Actualitate
Pantofii lui Barna, Matrix, serviciile secrete si axa Washington-Londra

(PRELUARE INPOLITICS.RO):
În felul lui, congresul USR de ieri a fost o capodoperă politică, și asta în pofida comentariilor majoritar miștocărești care au invadat presa și rețelele sociale. Spunem capodoperă, pentru că, la fel ca Star Trek, GOT ori Matrix, a reușit să livreze de autentice și spectaculoase niște fake-uri totale, create cu ajutorul efectelor speciale de specialiști din umbră. Cam mai mereu, publicul s-a dus după fentă și a ratat aspectele asupra cărora ar fi trebuit să se aplece mai serios.
99% dintre discuțiile produse de congresul USR de ieri țin de pantofii lui Dan Barna, de referirile la filmele SF-fantasy sus pomenite și de confuzia cu pilula albastră, care, oricum, trimitea cu gîndul și la celebra pastilă de potență, alt subiect de glumițe. În plus, fraza ”Brexitul generează distorsiune în forţă” a lui Barna pare o referire un al patrulea SF, Star Wars.
Cu aceste dezbateri amuzate, Barna & comp și-au atins cu brio scopul: au ținut și încă țin afișul în presă, au mai generat nițică simpatie în rîndul tinerilor, și-au consolidat reputația de partid nonconformist.
Dar, cel mai important, au evitat observațiile reale, lucide, care ar fi trebuit să apară în urma evenimentului. Unele deloc măgulitoare.
Asta, pentru că ieri am asistat la un simulacru aproape fără precedent de politică, cel puțin la un asemenea nivel, al unui partid care deține cea mai mare felie din voturile bucureștenilor, care a scos un scor excepțional la europene și care e creditat cu prezența în finala prezidențială.
Să o luăm metodic:
– Zice Roxana Wring, liderul USR București, în deschiderea congresului: „Suntem astăzi aici pentru că USR a crescut și a crescut frumos. Avem mai mulți membri, mai multe voturi, mai multe soluții”.
– Care ”mulți membri”? Un congres cu doar 492 de delegați transmite orice, numai forță nu, mai ales că partidul are deja vreo trei ani și vreo trei rînduri de alegeri la activ.
Au fost doar atîția pentru simplul fapt că numărul total al membrilor USR e mai mic decît decît cel al delegaților la congresele celorlalte partide. De ce nu crește numărul membrilor USR, dacă partidul e atît de bine primit de public, cum se pretinde, a strîns 500.000 de semnături pentru ultimele alegeri și a luat cca.două milioane de voturi? La tribună, Barna a vorbit despre 500 de filiale în țară. Deci, revine abia un delegat per organizație?
– Dintr-un număr atît de mic de delegați, candidatul prezidențial Dan Barna, liderul USR, ia doar 320 de voturi, deși contracandidatul său, Mihai Goțiu, care a luat 134 de volturi, e unul dintre cele mai caricaturale personaje din politica ultimilor ani. Pentru Barna, e un vot de blam atît ca președinte de partid cît și ca potențial candidat, arătînd că nici proprii oameni nu au foarte mare încredere în el. Dacă la cîștigarea președinției unui partid putem accepta o luptă strînsă la vot, la desemnarea unui candidat prezidențial, cu adversari atît de slabi, chiar e o problemă o paritate de 2,3 – 1.
– De aici se naște firesc o altă vulnerabilitate a USR: dacă partidul propune Alianței 2020 un candidat care nu prea stîrnește entuziasm major nici în rîndul membrilor săi, cum va lua fața candidatului propus de celălalt partid, PLUS?
– Un alt aspect: la congres au candidat și ținut discursuri doi competitori pentru Cotroceni despre care nu a auzit nimeni vreodată, un dentist și un pensionar MApN. Oameni fără notorietate, dar și fără realizări (cel puțin nimeni nu le-a relevat). La ce a folosit această strategie mai degrabă penibilă? S-a vrut doar crearea impresiei de diversitate de opinii, s-a vrut să se arate că aproape-partidul USR e un organism viu, efervescent, care vorbește pe multiple voci, democratic?
– La impresia de neseriozitate a contribuit esențial altă trăsnaie: votul privind întreruperea lucrărilor ditamai congresului, manifestare cu o miză crucială, zice-se, pentru viitorul României, doar pentru a urmări meciul de la Wimbledon.
– Discursul candidatului Mihai Goțiu a atacat problema defișării pădurilor de la noi și nevoia introducerii unui model austriac de protejare a lor. Aparent stranie prezența acestei problematici într-un discurs de potențial candidat prezidențial; desigur, dacă nu a fost vorba de o înțepătură intenționată la adresa lui Klaus Iohannis, cam vulnerabil la sintagma păduri-austrieci.
– Candidatul Barna, în schimb, nu a oferit mai nicio lămurire vizavi de ce are de gînd să facă la Cotroceni. Ceva amintiri cu Cioloș, ceva povești despre debutul în politică, cine-metafore și cam atît.
– La congres s-au decis anumite modificări în Statut, dintre care una – deja abandonată de alte partide care au experimentat-o – are aceeași menire de a masca lipsa membrilor, e vorba de alegerea președintelui nu de către congres, ci de către tot activul de partid. Abia astfel, liderul USR ar ajunge să fie votat de un număr rezonabil de cca.5000 de persoane.
– O a doua modificare frizează ridicolul: mandatul președintelui e fixat la 4 ani și nimeni nu poate sta la șefie mai mult de 10 ani. Altfel spus, la jumătatea celui de al treilea mandat președintele trebuie să demisioneze.(?!!)
– O alta permite înființarea de organizații teritoriale cu doar 5 membri. Asta, apropo de dezvoltarea ”explozivă” a partidului.
– În discursul său, Dan Barna a rostit o frază extrem de spectaculoasă, care merită atenție maximă: „Opţiunea pentru România e menţinerea axei Washington-Londra. Brexitul generează distorsiune în forţă şi va trebui să dezvoltăm relaţii mai bune şi pe partea asta cu ceea ce se prefigurează a fi politica europeană de apărare Berlin-Paris, în principal”. Din axa lui Barna lipsesc Germania și Franța, ba chiar el pare – spunem asta pentru că exprimarea e cam încîlcită – să sugereze nevoia unei contraponderi la ideea armatei europene susținute de binomul franco-german. Or, despre Barna se vorbește că ar fi macronist. Care ar fi explicația poziționării sale neașteptate?
Asemenea nuanțe, atragem atenția, trebuie luate serios în seamă; ne amintim cum, după alegerile din 2014, Klaus Iohannis și Eduard Hellvig vorbeau despre noua axă București-Berlin- Washington și Germania chiar a ajuns să facă legea, în mandatul lor, la noi.
– Poate cea mai mare problemă a congresului de ieri, care trebuie analizată la sînge, este cea a procedurii aiuritoare de desemnare a candidatului prezidențial al Alianței USR-PLUS.
Regula la noi, cînd două partide decideau susținerea unu candidat comun, era ca acesta să fie desemnat în funcție de anumite criterii de către tabere, uzual pe baza sondajelor, apoi, cel ales era validat în forurile înalte ale partidelor, de preferat la comun. În 2014, spre exemplu, Klaus Iohannis a fost votat drept candidat prezidențial de conduceri de nivel doi ale PNL și PDL (cu doar un vot împotrivă), pe baza rezultatelor sondajelor, apoi cele două conduceri s-au reunit într-o ședință comună pentru a bate în cuie candidatura acestuia. Theodor Stolojan, de asemenea, a devenit candidatul Aliantei PNL-PD la prezidentialele din 2004 prin decizia Consiliului National al PD si a Delegatiei Reprezentantilor Nationali (DRN) a PNL. Niciunul dintre partide nu a trecut decizia prin congres tocmai pentru a evita un impas politico-juridic ulterior.
– La USR-PLUS lucrurile se petrec foarte neortodox: congresul USR decide că Barna va fi candidatul partidului, iar PLUS, după Consiliul Național de ieri, anunță că desemnarea propriului candidat va fi stabilită prin vot de către toți membrii partidului. ”Cei care doresc să candideze se pot înscrie în perioada următoare. De pe 22 şi până pe 27 iulie vom avea vot deschis, electronic, pentru candidaţii la preşedinţia României şi a celui la Primăria Generală a Capitalei”, a declarat Dacian Cioloş.
Legitimări maxime, ceea ce creează o problemă imensă, însă, pentru că membrii PLUS nu îl pot desemna pe Barna pentru prezidențiale, întrucît acesta nu s-ar putea înscrie, din afara partidului, pe lista candidaților la alegerile interne.
Odată ales Cioloș, să zicem, înseamnă că unul dintre cele două partide trebuie să sfideze voința propriilor membri, exprimată la cel mai înalt nivel – congres, respectiv alegeri interne -, și să susțină un alt candidat. Foarte probabil, sfidînd chiar și sondajele, care îl dau pe Cioloș mult peste Barna.
Ce alt for afară de congres ori de noi alegeri interne ar putea invalida respectivele decizii?
Concluzia ar fi că cele două partide se confruntă cu probleme majore în acest moment, încă departe de rezolvare, și că cele două foruri organizate ieri nu au decît menirea de a-l forța, fiecare, pe celălalt să cedeze într-un război al candidaturilor.
Iar asta ar putea semnifica și disensiuni între forțele plasate în spatele celor două grupări-marionetă, USR și PLUS. Fie că e vorba de serviciile secrete fie, mai grav, de anumite cancelarii străine, de unde și povestea cu axa Londra-Washington.
Desigur, toate astea ar urma să fie clarificate după ce publicul se lămurește cum e cu pantofii ecosez și cu pilula lui Neo.
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 3 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 5 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 2 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 2 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 4 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 8 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare