Actualitate
Regizarea imploziei Guvernului

Nu este deloc exclus să ne apropiem de un moment extrem de interesant. Pe care l-am prognozat ca scenariu posibil. Și anume ca majoritatea PSD plus ALDE să se ejecteze de la guvernare. Și să-și regizeze această ieșire ca și când Executivul a căzut fiindcă nu mai are suficentă susținere parlamentară. Momentul ar putea fi chiar remanierea extinsă.
A fost anunțată, mai mult sau mai puțin oficial, remanierea extinsă a Guvernului Dăncilă. Pe lista neagră sunt câteva piese grele ale Executivului. Rovana Plumb, Natalia Intotero, Ana Birchall și chiar Teodor Meleșcanu. Ca să nu mai vorbim despre Tudorel Toader, care e cap de serie. Remanierea are loc pe fondul cel puțin aparent al unor tensiuni care s-ar fi instalat în relațiile dintre Virica Dăncilă și Liviu Dragnea.
Pe de altă parte, ALDE se inflamează, fără a recunoaște acest lucru în mod explicit, la ideea scoaterii din Guvern a lui Tudorel Toader. Deși acesta nu se află acolo pe algoritmul ALDE. Dar se discută și despre Teodor Meleșcanu. Care ar putea fi sancționat din cel puțin trei motive. 1). Nu a finalizat în niciun fel solicitarea șefului său de partid, Călin Popescu Tăriceanu, de rechemare din post a lui George Maior. 2). Nu a reacționat suficent de rapid și de ferm la atacurile ambasadorilor UE asupra politicilor guvernamentale din România. 3). Nu face presiuni asupra președintelui Klaus Iohannis în scopul numirii noilor ambasadori propuși de Guvern, cel mai important dintre aceștia fiind viitorul ambasador al României în Israel.
Așadar iată că se adună suficiente motive și suficiente ținte pentru o remaniere extinsă a Guvernului. Se știe însă că președintele Klaus Iohannis va pune și de această dată talpă atât revocării unor miniștri cât și numirii altora. O remaniere făcută prin intermediul Palatului Cotroceni ar azvârli România într-o nouă criză politică de mari proporții. Pe care până la urmă ar deconta-o și majoritatea pusă în imposibilitatea de a acționa promt. Și cu toate acestea se vorbește insistent de o remaniere rapidă. Adică până la europarlamentare. Ceea ce nu cred că se va întâmpla. Atâta timp cât România își exercită încă mandatul președinției rotative a UE.
Prin urmare, deși este lansată ipoteza unei remanieri extinse rapide, o asemenea schimbare de macaz nu se va putea petrece, obiectiv vorbind, decât imediat după europarlamentare. Și aici ajungem la fondul chestiunii. A unui scenariu plauzibil cu efecte pe termen lung. Și cu bătaie la prezidențiale, dar și la localele și parlamentarele din anul viitor.
Pentru a nu ajunge din nou la mâna lui Klaus Iohannis, majoritatea este obligată să recurgă la formula restructurării Guvernului prin intemediul Parlamentului. Ceea ce îl scoate total din cărți pe Klaus Iohannis. În shimb, o remaniere extinsă, însoțită de o restructurare operate prin Parlament presupun certitudinea unei majorități. Pentru a avea o majoritate certă, este necesară îndeplinirea câtorva condiții. 1). Până atunci, Pro România să nu mai recruteze ali parlamentari PSD. 2). Să nu existe trădări de ultim moment, în sensul sustragerii de la vot sau chiar a unui vot împotriva noii formule guvernamentale.3). Să existe o înțelegere perfectă în ceea ce privește pași care trebuie făcuți între PSD și ALDE. 4). Să funcționeze înțelegerile cu grupurile minorităților naționale altele decât cea maghiară și mai ales o înțelegere fermă cu UDMR. 5). Să nu existe vreun ordin pe unitate pe care ofițerii acoperiți din PSD sau ALDE sau UDMR sau de la minorități să nu aibă încotro și să fie nevoiți să-l execute.
Ceea ce este grav e că toate aceste condiții trebuie îndeplinite cumulativ. Numai astfel o majoritate extrem de fragilă poate asigura o remaniere extinsă prin restructurarea Guvernului. Realist vorbind, Liviu Dragnea nu mai este deloc sigur că poate face în compania ALDE toți acești pași, fără să cadă de pe sârmă. Și astfel, ipotetic cel puțin, se naște scenariul autoejectării de la guvernare. Cum ar spune copiii din fața blocului, PSD și ALDE se vor face că sunt bătuți. Pentru a trece în opoziție, fără a crea sentimentul că au făcut-o cu intenție. Și dacă se întâmplă, asta se întâmplă imediat după europarlamentare. Și cu condiția ca rezultatele celor două partide să fie, dacă nu excelente, în orice caz bune. Astfel încât frontul anti-PSD să fie să fie sub aspect electoral frăgezit în continuare.
PSD și ALDE au acumulat suficiente resurse pentru a face față bătăliei politice până la sfârșitul anului viitor. În toate deconcertatele și-au instalat atât de mulți oameni de încredere, încâ eventualele defectări nu vor produce pagube iremediabile. Un Guvern al actualei opoziții, oricât de rapid și de bine ar fi încropit, va fi incapabil să dizloce într-un termen atât de scurt – și mă gândesc în primul rând la alegerile prezidențiale de la sfârșitul acestui an – întreg frontul PSD insinuat în aparatul de stat central și local. Există oricum o forță inerțială a puterii, care nu poate fi anulată într-un timp record. Prin urmare, indiferent ce Guvern va putea instala Klaus Iohannis, acel Guvern va fi castrat cel puțin parțial și nu va putea funcționa decât tot cu sprijinul parlamentarilor PSD și ALDE.
Bătălia politică în alegeri este mult mai ușor de dus pentru opoziție, cu condiția ca aceasta să dețină încă în mod mascat suficientă putere. Și tocmai de aceea un bun strateg cum este Liviu Dragnea, în echipă fiind cu un politician experimentat cum e Călin Popescu Tăriceanu, ar putea gândi și pune la cale o asemenea autoejectare bine montată de la Palatul Victoria. PSD și ALDE, mai ales în condițiile în care vor obține rezultate bune la europarlamentare, se vor putea astfel reîncărca rapid electoral, pentru a ataca celelalte runde de alegeri și în special prezidențialele. Dintr-o dată, printr-o singură lovitură de acest fel, retorica electorală a PSD și ALDE și-ar dubla practic plaja, în timp ce forța atacurilor lui Klaus Iohannis și a celorlalte partide din opoziție s-ar diminua vizibil, întrucât zi de zi, la guvernare venind, ar trebui să se apere.
Repet faptul că acest scenariu este ipotetic. Dar este perfect fezabil. Iar dacă în laboratoarele extrem de discrete PSD și ALDE se pregătește o asemenea lovitură, atunci, atenție, este de înțeles de ce ea nu este împărtășită decât unui număr extrem de mic de inițiați. Pentru a face așa ceva, atunci, rațional vorbind, partidul și electoratul trebuie utilizate exclusiv ca o uriașă masă de manevră.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 17 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!