Actualitate
Mersul la stomatolog în pandemie – dr. Andrei Constantinovici, despre lucrurile pe care trebuie să le avem în vedere

Pandemia ne-a accentuat teama și incertitudinea pe toate planurile. Frica de infectare ne împiedică să ne desfășurăm activitățile și ne face să ezităm și când vine vorba de vizita în cabinetul stomatologului. Dr. Andrei Constantinovici, smile designer la o clinică din București, ne explică lucrurile pe care trebuie să le avem în vedere când mergem la medic în pandemie.
Să mergem sau nu la stomatolog în pandemie?
Departe de a fi o opțiune, vizita la stomatolog în pandemie este o necesitate și este fundamentată pe siguranță desăvârșită. Asociația Americană de Stomatologie arată că riscul de infectare cu Covid-19 în cabinetul dentistului este minim, atât timp cât măsurile de igienă sunt respectate.
Cabinetele stomatologice s-au adaptat în perioada în care nu am avut acces la ele și au livrat în continuare servicii de calitate, telefonic sau online: indiferent dacă am vrut să îl ținem pe medicul nostru la curent cu tratamentul în curs, să întrebăm care e motivul pentru sângerarea gingivală sau care sunt cauze pentru gura uscata, ni s-a oferit această posibilitate. Însă redeschiderea cabinetelor stomatologice ridică întrebarea: e sigur să merg la stomatolog în pandemie? Sănătatea orală este direct asociată cu sănătatea generală a corpului nostru, așa că vizita la stomatolog în pandemie este chiar mai importantă ca înainte.
Dintotdeauna cabinetul medicului dentist a fost un spațiu steril și sigur; stomatologii au prevenit întotdeauna transmiterea infecțiilor și virusurilor, motiv pentru care normele din cabinete sunt riguroase și eficiente împotriva afecțiunilor transmisibile. Pandemia cu Covid-19 a întărit aceste protocoale de siguranță: vizita la stomatolg în pandemie este complet sigură, atât pentru pacient, cât și pentru medic.
Dentistul post-covid trebuie să livreze un tratament customizabil, care să respecte nevoile clinice ale pacientului dar să țină cont și de individualitatea fiecărui pacient. Vizieră, combinezon, mască, mănuși, botosi, capeline, nebulizare la rece, lămpi UV, dezinfectant la fiecare colț al clinicii, autoclav, dezinfecția suprafețelor cu biocide cu remanență îndelungată – sau modul în care s-a reconfigurat spațiul nostru de lucru. – dr. Andrei Constantinovici
Ce aspecte să avem în vedere când mergem la stomatolog în pandemie
- clinica la care mergem trebuie să elimine rândurile de așteptare și interzică prezența însoțitorilor în cabinet;
- medicii și personalul auxiliar trebuie să fie echipați corespunzător;
- pacientul trebuie să primească încă de la intrare echipament de protecție și să completeze fișele cu datele personale;
- protocoalele de triaj trebuie respectate
- controlul eficient al traficului în clinică;
- combinarea tratamentelor clasice cu cele digitale.
Dincolo de aceste aspecte, e important ca și noi să luăm măsuri când mergem la cabinet: dacă starea noastră de sănătate s-a înrăutățit, programarea trebuie anulată, iar dacă după consult am luat contact cu cineva infectat, este de datoria noastră să anunțăm mai departe.
Ține de noi. Clinica rămâne un spațiu sigur.
Dar, și în afara sa, modul în care tratăm măsurile și cerințele de protecție este vital. Știu că e o perioada delicată, însă, fuga de dentist nu este o soluție pentru perioada ce va urma.
Amânarea vizitelor la stomatolog nu va face altceva decât să agraveze problemele stomatologice ceea ce vine la pachet , după cum știm cu toții cu durere și la propriu și la buzunar. Adevărata soluție va consta în alegerea responsabilă a echipei medicale în grijă căreia ne lăsăm și în a accepta sfaturile adevăraților profesioniști. – dr. Andrei Constantinovici
Stomatologia în epoca post-covid: slow dentistry
Pe fondul agitației și haosului prin care trecem, nimic nu va mai fi la fel – inclusiv vizita la stomatolog. Nu mai vrem să trăim pe fugă și să grăbim tratamentele medicale, așa că atributul în jurul căruia gravitează stomatologia pandemică este tihna: conceptul care îmbină siguranța și eficiența cu un mediu de lucru perfect.
Vrem servicii premium, realizate încet, dar sigur, indiferent dacă vorbim de un tratement pentru gingia inflamata, de implant dentar sau tratamentul cu aparat dentar – acordăm mai mult timp afecțiunilor noastre ca niciodată.
Ne aflăm în zorii unei epoci în care, mai mult ca oricând, pacientul este în centrul atenției: el trebuie privit că principalul factor de interes al echipei medicale dornice să ajute și să își etaleze skill-urile de top, ca resursă principală a business-ului medical dar, nu în ultimul rând, și că cel mai mare factor de risc în ceea ce privește răspândirea unei eventuale infecții în mediul stomatologic.
Planurile de tratament bazate pe grabă și zgârcenie distrug stomatologia de calitate. Satisfacem, astfel, nu doar principiul siguranței, pe cel al eficienței dar și conceptul nostru preferat: stomatologia în tihnă : asta înseamnă crearea unui mediu de lucru ideal, fără grabă, fără stres, cu o echipa medicală ce are timp să asigure în condiții perfecte igienă, dezinfecția mediului de lucru și se poate focusa corespunzător pentru a livra un tratament medical de excepție.
Stomatologia lentă, în tihnă, atât din punctul de vedere al procedurilor stomatologice, cât și in ceea ce privește atenția acordată normelor de sterilizare, este singura modalitate prin care clinicile stomatologice pot supraviețui. – dr. Andrei Constantinovici
În mijlocul unei perioade incerte, am înțeles că sănătatea noastră valorează mai mult decât orice și suntem pregătiți să îi acordăm atenția necesară. Vizita la stomatolog în pandemie apare ca o necesitate, cavitatea orală fiind fereastra prin care numeroși viruși și infecții nedorite pot pătrunde în organism, nu doar Covid-19; cabinetul stomatologului asigură protecția împotriva bolilor transmisibile cu mult dinaintea apariției Covid-19. Ancorată în siguranță, transparență, eficiență, confort și digitalizare, vizita la stomatolog în pandemie nu este doar lipsită de riscuri, ci chiar mai necesară ca niciodată.
Medicul dentist, indiferent cât este de priceput în a face dinți, va trebui acum să înțeleagă că nu tratează o doar o gură cu dinți ci un om, un pacient cu nevoi, sentimente, temeri, program de lucru, timp liber de pierdut în trafic limitat etc. Credem în stomatologia sustenabilă: și anume cum că diagnosticarea și tratarea afecțiunilor stomatologice nu trebuie să aibă ca prim criteriu graba sau costul, ci siguranța și corectitudinea. Avem la îndeamnă resursele umane, tehnologice și științifice să asigurăm satisfacția pacienților noștri, implicit și a prosperității noastre. Teama nu își are locul. – dr. Andrei Constantinovici
Actualitate
Startup-ul Shield AI dezvăluie X-BAT, un nou concept de dronă de luptă cu inteligență artificială
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
Actualitate
Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic
-
Exclusivacum 3 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 20 de ore
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 4 zile
ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”