Featured
Propuneri venite exact de la firul ierbii, nu emanate din birourile MAI unde o serie de șefi au văzut hoți doar la televizor, necesită a fi aduse la cunoștința opiniei publice
Azi, începând cu ora 10:00, la sediul Direcției de Ordine Publică din cadrul IGPR va avea loc o ședință de lucru în cadrul căreia va fi prezentat un proiect de document și a liniilor directoare ce se doresc a fi implementate în dezvoltarea noului concept de ordine publică, dezvaluie sindicatul Europol.
Cu toții cunoaștem că la acest moment efectivele de ordine publică atât din mediul urban cât și din mediul rural sunt decimate ca urmare a valului de mutări, pensionări sau demisii din sistem și nu mai pot asigura un grad de siguranță publică propice existenței și dezvoltării sociale, așa cum ne dorim. Practic, structurile de ordine publică funcționează la acest moment doar din inerție și din devotamentul pe care colegii noștri îl mai au pentru profesia pe care și-au ales-o în urmă cu mulți ani, mai precizeaza sursa citata.
Odată cu operaționalizarea Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică, polițiștii de ordine publică au primit noi atribuții, volumul de muncă și timpul necesar a fi alocat acestor activități vor conduce acest segment operativ în colaps, nefiind suficiente cele 642 de funcții preconizate a fi necesare de către IGPR pentru municipiul București și pentru județele Iași, Mureș și Vrancea, ca primă etapă de implementare a proiectului.
Astfel, sindicatul Europol a facut apel la colegii din teritoriu pentru a le transmite o serie de propuneri referitoare la modalitatea în care ar trebui redefinite din punct de vedere organizatoric și funcțional structurile de ordine publică la nivel național și am constatat, așa cum se poate vedea în cele ce urmează că funcțiile, cel puțin în mediul rural, nu mai sunt atractive din punct de vedere al volumului de muncă și din cauza deficitului de personal, cauze ce pot fi raportate inclusiv la salarizarea precară.
O serie de reacții și propuneri venite exact de la firul ierbii, nu emanate din birourile MAI unde o serie de șefi au văzut hoți doar la televizor, necesită a fi aduse la cunoștința opiniei publice pentru a constata haosul instituțional și sacrificiile pe care le fac polițiștii, iar cu această ocazie poate că reprezentanții Direcției de Ordine Publică vor constata care sunt nevoile reale în ceea ce privește reorganizarea, iar mai-marii zilei din MAI vor înțelege că indiferent câte structuri noi vor înființa doar pe hârtie, un singur element este esențial pentru funcționarea instituției, respectiv RESURSA UMANĂ.
EMAIL 1
”Lucrez în sistem de 26 ani și de tot atâția ani în stradă, în mediul rural.Pentru eficientizarea activităților poliției din mediul rural propun ca la nivelul secțiilor de poliție rurale să se înființeze compartiment de siguranță publică. Acesta ar prelua toată activitate de patrulare cu tot ce presupune competența patrulelor de ordine publică dar(ideal) să fie compus din alți polițiști decât cei existenți(transferați eventual jandarmi)
Ceilalți polițiști rămași putând să îndeplinească strict activitate de poliție judiciară!
P.S- Fac în prezent de toate și nimic calitativ. Ne amăgim că avem o poliție Europeană dar noi ne c…m tot în fundul curții postului.
Condiții inumane la multe posturi și subunități!
Suntem în slujba cetățenilor dar doar formal. Serviciul polițienesc actual este mimat. Și va urma problematica Schengen, și nu numai!”
EMAIL 2
”Va salut !
Cu privire la situatia actuala din politie aveti perfecta dreptate. S-a ajuns la un nivel maxim de saturatie si demotivare a lucratorilor.
Reorganizarea sistemului de OP intr-un mod eficient si bazat pe specializarea lucratorilor este absolut necesar.
Va supun atentiei situatia din mediul rural unde lucratorii au ajuns la un maxim de incarcatura ,sunt demotivati si se lucreaza haotic in sensul ca fac de toate si nimic bine , calificat sau eficient.
Dupa parerea mea sectiile de politie rurala trebuie compartimentate , lucratorii sa fie specializati ,respectiv, cel putin sa fie infiintate compartimente de patrulare si compartimente de criminalitate judiciara ( asa cum initial fuseserã gandite sectiile rurale – pe principiul de organizare similar cu sectiile urbane)
Lucratorii din rural, de mult nu mai actioneaza pe raza unei singure localitati iar raza de competenta ( 6, 7 ,8 si chiar mai multe comune) depaseste populatia unui oras iar faptele penale grave comise (violuri, lipsiri de libertate, talharii si alte fapte cu violenta) sunt frecvente .
Factorii de decizie nu vor sa inteleaga faptul ca daca aceeasi patrula face interventia la 112 la un caz , ia masurile de OP si tot aceeasi patrula face cercetarea penala a cazului respectiv incluzand acte de urmarire penala, retinere si prezentare la Parchet ori Judecatorie, totul sub presiunea faptului ca vine urmatorul apel la care nu are cine sa intervina ( ori sunt deja apeluri in asteptare ), munca lucratorilor este ineficienta , superficiala, in ritm alert si epuizant, apar greselile, spre deosebire de urban unde patrula de OP ,in cazul unei infractiuni , isi face treaba pe ,, patraţica ,, sa si mai departe preia echipa de judiciar ,astfel munca este imparţitã si eficienta.
Pana la infiintarea sectiilor rurale , infractiunile grave nu erau in competenta ruralului, iar cand s-au infiintat li s-a dat in competenta si aceste infractiuni cu promisiunea ca vor fi infiintate compartimente de criminalitate judiciara … ceea ce nu s-a intamplat dar au ramas aceste infractiuni complexe in competenta sa.
De aceea, repet, sunt de parere ca in mediul rural trebuie infiintate compartimente specializate fiecare pe specificul muncii ori sa li se ia din competentã infractiunile complexe .
In contextul actual un lucrator din rural actioneaza pe toate liniile de munca existente in cadrul unui IPJ , astfel teoretic trebuie sa fie specialist in toate domeniile, sa cunoasca sute de legi, norme, dispozitii, proceduri si metodologii pe toate liniile de munca.
Din cauza lipsei de personal, posturile, in majoritatea timpului sunt inchise iar lucratorii sunt planificati la patrulare si ajung doar cateva zile pe luna la post, zile in care trebuie sa rezolve toate activitatile pe care ar fi trebuit sa le faca intr-o luna sau mai mult.”
”Lucrez la una din cele mai mari secții rurale din țară si vreau să vă împărtășesc experiența mea.
Astfel, rezumanda-ma la activitatea de patrulare si interventie la evenimente, avem 2 zone de interventie, fiecare zona având o populație in fapt de peste 20000 locuitori iar pe zona mea suntem 12 polițiști ce facem patrulare.
Condiții actuale:
– populație mare
– zona de competență foarte întinsă
– multe dosare, petiții, DES-uri
– multe evenimente semnalate
– multe accidente de muncă date fiind numeroasele societăți de pe raza de competența.
– atributii interminabile, registre peste registre si nicio diferență de tratament si salarizare față de alte structuri care au timp să respire.
Propuneri:
– atragerea de personal
– marirea schemelor de lucrători de la posturi care sunt invechite total
– acordarea unor sporuri de motivare a lucrătorilor din mediul rural care merg cate 2 la conflicte de amploare cu risc de vătămare a acestora, fac cercetarea penală si indeplinesc atributii singuri care in urban se distribuie mai multor persoane sau structuri
– modificarea programului de munca de la ture de 8 ore la ture 12/24-12/48.
– plata orelor suplimentare care nu se aplică in majoritatea unităților de poliție
– oferirea de condiții propice performanței, amintind respect, sedii cu baie și verificate din punct de vedere electric.
– lista poate continua la nesfârșit deoarece întotdeauna unitățile de politie din mediul rural si condițiile de acolo au părut neimportante in fața factorilor de decizie.
Rezum principalele propuneri si lucrătorii secției mele rurale vă roagă să le expuneți:
– adoptarea programului de lucru 12/24- 12/48
– atragerea de personal la sectiile rurale
– acordarea unor sporuri de motivare a lucrătorilor din mediul rural
– modificarea schemelor de lucrători, acestea fiind invechite deoarece populație a crescut la unele sectii rurale iar atribuțiile se înmulțesc mereu.”
”Propuneri pentru reorganizarea structurilor de ordine publică:
1.Eliminarea calității de politist judiciar pentru toți polițiștii de ordine publica întrucât în prezent politistul de OP este o ,,strutocamila,, nicăieri întâlnită în statele dezvoltate(vedeți organizarea Politiei din Franța și Anglia unde se face deosebirea între Politia Administrativa cu rol de prevenire și menținerea OP și Politia Judiciara care are rol represiv penal). În subsidiar, trecerea Politia Judiciare în subordinea Parchetelor (de la MAI la MJ) în conformitate cu Legea Fundamentala care prevede ca Parchetele dispun de Politie ori în prezent polițiștii executa dispozițiile ierarhice și sunt ,,coordonați pe linie de CP de către procurori,, nicidecum asa cum scrie în Constitutie. Având în vedere creșterea numărului de dosare se poate spune și ca politistul de OP care are calitate de organ de CP are tot interesul sa nu se sesizeze din oficiu și sa nu constate fapte flagrante tocmai pentru a nu adauga mai multe dosare la cele existente, tot el fiind cel care va trebui sa le rezolve.
2.Polițiștii de la Posturile de Politie sa își desfășoare programul în intervalul 8-16 având rol de politisti de proximitate, prevenirea delicventei și cunoașterea populației fiind principalele obiective întrucât acestea vor conduce la diminuarea semnificativa a sesizărilor; acest lucru va veni în sprijinul cetățenilor de la sate care în lipsa telefoanelor mobile(pentru apelarea la 112) sunt nevoiți sa parcurgă distante mari pana la cea mai apropiata secție de politie, postul fiind închis(pentru ca în prezent politistii de la posturi executa serviciul în ture la nivelul întregii zone din competenta secției de care apartin); sa nu uitam ca tocmai statutul politistului prevede ca Politia este un serviciu în slujba cetățeanului, nu cred însă că cetățenii au fost întrebați vreodată cum doresc sa fie organizat acest serviciu public(întrebați toți primarii din mediul rural și toți vor spune ca este nevoie ca politistul sa fie prezent tot timpul la post și ca în ultimii ani se simte lipsa politsitilor de la posturi). Mulți șefi de post se plâng de faptul ca funcția de șef de post exista doar cu numele , în realitate atât acesta cât și ajutorii sai intalnidu-se rar pe același schimb darămite sa își exercite funcția de comanda asupra acestora pentru a rezolva sarcini specifice unui Post de Politie Comunal
3.Suplimentarea numărului de funcții în structurile de ordine publice de la nivelul politiilor orășenești și din aparatul secțiilor de politie astfel încât sa se asigure atât rezolvarea sarcinilor curente pe toate liniile de munca (paza bunurilor, proximitate, silvic, piscicol, soluționarea petițiilor etc) cât și pentru asigurarea dispozitivului de OSP în toate schimburile(patrulare și interventie la evenimente); momentan ofițerii coordonatori de ordine publica nu au pe cine coordona deoarece, cei 4-5 politisti sunt incluși în dispozitiv executând serviciul în ture și nu în program 8-16 asemenea ofițerilor coordonatori(acest lucru duce la îndeplinirea defectuoasa a tuturor Formațiunilor de OP)
4.Întrucât exista un deficit imens de personal se practica în continuare ,,permanenta „ astfel ca la evenimente mai grave polițiștii sunt chemați din timpul liber fie în sprijin fie pentru a desfășura acte de cercetare penala/disciplinara. Se impune asigurarea unor suficienți politisti pentru munca în schimburi indiferent de natura activității(rutiera, OP, judiciar etc) și indiferent de natura funcțiilor (comanda sau executie). Un om nu poate fi omniprezent indiferent cât de motivant ar fi salariul;
5.Diferențierea sporului de periculozitate în favoarea politistului de OP și în defavoarea politistului judiciar întrucât cu ocazia intervențiilor la evenimente exista un risc mai mare de ultragiere decât în cazul altor categorii(judiciar sau rutiera de exemplu); acest lucru este necesar pentru compensarea pierderii sporului pentru avizul judiciar
6.Înființarea unor funcții de șef de schimb/tura asemenea celor de la Politia de Frontiera întrucât ofițerii nu pot exercita corect sarcinile de instruire, sprijin și control al patrulelor( de exemplu sunt secții cu o singura funcție de ofițer, cea de șef de secție care nu numai ca nu poate fi prezent la serviciu 7 zile din 7 dar nici nu poate fi prezent la toate instruirile de la schimburile de tura a dispozitivelor de ordine publica).”
EMAIL 5
”In cei 12 ani am trecut prin mai multe forme de organizare si functionare in mediul Rural, de la posturi cu permanenta asigurata de la Post/de acasa neremunerata, la Sectii cu conpartiment de Op respectiv cercetare penala si haosul actual unde toti facem de toate. Nu stiu cum se gandesc “managerii din birouri sa reorganizeze” dar cam toate modificarile au fost in rau si prea putine in bine.
Ca si propuneri:
1– infiintare compartiment de Patrulare si interventie la evenimente respectiv Compartiment de Investigatii Criminale asemeni politiei din cadrul oraselor. Nu stiu in alte parti dar la noi s-a primit de la Serviciul Resurse Umane o adresa cum ca s-a infiintat deja Compartimentul de Patrulare si Interventie la evenimente fiind 11 functii cu care se presupune ca trebuie asigurata interventia la evenimente pe raza Sectiei.
2 – modificarea sporului pentrul politie judiciara, 230 lei fiind infim raportat la volumul mare de munca si sa nu uitam ca un procuror lucreaza pe 12-15000lei, iar o amenda pentru nerespectarea unei sarcini sau a unui termen e 2000 lei. Adica e absurd sa lucrezi un an pentru 2500 lei impozabili si cu o amenda ai pierdut banii de pe un an intreg.
Oricum deja majoritatea colegilor vor sa renunte la calitatea de politist judiciar orientandu-se spre functiile de OP in Rural, unde desigur salariile sunt mai mari si in plus nici nu sunt atata de restranse dreprurile, acestia putand desfasura si alte activitati in timpul liber (gen Bolt) pentru rotunjirea veniturilor ca doar la cresteri salariale nu ne mai asteptam.
3 – pentru asigurarea echipei operative din cadrul compartimentului de IC organizarea activitatii in schimburi sau plata permanentei. Varianta de 2 (sau 4) oameni pe schimb din compartimentul de Investigatii Criminale pentru a asigura echipa operativa fiind din punctul meu de vedere o varianta rezonabila si eventual 2 sa fie rezerva pentru spete deosebite sau evenimente multiple.
4 – pregatirea unui numar de cel putin 4-6 lucratori pentru SIME care sa se ocupe de emiterea ordinelor de protectie, bratari, telefoane si toata documentatia deoarece altfel patrula poate avea evenimente 112 neavand posibilitatea sa ramana la sediu pana la finalizarea activitatilor.
Asta e extra…
Aveti idee cum au gandit ei un asemenea sistem rudimentar cu tehnologia de acum 20 de ani (bratara cu Bluetooth) si noi sa-l folosim in 2022??
Chiar s-au gandit ca cetateanul(agresor fiind) o sa mai care dupa el un telefon sa fie localizat daca mai ales are de gand sa incalce ordinul de protectie. Existau numeroase bratari cu slot SIM pentru localizare prin GPS fara sa mai fie ingreunata punerea in aplicare a ordinului de protectie.
Da este ok pentru oamenii de buna credinta, care respecta legile, dar stim cu totii ca bratarile sunt pentru cei care nu respecta si trebuie un sistem bine gandit si nu unul care da o gramada de erori si care este si greoi.
In mediul rural sunt numeroase zone unde nu este sau se pierde semnalul, da alerta aiurea si patrula o sa fie mereu pe drumuri pentru alerte false.”
EMAIL 6
”În legătură cu situațiile pe care doriți să le dezbateți la întrevederea cu reprezentanții MAI, puteți lua în considerare și situația polițiștilor care au calitatea de judiciar și care efectuează serviciile de la domiciliu. Știu că actul normativ este abrogat, dar știu foarte bine că în continuare se merge pe burtă cu libere și mai puțin cu plata orelor petrecute la serviciu, că deh… IPJ urile fac economie. Să fie reglementată într-un fel sau altul această activitate, eventual plătită corespunzător. Este incredibil că un avocat din oficiu chemat de politie să câștige 200-1000 de lei pentru câteva ore, în timp ce polițistul, care face efectiv toată treaba, să fie compensat cu orele libere corespunzătoare.
În Galați, și bănuiesc că și la alte IPJ uri activitatea de soluționare a dosarelor penale nu respectă nicio linie de muncă, indiferent că ești la I.C sau proximitate, toată lumea soluționează dosare pentru că volumul de muncă este enorm in condițiile în care activitatea s-a dublat in ultimii 10 ani, iar schema este chiar mai mică decât acum 10-15 ani. Inclusiv agenții de siguranță publică (șefii de schimb in general) soluționează dosare penale, iar când au apel pleacă la sesizare.
Polițiștii au ajuns la epuizare și asta pentru că volumul de muncă a crescut, efectivul a scăzut, sesizările vin din toate părțile (online, offline, telefonic etc), presiunea pe șefi și din partea șefilor pe subalterni este extraordinară și toate astea din cauza lipsei de personal și a schemelor de lucru de acum 16 ani, care nu mai sunt conforme realității.”
Ne convine sau nu, din păcate aceasta este realitatea cruntă, iar pentru a putea evolua ca instituție va trebui să recunoaștem și să ne acceptăm nivelul actual astfel încât să putem realiza un cadru coerent de funcționare a acestor structuri, mai declara cei de la sindicatul Europol. (Paul D.)..
Exclusiv
IPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
Prahova fierbe, iar Poliția Română, în filială locală, pare să-și fi asumat rolul de cel mai fidel circ ambulant, oferind reprezentații gratuite de la baluri mascate cu interlopi la promovări scandaloase, culminând acum cu o nouă „bijuterie” managerială. Cetățenii se întreabă, pe bună dreptate: mai există vreo urmă de decență sau profesionalism în acest spectacol al absurdului, sau ne îndreptăm cu toții spre desființarea întregii instituții? (aici), (aici), (aici, (aici), etc
De la postul de doi bani la tronul Comandantului: Rețeta succesului la IPJ Prahova!
În vreme ce poporul român tânjește după o Poliție competentă și incoruptibilă, la IPJ Prahova, sub bagheta „vizionară” a domnului Ginel Preda – eternul interimar și a maestrului „gonflabilelor” – se pregătește o nouă „lovitură” de proporții, gata să dinamiteze și ultimele firimituri de încredere. Potrivit unor informații incendiare obținute de Incisiv de Prahova, cea mai mare subunitate de poliție din județ riscă să cadă pe mâinile unui personaj de o școala, de o școală… post-comunistă, și anume, domnul Vîrlan Florin.
Un nume nou în galeria „perlelor” prahovene, Vîrlan Florin este un fost subofițer de la obscurul Post de Poliție Tișița, Vrancea, catapultat în rândul ofițerilor în 2015 printr-un „simulacru de examen” derulat, culmea ironiei, prin intermediul Școlii de Subofițeri de Poliție Câmpina. De parcă promovarea lui Marcel Bălan, polițistul care dansa pe mese cu hoții și apoi a ajuns adjunct la IPJ Prahova, nu era de ajuns, iată că Ginel Preda ne arată că are încă ași în mânecă. Anul trecut, în 2024, domnul Vîrlan a fost deja împuternicit și titularizat în funcția de adjunct al șefului Secției de Poliție nr. 1 Ploiești. Acum, țintește mai sus, mult mai sus, într-un avânt demn de un acrobat al birocrației – adjunct la POLIŢIA MUNICIPIULUI PLOIEŞTI.
„Sifonul” instituțional și „antreprenorii” în uniformă: Cine să-i mai „vâre” la IPJ Prahova?
Se pare că această ascensiune meteorică nu este deloc întâmplătoare. Surse din interiorul sistemului ne șoptesc că Vîrlan Florin ar fi unul dintre „sifoanele” preferate ale lui Ginel Preda. Nu e de mirare, având în vedere că Ginel l-a mai „plimbat” și pe la Serviciul Rutier Prahova, de unde, cu sârg și devotament, „transmitea informații despre șefi și colegi”. Un fel de „ureche” cu uniformă, mereu la datorie, dar nu pentru cetățean, ci pentru… alte interese. Ne întrebăm retoric, la fel ca în cazul conexiunilor dubioase ale lui Mirițescu cu controversatul Anastasescu, oare cât de transparente sunt aceste legături ombilicale?
Și, dacă tot vorbim de interese, rămâne întrebarea arzătoare: oare SIPI Prahova are cunoștință despre „veleitățile antreprenoriale” ale personajului Vîrlan Florin și, mai ales, ale socrului acestuia? Dar DGA Prahova? Știu oare aceste instituții că domnul Vîrlan, fostul șef de post „vopsit” ofițer „la apelul bocancilor”, este o fire conflictuală și un „reclamagiu” notoriu? Sau, așa cum spunea Sindicatul Diamantului, „analfabetismul funcțional și idioțenia fudulă” au cuprins toate palierele, lăsând loc liber pentru astfel de „cariere” spectaculoase?
Tupeul nemărginit: Cazul remorcii fantomă și accesul ilegal în Sistem!

Că tupeul este moneda forte la IPJ Prahova o demonstrează un episod savuros din august 2024, când, culmea ironiei, domnul Vîrlan Florin, pe când era încă la Rutieră, și-a etalat măiestria în arta reclamagiului. Folosindu-se de funcția sa (adică, probabil, de „accesul ilegal la sistemul informatic de serviciu în interes personal”), a reclamat un vecin din Cartierul Eden (din spatele Spitalului Județean Ploiești) pentru o biată remorcă parcată pe… drumul public. Detaliul picant? „Drumul” era, în fapt, doar pământ și pietriș, o stradă care nici măcar nu exista! Ce mai, o operațiune de anvergură, demnă de cele mai lăudabile realizări ale IPJ Prahova, precum „rezolvarea” cazului păpușii gonflabile!
Această „acțiune” palidă, demnă de un „Dorel de la IPJ Prahova” care se crede mai presus de deciziile ICCJ, contrastează izbitor cu ignorarea „bona M.A.I. hoțomane dovedite video” (aici) sau a altor cazuri reale de infracțiuni, așa cum am relatat în repetate rânduri la Incisiv de Prahova.
Așadar, dacă un astfel de individ, cu un trecut dubios, veleități de „sifon” și tupeu nemărginit, ajunge să managerieze o subunitate-cheie, înseamnă că poliția prahoveană nu mai are niciun profesionist, ofițer de carieră, care să ocupe o astfel de funcție. Poate că, în aceste condiții, reorganizarea ar trebui să dispună direct desființarea întregului inspectorat!
Prahova, noul Caracal al absurdității: O „circoitecă” fără sfârșit!
Este timpul să ne întrebăm serios: ce credibilitate mai are o instituție care promovează în funcții de conducere personaje de calibrul lui Marcel Bălan (cel care chefuia cu interlopi) și acum, pare-se, pe „sifonul” Vîrlan Florin, „ofițerul” cu „simulacru de examen” și veleități de „reclamagiu”? Am văzut cum IPJ Prahova a găzduit cu brațele deschise un „fals polițist” de meserie, Costin Oprea, care a operat din interior un an și jumătate, în timp ce se laudă cu prinderea a doi „falși polițiști” de carton. Am râs (amar!) cu episodul „mașina la vale” de la Vălenii de Munte (aici) și am plâns de indignare la auzul aberațiilor „Dorelului” care nu recunoaște deciziile ICCJ.
Concluzia lui Emil Pascaut de la Sindicatul Diamantului, preluată și susținută de Incisiv de Prahova, rămâne crunt de actuală: „Suntem pierduți, condamnați la un viitor sumbru din cauza acestei armate de troglodiți cocoțați în funcții care le depășesc cu mult capacitățile intelectuale.” Iar „circoiteca” continuă la IPJ Prahova, cu Ginel Preda și Marcel Bălan în rolurile principale, iar acum cu Vîrlan Florin pe post de „viitor speranță.”
Cine plătește pentru acest circ grotesc, pentru incompetența crasă și abuzurile perpetrate? Banii noștri, siguranța noastră, viitorul copiilor noștri! Prahova rămâne, din păcate, noul Caracal al bunului simț și al legii.
Incisiv de Prahova promite să rămână cu ochii pe acești „cascadori” ai legii, până când „generațiile distruse moral și falsificate intelectual” vor dispărea din funcțiile publice. Până atunci, dragi cetățeni, luați loc și bucurați-vă de spectacol! Deși, e mai degrabă o tragedie antică în cheie comică, la care suntem cu toții spectatori și, din păcate, victime. Vom reveni! (Cristina T.).
Exclusiv
Circul ‘secretelor’ de la Neamț: Cum lenea mai-marilor MAI transformă legea într-o farsă comic-amară!
Featured
Guvernul Bolojan aruncă vina deficitului comercial pe români și producători!
Într-o analiză incisivă publicată de Cotidianul Național sub semnătura jurnalistei Claudia Marcu, se arată cum Guvernul Bolojan a scos populația și producătorii români vinovați de deficitul balanței comerciale a țării, cauzat în principal de importul masiv de produse agroalimentare. Oficialii guvernamentali susțin că românii ar prefera produsele din import în detrimentul celor autohtone, o afirmație contrazisă vehement de realitate. În același timp, criticile se îndreaptă și către producătorii locali, acuzați că nu știu să-și promoveze eficient produsele la export, într-un moment paradoxal în care Executivul intenționează să desființeze programele de promovare a exporturilor, considerându-le o risipă de bani.
„Românii preferă alimentele din import”: O acuză paralelă cu realitatea?
Declarația conform căreia „Românii preferă alimentele din import” este inclusă, halucinant, chiar în Strategia națională de promovare a produselor agroalimentare românești 2025 – 2029, adoptată recent de Executiv. Această precizare sugerează că lipsa informării adecvate despre calitatea produselor autohtone ar împinge consumatorii către importuri. Totuși, realitatea este exact inversă, după cum subliniază Ziarul Național în articolul său. Majoritatea covârșitoare a populației caută produsele românești, atunci când le găsește, dar se lovește de politica supermarketurilor de a-și vinde produsele alimentare provenite din țările de origine.
Producătorii români, „tapul ispășitor” pentru eșecurile exportului
Pe lângă blamarea consumatorilor, Guvernul identifică printre cauzele importurilor masive de produse agroalimentare și o serie de deficiențe ale producătorilor autohtoni. Aceștia sunt criticați pentru că mărcile comerciale românești și brandul de țară nu ar fi fost suficient promovate, lipsind notorietatea necesară pentru a susține creșterea exporturilor. Mai mult, se acuză că majoritatea întreprinderilor mici și mijlocii ar avea cunoștințe limitate de marketing și branding, iar prospectarea piețelor externe, în afara Uniunii Europene, ar fi fost insuficientă. O altă problemă semnalată de Guvern este rata scăzută de obținere a certificărilor de calitate, ceea ce ar îngreuna acreditarea la export și găsirea de parteneri externi.
Paradoxul guvernamental: Tăieri la programele de promovare a exporturilor
În acest context, declarația președintelui Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc (APAR), Ștefan Pădure, aduce o notă de profundă contradicție. El amintește că Agenția pentru Calitate și Marketing a Produselor Alimentare este împiedicată să funcționeze de șase ani. Un exemplu elocvent al lipsei de sprijin guvernamental a fost participarea României la ANUGA, cel mai mare târg mondial de industrie alimentară din Koln, unde 114 producători români au fost prezenți, dar niciun reprezentant al Guvernului nu a venit să îi susțină, în ciuda faptului că România s-a clasat în primele 20 de state participante. „Au scris de 3 ori în programul de guvernare că nu se vor atinge de programele care promovează exporturile, în special cele din agricultură, și Guvernul Bolojan spune că închide programul de promovare a exporturilor, că este risipă de bani”, a declarat Ștefan Pădure pentru Cotidianul Național.
Bariere externe și lipsa sprijinului diplomatic: Cum ne „faultează” UE
Președintele APAR scoate în evidență și obstacolele concrete cu care se confruntă exportatorii români pe piețele externe. Deși carnea de pasăre este un produs românesc extrem de competitiv calitativ și cantitativ, grație integrării pe lanț de la cereale la abatorizare, exporturile sunt deseori blocate. „Când începi deja să ai camioane mai multe să exporți, producătorii români sunt opriți în Italia sau în Germania, se iau mostre și, după două zile, vine rezultatul că este ok analiza, dar ai noștri au pierdut termenele de valabilitate și s-au întors cu camioanele în țară,” explică Ștefan Pădure. Această tactică, menită să protejeze piețele interne ale altor state UE, necesită o intervenție diplomatică fermă din partea ambasadorilor români, care, din păcate, lipsește.
Lecții de export de la vecini: Ce fac Polonia și Austria
Pentru a contracara această situație, Ștefan Pădure propune o strategie mult mai coerentă. El subliniază necesitatea ca Guvernul să stabilească obiective clare, de exemplu, de a valorifica cerealele autohtone prin producția de animale. De asemenea, el oferă exemple de bună practică din alte țări: „Polonia are program dedicat pentru export în România. Au o agenție care asta face. Austria are ținte pe sectoare de activitate și programe dedicate anumitor țări din UE și din afara UE”, a precizat președintele APAR. Prin comparație, România pare să exporte „subvenție” atunci când vinde cerealele ca materie primă, pierzând oportunități semnificative de valoare adăugată.
-
Exclusivacum 5 zilePenitenciarul Târgșor: UN NOU ÎNCEPUT DEZVĂLUIT! Interviu EXCLUSIV și reportaj incendiar cu Adrian Grigoroiu, liderul EQUITAS – Marca Incisiv de Prahova
-
Exclusivacum 4 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum o ziCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 4 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 3 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Exclusivacum 7 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Featuredacum 4 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 4 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!



