Actualitate
Scenariul înaltei trădări

În final, președintele Klaus Iohannis ar putea fi judecat de un complet de cinci de la Înalta Curte, desemnat legal prin tagere la sorți. Dacă va fi condamnat, va merge la închisoare. Pentru mulți ani. Pentru că infracțiunea de înaltă trădare este extrem de aspru sancționată prin legislația penală. Între timp, el va fi fost suspendat. Iar sarcinile lui, preluate de al doilea om în stat. De președintele Senatului. Dar până la acest posibil deznodământ, mai este o perioadă care trebuie parcursă. Care s-ar putea dovedi extrem de dificilă. Și de riscantă. Atât pentru Iohannis, cât și pentru adversarii acestuia.
Procedura prin care un președinte poate fi acuzat și condamnat pentru înaltă trădare, nemaiutilizată până acum în România, cu excepția simulacrului de proces care a condus la executarea lui Nicolae Ceaușescu, este extrem de riscantă. De ambele părți. Și poate fi letală. Atât pentru PSD, cât și pentru Klaus Iohannis. Totul depinde de efectul, pe care acest proces îl are asupra opiniei publice.
E greu de presupus că, după ce a formulat această intenție de a declanșa încă din luna ianuarie procedurile împotriva președintelui Klaus Iohannis în vederea condamnării sale pentru înaltă trădare, Liviu Dragnea mai poate da înapoi. Dacă renunță, se face de râs. Populația României, dar chiar și susținătorii frontului PSD, îl vor taxa drept neserios. De aceea, sunt înclinat să îmi imaginez că acest angajament va fi dus până la capăt. Și cred că este important să vedem cum se poate desfășura acest proces și ce riscuri implică.
Doi lideri juriști ai PSD au primit sarcina de a redacta documentul care, practic, pe la mijlocul lunii ianuarie, ar putea deveni punctul de plecare al întregului proces. Acest document, care urmează să fie prezentat în Parlament, va enumera o serie de fapte sau de posibile fapte săvârșite de președintele Klaus Iohannis de-a lungul întregului său mandat și care ar putea să se constituie în dovezi, toate la un loc sau fiecare în parte sau doar unele dintre ele ale unui act de trădare națională. Ce ar putea să cuprindă un asemenea document?
1). Repetatele acuzații publice lansate de către Klaus Iohannis împotriva guvernanților, în special cele care anunțau într-un ton alarmist faptul că Executivul va colapsa din punct de vedere economic, care au avut drept consecință de fiecare dată creșterea dobânzilor cu care se împrumută de la bănci statul român. Din această perspectivă, pierderile sunt cu certitudine uriașe. Și ele pot fi cuantificate. În plus, imaginea și prestigiul României în lume au fost profund afectate, mai ales atunci când asemenea acuzații au fost lansate de către președinte în cursul deplasărilor sale peste hotare.
2). Adversarii lui Klaus Iohannis ar putea identifica legături necurate între acesta și mai multe mari corporații străine, legături care au adus prejudicii statului român în ceea ce privește fondul forestier sau, o temă mai recentă, zăcămintele de gaze naturale de la Marea Neagră.
3). România a fost profund afectată prin blocajul exercitat în mod sistematic de către președintele Klaus Iohannis asupra mecanismului legislativ, prin respingerea sistematică sau trimiterea la Curtea Constituțională, tot sistematică, a actelor normative și împotriva Guvernului, prin neîndeplinirea, cu rea credință, de către președinte, a unor îndatoriri pe care le are, fapt constatat în repetate rânduri de către Curtea Constituțională.
4). Sub președinția lui Klaus Iohannis au continuat să fie încheiate protocoale, în epicentrul cărora s-a aflat Serviciul Român de Informații, documente paralegale, care în mod nelegitim au adăugat la Constituție și la legile statului și în baza cărora Justiția a funcționat strâmb, fiind regizate numeroase procese politice soldate cu condamnări.
Firește, această listă poate continua. Eu am dat doar câteva exemple posibile, pentru a-l lăsa pe cititor să înțeleagă de la ce premize ar putea pleca acest document, care ar urma să fie prezentat Parlamentului la mijlocul lunii ianuarie a anului viitor. Ce urmează?
Parlamentul, întrunit în plen, va vota în baza acestui document un proiect de hotărâre. Prin care se decide constituirea unei comisii de anchetă. Votul va fi dat cu majoritate simplă, pe care PSD plus ALDE o au în mod lejer.
Comisii de anchetă va funcționa în mod diferit în comparație cu toate celelalte comisii care au funcționat în Parlamentul României până în prezent. În sensul că ea va avea atribuțiile unei secții de procratură. Cu alte cuvinte, cel care va fi anchetat, respectiv Klaus Iohannis, va continua să-și desfășoare atribuțiile prezidențiale, dar va fi obligat să se prezinte în fața Comisiei de câte ori este chemat la audiere, dar depozițiile sale vor fi date în baza unui jurământ pe Biblie. Dacă nu se prezintă, poate fi citat cu mandat, adus chiar cu mascații, la fel cum se întâmplă în cazul oricărui cetățean citat la Parchet. Dacă se dovedește că a ascuns adevărul sau a mințit, se face vinovat de infracțiunea de mărturie mincinoasă și, după încheierea mandatului, poate suporta rigorile legii. De asemenea, poate fi convocată în aceleași condiții oricare altă persoană, care deține informații legate de prezumtiva infracțiune de trădare, de care s-ar face vinovat președintele. Comisia poate solicita orice documente dorește, care constituie sau nu secrete de stat. Fără a fi necesar ca vreunul dintre parlamentari să aibă atestat ORNISS.
Această procedură va dura atâta timp cât comisia consideră că este necesar.
Atunci când comisia de anchetă va ajunge la un rezultat, îl va comunica Parlamentului și opiniei publice. Dacă rezultatul este negativ, în sensul că nu s-au găsit suficiente probe de natură să conducă la o condamnare a președintelui pentru înaltă trădare, atunci comisia își încetează pur și simplu activitatea, ca și când nimic nu s-ar fi întâmplat. Deși însăși existența ei va reprezenta o traumă. În cazul în care probele vor fi considerate suficiente și, abia atunci, președintele va fi deferit Înaltei Curți în vederea unui proces și a unei eventuale condamnări. În prealabil însă, va mai exista un vot în acest sens în plenul Parlamentului, unde decizia nu va mai fi luată cu o majoritate simplă, ci cu votul a cel puțin două treimi dintre deputați și senatori.
Va fi așadar înainte de toate un teribil război de imagine, creat prin toate mecanismele mediatice și desfășurat atât în țară, cât și în străinătate. Mai mult decât niciodată, de partea combatanților se vor alinia susținătorii. Va conta extrem de mult în acest război de imagine modul în care vor reacționa partenerii noștri euroatlantici, într-o perioadă extrem de sensibilă în plan internațional, caracterizată printr-un nou Război Rece și extrem de sensibilă și pentru România, al cărui Guvern va exercita președinția Consiliului European.
Așadar protagoniștii acestei înfruntări, care ar putea fi declanșată la mijlocul lunii ianuarie, trebuie să se gândească foarte bine la fiecare pas pe care vor întreprinde și la multiplele consecințe ale acestuia. Cu atât mai mult cu cât 2019 este, după cum se știe, și un an electoral. La nivelul Românei și al întregii Europe.
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 17 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!