Actualitate
Țopăind cu Klaus pe autostrada minții

S-a făcut lege. Unde-i lege, nu-i tocmeală. Lege pentru Autostrada Unirii. De noaptea minții. Iar președintele Klaus Iohannis a prins din zbor falsa oportunitate. Și ce s-a gândit? Să procedeze în așa fel, încât să lase impresia că măreața idee îi aparține. Și i-a chemat la Cotroceni pe câțiva parlamentari aleși pe sprânceană, cărora le-a mulțumit pentru că i-ar fi susținut demersul. Iar lingăii au tăcut. Toți. Fără excepție. Nimeni nu l-a corectat. Și a rămas așa. Autostrada Unirii egal autostrada Klaus.
Pare o nebunie absolută să faci o lege pentru o autostradă. Pentru o singură autostradă. Nu s-a mai văzut în lume. Poate că în anul alegerilor prezidențiale vom face prin lege și un pod. Și un pasaj. Iar printr-o altă lege, o autogară. Și, dacă se va întâmpla așa, ele se vor numi Klaus 1, Klaus 2, Klaus 3 ș.a.m.d..
Această idee șugubeață s-a născut în mintea unor parlamentari din toate partidele, în special proveniți din zonele interesate de această posibilă și necesară magistrală rutieră. Pe fond, bine intenționați. Pur și simplu politicieni care s-au gândit să oblige cumva acest guvern și guvernele viitoare să pună osul la treabă. Să nu mai cheltuie miliarde pentru drumuri virtuale, și să facă în fine un drum real. Și s-a potrivit de minune cu momentul. Un moment aniversar. Sărbătorim 100 de ani de istorie modernă, din 6.000 de ani de istorie. Pe fondul acestei emoții, parlamentare, dar și colective, s-a născut proiectul de lege și, minune, actul normativ a trecut. Iar președintele nu l-a trimis înapoi. Și nici la Curtea Constituțională. A doua minune. Vreun consilier specialist în strategii de imagine i-a sugerat lui Klaus Iohannis sau poate, cine știe, i-o fi venit lui însuși ideea, să privească acest act normativ ca pe o proprietate intelectuală. Pe care să și-o adjudece. Transformând-o în merit personal. Deși singura dată când a mișcat un deget pentru această lege șugubeață a fost atunci când a semnat decretul de promulgare.
Și astfel s-a născut jalnicul spectacol de la Cotroceni. În timp ce președintele se bâțâia și se ocoșea, pretinzând că această lege este după chipul și asemănarea lui și din inițiativa lui, ditamai parlamentarii României o făceau pe ghioceii. I-am privit stupefiat. Niciunul dintre ei nu a ridicat măcar o sprânceană exprimându-și consternarea, așa cum am văzut-o de multe ori procedând pe doamna Ecaterina Andronescu în situații chiar mai puțin evidente.
Și acum să pătrundem în esența lucrului bine făcut. Avem o lege votată și promulgată. Cum procedăm? Ce facem după ce ne-am fălit dinaintea poporului, arătând cât de breji am fost noi la patru ani după alegere, cum ne-am scremut noi și am ouat o mărgică? Logic ar urma ca, din respect față de acest cardinal act normativ, expresie a originalității, ba chiar a excepționalității românilor, să trecem la treabă. Să ne suflecăm mânecile, să ne punem salopetele, cizmele în picioare, casca pe cap și să așezăm pe harta României Autostrada Unirii. Cine trebuie să execute întocmai și la timp prevederile legii? Mai întâi Guvernul Dăncilă. Acest Guvern, căruia președintele Klaus Iohannis i-a cerut de nenumărate ori să plece de la Palatul Victoria. La fel ca și opoziția. Dintre care s-au recrutat ghioceii pe care i-am văzut ieri la Cotroceni. Același Guvern căruia Ludovic Orban, în numele PNL, îi oferă un frumos cadou de săbători, fix în luna în care trebuie făcut bugeul pe anul viitor. O moțiune de cenzură. Pentru care, în paranteză fie spus, din nou opoziția nu e pregătită. Dar proiectul devine obligatoriu prin lege și pentru guvernele următoare. Hopa! Tocmai ne-a ieșit o păsărică din pix. Cum adică obligatorie?
Întrebarea are rostul ei. Ce se poate întâmpla, dacă cine vine în locul domnului Șova bagă legea la sertar? Cum fac atât de des procurorii cu dosarele penale. Sau cum face mai mereu președintele atunci când trebuie să promulge o lege și întârzie până în ultima clipă sau să dea vreun decret. Sau să numească sau să revoce vreun șef de Parchet. Ce ar fi dacă Dăncilă ar ieși la declarații și ne-ar spune, după model prezidențial, că a primit actul normativ, că-l va citi și se va gândi la el cu atenție și îngrijorare și că va lua o decizie cândva după Paști, pentru a nu tulbura liniștea minștrilor? Și pentru că, oricum, pământul patriei e înghețat până atunci. Cum vom proceda dacă celelalte guverne care urmează vor face la fel? Cum se întâmplă de atâția ani cu Legea învățământului. Care obligă toate guvernele să aloce minimum 6% din Produsul Intern Brut pentru Educație. Procent pe care nimeni nu l-a alocat până în prezent. S-a întâmplat ceva? A fost pus la zid vreun prim-ministru sau vreun ministru al Educației sau al Finanțelor pentru că a încălcat an de an o lege altfel foarte clară?
„DNA, DNA să vină să vă ia!” Li se va striga astfel guvernelor în succesiunea lor și indiferent de culoarea politică a acestora, dacă nu vor face Autostrada Unirii? Probabil că nu. Probabil că DNA nu va merge atât de departe încât să profite de legea lui Stalin transpusă în legislația românească, cea a abuzului în serviciu, care pune la zid funcționarii publici și demnitarii și dacă fac, și dacă nu fac ceva. Și dacă obțin, și dacă nu obțin un folos pentru ei înșiși sau pentru altcineva.
Să dea Dumnezeu să vedem în fine prima autostradă de la un capăt la celălalt al României. Să dea Dumnezeu ca semnătura celui care a promulgat să nu fie doar senătura unui păcălici. Oportunist. Din imbold electoral. Și populist. Sper să apuc să conduc cu 220 de km pe oră pe marea Autostradă a Unirii. Dar, până atunci, dați-mi voie să păstrez în memorie imaginea unei țopăieli. Cum țopăie președintele nostru pe autostrada minții.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 13 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!