Actualitate
Baza NATO de la Otopeni, închisă de un ghiveci!

(Preluare National – Catalin Tache):
Situație pur și simplu halucinantă pornită de la interesele meschine ale actualei conduceri a Companiei Naționale Aeroporturi București, care însă poate duce peste doar o lună la un impact internațional major atât pentru statul român, cât și pentru NATO! Și asta tocmai într-un moment cum nu se poate mai prost, când Alianța din care România face parte se pregătește pentru tot ce este mai rău în condițiile în care Iranul este gata să declanșeze ”războiul sfânt” împotriva Statelor Unite ale Americii și a principalilor să aliați. Culmea este însă că deși bună parte din amănuntele afacerii pe care o vom dezvălui în continuare se regăsesc deja în raportul Corpului de control al Ministerului Transporturilor privind situația de la CNAB, până acum încă nu s-a luat încă nicio măsură. Însă cum deja deciziile manageriale cel puțin stranii ale junelui director George Alexandru Ivan au ajuns să afecteze inclusiv principalele coordonate ale strategiei de securitate națională și chiar operativitatea deplasărilor de forțe aeriene în cadrul NATO, structurile contrainformative s-au văzut nevoite să intervină, atrăgând atenția pericolului major cu care ne putem confrunta începând cu data de 20 februarie.
Directorul Alexandru Ivan vrea ghivece în loc să asigure energia pentru baza NATO!
Atunci când expiră contractul cu ”Mecano-Energetic”, contract care include printre altele furnizarea energiei electrice, reparațiile electrice și mecanice, asigurarea balizajului, căldurii și a altor facilități vitale de infrastructură la tot Aeroportul Otopeni, inclusiv la baza militară NATO din această locație. Iar fără acest contract, Aeroportul Internațional ”Henri Coandă” din Otopeni pur și simplu nu mai poate funcțona, în lipsa alimentării cu energie, prize, becuri, generatoare, transformatoare și așa mai departe! Astfel că începând cu data de 20 februarie va rezulta închiderea totală a Aeroportului, inclusiv a bazei aeriene operate de NATO! Ceea ce implică grave consecințe militare internaționale, punând statul român într-o situație mai mult decât delicată în ceea ce privește angajamentele asumate în cadrul celei mai puternice Alianțe militare din lume. Și totul pentru ce? Pentru încercarea disperată de a se forța cel mai probabil o prelungire –pe sub masă, bineînțeles!- cu veșnic ”băieții deștepți ai sistemului” de la UTI, cei care au contractul de facto…Numai că inconștienta tragere de timp a directorului general George Alexandru Ivan a cam intrat deja în sfera penalului, acesta băgându-și automat DNA-ul în aeroport dacă va lua ”sinucigașa” decizie managerială a prelungirii ”în regim de urgență” a contractului!
Apocalipsa de pe 20 februarie
Aeroportul Otopeni, umplut de ghivecele furnizorului de… utilaje de măturat.
După cum reiese din raportul contrainformativ mai mult decât alarmant intrat în posesia noastră, dacă nu se întâmplă o minune până la declanșarea iminentei ”Apocalipse” de pe 20 februarie, atunci închiderea bazei militare NATO de la Otopeni ar putea avea efecte nebănuite în condițiile în care se așteaptă o creștere ”explozivă” a operațiunilor aeriene derulate aici în contextul crizei fără precedent din Orient. Și cu toate că zilele trec una câte una și directorul general al CNAB nu are cum să nu conștientizeze aceste riscuri uriașe, George Alexandru Ivan nu a făcut încă absolut nimic pentru atribuirea contractului conform legislației. Și chiar dacă se cramponează cu o încăpățânare demnă de o cauză mai bună să forțeze prelungirea contractului cu UTI, această ”manevră” nu va primi sub nicio formă viza obligatorie de la Achiziții sau de la Juridic, fiind astfel pur și simplu ilegală! Mai mult decât atât, directorul general George Alexandru Ivan nu poate prelungi contractul în primul rând pentru că o astfel de decizie ar reprezenta o infracțiune penală! Întrucât contractul se putea prelungi prin excepție, conform legii, doar dacă se făceau din timp documentele în vederea atribuirii și nu ar fi fost atribuit din motive independente de activitatea autorității contractante. Numai că atribuirea ”în regim de urgență, cauzată însă strict de ”lipsa de acțiune” a autorității contractante este abuz în serviciu și generează companiei condusă de Ivan un prejudiciu de nu mai puțin de 600.000 euro pe lună, cât este contravaloarea abonamentului lunar pentru aeroport!
Raport de necesitate pentru ghivece!
Prioritatea CNAB : raport de necesitate pentru alte ghivece!
Iată însă că în ciuda acestei probleme care a pus pe jar deja structurile contrainformative, prioritățile manageriatului asigurat de Ivan sunt cu totul altele… Astfel că a fost declanșată ”Operațiunea Adam”, prin care șeful Serviciului Adminsitrativ – detașat la CNAB de la o firmă privată, fără a îndeplini însă condițiile din CCM- a făcut deja raportul de necesitate pentru… ghivece! Și asta în condițiile în care același Adam gestionează prin fișa postului și contractul cu S.C. ROMPREST. Și deci ar fi trebuit implicit să știe că în cadrul acestui contract aflat în desfășurare cu privire la amenajarea peisagistică figurează printre altele și achiziționarea de ghivece! Totul în condițiile în care legea achizițiilor publice prevede foarte clar că nu ai voie să faci două proceduri pentru același produs! Numai că în timp ce tocmai este pe cale să lase cel mai mare aeroprot al țării și baza militară NATO fără energie electrică, conducerea CNAB se dă peste cap să ia de urgență ghivece peste ghivece de la un nou furnizor care are drept activitate utilajele de măturat! Însă cum responsabilii militari americani și emisarii NATO au început deja să se intereseze de pericolul închiderii bazei militare de la Otopeni din cauza ”ghivecelor lui Ivan”, poate că ar trebui ca și actualul guvern să demonstreze și vorbe, nu doar fapte, declanșând ”depesedizarea” promisă și la cea mai importantă poartă aeriană de intrare în țară. În frunte cu chiar ”florarul” George Alexandru Ivan…
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 16 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!