contribuind la creșterea numărului de accidente. „Am observat în ultimii câțiva ani că tendințele accidentelor noastre se îndreaptă în direcția greșită,” a explicat Gill. „Avem o populație foarte talentată, dar lipsită de experiență. Sunt foarte buni la operarea sistemelor, dar nu foarte buni la elementele fundamentale de zbor.” Prin urmare, Armata caută o „aeronavă foarte simplă” pentru a readuce piloții la elementele de bază.
Modelul COCO și cerințe stricte: O schimbare de paradigmă
Programul „Flight School Next” vizează nu doar o nouă aeronavă, ci și un curriculum nou, cu un obiectiv de atribuire a contractului până la sfârșitul lunii septembrie 2026. Acesta își propune să antreneze între 900 și 1.500 de piloți de elicopter anual, pe o perioadă de 26 de ani.
Armata urmărește, de asemenea, să remodeleze modul în care achiziționează atât aeronava, cât și curriculum-ul. Conform unui proiect de deschidere a soluțiilor comerciale (CSO), „Flight School Next” va adopta un model Contractor-Owned, Contractor-Operated (COCO), permițând companiilor să dețină și să gestioneze programul în locul guvernului. În acest model, contractanții principali (primes) vor fi responsabili pentru finanțe, reparații majore și suport logistic, în timp ce subcontractanții (subs) se vor ocupa de furnizarea elicopterelor, managementul lanțului de aprovizionare, reparații la nivel de componentă și cea mai mare parte a curriculum-ului școlii de zbor.
Un jucător din industrie a remarcat că motivul pentru care un contractant principal se ocupă de logistica generală este probabil pentru ca Armata să aibă o singură entitate responsabilă în cazul în care lucrurile nu merg bine. „Am auzit chiar și un număr de generali spunând că linia de gândire este că își doresc o singură entitate de tras la răspundere atunci când lucrurile încep să se… încurce, iar performanța este slabă,” a declarat Ryan Weeks, președinte și CEO al MD Helicopters.
Armata solicită ca aeronava pentru „Flight School Next” să îndeplinească o serie de cerințe, dintre care cele mai proeminente sunt: motor turbină monomotor, sistem de rotor cu rotație în sens antiorar și certificare IFR (Instrument Flight Rules). Aceasta din urmă, acordată de Administrația Federală a Aviației (FAA), durează aproximativ 12 luni și necesită echipamente specifice pentru condiții de vizibilitate redusă, sisteme anti-gheață, avertizare, generatoare duale sau baterii de rezervă, și altele.
Bătălia aeriștilor: Concurenții și soluțiile lor
Înaintea termenului limită, șase companii au confirmat intenția de a concura pentru „Flight School Next”: Airbus, Bell, Leonardo, Robinson Helicopter Company, MD Helicopters și Enstrom Helicopter.
- Airbus (Actualul Furnizor): Elicopterul UH-72A Lakota, folosit din 2016, este certificat IFR și are un sistem de rotor în sens antiorar, dar este bimotor, ceea ce îl face nepotrivit conform cerințelor actuale. Steve Burns, directorul de operațiuni al Airbus în Washington, a argumentat că Armata nu ar trebui să simplifice flota de antrenament, ci, dacă schimbă aeronava, ar trebui să modifice Lakota existentă, în care Armata a investit deja.
- Bell: Compania va concura ca principal contractor cu modelul său 505. Acesta este monomotor și are un sistem de rotor în sens antiorar, dar nu este încă certificat IFR, deși Bell „este în proces” de obținere a certificării. Carl Coffman, vicepreședintele pentru vânzări și strategie militară la Bell, a subliniat experiența companiei în antrenarea aviatorilor Armatei de-a lungul istoriei.
- Leonardo și Boeing (echipa câștigătoare?): Firma italiană Leonardo va face echipă cu Boeing. Leonardo va fi subcontractant, furnizând elicopterul de antrenament TH-73, iar Boeing va fi contractantul principal, responsabil pentru managementul flotei, reparații majore, suport logistic și instruire prin simulare. TH-73 îndeplinește toate cele trei cerințe principale (monomotor, rotor în sens antiorar, certificat IFR), fiind singura aeronavă dintre cele analizate. Cu peste 100.000 de ore de zbor și 40.000 de autorotații la sol, TH-73 are deja un contract cu Marina, Pușcașii Marini și Garda de Coastă SUA, fiind fabricat în Philadelphia.
- Subcontractanții: Robinson, MD și Enstrom: Decizia de a căuta o aeronavă mai puțin capabilă a deschis competiția și pentru firme mai puțin cunoscute. Toate propun aeronave monomotor cu sistem de rotor în sens antiorar, dar nu sunt certificate IFR:
- Robinson Helicopter Company: Propune modelul R-66, cunoscut pentru mentenanța redusă.
- MD Helicopters: Cu modelul 530, se confruntă cu provocări legate de capacitatea de producție, limitată la câteva zeci anual. Ryan Weeks a avertizat că „va fi o provocare pentru toată lumea” să atingă volumele necesare din cauza penuriei de aprovizionare post-COVID.
- Enstrom Helicopter: Oferă modelul 480B, conceput inițial pentru programul de elicopter de antrenament al Armatei de la începutul anilor ’90 și utilizat deja în scopuri militare de instruire în Japonia, Cehia și Thailanda. Certificarea IFR este așteptată în aproximativ 12 luni.
Provocări și ambiții: Drumul spre o nouă eră
Generalul Gill a declarat că leadership-ul superior al Armatei „sprijină mișcarea rapidă” în cazul „Flight School Next”, dar a avertizat că lucrurile nu vor fi atât de simple, chiar și înainte de pauza cauzată de blocajul guvernamental. „Mi-au spus să merg repede. Sunt multe aspecte de care trebuie să țin cont… să fac asta într-un mod legal, să o fac într-un mod pe care să-l putem bugeta, să obțin toate aprobările de care avem nevoie. Deci, [sunt] mulți factori implicați care sunt în afara controlului meu și aș vrea să pot merge mai repede,” a recunoscut el.
Cu toate acestea, perspectivele unei afaceri potențial lucrative nu par să descurajeze concurenții. „Doar pentru că Armata durează mai mult nu înseamnă că ne vor acorda o pauză la program, nu-i așa? Trebuie să continuăm să ne mișcăm,” a declarat Coffman de la Bell, subliniind pregătirea continuă a companiei în anticiparea unui contract ce va defini viitorul piloților de elicopter ai Armatei SUA.
Exclusiv
MILIARDUL EVAPORAT ÎN NORI ȘI BIROCRAȚIE: Cum ne-a lăsat SNACP cu buza umflată și buzunarele goale!
Exclusiv
IPJ Prahova: Școala de falși polițiști, filiala „Gonflabila” – Absolvenți cu opt clase și mentori în uniformă!
Exclusiv
Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, subalternii patimesc! O poveste cu inel magic și psihologi „dotați”!
EXCLUSIV & FĂRĂ PERDEA: Cronica hărțuirii și abuzurilor într-o unitate de elită unde „inelul magic” decide soarta, iar „colegialitatea” e un sport extrem de periculos.
Când vine vorba de forțele de ordine, ne așteptăm la integritate, profesionalism și respect. Dar ce se întâmplă atunci când chiar în inima Poliției Capitalei, în rândurile Serviciului pentru Acțiuni Speciale (SAS), se țese o pânză de abuzuri, intimidări și o hărțuire demnă de cele mai întunecate scenarii? Un agent șef, Wilhelm Constantin Bendriș, a avut „tupeul” să rupă tăcerea, transformând o sesizare oficială către Comisia pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții din Camera Deputaților într-un act de acuzare devastator. Documentul, o cronică de aproape cinci ani de presiuni, dezvăluie o structură putredă, unde „șefii” joacă de-a Dumnezeul, iar subalternii sunt simpli pioni într-un joc murdar de putere.
Facebook, sindicatul și „cazul Pian”: Cât de subțire e gheața sub papucii sefilor?
EXCLUSIV: Abuzuri și hărțuire în Serviciul pentru Acțiuni Speciale al Poliției Capitalei – Un polițist rupe tăcerea! (II) – (aici)
Totul a început, aparent, de la nimicuri. Un comentariu pe Facebook („mai bine ați verifica legăturile de familie”) și participarea la o manifestație sindicală, fapte de o „gravitate” cosmică în viziunea unor superiori. Conform documentului trimis Parlamentului României, acestea au fost picătura care a umplut paharul pentru cms.-șef Daniel Giurgiuveanu și cms.-șef Remus Dumitrescu. Se pare că și simpla discutare a „cazului Pian” – un subiect care, probabil, zgâria orgoliile unora – a contribuit la transformarea lui Bendriș în țintă. Un polițist care gândește și vorbește liber? Inacceptabil!
Mizeria umană: Când copiii bolnavi devin „pretext”, iar colegii, turnători sub presiune
Imaginați-vă: copilul dumneavoastră e bolnav, are febră și dificultăți de respirație. Soția plânge, panicată. Ce face un șef „luminat” al SAS? Refuză o învoire absolut necesară, deși subalternul avea ore suplimentare de recuperat! Așa s-a întâmplat pe 11 ianuarie 2021, când cms.-șef Remus Dumitrescu a refuzat, cu nonșalanță, cererea lui Bendriș, trimițându-l de la Ana la Caiafa. „Nu mă interesează… sună-l pe Giurgiuveanu,” ar fi replicat Dumitrescu, potrivit raportului lui Bendriș. O demonstrație de empatie și profesionalism demnă de un manual de management toxic!
Mai mult, imediat după acest episod, același Dumitrescu ar fi cerut colegilor lui Bendriș să completeze formulare despre „comportamente dezadaptative” ale acestuia. Unii, cu coloană vertebrală, au refuzat. Alții au cedat presiunii, generând rapoarte identice sau semnate de colegi care abia interacționaseră cu Bendriș. E limpede, nu se căuta adevărul, ci un pretext pentru a-l elimina pe „indezirabil”. De la poliția de elită la poliția politică internă, drumul e, iată, scurt.
Psihologii la ordine: Diagnostice „la comandă” și retragerea armelor ca armă psihologică
Aici începe un capitol desprins parcă dintr-un film prost. După ce a fost declarat „apt” la evaluarea psihologică anuală în februarie 2023, brusc, în iulie, șefii ierarhici au depus o nouă sesizare de „comportament dezadaptativ”. Rezultatul? „Apt condiționat” și, mai grav, retragerea dreptului de a purta armă!
Cireașa de pe tort? În august 2023, când Bendriș a cerut reprogramarea unei evaluări psihologice pentru că nu se simțea bine (migrenă puternică), psihologul Horia Bejenariu ar fi refuzat brutal, amenințându-l cu suspendarea și insinuând că polițistul ar fi consumat alcool! Când „experții” devin marionete, iar sănătatea mintală un instrument de represiune, chiar și cetățeanul de rând ar trebui să tremure.
„Inelul magic” și paza pe termen nedefinit: Când umilirea devine politică de cadre
„Dacă aș avea un inel magic, aș roti de el ca tu să nu mai fii aici!” Aceasta este perla de înțelepciune administrativă rostită de comandantul SAS, conform sesizării agentului Bendriș, într-o discuție din aprilie 2023. O declarație ce subliniază nu doar disprețul față de subaltern, ci și o mentalitate medievală, în care puterea e absolută și fără responsabilitate.
Iar „magia” s-a manifestat rapid: Bendriș a fost trimis, pe perioade ce depășesc orice rațiune și normă (iunie-iulie, apoi noiembrie, apoi iarăși trei luni, cu amenințarea de „șase luni” sau „până ies eu la pensie”), la paza unității. O muncă ce ar fi trebuit să-i revină la fiecare trei ani, nu de mai multe ori pe an! „Așa vreau eu” a devenit argument suprem, transformând umilirea într-o nouă fișă a postului.
„Cutia Pandorei”: Agresiuni fizice mușamalizate și insulte demne de „birjari interbelici”
Nu doar psihologică, dar și fizică. Un coleg, Cătălin Dănăilă, l-ar fi agresat pe Bendriș în sala de sport, un incident la care au asistat toți. Reacția șefilor? „O să deschizi o cutie a Pandorei” și o concluzie hilară: „fapta nu există, atâta timp cât nu am prezentat semne vizibile.” Oare trebuie să vină poliția cu medic legist la fiecare bătaie internă pentru ca „fapta” să fie recunoscută?
Nu mai puțin revoltătoare sunt insultele primite de la ofițeri superiori, inclusiv cms.-șef Ionuț Mărgean, care, potrivit raportului, i s-a adresat lui Bendriș cu „cuvinte injurioase, demne mai degrabă de birjarii interbelici, nu de un ofițer al Poliției Române.” Când șefii urlă, înjură și agresează, mediul de lucru devine o hazna, nu o forță de elită.
Gaz lacrimogen în mașină și râsete cinice: Ce mai contează viața unui polițist?
Într-un episod aproape tragic, o butelie cu gaz lacrimogen s-a declanșat într-o autospecială. Bendriș a raportat incidentul, subliniind riscul imens. Răspunsul „șefilor”? „Ce mă? ți-a fost pusă viața în pericol?” sau „Cere daune de 1 milion de dolari!”. Cinismul atinge cote olimpice. Viața subalternilor pare să nu valoreze nici cât o ceapă degerată, atâta timp cât șefii își păstrează pozițiile și orgoliile intacte.
„Luna tatălui” anulată și evaluări falsificate: O mașinărie a injustiției
Dreptul legal la „luna tatălui” (concediu pentru creșterea copilului) i-a fost pur și simplu anulat, cu argumente birocratice absurde. La fel și evaluarea profesională: un „BINE” venit după o perioadă de „SATISFĂCĂTOR” și o altă perioadă de „BINE”, contrazis de o comisie internă care a cerut reluarea evaluării din cauza nerespectării procedurilor. Culmea abuzului: șeful direct, cms.-șef Daniel Giurgiuveanu, ar fi semnat evaluarea înaintea șefului nemijlocit, sugerând o instrucțiune directă pentru acordarea unui calificativ defavorabil. O posibilă faptă penală, ce demonstrează cum se joacă pe sub masă cu carierele oamenilor.
Epilogul hărțuirii: Excluderea din echipă, transferul la logistică și deconectarea de la realitate
Finalul hărțuirii este predictibil și dureros: retragerea accesului la informații clasificate și transferul la Serviciul de Logistică, practic o marginalizare totală. Ironia sorții? Pentru cele trei luni petrecute la Logistică, Bendriș a primit calificativul „FOARTE BINE”, față de „Satisfăcător” la SAS. Concluzia e simplă: sistemul SAS era cel „dezadaptativ”, nu polițistul.
Și, ca o palmă finală peste obrazul șefilor, Structura de Securitate a comunicat în februarie 2025 că niciun element incriminator nu i-a fost reținut în sarcina lui Bendriș în urma cercetării privind posibile înregistrări audio din biroul șefului SAS. Deci, toate abuzurile, presiunile, evaluările trucate, intimidările s-au bazat pe…? Pe nimic! Pe aroganță, incompetență și o sete patologică de putere.
Este momentul ca Comisia pentru petiții și, de ce nu, DNA-ul și Parchetul să intervină. Sistemul SAS, așa cum este descris în acest document, nu mai este o forță de elită, ci o mașinărie de tocat oameni și cariere, cu „șefi” ce merită să fie nu la comanda unei unități speciale, ci la catedra de „Abuzuri și Toxicomanie Managerială”. Această „cutie a Pandorei” trebuie deschisă până la capăt, iar responsabilii trași la răspundere. Altfel, Poliția Română va rămâne, așa cum o descriu aceste fapte, o glumă proastă cu epoleți, unde „profesionalismul” e doar o literă moartă pe o hârtie semnată de un șef autocrat. Vom reveni. (Cristina T.).
-
Exclusivacum 4 zileMAFIA DIPLOMATICĂ: CUM MINISTERUL DE EXTERNE A DEVENIT FEUDA „SIRENEI” ȘI A „CONSULILOR” DE PLASTIC, CU PARLAMENTUL PE POST DE TEATRU DE PĂPUȘI!
-
Exclusivacum 3 zileJilava, pușcăria statului: Între clanuri, cadavre și caricatura justiției!
-
Exclusivacum o ziI.P.J. PRAHOVA, DE LA DOREL LA CARACAL: MAEȘTRII CIRCULUI, SUB BAGHETA GONFLABILĂ A INCOMPETENȚEI! (VIDEO)!
-
Exclusivacum o ziVălenii de Munte: Imperiul crăiesc al corupției și micul dejun ilegal al elitelor!
-
Exclusivacum o ziVălenii de Munte: Pălinca de prună și jecmăneala de om! Festivalul foamei „Împăratului”, Ediția XXVI!
-
Exclusivacum 2 zileȘefi din Poliția Română, sub lupa procurorilor
-
Featuredacum 4 zileUmilință la vârf: IGPR, acuzat că iși maltratează candidații la concursuri
-
Exclusivacum 22 de ore„Român contra român”: Cum operațiunea politică de dezbinare fragmentează societatea și transformă cetățenii în tinte vii




Notice: Undefined variable: user_ID in /home/incisivdeprahova/public_html/wp-content/themes/zox-news/comments.php on line 48
You must be logged in to post a comment Login