Actualitate
DOCUMENTE ȘOC! ”Sifonul DNA” aruncă în aer Serviciile!

(Preluare National – Catalin Tache):
Raportul informativ dezvăluit în ”lovitura” din 8 ianuarie a dus în cele din urmă la îndepărtarea directorului George Alexandru Ivan de la conducerea Companiei Naționale Aeroporturi București. Numai că riscul ca baza militară NATO de la Otopeni să își suspende pur și simplu activitatea din cauza încetării contractului de asigurare a energiei electrice, a balizajului, a prizelor și a altor elemente vitale ale infrastructurii necesare este acum mai mare decât oricând. Pentru că în perioada 20-24 februarie va expira contractul ”Mecano – Energetic” cu UTI, în valoare de 30 de milioane de euro. Iar după dezvăluirile noastre se află în acest moment în curs procedura de licitație la care participă actualul contractant UTI plus alte două companii. Însă marea problemă nu este doar lipsa timpului pentru ca în doar trei săptămâni să fie încheiată licitația și deja să intre ”în pâine” noul contractant, dar documentele intrate în posesia noastră arată că ”favoritul de serviciu” UTI ar fi trebuit deja pur și simplu descalificat din această cursă.
Și asta pentru că UTI deține certificate constatatoare negative, dintre care două le prezentăm în exclusivitate chiar astăzi. Astfel că situația firmelor din imperiul miliardarului Tiberiu Urdăreanu ar fi trebuit ”clarificate” încă de la simpla verificare inițială a depunerii ofertei! Prevederile Legii nr. 99/2016, art. 180, alin. 1, lit. g fiind cât se poate de clare cu condițiile legale în care se procedează la această descalificare : ”operatorul și-a încălcat în mod grav sau repetat atribuțiile principale ce îi reveneau în cadrul unui contract de achiziții publice (…) iar aceste încălcări au dus la încetarea anticipată a respectivelor contracte, plata de daune interese sau alte sancțiuni comparabile”. Iar certificatele negative date de ROMGAZ și ANCOM sunt mai mult decât clare în acest sens. Culmea este însă că la câte servicii secrete și structuri contrainformative avem în România, nimeni nu a aflat din luna octombrie 2017 sau barem din noiembrie 2018 de existența acestor certificate constatatoare negative!!! Și uite cum ”sifonul de serviciu al DNA”, cel care s-a dovedit că l-a ”turnat” neîntemeiat chiar și pe actualul premier Ludovic Orban continuă să defileze la toate licitațiile pentru cele mai râvnite contracte cu companiile de stat. Următoarea fiind chiar pe 20 februarie!
Ivan ”moare”, dar nu se predă!
Culmea este însă că nici măcar ”odiseea” managerială a lui Ivan nu a încetat, în posesia noastră intrând o notă informativă incendiară de ultimă oră și care a ajuns deja la beneficiarii legali. ”La data de 07.05.2019 a fost semnat contractul de mandat nr. 177 între George Alexandru Ivan și CNAB. Forma contractului de mandat a fost aprobată de CA prin Hotărârea nr. 5 din 19.04. 2017 – CA din care făcea parte și Ivan!La art. 4.2.12 din contract se prevede ca, în cazul în care persoana desemnată Director General este angajatul Companiei, la data semnării contractului de mandat încetează contractul individual de muncă. În consecință, CIM-ul dlui. Ivan a ÎNCETAT la data de 07.05.2019! Acesta nemaifiind angajatul CNAB începând cu acea dată!Cu toate acestea, dl. Ivan este menținut în continuare Director Comercial al CNAB și după ce și-a dat demisia din funcția de Director General. Astfel că beneficiază drept urmare de toate drepturile conferite unui director (salariu + spor de conducere de 7.000 lei + autoturism de serviciu + telefon de serviciu). Astfel, toate sumele de mai sus (aproximativ 20.000 lei pe lună) sunt considerate prejudiciu adus CNAB, în condițiile în care George Alexandru Ivan nu mai are un contract de muncă valabil cu compania încă din data de 07.05.2019. Și în condițiile în care actualul Consiliu de Administrație a dat dispoziție noului Director General să îi înceteze contractul individual de muncă dlui. Ivan”.
Cine a ținut actele șase luni!
Iar cum Florin Dimitrescu, noul director general al CNAB provine la rândul său din ”pepiniera de cadre” a UTI, normal că teoria conspirației a lovit din nou în moalele capului atâtor nume grele din sistem. Mai ales că istoricul acestei licitații este la rândul său unul de-a dreptul halucinant și care ridică mari semne de întrebare. Pentru că Serviciul mentenanță integrată, beneficiarul contractului ”Mecano – Energetic” a înaintat încă din luna ianuarie a anului 2019 către Serviciul Achiziții documentele de atribuire, pentru a putea primi punctul de vedere. Numai că, surpriză, serviciul beneficar a cerut apoi imediat înapoi documentația ”pentru completări”. Numai că a ținut actele timp de șase luni, până în iulie 2019! După care, de-abia în septembre 2019 procedura a fost urcată pe SICAP. Iar o lună mai târziu, în octombrie, trei companii se arătau interesate, printre care și actualul contractant UTI. În ianuarie 2020 se cer ”clarificări” tuturor celor trei companii, în timp ce se tot trage de timp, ”clepsidra” curgând astfel în favoarea UTI. Exact compania care nici nu mai avea nevoie de alte clarificări în urma certificatelor negative aflate în ”portofliu”…
Certificate negative ROMGAZ și ANCOM
O altă pistă urmărită acum de cei care ” monitorizează” atribuirea contractului de care depinde inclusiv buna desfășurare a activității bazei militare aeriene de pe Otopeni o reprezintă prezența în actuala comisie de licitație a unor persoane din cadrul serviciului beneficiar! Ca și faptul că inclusiv Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a confirmat că atât UTI Facility Management, cât și UTI Grup și-au încălcat în mod grav sau repetat obligațiile contractuale.
Astfel, o situație concretă este reprezentată de certificatul constatator negativ emis în speța rezilierii contractului nr. 409/06.11.2018 încheiat cu ROMGAZ, la rubrica ”încetare anticipată, daune interese sau alte sancțiuni comparabile” : ”Autoritatea contractantă Societatea Națională de Gaze Naturale ROMGAZ SA prin Sucursala de Transport tehnologic și mentenanță Tg. Mureș a reziliat contractul subsecvent nr. 409/06.11.2018 încheiat cu UTI FACILITY MANAGEMENT SA. Motivul rezilierii contractului a fost faptul că Autoritatea contractantă a apreciat faptul că nu sunt îndeplinite toate cerințele și specificațiile din caietul de sarcini, fapt care este suficient să conducă la rezilierea contractului subsecvent.”
Însă și mai ”clarificator” este documentul constatator nr. SC-SL-18937/25.10.2017 emis de ANCOM pentru terțul susținător SC UTI GRUP SA, emis ca urmare a derulării contractului nr. SC-DA-7797/14.03.2017, unde este menționat că : ”În cursul derulării contractului de servicii mai sus menționat operatorul economic UTI GRUP SA nu a prestat serviciile la termen. Deoarece nu au fost respectați termenii contractuali s-au calculat, în sarcina operatorului economic, penalități de întârziere în cuantum total de 16.275,63 lei(conform adresa penalități nr. DASRN/1695/13.10.2017 și PVR nr. 1601/10/10.2017), penalități care au fost deduse și reținute din obligația de plată a prețului pentru serviciile prestate, conform prevederilor contractuale”. Astfel, din analiza informațiilor menționate în cele două documente constatoare, Consiliul constată că motivele de emitere a acestora se încadrează în ipoteza ”și-a încălcat grav sau repetat obligațiile, astfel cum a fost definită încălcarea gravă a obligațiilor contractuale de art. 180 alin. (6) din Legea nr. 99/2016”.
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 15 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!