Actualitate
Se retrage PSD de la guvernare?

Din ce în ce mai multe semnale vin din direcția majorității PSD plus ALDE. Încă ele sunt contradictorii. Frecvența acestora însă mă determină să iau în considerare scenariul conform căruia PSD intenționează să procedeze în așa fel, încât să i se facă vânt de la guvernare. Și să treacă cu arme și bagaje în opoziție. Cu sau fără ALDE. Iar în opoziție să se reîncarce electoral. Pentru a lua apoi la finele anului viitor din nou puterea. Nu ar fi pentru prima dată când se întâmplă așa.
Așa cum s-a dovedit, ieșirea la un moment dat și în anumite condiții de la guvernare este o mișcare extrem de profitabilă. Ca orice partid, PSD, exercitând prea mult timp puterea la nivelul administrației centrale, se erodează. Și riscă la alegeri să primească un vot negativ, nu atât din partea electoratului său captiv, ci din partea alegătorilor vulnerabili. Cum sunt de exemplu cei care, după ce au simțit pe pielea lor contraperformanțele guvernării Cioloș, au votat masiv la ultimele alegeri parlamentare cu PSD. Să trecem în revistă dezavantajele și avantajele unei asemenea operații.
Retragerea de la guvernare, dat fiind calendarul electoral, nu se poate produce decât între momentul europarlamentarelor și cel al alegerilor prezidențiale. La scurt timp după europarlamentare, PSD, dacă intenționează acest lucru, va trebui să părăsească Palatul Victoria, simulând că este împins afară printr-o moțiune de cenzură. Astfel încât să-i rămână timp suficient, până la alegerile prezidențiale, pentru a se relansa din punct de vedere electoral. Ceea ce înseamnă că rămâne în opoziție, conform acestui scenariu, mai mult decât a guvernat Dacian Cioloș. Circa un an și jumătate. Un timp care pare extrem de lung. De fapt, un interval scurt, dacă ne gândim la ce poate face și la ce nu poate face în tot acest timp actuala opoziție, care s-ar trezi peste noapte la putere.
Aparent, PSD plecă de la cașcaval, cum le place unora să se exprime. Aparent nu va mai avea, în tot acest interval, acces la resurse. Și, mai mult decât atât, tot aparent, va avea un handicap, pentru că alții vor fi cei care vor organiza alegerile prezidențiale locale și cele decisive, care sunt alegerile parlamentare. Numai că aparența este extrem de înșelătoare.
Resursele, cum le numesc eu, și cașcavalul, cum este denumit de alții, au câteva componente. Pentru un partid, în mod oficial, resursele constau în banii virați de la bugetul statului, pe de-o parte, în cotizațiile membrilor, pe de altă parte și, în al treilea rând, în donații. Sumele alocate de la buget au crescut de 20 de ori și, prin urmare, sunt și rămân extrem de consistente pentru partidul care are de la distanță cea mai mare reprezentare în Parlament. La acest capitol nu se pierde nimic. Chiar și după retragerea în opoziție, așa cum s-a văzut și în alte ocazii, PSD rămâne partidul cu cei mai mulți membri, astfel încât și cotizațiile urmează să fie încasate într-un cuantum relativ egal. La fel se întâmplă și cu donațiile, atâta timp cât mediul de afaceri va ști că PSD poate reveni oricând la guvernare, în condițiile în care, oricum, va continua să dețină cea mai mare parte a puterii locale. Prin primari și prin consilii. Un alt tip de acces la resurse are loc prin intermediul conducătorilor din deconcertate și, în general, prin tot ceea ce înseamnă societăți controlate de stat și în care PSD și-a plasat în funcții cheie oamenii. E greu pentru un guvern instalat peste noapte, încropit prin susținerea unor partide extrem de pestrițe unele în raport cu altele și, mai ales, în timpul a trei campanii electorale, să îi schimbe din mers pe cei mai mulți membri ai consiliilor de adminstrație și pe șefii de deconcentrate, pe managerii unităților teritorial-administrative, fără a încălca legile, care sunt destul de rigide în acest sens și care prevăd parcurgerea unor etape, care necesită timp.
Pentru a guverna, opoziția, după ce a reușit să se opintească în Parlament și să dea jos Guvernul, inclusiv cu sprijinul UDMR, va trebui, date fiind circumstanțele, fie să recurgă la o formulă aparent tehnocrată, cum a fost dezastruoasa formulă Cioloș, fie să elaboreze un complicat algoritm politic, în baza căruia, prin negocieri, să poată alcătui noul Guvern. Păruiala va începe foate repede în momentul în care componenții noului Guvern vor începe să tragă într-o direcție sau în alta.
Cum-necum, actuala opoziție, inconsistentă în ansamblul ei și contradictorie și la nivelul fiecărui partid în parte, ca să nu spun divergentă, va trebui să preia o guvernare al cărui buget, până acum aruncat în aer, se va dovedi în a doua jumătate a acestui an a fi mai degrabă o piatră de moară pentru Executiv decât o platformă de lansare a proiectelor sale. Pentru că toate investițiile sunt întârziate, iar multe dintre ele urmează a fi abandonate. Iar când nu sunt investiții, nu poate să apară valoare adăugată. Inevitabil, ritmul de creștere încetinește, țara se îndreaptă spre deficit, fie și numai pentru că, între timp, au fost crescute pensiile și salariile, iar deficitul atrage după sine măsuri de austeritate, care fac orice Guvern impopular. Iar în timpul alegerilor, acest fenomen este extrem de periculos.
PSD, cu sau fără ALDE în combinație, i-ar oferi opoziției un măr otrăvit sau chiar un cocktail Molotov , care îi poate exploda oricând în față. Fac precizarea cu sau fără ALDE întrucât nu este deloc exclus ca, într-un asemena scenariu, Călin Popescu Tăriceanu să renunțe la proiectul prezidențial în schimbul unei poziții de premier, conștient sau nu că Executivul va fi extrem de vulnerabil.
Vor spune unii, cum au mai spus-o și altă dată, că este periculos să nu fi la butoane când sunt alegeri. Dimpotrivă. Răspunderea modului în care vor fi organizate alegerile urmează să cadă exclusiv în cârca actualei opoziții, iar PSD, în varianta în care va obține rezultate bune sau chiar spectaculoase în cele trei runde de alegeri, nu va putea fi acuzat că ar fi măsluit rezultatele. În realitate, la butoane va fi tot PSD. Pur și simplu pentru că nu miniștrii sunt cei aflați la pupitrul real de comandă în timpul campaniilor electorale. Ci reprezentanții eșaloanelor doi, trei și patru ale administrației publice centrale și locale. Ca să nu mai vorbim de primari, care rămân neclintiți pe poziții. Ori pe aceștia nu are timp niciun Guvern din lume încropit și instalat peste noapte să-i dizloce.
PSD a mai procedat cu succes de două ori la asemenea aparente debarcări de la putere și nu văd niciun motiv să nu încerce și a treia oară. Cu atât mai mult cu cât, cu toată zbaterea opoziției, nu există niciun semn că între liderii acesteia ar exista vreun numitor comun.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 15 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!