Connect with us

Actualitate

EXCLUSIV/M.Ap.N., COMPONENT DE NADEJDE AL SISTEMULUI, SAU CUM SA PARADESTI PATRU PROCURORI MILITARI DINTR-O LOVITURA

Publicat

pe

Chiar daca s-a clintit, pe alocuri serios, dupa ultimele recente lovituri incasate in rafala in ultima perioada, continua sa-si faca in subteran mendrele pentru care s-a coagulat in ultimul deceniu, obsedant am zice noi!

Pentru cei care nu au facut parte din Sistem, ba, mai mult, au avut si curajul si demnitatea profesionala sa-i puna la punct pe unii din exponentii de baza ai acestuia, la iesirea la pensie prin trecere in rezerva, Sistemul – cu o ultima zvacnire de marsavie si improscare cu venin, incearca sa le dea o palma perversa de adio.

Sa fie clar: Sistemul nu uita si nu iarta! Te va urmari, n-avem nici-o indoiala, chiar si pana la buza mormantului ca ordone sa ti-l faca mai ingust sai mai putin adanc, sa-ti mai faca o alta sicana din variata lui panoplie otravita ori sa-ti fure respeta din cosciug.

Recent, Sistemul s-a mobilizat pentru a-i „rasplati” cum se cuvine pe patru procurori militari: DOANA VASILE, RUSU GHEORGHE, NAE NICOLAE si OPRIS OCTAVIAN.

       Sa ne oprim, astazi, la primul, de departe cel mai mediatizat caz din procuratura militara si cosmarul generalilor si coloneilor din structurile de forta ale Sistemului, pilonii de baza din umbra: SRI, M. Ap. N. si MAI.

In perioada consistenta cand procurorul VASILE DOANA, colonel magistrat, lucra la DNA – Structura centrala Bucuresti in cadrul Sectiei pentru combaterea infractiunilor de coruptie savarsite de militari (careia ii ducea in carca aproximativ 90% din volumul de dosare si ca numar de rechizitorii), l-a socat acum un an pe un demnitar care, trimis sol de catre Sistem, venise sa-l „cumpere”, propunandu-i a fi inaintat la gradul de general. „Nu, multumesc, nu am asemenea orgolii!” a replicat Doana. „Pentru mine, daca ma lasati sa-mi lucrez dosarele, fara influente si presiuni, este cea mai mare satisfactie!”.

Sistemul nu l-a iertat pentru un asemenea afront!

Asta dupa ce, nu chiar cu mult timp inainte, in biroul Codrutei Kovesi, colonelul magistrat Doana   i-a tamponat contondent chiar pe Samadaul de Tarnova, (prea)mult instelatul general locotenent FLORIAN MIHAIL COLDEA, proaspat numit atunci prim-adjunct al directorului SRI. Acesta, luat de cap, s-a prezentat val-vartej in cabinetul „duoamnei”, „pretena” sa, pentru a-l reclama pe procurorul DOANA ca-i decimeaza generalii si coloneii din SRI. Magistratul militar i-a replicat: „Domnule general, daca dv. Nu sunteti in stare sa va faceti curatenie in propria ograda, lasati-ma pe mine, pentru ca si stiu, si pot! Convivii colonelului s-au congestionat, au strans din dinti in fata unui asemenea tupeu si si-au promis in barba o crunta razbunare pentru umilinta indurata.

Momentul prielnic de mazilire a colonelului magistrat a fost intr-o noapte din vara anului 2014, atunci când procurorul militar Vasile Doană a fost îndepărtat de Laura Codruța Kovesi de la Secția militara a DNA. Pe “Slujirea” o apucase disperarea văzând că rebelul subaltern din Secţia militară îşi suflecase din nou mânecile şi-şi scuipase gospodăreşte în palme şi se pregătea de un nou asalt asupra a vreo cinci generali, în frunte cu COLDEA, cinci colonei, un maior şi doi căpitani, toţi din SRI, printre care: generalul George Voinescu – adjunct al directorului SRI pe probleme financiar- logistice; generalul Sorin Gabriel Cozma – şeful Inspectoratului pentru Prevenirea şi Combaterea Terorismului; generalul Elena Istode (cunoscută sub pseudonimul „Anaconda”), fosta şefă a Departamentului Securităţii Economice, ulterior pe la „acoperiți”; generalul Emilia Cristina Posastiuc – şefa Centrului pentru Surse Deschise (Centrul de Monitorizare Media); colonelul Ştefan Vatră – şeful Diviziunii D Filaj-Investigaţii; colonelul Vasile Cămărăscu – şef al Direcției SRI Bucureşti şi, apoi, director adjunct la OSS; colonelul Eugen Tudor – locţiitor la UM 0982 Bucureşti; generalul Valentin Dan Căpşună – fost șef la Contraspionaj și „acoperiți”, col. Marin Constantin, seful DJI Prahova.

Având în vedere tandreţurile “instituţionale” (a se citi Protocolul secret neconstitutional si contrar Codului de procedura penala) şi interpersonale dintre Steaua Polară şi Ordinul Jartierei, cărora li se încurcau rău de tot socotelile din grupul ocult “Noi suntem Statul”, la ordinul repetentului, plagiatoarea l-a executat. Sa nu va mirati, pentru ca asta-i practica cucuvelei, sens in care va trimitem la cazurile si mai proaspete ale celor trei procurori dati afara din DNA: Doru Ţuluş, Mihaiela Iorga Moraru şi Nicolae Marin.

Inainte de a intra in subiectul propriu-zis al articolului, sa va familiarizam cu atmosfera si sa va reamintim, extrem de succinct, undergroundul anchetatorului penal DOANA VASILE (de altfel, printre foarte putinii adevarati pe care i-a avut Romania in ultimii 20 de ani).

Astfel, el este procurorul care i-a trimis in judecata pe col. SRI PĂLTÂNEA CORNELIU, BUCUR DANIEL si DUMITRACHE GHEORGHE si pe „civilul” director general al Rafinariei „Astra” Ploiesti, NAN OCTAVIAN  pentru multiple fapte de coruptie, condamnaţi la câte 3 (trei) ani închisoare şi 2 (doi) ani interzicerea drepturilor prev. de art. 64 lit. a) teza a II a şi b) Cod penal.

La col. SRI PĂLTÂNEA a fost cu repetitie, acesta mai fiind condamnat in 14 iulie 2010 si in ds. nr. 30/753/2009 al Tribunalului Militar Bucureşti, tot pentru infracţiuni de corupţie (Legea nr. 78/2000), art. 257 C. p. rap. la art. 6 din Legea nr.78/2000 cu aplic. art. 33 lit. a C. p. şi art. 41 alin. 2 C. p.

Atunci, in premiera pe tara, „cea mai nocivă filiala a SRI, cea de la Prahova, a fost decapitata, procurorii militari bucureşteni, în frunte cu magistratul VASILE DOANĂ, reuşind, după ani de muncă, să pună cap la cap un lanţ infracţional demn de filmele cu mafioţi sicilieni.

A urmat imediat rasunatorul caz al generalului maior SRI SOARE OVIDIU, instrumentat tot de DOANA, trimis in judecata pentru fapte de coruptie si condamnat definitiv de către ICCJ la trei ani de închisoare.

Beleaua cea mare abia acum vine!

Fostul ministru al Apararii, Corneliu Dobritoiu, a fost condamnat definitiv, cum stiti, de Inalta Curte de Casatie si Justitie la un an de inchisoare cu suspendare si cu un termen de incercare de 3 ani in dosarul „Case pentru generali”, in legatura cu achizitionarea in conditii ilegale a unei locuinte de serviciu la pret subventionat. Completul de cinci judecatori condus atunci de Livia Stanciu a respins apelul declarat de DNA si de inculpatii din acest dosar, fiind mentinuta in mare parte sentinta data de un alt complet de magistrati in martie 2015. Singura modificare a sentintei a fost faptul ca Francisc Radici si Constantin Nastase, condamnati la cate 2 ani, 2 luni si 20 de zilei inchisoare cu suspendare, nu mai trebuia sa presteze 60 de zile in folosul comunitatii. Generalul locotenent in rezerva Gheorghe Rotaru a luat un an si 6 luni cu suspendare

In acelasi dosar, general de brigada in rezerva Traian Pigui, sef al Directiei Domenii si Infrastructuri din MApN la data faptelor si gen. mr. (r) Floarea Serban, sef al Directiei Legislatie si Asistenta Juridica din MApN la data faptelor, au fost achitati.

De asemenea, inculpatii au fost obligati la plata de despagubiri civile catre M. Ap. N.: Corneliu Dobritoiu – 15.846 lei, Floarea Serban – 140.586 lei, Francisc Radici – 239.255 lei, Constantin Nastase – 230.040 lei, Sergiu Medar – 8.286 lei, Gheorghe Rotaru – 175.215 lei, Mihaela Matei – 45.514 lei, Ionel Vizitiu – 12.866 lei (achitati deja), Gheorghe Gonciaruc – 59.124 lei, Corneliu Duta – 280.934 lei.

Dosarul penal a fost lucrat de … colonel magistrat DOANA VASILE!!
Acum incepe spectacolul!

Sistemul kaki nu a rabdat ca un fost ministru al Apărării şi alţi zece generali şi colonei, persoane care au deţinut funcţii de conducere în MApN la data faptelor, sa fie fost trimişi în judecată de DNA, printre acestia „nume grele” din Directia Generala de Informatii a Apararii: Francisc Radici, Sergiu Tudor Medar şi Gheorghe Rotaru, iar Ministerul Apărării Naţionale se fie obligat sa se constituie parte civilă în cauză, revendicând 1.207.670 de lei.

Mai grav, colonelul magistrat DOANA VASILE a decis să continue cercetările, într-un dosar separat, pentru Mircia Chelaru, general corp de armată în rezervă, şi Cornel Julea, colonel în rezervă. Asa ca, generalul in rezerva Mircia Chelaru a fost ulterior condamnat definitiv de Curtea de Apel Bucuresti la trei ani de inchisoare cu suspendare pentru participatie improprie la abuz in serviciu, in dosarul disjuns din cel al fostului ministru al Apararii Corneliu Dobritoiu si al celorlalti altor zece generali si colonei, confiscandu-i –se si peste 850.000 de lei – foloase materiale realizate in urma obtinerii locuintei. In plus, Mircia Chelaru a fost obligat sa presteze munca neremunerata in folosul comunitatii pe o perioada de 100 de zile lucratoare in cadrul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectie Sociala a Sectorului 6 sau a Sectorului 5.

Sistemul nu a uitat si nu iarta nici de aceasta data!

Satul de manarii, matrapazlacuri, minciuni si tot felul de tradari, la care se adauga promovarea in functii a unor impostori, procurorul militar colonel magistrat VASILE DOANA – dupa ce fusese exilat pe la Ministerul Afacerilor Interne intr-o functie obscura si, apoi, mutat la Parchetul Militar de pe langa Curtea Militara de Apel Bucuresti – a luat decizia sa se pensioneze! Sa treaca in rezerva, ca-i ajung peste 30 de ani de munca!

Acum incepe dansul!

Sistemul s-a mobilizat exemplar pentru a-i aplica dusmanului o ultima lovitura: nu i-au platit pensia incepand cu data legala a Ordinului  M. Ap. N., adica de la 29.12.2017, astfel ca l-au lasat fara bani pe procuror timp de patru luni.

Scenariu, regia si actorii sunt: directoarea Casei Sectoriale de Pensii a M. Ap. N., tovarasa ANDRITOIU C. MIHAELA venita de curand de la Directia Generala de Informatii a Apararii, unde i-a avut mult timp ca sefi pe … cine credeti? Pe inculpatii condamnati anchetati de procurorul militar Doana Vasile, adica: SERGIU MEDAR, RADICI FRANCISC si ROTARU GHEORGHE !!

Revenind la topic, sa spunem ca punerea in executare Deciziei de pensionare nr.154192/1LS din 01.02.2018 prin care i s-a acordat magistratului DOANA dreptul la pensie de serviciu in calitate de magistrat, este nelegala, in sensul că, stabilirea calculului și plata drepturilor bănești ce i se cuvin s-au efectuat de la data decretului prezidențial de eliberare din funcție și nu de la data pensionării sale efective, respectiv data de 29.12.2017 (data de la care PICCJ-SPM a sistat plata salariului).

Noi va semnalam cum s-au mobilizat fostii inculpati si au convins-o pe sefa casei de pensii sa-l „paradeasca” pe DOANA, dar si pe alti trei procurori militari care n-au fost cu Nasu in suflet: Rusu Gheorghe, Nae Nicolae, Opris Octavian prin modul nelegal  de punere in plată a deciziei.

În fapt, prin Ordin al ministrului aparării naționale, la data de 29.12.2017 DOANA fost trecut in rezervă cu drept de pensie de serviciu, drept ce a luat naștere la data ordinului respectiv, motiv pentru care, de la aceeași dată, PICCJ-SPM a sistat plata drepturilor salariale. 

ulterior, prin decizia de pensionare nr. 154192/1LS din 01.02.2018 i s-a consfințit acest drept  în formula: “…si se stabilesc începând cu data de 29.12.2017 următoarele drepturi de pensie de serviciu…”.

            Drepturile respective au fost calculate in decizia de pensionare, conform Legii 303/2004 (actualizata), în raport de veniturile salariale realizate de magistratul militar in luna noiembrie 2017. La  punctul C. din decizia de pensionare s-a menționat că plata pensiei se va face de la data decretului președintelui.

                    – prin Hotărârea din 26.02.2018, plenul CSM (la pct. 7) a hotărât înaintarea către Președintele României a propunerii de eliberare din funcție datorită pensionarii, fără să se stabilească o altă dată a pensionarii magistratului, diferită de cea din ordinul ministrului apărării.

                    – prin decretul din 13.03.2018, președintele a dispus: “eliberarea din funcție” a procurorului militar DOANA VASILE ca urmare a pensionarii; nici decretul respectiv nu conține mențiuni din care să se poată concluziona ca în acest act normativ s-a stabilit o altă data a pensionării decât cea stabilită de ministrul apărării.

           După emiterea decretului prezidențial, colonelul DOANA VASILE a fost anunțat telefonic de subordonații tovarasei directoare au pus in plata efectivă decizia de pensionare de la data decretului de eliberare din funcție și nu de la data pensionării lui efective, adică 29.12.2017; evident ca o astfel de punere in aplicare a deciziei respective este de natură să il priveze (pentru aproape trei – patru luni de zile),în mod nelegal și abuziv, de dreptul sau la pensie, drept integrat în dreptul de proprietate și care este apărat și garantat de Constituție, legile statului român și consfințit ca atare în Protocolul nr. 1 al Convenției pentru Apararea Drepturilor Omului.(ce ati citit aici sa stiti ca nu se aplica in Romania, care nu da doi bani pe CEDO!!

                    În drept, conform prevederilor părții generale din Codul Civil, momentul nașterii unui drept de natură patrimonială, cu executare succesivă, în speță dreptul la pensie de serviciu, trebuie să fie însoțit de nașterea unei obligații corelative, respectiv cea a efectuării plății din chiar momentul nașterii dreptului, obligație care revine in cazul de fată  Casei Sectoriale de Pensii a M. Ap. N. Orice încălcare a acestui principiu este un abuz, fiind sancționată ca atare de legea română. (Sanchi!)

Din succesiunea actelor ce au fost emise cu prilejul pensionării magistratului militar, prezentata mai sus, rezultă cu claritate că unicul act oficial prin care s-a constituit dreptul la pensie de serviciu este actul administrativ prin care ministrul apararii a dispus trecerea colonelului în rezervă cu drept la pensie de serviciu, începând din data de 29.12.1017.

Din acest punct de vedere ordinul ministrului este un act juridic de natură administrativă, constitutiv (născător) de drepturi dar și de obligații corelative, cea mai importantă dintre acestea fiind cea de plată a pensiei de serviciu.

Culmea, această opinie a fost dealtfel îmbrățișată și de Casa de Pensii a M. Ap. N. atunci când a emis decizia de pensionare, deoarece în cuprinsul acesteia se menționează la pct.A , redam textual: “se stabilesc începând cu data de 29.12.2017 următoarele drepturi de pensie de serviciu…”

              Analizând modul de calcul , din decizie, privind cuantumul acestor drepturi, se constată ca acesta s-a efectuat corect, în baza prevederilor art. 82 din Legea nr. 303/2004 (actualizată), stabilindumi-se un procent de 85%”… din baza de calcul reprezentată de indemnizația de încadrare brută lunară sau de salariul de bază brut lunar, după caz, și sporurile avute în ultima lună de activitate înainte de data pensionării”, aceasta luna fiind luna noiembrie 2017.

               Pe cale de consecintă, în însăși decizia de pensionare s-a statuat că pensionarea a avut loc în luna decembrie 2017, conform ordinului ministrului, iar de la data de 29.12.2017 s-a născut dreptul magistratului militar la pensie de serviciu, pensie care trebuie platită de la aceeași dată.

În loc să procedeze în acest mod, doamna preasupusa inculpatilor, le-a executat ordinul dat pe sest si ii comunică procurorului ca nu vor să-i platească aceste drepturi decât din data de 13.03.2018, dată la care a fost semnat decretul de eliberare din funcție, susținând că, pentru dânșii, aceea ar fi data pensionării (deși in actul normativ nu se menționează acest lucru).

Acest “raționament” este pe cât de nelegal pe atât de ilogic deoarece, dacă ar fi așa cum afirma Casa, este evident că ar fi fost obligata, conform prevederilor art. 82 din Legea 303/2004, să-i aplice procentul de 85% asupra veniturilor sale  din luna anterioară “pensionării”, mai precis asupra veniturilor din luna februarie 2018, venituri care nu există  deoarece Sectia Parchetelor Militare – ordonatorul de credite nu l-a mai salarizat pe procurorul militar Doana incepând cu data de 29.12.2017.

Dacă si-ar păstra acest mod de gândire, Casa de Pensii a M. Ap. N. ar trebui sa realizeze că, în cazul lui Doana, au stabilit cuantumul pensiei de serviciu cu încalcarea art. 82 din lege , deoarece a aplicat procentul de 85% la veniturile acestuia din luna noiembrie2017,  deci cu patru luni înainte de pretinsa pensionare din luna martie 2018.

Pentru intrarea în ”legalitate”, dacă si-ar menține opinia conform căreia  data pensionarii militarului este data decretului presedintelui, n-ar avea decât o singură soluție, aceea de a-i aplica procentul de 85% la 0 lei ( “veniturile” sale din luna februarie 2018) și așa vom vedea o pensie “inedită’ pentru un magistrat militar, adică cu 15% mai mica decât 0.

Dacă am accepta “raționamentul” Casei din acest caz, conform căruia decretul președintelui este actul prin care procurorul a  fost pensionat în sensul legii, atunci ar trebui să observați cu toată stupoarea, ca acesta s-ar afla în situația deasemeni “inedită” de a fi fost pensionat de două ori, la date diferite, prin acte juridice diferite din care unul administrativ și unul normativ, acte emise de entități diferite.

Ca să evităm astfel de situații care, dacă nu ar fi tragice ar putea fi chiar comice, rugam cititorii ca in cazul procurorilors-a facut si se perpetueaza o mare eroare.

            Se confundă, astfel, momentul eliberării din funcție cu momentul pensionării, ca efect al trecerii în rezervă.

Este adevarat că în cazul magistraților civili momentul pensionării efective se suprapune, de regulă, cu data prevăzută în decretul de eliberare din funcție, si aceasta deoarece un magistrat civil, după ce obține decizia de pensionare, are posibilitatea  să activeze în continuare tot ca magistrat, până la eliberarea sa din funcție, dată până la care va fi si salarizat, această funcție a sa nefiind deloc afectată prin emiterea deciziei de pensionare. Într-adevar, în cazul magistratului civil, decretul emis de președinte constituie și singurul act prin care pensionarea acestuia capată caracter efectiv și de la care i se și achită aceste drepturi.

În acest sens, invocăm prevederile art 65*,alin.2 din Legea 303/2004, pe care le redăm textual :”Eliberarea din funcție se dispune prin decret al Președintelui României, la propunerea C.S.M.” Se poate constata că in cazul magistratilor civili încetarea efectivă a activității are loc numai din momentul semnarii decretului prezidențial, data până la care aceștia primesc drepturi salariale.

În același articol, la alin.3, teza 2-a, aceeași lege instituie altă regulă aplicabilă magistraților militari, citez: ”În caz de pensionare sau transfer, eliberarea din funcție se face dupa trecerea în rezervă, sau, dupa caz, în retragere”.

Este evident că un magistrat militar, odată trecut în rezervă, nu-și mai poate exercita funcția de procuror sau judecator militar si nu va mai fi  salarizat, astfel că , daca i se va achita efectiv pensia numai dupa data decretului președintelui, el va fi in situația de a rămâne o perioadă fără resurse necesare traiului, neavând nici cea mai mică culpă legală în crearea acestei situații.

În sistemul de drept românesc o astfel de privare de drepturi nu poate avea la bază decât o faptă culpabilă a celui în cauză și trebuie să fie fundamentata pe un text legal.

Orice deviere de la aceste reguli va fi de natură să atragă dezdăunarea celui în cauză dar și tragerea la răspundere materială, disciplinară sau penală, dupa caz, a persoanelor ce se fac vinovate de incalcarea legii.

           Aflându-se în aceasta situație, în concret, DOANA VASILE nu a mai putut desfașura, dupa data trecerii in rezervă, niciuna din atribuțiile unui procuror militar  (efectuarea urmăririi penale, participarea în ședințe de judecată la instanțele militare, etc),. Dacă ar fi desfășurat după această dată astfel de activități, ele ar fi fost lovite de nulitate și ar fi avut un caracter abuziv, conform prevederilor Codului de Procedura Penală.

            Acesta este unul din  motivele pentru care, incepând cu data trecerii in rezervă, nu a mai fost salarizat de S.P.M., precizându-i-se insă ca va primi pensie din aceeași dată, dar că aceste drepturi bănesti imi vor fi achitate retroactiv, după ce Președintele va semna decretul de eliberare din funcție.

            Legea 303/2004 nu consacră, ea singura, în mod expres, existența distinctă a instituției pensionării în raport de instituția eliberării din funcție, de așa manieră încât să rezulte clar, doar din textul acesteia, diferențierea dintre cele două noțiuni. O face însă implicit, atunci când reglementează alte drepturi ale magistraților. Astfel,  la art. 81, alin.1, care consacră dreptul magistraților la o anume indemnizație, se prevede textual: “Judecătorii si procurorii cu o vechime în magistratură de…beneficiază , la data pensionării sau a eliberarii din funcție… de o indemnizație…”.

            Aceasta expresie a legii, chiar dacă este utilizată în cadrul reglementării altor drepturi, ne dezvăluie clar ca legiuitorul a înțeles să separe, ca instituții dar și ca momente cronologice diferite, ”pensionarea” de “eliberarea din funcție”, așa că ele nu pot fi confundate.

Această “lipsă a legii” este numai aparentă, deoarece Legea nr. 303/2004 trebuie aplicată împreună cu Normele  Metodologice, aprobate prin H.G. nr. 1275/2005.

Toate lipsurile aparente ale legii dar și toate confuziile inacceptabile în care se află Casa de Pensii s-ar fi clarificat foarte ușor dacă factorii decidenți din structura ar fi citit aceste norme metodologice. Dar cei ocrotiti de fostii DGIA nu au reflexul cititului.

La art. 16 alin. 2 din H.G.1275/2005 se stabilește, clar și fără echivoc, data de la care se acordă și se plătesc pensiile magistraților, redau textual : Drepturile de pensie de serviciu stabilite potrivit art. 82, alin. 2 din lege se acordă și se plătesc dupa cum urmează:

  1. a) de la data intrării in vigoare a Legii nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietații si justiției, precum si unele măsuri adiacente sau de la data solicitării, daca cererea a fost depusă în termen de 90 zile de la această dată;
  2. b) de la data depunerii cererii, dacă cererea a fost depusă cu depășirea termenului prevăzut la lit. a).”(varianta aplicabilă în cazul meu).

Așadar, în cazul DOANA, este clar că pensia de serviciu trebuie să-i fie plătită începând din data de 29.12.2017, când a fost trecut în rezervă și până la care a fost salarizat.

La fel de adevarat este faptul ca legea 303/2004 impune ca plata pensiei să nu se facă mai devreme de apariția decretului prezidențial, însă ea trebuie să fie retroactivă, mai precis de la data când i s-a născut acest drept, data dealtfel menționată în cuprinsul deciziei de pensionare ca fiind cea de 29.12.2017.

Din motivele expuse mai sus , expresia din art 85, alin.3 din Legea nr. 303 /2004, referitoare la momentul plații pensiei, trebuie interpretată în sensul că de la data decretului prezidential devine exigibilă obligația ministerului de a-i vira efectiv drepturile de pensie, incepând cu data nașterii acestora. De dragul teoriei juridice, care ne fundamentează deciziile pe care le luăm, se poate afirma că “natura juridică” a decretului prezidențial, în raport cu drepturile magistratului militar la pensie de serviciu, este aceea de a fi un act constatator de drepturi și nu unul creator de astfel de drepturi.

Caz similar

            La data de 01.12.2014, col. mag. Panzariu Liviu Gabriel Mihai, procuror militar, a fost trecut în rezervă cu drept la pensie de serviciu (conform Legii nr. 303/2004). Ordinul de trecere în rezervă are nr. MP 622/2014. La data de 23.01.2015 a fost eliberat din funcție prin decret prezidențial. Casa Sectorială de Pensii a M. Ap. N. i-a platit pensia din 01.12.2014, plata facându-se numai dupa apariția decretului.

               Daca, stimati cititori, va incearca lehamitea, sunati-ne! Am luat noi un kilogram de lamaie! (Ec Adrian Radu).

 

 

Actualitate

NGA alocă 708 milioane de dolari Startup-ului Enabled Intelligence: Viziunea artificială, cheia noii generații de informații geospațiale!

Publicat

pe

De

Agenția Națională de Informații Geospațiale (NGA) a acordat startup-ului Enabled Intelligence un contract masiv, evaluat la până la 708 milioane de dolari pe o perioadă de maxim șapte ani. Parteneriatul strategic vizează antrenarea sistemelor de viziune computerizată bazate pe inteligență artificială, un pilon esențial pentru viitorul informațiilor geospațiale americane.

Programul Sequoia: Etichetarea datelor pentru ochiul AI din spațiu

Sub umbrela programului Sequoia, Enabled Intelligence va furniza servicii de etichetare a datelor. Această sarcină fundamentală permite sistemelor de inteligență artificială (AI) și învățare automată (ML) să discrimineze cu precizie între diverse obiecte în imagini. Concret, efortul implică învățarea sistemelor să proceseze imagini satelitare complexe și să identifice ținte de interes specifice, o capacitate crucială pentru monitorizarea globală.

O investiție record: Cel mai mare proiect de etichetare AI al Guvernului SUA

Efortul de etichetare a datelor reprezintă o capacitate fundamentală, în special pentru vastul program Maven al NGA. Oficialii NGA confirmă că acest contract reprezintă cel mai mare proiect de etichetare a datelor AI al guvernului american până în prezent. NGA a preluat gestionarea programului Maven de la Departamentul Apărării în 2022, integrând astfel această componentă vitală în strategia sa.

Contribuția NGA și parteneriatele strategice

„Contractul SEQUOIA va sprijini activitățile de etichetare a datelor pentru capabilitățile de AI și învățare automată (AI/ML) în domeniul informațiilor geospațiale (GEOINT) în cadrul mai multor programe și direcții din cadrul NGA și al membrilor comunității mai largi a Departamentului de Război (DoW) și a Comunității de Informații,” se arată într-un comunicat de presă emis luni de Enabled Intelligence. NGA, responsabilă cu colectarea și analiza imaginilor satelitare și aeriene, diseminează produse GEOINT, precum hărți 3D, către utilizatori din întregul guvern american, inclusiv lideri ai DoD și comandanți militari.

Un Startup specializat, in miezul securității naționale

Fondată în 2020 și finanțată prin capital de risc, Enabled Intelligence, cu sediul în Virginia, este specializată în etichetarea datelor AI pentru sistemele clasificate. Pentru programul Sequoia, firma a încheiat parteneriate strategice cu giganți precum BAE Systems, Vantor (fostul Maxar Intelligence), Whiteboard Federal și alți jucători importanți din industrie, consolidându-și astfel rolul esențial în modernizarea infrastructurii de informații a Statelor Unite.

Citeste in continuare

Actualitate

Alertă de la supraveghetori: Programul naval de miliarde al Gărzii de Coastă, riscă blocaje și costuri exorbitante

Publicat

pe

De

Un organism de supraveghere guvernamental trage un semnal de alarmă serios cu privire la programul de construcție navală al Gărzii de Coastă, destinat să livreze o nouă clasă de nave esențiale pentru misiuni de aplicare a legii și de căutare-salvare. Biroul de Responsabilitate Guvernamentală (GAO) avertizează că decizia Gărzii de Coastă de a începe construcția înainte de a avea un design stabil al navelor Offshore Patrol Cutter (OPC) amenință cu „reparări costisitoare” și „întârzieri de program”.

Programul în cauză vizează înlocuirea vaselor învechite cu o nouă clasă de nave OPC, vitale pentru operațiunile de patrulare și siguranță maritimă. Pentru realizarea acestora, Garda de Coastă a contractat două companii: Eastern Shipbuilding Group din Florida pentru faza 1 și Austal USA din Alabama pentru faza 2.

Faza 2: Început sub amenințarea instabilității designului

Conform raportului GAO publicat marți, constructorul din faza 2, Austal USA, și Garda de Coastă au adoptat unele „bune practici” în timpul dezvoltării designului pentru faza a doua, inclusiv revizuiri colaborative care au facilitat decizii rapide. Însă, avertismentul principal al GAO este că „construcția OPC 5 a început în august 2024 fără un design stabil”. Continuarea construcției altor nave OPC din faza a doua înainte de stabilizarea designului, așa cum intenționează Garda de Coastă, „mărește riscul ca și faza a doua să se confrunte cu reparații costisitoare și întârzieri de program”.

Miliarde de dolari și intârzieri cronice

Programul de construcție navală, care prevede achiziționarea a 25 de nave OPC, va costa Departamentul de Securitate Internă (DHS) peste 17 miliarde de dolari. Raportul GAO a fost elaborat la solicitarea Comitetului pentru Transport și Infrastructură al Camerei Reprezentanților.

Anterior, în acest an, Garda de Coastă a oprit construcția a două dintre cele patru nave OPC pe care Eastern Shipbuilding le avea contractate ca parte a primei faze. Mai mult, programul pentru prima navă este întârziat cu cinci ani, conform GAO, semne îngrijorătoare ale problemelor structurale din program.

Faza 3: Decizii premature și lipsa de testare

Serviciul maritim plănuiește un contract pentru o a treia fază „după testarea dacă designurile existente îndeplinesc obiectivele de performanță ale OPC, ceea ce este în concordanță cu politica Departamentului de Securitate Internă”, se arată în raport.

Cu toate acestea, „este puțin probabil ca programul să aibă rezultatele testelor înainte de a începe activitățile de achiziție pentru faza 3, cum ar fi dezvoltarea cererii de propuneri”, se subliniază în noul raport. GAO sugerează că „încorporarea cunoștințelor dobândite din testare – precum și alte practici de vârf în construcția navală – în procesul de achiziție pentru faza 3 ar putea ajuta Garda de Coastă să ia decizii de investiții mai bune și ar putea îmbunătăți punctualitatea livrărilor viitoare de OPC.”

Reacția DHS: Respingere și flexibilitate asumată

Jeffrey Bobich, directorul de management financiar al DHS, a apărat decizia agenției de a autoriza construcția în faza a doua înainte de atingerea parametrilor de stabilitate a designului sugerați de GAO. El a susținut că Garda de Coastă a stabilit „cerințe minime suficiente pentru maturitatea designului înainte de construcție”.

De asemenea, Bobich nu a fost de acord cu o recomandare GAO de a stabili un acord formal privind modul în care atât Marina, cât și Garda de Coastă vor supraveghea activitățile de construcție ale Austal pe viitor. „Garda de Coastă menține că coordonarea existentă cu supraveghetorul de construcție, conversie și reparații este suficientă și prezintă un front unit contractorului”, conform unui răspuns scris inclus în raportul GAO.

Totuși, Bobich a fost de acord cu două recomandări separate: revizuirea obiectivelor de cost de bază ale programului și evaluarea planurilor pentru un contract de faza a treia, ținând cont de problemele apărute până în prezent. „Ca parte a acestei evaluări, orice planuri dezvoltate pentru Faza 3 trebuie să rămână flexibile pentru a ține cont de condițiile în evoluție ale programului”, a scris el.

Citeste in continuare

Actualitate

Planul de pace Trump pentru Ucraina: Garanțiile de securitate, piatra de incercare a unui acord secret

Publicat

pe

De

Zvonurile privind un acord preliminar între Ucraina și Statele Unite pentru a pune capăt războiului cu Rusia au agitat scena internațională marți, însă marea întrebare rămâne forma viitoarelor garanții de securitate, potrivit analiștilor de la Atlantic Council. Săptămâna trecută, administrația Trump a șocat lumea, prezentând Kievului un „plan de pace” în 28 de puncte. Acesta includea cereri controversate, considerate de unii parlamentari americani drept o „listă de dorințe” a Rusiei, cum ar fi cedarea de către Ucraina a unor teritorii pe care Moscova nu le controlează în prezent și interdicția de a adera la NATO.

Haosul inițial și rafinarea diplomatică

O serie de activități diplomatice intense au urmat, culminând cu întâlniri la nivel înalt la Geneva și Abu Dhabi. Oficiali americani și ucraineni au semnalat că au depășit unele dintre cele mai spinoase puncte de divergență. Cu toate acestea, alte aspecte rămân de rezolvat, iar acest lucru se întâmplă înainte ca Moscova să-și exprime oficial punctul de vedere. Karoline Leavitt, secretarul de presă al Casei Albe, a declarat pe platforma X că „există câteva detalii delicate, dar nu insurmontabile, care trebuie soluționate și vor necesita discuții suplimentare între Ucraina, Rusia și Statele Unite.”

În timp ce negocierile continuă, experți de la Atlantic Council au oferit o actualizare a situației. Deși nimeni nu a văzut planul actual, redus la 19 puncte, în totalitate, există sentimentul că acesta ar putea reprezenta un moment de cotitură în război. Daniel Fried, fost ambasador american în Polonia și Asistent al Secretarului de Stat pentru Europa, a rezumat reacția inițială la plan: „Proiectul inițial a fost un haos total.” Totuși, el și-a exprimat speranța că „conturul unui acord sustenabil există. Haosul, graba, titlurile sunt distracții… nu este prima dată când o administrație americană se angajează într-o diplomație grăbită.”

Scepticismul Kievului și lipsa angajamentului Rusiei

Desigur, în ciuda modului în care s-au desfășurat negocierile, acesta nu este un plan de pace între SUA și Ucraina, ci unul între Ucraina și Rusia. În acest sens, a existat un scepticism generalizat că Moscova va accepta altceva decât capitularea totală la cererile sale. „Din perspectiva ucraineană, ei nu văd acest plan în 19 puncte ca pe ceva pe care Rusia îl va accepta,” a declarat Myroslava Gongadze, cercetător asociat în Ucraina, menționând că a petrecut noaptea într-un adăpost antiaerian din cauza atacurilor rusești. „Cu toate acestea, scopul acestui exercițiu nu a fost exact de a ajunge la un acord, ci de a respinge acel plan în 28 de puncte și de a include unele interese ucrainene într-o posibilă negociere și de a arăta că Ucraina este cu adevărat dispusă să discute pacea.”

Garanțiile de securitate: Nodul gordian al păcii

Cea mai mare întrebare, au convenit experții, a fost cum ar arăta o garanție de securitate dacă Ucraina nu poate adera la NATO. Este esențial ca aceasta să asigure o siguranță reală pentru Kiev, atât din partea SUA, cât și a Europei. Planul inițial de 28 de puncte discuta garanțiile de securitate pentru Ucraina, dar într-un mod vag. „Din perspectiva mea, întrebarea esențială pe care trebuie să o punem aici este cea a garanțiilor de securitate. Cine va oferi aceste garanții? Cine va fi responsabil?” a spus Gongadze. „Deci, dacă răspunsurile sunt slabe și nu clare, atunci Ucraina este pregătită pentru o nouă criză.”

Fried a subliniat că orice garanție de securitate trebuie să includă atât SUA, cât și Europa. „Indiferent dacă SUA lucrează cu Coaliția Celor Dispuși sau cu NATO, sau cu ambele, garanțiile de securitate vor trebui să fie definite într-un mod credibil,” a declarat Fried. „Putin le va urî. Va încerca să ia acest acord ostatic pentru a le elimina. Așadar, în cele din urmă, Trump va trebui să-l înfrunte pe Putin pentru a obține acordul său într-o formă decentă.”

Leslie Shedd, cercetător asociat al Consiliului, a menționat că, în funcție de modul în care este formulată o garanție de securitate, aceasta ar putea necesita ratificarea Senatului SUA. Chiar dacă nu este o cerință legală, ar trimite un semnal important dacă Congresul și-ar arăta sprijinul. „Implicarea atât a Camerei Reprezentanților, cât și a Senatului ar putea fi un mesaj chiar mai puternic decât simpla ratificare a unui tratat prin Senat. Cred că acesta este un pas crucial. Cred, de asemenea, că ar trece cu un sprijin bipartizan semnificativ în ambele camere,” a spus ea. „Rămâne o mare parte a oamenilor de ambele părți ale spectrului politic care sunt foarte frustrați de Rusia, care nu cred că Rusia este prietenul nostru, și, prin urmare, cred că ar exista sprijin pentru asta.” Potrivit Financial Times, acordul va plafona forțele militare ale Ucrainei la 800.000 de soldați. Deși un plafon al forțelor ar părea o victorie pentru Rusia, există întrebări serioase dacă Ucraina ar putea menține oricum o forță atât de mare pentru o perioadă lungă de timp în afara războiului activ.

Ascensiunea lui Dan Driscoll: Secretarul Armatei, jucător cheie neașteptat

De-a lungul acestui proces, Secretarul Armatei, Dan Driscoll, a apărut ca un interlocutor cheie, o apariție rară pentru un secretar de ramură. Driscoll a livrat planul Ucrainei, s-a deplasat la Geneva pentru negocieri cu națiunile europene, iar apoi a călătorit la Abu Dhabi pentru consultări directe cu rușii și ucrainenii. Rolul lui Driscoll în această negociere este puțin probabil să liniștească zvonurile din Washington care îl indică drept viitor secretar al apărării, dacă Pete Hegseth ar părăsi Pentagonul.

Shedd l-a numit pe Driscoll „o stea în ascensiune a administrației,” care a „câștigat încrederea președintelui” până la punctul în care este lăsat să participe la negocieri. „Sunt de acord că este cu siguranță neconvențional, dar Președintele Trump tinde să conducă un cabinet neconvențional, o administrație neconvențională. Și, știți, cred că adesea există părți foarte bune în asta,” a spus Shedd. „Nu vrei să trimiți aceiași oameni în mod repetat dacă simți că a existat un blocaj în negociere.” Fried a fost de acord că Driscoll pare să aibă influență în cadrul administrației și a declarat că, în cele din urmă, este un lucru bun că se află acolo. Cu toate acestea, „aș adăuga că ai nevoie de cineva ca Driscoll, care înțelege detaliile, deoarece rușii se pot aștepta să arunce diverse șiretlicuri deghizate în oferte tentante. Ai nevoie de cineva care să detecteze bombele mirositoare în ambalajul frumos.”

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv4 ore ago

IPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!

Prahova fierbe, iar Poliția Română, în filială locală, pare să-și fi asumat rolul de cel mai fidel circ ambulant, oferind...

Exclusiv4 ore ago

Circul ‘secretelor’ de la Neamț: Cum lenea mai-marilor MAI transformă legea într-o farsă comic-amară!

Asistați, dragi cititori, la o nouă reprezentație grotescă din teatrul absurdului românesc, acolo unde uniforma, mai-marele și… lenea crasă se...

Exclusivo zi ago

Circul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș

O poveste cu sânge, lacrimi și „rapoarte prealabile” pe post de ciocan, unde un luptător SAS e tăvălit de un...

Exclusivo zi ago

Opacitatea legală: Sindicatul polițiștilor denunță „reperele interne” ale MAI ca „perversitate și devianță mintală”

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) sunt ținta unor acuzații dure privind sustragerea de la...

Exclusiv2 zile ago

IGPR, acuzat de „inchiziție internă”: Proceduri secrete transformă polițiștii în „vite fără drepturi”

Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) este ținta unor acuzații extrem de grave lansate de Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului...

Exclusiv3 zile ago

Prahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!

Se spune că istoria nu se repetă, dar rimează. În Prahova, însă, istoria nu doar rimează, ci pare că își...

Exclusiv3 zile ago

MAI, templul incompetenței aprobate: De la principiul Peter la ‘pricipitul polițienesc’ – Când ierarhia e o farsă, iar bunul simț, o glumă proastă.

Când ierarhia devine o farsă și bunul simț o glumă proastă Cunoașteți, desigur, Principiul Peter, acea axiomă nemiloasă, formulată de...

Exclusiv3 zile ago

Reforma MAI sub lupă: Sindicatul Europol demască „demagogia” din spatele anunțurilor ministeriale

Vicepremierul și Ministrul Afacerilor Interne, Marian Cătălin Predoiu, a anunțat, pe 18 noiembrie, cu mare fast, ceea ce a descris...

Exclusiv4 zile ago

Legea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș

În culisele întunecate ale Serviciului pentru Acțiuni Speciale (SAS), unde „inelul magic” al abuzului continuă să rotească destinele, iar „psihologii...

Exclusiv4 zile ago

Justiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!

În România anului 2025, justiția a depășit granițele ridicolului, transformându-se într-un circ macabru unde clovnii, odinioară gardieni ai legii, se...

Exclusiv4 zile ago

CIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!

Cazul fostului Comandant Descarcerare Petrobrazi – Pop Ionuț-Costin (III) În analele deja supraîncărcate ale absurdului juridic românesc, dosarul domnului Pop...

Exclusiv4 zile ago

SINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!

În orașul unde legea pare să fie un simplu moft, iar democrația o glumă proastă, piesa de teatru absurd a...

Exclusiv5 zile ago

Penitenciarul Târgșor: UN NOU ÎNCEPUT DEZVĂLUIT! Interviu EXCLUSIV și reportaj incendiar cu Adrian Grigoroiu, liderul EQUITAS – Marca Incisiv de Prahova

Penitenciarul Târgșor: Răsăritul unei noi ere – O reformă jurnalistică de amploare Redacția Incisiv de Prahova vă prezintă o analiză...

Exclusiv5 zile ago

Verdict clar al justiției: Actele administrative Nu pot infrânge legea. Sindicatul Diamantul prezintă decizii fundamentale

Sindicatul „Diamantul” a dezvăluit recent o serie de „extrase bune de ținut minte” din jurisprudența înaltelor instanțe românești, care clarifică...

Exclusiv5 zile ago

Intervenție fulger la Mioveni: Studenta-polițist, alături de colegii săi, prinde criminalul unui taximetrist

O acțiune promptă și coordonată a trei polițiști, printre care și o elevă stagiară, a condus la prinderea rapidă a...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv