Actualitate
Sorții și scheletele prezidențiale

A avut loc o ciudată tragere la sorți. Și, în paralel, ies de unde au fost ascunse schelete prezidențiale. Ne-am pricopsit cu 14 candidați. 8 dintre aceștia vor avea probabil dosare penale pentru prezentarea unor liste false de semnături reclamate la Parchet de Biroul Electoral Central, dar, până una alta, omologate prin decizii ale Curții Constituționale. La tragerea la sorți, din 14, cine credeți că a fost marele norocos? Însuși Klaus Iohannis. Iar ceea ce urmează va fi spectacolul scheletelor scoase din dulap. Rând pe rând.
Își poate cineva, cu mintea întreagă, imagina că ne-am pricopsit cu un președinte atât de norocos cum este Klaus Iohannis? Care sunt șansele ca dintre 14 persoane trase la sorți, taman președintele în exercițiu, cel mai susținut personaj de către serviciile secrete române și străine – sau invers – să tragă lozul cel mare și să devină primul înscris pe buletinul de vot? Să sară, cum s-ar spune, în ochii alegătorilor. În timp ce principalii săi doi contracandidați să iasă a tragerea la sorți pe locurile 3, Dan Barna, și 6, Viorica Dăncilă. Norocul unuia e ghinionul altora.
Dacă au fost falsificate listele de susținători a candidațior prezidențiali, dacă a fost falsificată tragerea la sorți, nu cumva, Doamne ferește, vor fi falsificate din nou și alegerile? Este o întrebare de bun simț. La care e bine să așteptăm un răspuns de la servicul secret STS. Specializat în alegeri de tot felul. Vor ieși într-un veritabil și grotesc spectacol scheletele candidaților din dulapurile în care au fost ascunse.
În cazul lui Klaus Iohannis, se va vorbi intens și cu înverșunare despre modul incorect de tip infracțional prin care și-a dobândit proprietățile. Firește, un alt schelet, care va fi înfățișat populației înainte de alegeri, va fi cel legat de miile de imobile prin care a fost împroprietărit în mod ilegal Forumul Democratic al Germanilor din România, începând din perioada în care Klaus Iohannis a fost preșeintele acestuia și primar al Sibiului și continuând după ce acesta a devenit președinte și a primit binecuvântarea din partea cancelarului Angela Merkel. Sunt mii de imobile din toată țara, între care numeroase unități de învățământ, spitale, muzee, clădiri de patrimoniu, unele, puține la număr, care au aparținut comunităților săsești, altele, mai multe, luate cu japca de Grupul Etnic German, o organizație criminală nazistă, catalogată ca atare de Convenția de Armistițiu și de Tratatul de Pace, scoasă în afara legii și cu bunurile confiscate în totalitate prin decret semnat de Regele Mihai I al României. Fix organizația pe care Klaus Iohannis s-a luptat din răsputeri și a și reușit să o moștenească prin Forumul Democratic al Germanilor din România. Această gaură creată statului român costă câteva miliarde bune de euro.
Un alt candidat cu șanse reale de a intra în turul doi este Dan Barna. Reprezentantul alianței USR-PLUS. Acestuia cineva – oare cine? – i-a scos degrabă din dulap un schelet ceva mai mic decât cele aflate în proprietatea lui Klaus Iohannis. Dar totuși un schelet. Și astfel, în campania electorală, este inevitabil să nu se vorbească despre soția sa și veniturile lunare destul de consistente pe care aceasta le încasează de la OMV Petrom și pe care, interesant de aflat de ce, liderul USR și candidatul prezidențial a omis să le treacă în declarația de avere și de interese. Desigur, cu acest prilej, unii ca mine își vor pune o întrebare firească. Dacă domnul Dan Barna ajunge președinte al României și/sau dacă partidul pe care-l conduce ajunge la guvernare, va mai fi oare posibil ca măcar în viitor OMV Petrom să fie silit să-și respecte obligațiile asumate prin caietul de sarcini și prin contractul cu ajutorul căruia a preluat cea mai mare parte a activelor statului român? Și dacă va fi necesar, în ce condiții va mai putea să preia statul român activele austriecilor? În fine, se mai poate pune încă de pe acum o întrebare cât se poate de legitimă. Cum se va dovedi că Barna a încălcat legea atunci când și-a prezentat declarațiile de avere și de interese? Va fi și el sancționat cum s-a întâmplat în alte cazuri de acest fel? Va suporta rigorile legii? I s-a deschis sau urmează să i se deschidă un dosar penal?
Alexandru Cumpănașu nici nu și-a anunțat bine intenția de a candida la prezidențiale că, iată, s-a și dovedit că și-a fasificat declarațiile, în sensul că ar fi absolvent de învățământ superior. Și nu e. Dar despre Cumpănașu se vorbește intens de multă vreme. Ca să nu mai vorbesc de ultimele luni, când a spart sticla televizoarelor. Dar ce să vezi: dezvăluirea aceasta a ieșit pe piață abia după ce și-a anunțat intenția de a candida la prezidențiale. Oare cine a plasat această informație la momentul oportun?
Dar despre Viorica Dăncilă, marea ghinionistă a trageri la sorți, ce se va spune? Ce schelet îi va ieși din dulap? Nu cumva va fi dezastruoasa propunere legislativă de modificare a Legii offshore, care ne face să pierdem și cele câteva miliarde de euro care ne-ar fi putut intra în buzunar de pe urma exploatării uriașelor zăcăminte de gaze din subsolul Mării Negre? Sau, conform principiului Matrioșca, din dulap poate răsări și un alt schelet, încă mai înspăimântător? Firește, dacă va fi cazul. Pentru moment, nu e.
Și tot așa. Deschizând o foarte scurtă paranteză, nu îmi pot reprima gestul de a mă arăta nedumerit și în legătură cu devoalarea neconcordanțelor din declarația de avere ale Rovanei Plumb, candidat împotriva voinței popularilor români și europeni la poziția de comisar european. Oare cine, când și cum a plasat unde trebuie această informație explozivă?
„Șantajul și etajul” la români este în continuare la modă. Face în continuare carieră. Și va fi utilizat din plin în campania electorală. Care, atenție, încă nu a început. Alte și alte schelete vor ieși între 12 octombrie și 9 noiembrie, atunci când această campanie se va desfășura efectiv. Iar marile schelete le vom vedea într-un spectacol de neuitat abia între 10 și 24 noiembrie, perioadă rezervată celui de-al doilea tur de scrutin. Atunci vom asista la marea încleștare a serviciilor secrete din România, din statele partenere și din statele nepartenere. Miza acestei noi președinții este uriașă, astfel încât va fi scos la bătaie întregul arsenal. Finalul va fi la fel de apoteotic cum a fost și debutul. Sau apocaliptic. Dacă ne gândim că până și tragerea la sorți a fost fraudată.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 17 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!