Featured
Incident naval inedit în Pacific: Un vas autonom american, la un pas de o nava de război chineza

Un incident surprinzător
Un producător de vase de suprafață autonome, Seasats, a avut o întâlnire neașteptată cu o navă de război chineză în timp ce traversa Indo-Pacificul, la începutul acestui an, conform declarațiilor exclusive ale directorului său executiv pentru Breaking Defense.
Călătoria lungă a „Lightfish”
Compania din California a efectuat o călătorie publică a unuia dintre USV-urile sale (nave de suprafață fără echipaj), numit „Lightfish”, din San Diego, SUA, până în Japonia, o călătorie de aproximativ 7.500 de mile marine, care a durat șase luni de la început până la sfârșit.
Întâlnirea aproape imposibilă
În timp ce opera la aproximativ 330 de mile nord-vest de Guam în iunie, USV-ul a ajuns la câțiva metri de distrugătorul chinezesc Nanchang, potrivit CEO-ului Mike Flanigan, precum și a imaginilor surprinse de USV și furnizate către Breaking Defense.
„Este destul de comun să treci la o distanță de cinci sau 10 mile de un petrolier – în mijlocul oceanului, nu este foarte mult trafic”, a spus el. Dar „timp de 20 de minute, am fost practic umbriți de un distrugător chinez foarte aproape”.
Comunicare și siguranță
Nava chineză „s-a apropiat” de USV, dar, ca măsură de siguranță, „Lightfish” transmitea poziția sa „puternic” prin Sistemul Automat de Identificare (AIS), sistemul internațional de urmărire utilizat de navele maritime pentru a-și monitoriza locațiile și a preveni coliziunile, conform companiei. USV-ul nu a declanșat niciuna dintre avertismentele sale care indică manipularea sau interferența, dar drona a raportat că a observat o altă navă – iar compania a descoperit că interacțiunea a avut loc ulterior.
Implicații mai largi
Deși nava de război chineză nu a interferat cu „Lightfish”, Flanigan a spus că întreaga întâlnire a ridicat întrebări mai largi despre modul în care echipajele de pe mare abordează dronele autonome, având în vedere proliferarea vaselor de suprafață fără echipaj care atacă nave mai mari cu explozibili la bord în Marea Neagră și în Orientul Mijlociu.
„Ai o navă [rusească] cu o mână de marinari la bord care se ocupă de o [dronă] controlată de la distanță sau autonomă, dar nu există deloc personal ucrainean pe acea navă”, a spus el despre videoclipurile care arată echipajele din Marea Neagră respingând atacurile cu drone. „Uită-te la ce ni s-a întâmplat în mijlocul Pacificului. Avem un USV de 250.000 de dolari care ajunge la câțiva metri de un distrugător chinezesc de 900 de milioane de dolari cu aproape 100 de marinari la bord. … Postura lor de risc este pur și simplu nebunește de dezechilibrată cu acești roboți autonomi.”
Despre „Lightfish”
„Lightfish”, o dronă din fibră de sticlă de 12 picioare lungime, este principalul produs disponibil public al Seasats, conceput pentru colectarea de date atât în scopuri comerciale, cât și de apărare. Compania a colaborat anterior cu Marina SUA și Corpul Marin, inclusiv în timpul exercițiului Baltic Operations 2025, desfășurat la începutul acestui an.
Un precedent ingrijorător
Incidentul amintește și de o întâlnire a producătorului de USV-uri Saildrone, care a avut două dintre propriile sale drone răpite scurt de forțele paramilitare iraniene în 2022 în timp ce opera în Orientul Mijlociu. În ambele cazuri, dronele au fost recuperate în cele din urmă de Marina SUA, care experimenta cu ele ca parte a Task Force 59.
Întrebări fără răspuns
În timp ce atât Saildrone, cât și Seasats efectuau misiuni inofensive în timpul întâlnirilor lor cu entități străine, întrebarea despre modul în care ar acționa o dronă a Marinei SUA, posibil înarmată sau care deține tehnologii clasificate, în aceeași circumstanță, a devenit un subiect omniprezent, pe măsură ce serviciul se bazează puternic pe tehnologiile fără echipaj.
Analiștii au declarat anterior că problema este o sabie cu două tăișuri: pe de o parte, protejarea celor mai valoroase drone ale sale nu ar fi o sarcină dificilă dacă ar opera în apropierea unui grup de atac al unui portavion. Pe de altă parte, cerința ca o dronă să rămână aproape de grupul său de atac respectiv limitează sever potențialul și caracterul practic al faptului că nu are marinari la bord.
Administratie
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
Administratie
Dumbrăvești: Primăria intervine pentru siguranța alimentării cu energie electrică – Anunț privind oprirea temporară a curentului în Crăciunești
Administratie
Florești: Un nou parc prinde contur lângă Grădinița Mare – Primarul Simona David monitorizează progresul
-
Exclusivacum 2 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Exclusivacum 5 zile
Penitenciarul Ploiești: Comisarul Matei – De la „apt-limitat” la „infrat-nelimitat”?
-
Ancheteacum 2 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 2 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum o zi
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 4 zile
ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”