Actualitate
O enigma postdecembrista: cum au deschis basistii drumul penalilor spre Cotroceni
COMENTARIU DE BOGDAN TIBERIU IACOB PRELUARE INPOLITICS.RO:
În ultima vreme se întețesc discuțiile despre candidații la șefia statului, anul viitor: ”trage” sau ba Iohannis la un nou mandat? Se încumetă Tăriceanu să facă o nouă încercare? Dar, mai ales, merge PSD la Cotroceni cu Dragnea ori cu altul, fiind cam prima dată cînd partidul nu vehiculează serios un nume în anul preelectoral? Nu știm răspunsul, deocamdată; sigur e, însă, că Dragnea a scăpat de o barieră uriașă în drumul spre Cotroceni grație unuia dintre cele mai misterioase evenimente din ultimele două decenii. Unul extrem de puțin sau chiar deloc analizat pînă azi.
În toamnă, o inițiativă legislativă a PNL de interzicere prin lege a participării în alegerile pentru funcția de șef al statului a persoanelor ce au suferit o condamnare penală definitivă a fost respinsă de Senat, spre bucuria lui Liviu Dragnea, cel vizat în mod direct de proiect.
Deocamdată, nicio lege nu interzice unui condamnat penal care nu e decăzut, prin decizie judecătorească, din dreptul civil de a alege sau de a fi ales, să candideze la șefia statului.
A existat, însă, o hotărîre de guvern care făcea asta, în tandem cu o lege majoră.
Un hop cam la fel de nesemnificativ, aparent, precum celebrul art.2 din legea de organizare a guvernului, care spune că foștii condamnați penal nu pot fi membri ai executivului. Dar care i-ar fi fost, din nou, fatal lui Dragnea.
O Hotărîre de guvern extrem de importantă, pentru că ține de legea 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate, adică un domeniu de maximă greutate în stat. Iar hotărîrile de guvern se emit, reamintim, pentru organizarea executării legilor, conform legii 90/2001.
Potrivit acestei hotărîri, cu nr.585 din 13 iunie 2002, pentru aprobarea Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, Liviu Dragnea nu ar fi avut acces la informații secrete de stat.
Articolul 160 al hotărîrii sună cam așa:
”Constituie elemente de incompatibilitate pentru accesul solicitantului la informaţii secrete de stat oricare din următoarele situaţii:
a) dacă în mod deliberat a ascuns, a interpretat eronat sau a falsificat informaţii cu relevanţă în planul siguranţei naţionale ori a minţit în completarea formularelor tip sau în cursul interviului de securitate;
b) are antecedente penale sau a fost sancţionat contravenţional pentru fapte care indică tendinţe infracţionale;
c) are dificultăţi financiare serioase sau există o discordanţă semnificativă între nivelul său de trai şi veniturile declarate;
d) consumă în mod excesiv băuturi alcoolice ori este dependent de alcool, droguri sau de alte substanţe interzise prin lege care produc dependenţă;
e) are sau a avut comportamente imorale sau deviaţii de comportament care pot genera riscul ca persoana să fie vulnerabilă la şantaj sau presiuni;
f) a demonstrat lipsă de loialitate, necinste, incorectitudine sau indiscreţie;
g) a încălcat reglementările privind protecţia informaţiilor clasificate;
h) suferă sau a suferit de boli fizice sau psihice care îi pot cauza deficienţe de discernământ confirmate prin investigaţie medicală efectuată cu acordul persoanei solicitante;
i) poate fi supus la presiuni din partea rudelor sau persoanelor apropiate care ar putea genera vulnerabilităţi exploatabile de către serviciile de informaţii ale căror interese sunt ostile României şi aliaţilor săi.”
După cum se vede, spre ghinionul său, liderul PSD sar putea încadra nu într-unul, ci în vreo patru alineate, b, c, e și f.
Totuși, cel mai important e alineatul b: avînd o condamnare penală la activ, Dragnea nu ar fi putut, conform legii din 2002, accesa niciun fel de informații secrete.
Iar președintele țării, reamintim, e liderul suprem al armatei, al CSAT, numește în funcție directorii SRI, SIE, SPP, STS și are acces la cele mai înalte secrete ale statului.
Este imposibil, indiferent de scenariu, să ai un șef de stat fie și cu restricții parțiale în materie de informații secrete, darmite totale.
Liviu Dragnea și-ar fi luat adio de la Cotroceni la fel cum și-a luat de la Palatul Victoria.
Numai că, în 2007, s-a produs un eveniment rămas pînă azi învăluit în ceață.
Netam-nesam, deputatul PD Costică Canacheu, președintele, de formație electrician, al Comisiei de Apărare, a promovat un proiect de lege, elaborat în anul precedent, care introducea un singur articol în legea informațiilor clasificate.
Conform noii prevederi, președintele, premierul, miniștrii și parlamentarii nu mai trebuiau să obțină certificate ORNISS. Canacheu avea argumente cel puțin jenante, în opinia sa din expunerea de motive: toți parlamentarii trebuiau să aibă acces garantat la informațiile clasificate pentru a-și putea exercita corespunzător controlul parlamentar, iar legea existentă ar fi îngrădit acel control.
Noua lege a primit aviz negativ de la ORNISS (Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat), care atrăgea atenția că se încalcă inclusiv Tratatul de aderare la NATO, la UE și alte tratate internaționale la care România era parte și care prevdeau că persoanele care au acces la informații secrete au nevoie de verificări prealabile obținerii funcțiilor.(Art.3 din Tratatul cu NATO și art.7 din Tratatul cu UE privind procedurile de securitate).
Aviz negativ a venit și de la SRI, cu aceleași argumente, și de la guvernul Tăriceanu, în funcție, iar președintele interimar Nicolae Văcăroiu (Băsescu era suspendat) a retrimis legea de la promulgare parlamentului, invocînd aceleași probleme cu NATO și UE.
Replica țîfnoasă a lui Canacheu, în plenul Camerei, la cererea președintelui de reexaminare a fost că ”problema accesului la informaţii clasificate este o chestiune de suveranitate naţională”.
Cu toate aceste argumente, legea a trecut din nou, iar președintele Băsescu a fost nevoit să o promulge în toamna anului 2007.
Altă ciudățenie face ca la votul din martie 2007, toate partidele să fi votat în bloc modificarea legii, existînd doar cîteva abțineri.
În toamnă, însă, după rexaminarea cerută de președinte, votul a fost sensibil diferit: PNL a votat împotrivă, grosul UDMR, al PRM, al minorităților și al neafiliaților, la fel, doar PSD-PC și PDL rămînînd devotați total modificării.
Modificarea uneia dintre cele mai importante legi, cea a secretelor de stat, a trecut aproape neobservată la vremea respectivă. În schimb, avea să izbucnească mare scandal 5 ani mai tîrziu, cînd președintele interimar al țării, Crin Antonescu, avea să fie acuzat că a convocat CSAT fără să dețină certificat ORNISS; a fost momentul ca opinia publică afle că nici nu (mai) avea nevoie de el, ca și restul parlamentarilor.
Nici pînă azi nu s-a aflat cu precizie, însă, care au fost motivele reale pentru care România a riscat, imediat după aderarea la UE din 2007, să modifice o lege crucială convenită cu NATO și cu uniunea.
Fostul consilier pe probleme de securitate al premierului Tăriceanu din acea perioadă, istoricul Marius Oprea, a declarat azi, pentru Inpolitics, că e posibil să fi fost o manevră pusă la cale de parlamentari care nu dețineau certificate ORNISS pentru că știau că nu îndeplinesc condițiile, dar intenționau, totuși, să prindă locuri în comisiile parlamentare grele, precum cea SRI, SIE sau de Apărare. Și nu doar ei, ci și unii diriguitori ai lor din umbră, a se citi din servicii.
Caz în care varianta salvatoare ar fi fost doar castrarea legii protecției informațiilor clasificate, în baza unui pact politic discret.
”În opinia mea, Comisia SRI nici azi, spre exemplu, nu ar putea funcționa dacă membrii ei ar trebui să aibă certificate ORNISS. Cred că era important la acea vreme să existe o influență asupra comisiilor de control al serviciilor în condițiile în care, tot atunci, era în derulare bătălia pentru modificarea în parlament a legilor siguranței naționale” afirmă Oprea.
Teza e susținută indirect și de o declarație a deputatului PNL Mihăiță Calimente, cel care, în 2007, la dezbaterea legii în plen, avertiza că însuși deputatul Costică Canacheu, președintele Comisiei de Apărare, nu deținea certificat ORNISS:
”Acest proiect de lege a fost iniţiat de colegul nostru, în situaţia în care, sigur, la această oră domnia sa este preşedintele Comisiei pentru apărare şi nu beneficiază de acest certificat ORNIS.
Ca să-ţi faci o lege ca să fii exonerat de o anumită obligaţie, mie mi se pare un lucru care nu este la locul lui şi, sigur, în asemenea situaţie, fiecare, atunci când nu ne convine ceva, propunem un proiect de lege ca să ne încadrăm pe responsabilităţile respective(…) În măsura în care legislaţia va fi modificată în sensul iniţiativei legislative, una din consecinţe ar fi că modificările în cauză trebuie aduse la cunoştinţa NATO şi UE şi nu ştim care va fi, la acest moment, reacţia acestor instituţii, odată ce România a semnat nişte acorduri în acest sens.
Ţin, de asemenea, să precizez că avem tratate bilaterale cu foarte multe ţări, în care ne-am luat angajamentul de protejare şi de acces tot în aceleaşi condiţii, la aceste documente clasificate.
În aceste condiţii şi având în vedere cele enumerate, PNL este de acord cu menţinerea, aşa cum a fost în forma originală şi, de asemenea, din informaţiile pe care le deţin, sunt un număr de persoane – dintre colegii noştri – care nu au cerut acest certificat ORNIS – nu cunosc şi nici nu mă interesează motivul pentru care n-au făcut acest lucru -, dar asta nu înseamnă că atunci, nedorind să facă acest lucru, toată lumea poate avea acces la asemenea documente”.
Una peste alta, e de remarcat că nici nu intrasem bine în UE și NATO, că partidul lui Băsescu invoca suveranitatea națională pentru modificarea dubioasă a unor legi de maximă importanță.
Între care, legea care ar fi barat fără drept de apel calea spre Cotroceni a condamnaților penal precum Liviu Dragnea.
Azi, PDL-ul de odinioară, regrupat în interiorul noului PNL, se luptă cot la cot cu USR să modifice Constituția în numele curățeniei morale din politică și al marginalizării penalilor.
Frumoase principii și, mai ales, extrem de elastice. (Bogdan Tiberiu IACOB)
Actualitate
Filipinele iși dublează flota de avioane de vânătoare FA-50 pentru a complica planurile Chinei
O comandă semnificativă
Filipinele au decis să își dubleze flota de avioane de vânătoare FA-50, raportându-se la achiziționarea a încă 12 avioane din Coreea de Sud, o mișcare care, conform analiștilor consultați de Breaking Defense, nu va înlătura presiunea Chinei asupra Manilei, dar ar putea complica planurile Beijingului. Noua comandă, dezvăluită de Ministerul Apărării Naționale al Filipinelor într-un raport de monitorizare a achizițiilor, este evaluată la 40 de miliarde de pesos (683 milioane de dolari). Deși documentul nu specifică cifrele avioanelor, rapoartele media, cum ar fi Asia Pacific Defense Journal, indică faptul că este vorba despre o duzină de aeronave.
Îmbunătățirea capacității militare
Adăugarea acestor avioane reprezintă un salt semnificativ în capacitatea vastului arhipelag, dar analiștii consideră că acestea nu vor constitui o amenințare serioasă pentru cele mai avansate avioane de vânătoare ale Chinei, cum ar fi J-20. China a exercitat constant și adesea îndrăzneț presiuni asupra forțelor filipineze pentru a le disloca din recifurile Thomas și Sabina și din alte zone din Marea Chinei de Sud, la care își revendică drepturi.
Legături strânse cu aliații
Pe lângă complexitatea pe care achiziția o aduce pentru China, comanda de la KAI din Coreea de Sud, urmare a unei comenzi inițiale de 420 de milioane de dolari plasate în 2014, întărește legăturile Filipinelor cu un alt aliat al SUA și evidențiază costurile bullying-ului chinez. „Această achiziție marchează o deviere semnificativă de la politica anterioară care a lăsat capacitatea Părții Aeriene Filipineze să se degradeze în anii post-Război Rece. Este o eșec de politică pentru China: exercițiul tacticii de zonă gri cu miliția maritimă și paza de coastă ca avangardă a puterii dure chineze s-a întors împotriva lor,” a scris John Blaxland, șeful biroului din Washington al Universității Naționale Australiene și expert în China.
Reacții din partea Filipinelor și Coreei de Sud
Blaxland a menționat că, în ciuda concesiilor anterioare din partea Filipinelor către China, „insistența persistentă a RPC a generat o determinare în creștere din partea Filipinelor de a răspinge și de a colabora mai strâns cu alți aliați de idei similare, inclusiv Corea, Japonia, Australia și Statele Unite.” El a adăugat că „cooperarea crescută cu Coreea de Sud este semnificativă, dar nu ar trebui să citim prea mult în acest sens, deoarece Corea trece printr-o agitație politică fără precedent, care ar putea duce la o schimbare semnificativă în prioritățile de politică externă și de apărare.”
Capabilitățile tehnice ale avioanelor
În ceea ce privește capabilitățile tehnice ale avioanelor, Malcolm Davis, expert în apărarea Chinei la Institutul Australian pentru Politica Strategică, a declarat pentru Breaking Defense că FA-50 este „un avion de vânătoare ușor capabil, iar, dacă este pilotat de un pilot bine instruit, ar putea reprezenta o provocare pentru aeronavele de luptă mai vechi ale PLAAF sau pentru activele de suport de combatere, cum ar fi avioanele de patrulare maritimă sau platformele de avertizare timpurie aeriană.” Totuși, confruntarea cu avioanele de vânătoare chineze, cum ar fi J-16, J-20 sau J-35, ar fi problematică.
Implicarea in politica de apărare a Filipinelor
„În acest moment, ele sunt echipate doar cu rachete de rază vizuală, așa că chinezii au un avantaj semnificativ ‘primul care vede, primul care trage, primul care ucide’. Pe măsură ce FA-50 va fi modernizat în viitor, cu radare AESA și rachete BVR [Beyond Visual Range], acel avantaj ar trebui să devină mai puțin evident,” a scris Davis într-un e-mail.
Întrebări mari despre politica chineză
Toate acestea ridică o întrebare mai amplă: va reduce sau va opri China încercările sale persistente de a revendica ape asupra cărora un tribunal al ONU a decis că nu are o revendicare valabilă? „China va urmări îndeaproape pentru a vedea dacă achiziția acestor aeronave afectează politica filipineză în ceea ce privește apărarea intereselor lor în Marea Chinei de Sud,” a declarat Blaxland. Se va ști în câțiva ani, „deoarece va dura timp până când avioanele vor fi livrate și echipajele să fie complet instruite și pregătite să le utilizeze.”
El a adăugat, de asemenea, că este convins că achiziția este deosebit de importantă, deoarece Paza Aeriană a Filipinelor „a fost de mult timp una dintre cele mai slabe din regiune. Capacitatea sa este mai mică decât cea care a apărat țara în timpul Războiului din Pacific din 1942. Așadar, această capacitate suplimentară reprezintă un salt semnificativ, dar de la o bază scăzută și China probabil nu va fi intimidată în mod excesiv de aceasta.”
Davis a exprimat, de asemenea, îndoieli că PLAAF va schimba mult postura operațională ca urmare a obținerii de către PAF a încă unui escadron de FA-50. „Este posibil să rotunjească unele dintre avioanele mai vechi (adică J-10, J-11 sau Su-30) în favoarea desfășurării de platforme mai noi, dar aș spune că disponibilitatea generală zilnică și postura (forțelor) vor rămâne neschimbate,” a scris el.
Actualitate
Dale de pavaje pentru grădină: esențiale pentru estetica și funcționalitatea spațiilor exterioare
Amenajarea grădinii tale nu se rezumă doar la plantarea florilor și arbuștilor, ci implică și crearea unor căi de acces și zone de relaxare care să îmbine estetica cu funcționalitatea. Dalele de pavaj pentru grădină joacă un rol crucial în acest sens, oferind atât un aspect plăcut, cât și durabilitate în timp.
Importanța dalelor de pavaj în designul grădinii
Alegerea corectă a dalelor de pavaj influențează semnificativ aspectul și funcționalitatea grădinii. Acestea nu doar că facilitează deplasarea, dar contribuie și la crearea unui design coerent și armonios. O alee bine pavată previne formarea noroiului și a bălților, asigurând un acces facil în orice condiții meteorologice.
Diversitatea modelelor și materialelor
Pe piață există o gamă variată de dale de pavaj, realizate din materiale precum betonul, piatra naturală sau compuși vibropresați. Fiecare material oferă avantaje distincte în ceea ce privește durabilitatea și estetica. De exemplu, dalele din beton vibropresat sunt apreciate pentru rezistența lor la trafic intens și condiții meteorologice variate.
Modele de dale de pavaj oferite de Paverom Construct
Paverom Construct propune o selecție diversificată de modele de dale de pavaj, adaptate diferitelor stiluri și preferințe:
- Relief: Acest model se remarcă prin rezistența la schimbările de temperatură și prin suprafața care nu prezintă pete. Este ideal pentru crearea unui stil clasic în curte sau grădină, oferind eleganță prin simplitate
- Travertin: Dalele de pavaj cu aspect de travertin aduc un suflu nou habitatului tău. Formele geometrice jucăușe și culorile calde permit multiple combinații, transformând grădina într-un adevărat paradis.
- Delta: Apreciate pentru ușurința de manevrare, aceste dale sunt ideale pentru grădinile spațioase. Gama variată de culori și posibilitatea de a le adapta designului casei le fac o alegere versatilă.
- Clasic: Aceste dale se potrivesc atât pentru întreaga curte, cât și pentru platformele de acces auto. Contribuie la frumusețea și valoarea casei, indiferent de locație.
Personalizarea culorilor și dimensiunilor
Pentru a asigura o armonie cromatică perfectă în grădina ta, Paverom Construct oferă posibilitatea personalizării culorilor dalelor de pavaj. Astfel, poți alege nuanțe care să se potrivească perfect cu restul amenajărilor exterioare. De asemenea, în funcție de necesități, se pot personaliza și grosimile pavajului, asigurându-se astfel funcționalitatea optimă în diverse zone ale curții.
Integrarea dalelor de pavaj în designul grădinii
Pentru a obține un design armonios, este esențial să integrezi dalele de pavaj în mod creativ în grădină. Poți crea alei sinuoase care să conducă vizitatorii prin diferite zone ale grădinii sau poți delimita spații de relaxare folosind modele și culori distincte. Combinarea dalelor cu elemente naturale, precum pietrișul decorativ sau plantele perene, va adăuga profunzime și textură amenajării.
Concluzie
Dalele de pavaj pentru grădină sunt esențiale în crearea unui spațiu exterior estetic și funcțional. Alegerea modelului potrivit, adaptat stilului și necesităților tale, va transforma grădina într-un loc de relaxare și bucurie. Investind în produse de calitate, precum cele oferite de Paverom Construct, te vei bucura de o grădină frumoasă și durabilă în timp.
Actualitate
Tractări Auto Iași: Servicii Profesionale de Tractare Non-Stop
În calitate de șofer în Iași, este esențial să aveți la dispoziție un partener de încredere pentru situațiile neprevăzute din trafic. Tractări Auto Iași vă oferă servicii profesionale de tractare și asistență rutieră, disponibile 24/7, pentru a vă asigura că sunteți mereu în siguranță pe drumurile din Iași și împrejurimi.
Cu peste 15 ani de experiență în domeniul tractărilor auto, echipa noastră de profesioniști este pregătită să intervină prompt și eficient în orice situație. Fie că aveți nevoie de tractarea unui autoturism, a unui camion sau de asistență rutieră, suntem aici să vă oferim soluții adaptate nevoilor dumneavoastră.
- Tractări Auto Non-Stop: Indiferent de ora sau zi, suntem disponibili pentru a vă oferi servicii de tractare rapide și sigure.
- Tractări Camioane: Dispunem de echipamente specializate pentru tractarea vehiculelor de mare tonaj, asigurând transportul în condiții optime.
- Service Auto și Service Auto Mobil: Oferim servicii de reparații și întreținere atât în atelierul nostru, cât și la locația dumneavoastră, pentru a minimiza timpul de așteptare și disconfortul.
-
Vulcanizare Auto Mobilă: În cazul unei pene de cauciuc, intervenim rapid cu serviciul nostru mobil de vulcanizare, astfel încât să vă puteți continua drumul fără întârzieri majore.
Ne desfășurăm activitatea în Iași și în localitățile situate pe o rază de 30 km în jurul orașului, asigurând o intervenție promptă și eficientă în zona dumneavoastră.
Pentru asistență rapidă și profesională, ne puteți contacta la:
- Telefon: +40 735 160 014
- Email: info@tractariiasi24.ro
Suntem disponibili non-stop pentru a vă oferi suportul necesar în orice situație rutieră neprevăzută.
De ce să Alegeți Tractări Auto Iași?
- Promptitudine: Intervenim rapid pentru a minimiza timpul de așteptare și disconfortul cauzat de incidentele rutiere.
- Profesionalism: Echipa noastră este formată din specialiști cu experiență, dedicați să ofere servicii de calitate superioară.
- Echipamente Moderne: Utilizăm echipamente și vehicule de tractare de ultimă generație, asigurând siguranța și integritatea vehiculului dumneavoastră.
- Disponibilitate Non-Stop: Indiferent de momentul zilei sau al nopții, suntem aici să vă oferim asistența necesară.
Pentru a evita situațiile neplăcute în trafic, vă recomandăm să efectuați verificări periodice ale stării tehnice a vehiculului și să aveți întotdeauna la îndemână contactul unui serviciu de tractare de încredere.
În concluzie, Tractări Auto Iași este partenerul de care aveți nevoie pentru a vă asigura că orice problemă rutieră este rezolvată prompt și profesional. Nu ezitați să ne contactați ori de câte ori aveți nevoie de servicii de tractare sau asistență rutieră în Iași și împrejurimi.
-
Exclusivacum 24 de ore
Corupția și ilegalitățile în managementul deșeurilor din Prahova: Cazul ROSAL și evoluția sa către UWS și BIN GO SOLUTIONS S.R.L.
-
Exclusivacum 2 zile
Rețele de criminalitate economico-financiară organizata: O investigație în afacerile murdare ale Ploieștiului, în inima scandalului White Tower
-
Administratieacum 3 zile
Rovinieta de Munte: O nouă taxă pentru soferii care tranzitează Valea Prahovei începând cu 15 Ianuarie 2025
-
Exclusivacum 3 zile
Indignați de ignorare. MAI ignoră protestele: Polițiștii cer leadership responsabil
-
Exclusivacum o zi
MAI va eșalona plățile drepturilor salariale pe o perioadă de 5 ani
-
Featuredacum 3 zile
Controversele tehnologiei ARN mesager: Studiu revelator în Nature Biotechnology
-
Exclusivacum 3 zile
Polițiștii infruntă ‘Ordonanța Trenuleț‘: Continuarea protestelor pentru drepturi
-
Ancheteacum 3 zile
Pensionarea judecătorului Daniel-Gheorghe Severin și a altori magistrați