Actualitate
Și dacă sînt trădători, ca Iuda, cum vor sfîrși ei? Sinuciși de SRI?

De regulă Săptămîna Patimilor e una lipsită de evenimente mediatice ieșite din comun, dintre cele din care înfloresc succesiuni de Breaking news-uri.
Cu cît ne apropiem de Paști sau, mai nou, de minivacanța de Paști, ulterioară minivacanței de 24 ianuarie și antecesoare minicavanței de 1 mai, România din ultimii ani trăind într-un lung șir de minivacanțe, cu atît viața publică cade în hibernare, lăsînd locul eternelor buletine meteo, buletine privind starea drumurilor și buletine medicale despre pericolul halirii nemăsurate.
Anul acesta, anul Paștelui timpuriu, Săptămîna Patimilor a făcut excepție de la Legea somnolenței în plan mediatic.
Joi, 5 aprilie 2018, s-a ivit în spațiul public unul dintre cele mai mediatizate citate postdecembriste dintr-o vorbire a unui om viu.
Nu aparține unui politician, nici unui publicist, nici măcar unei starlete, ca să nu ne mire tărăboiul stîrnit.
Aparține unui general SRI trecut în rezervă cu un an în urmă, spre surpriza generală:
Florian Coldea, fostul prim adjunct al directorului SRI, timp de peste un deceniu, unul dintre cei mai longevivi șefi militari din serviciile noastre secrete.
Joi, 5 aprilie 2018, la finele unei noi runde de audieri la Comisia SRI, potrivit unei înțelegeri dubioase cu șeful Comisiei, Florian Coldea a dat citire unui text scris. Din acest text a fost extras și prăjit în tigăile senzaționalului, citatul deja celebru.
Înainte de lua în dezbatere citatul provocator de Scandal, se cuvine a menționa, pentru înțelegerea gestului asumat de Florian Coldea, că:
– joi, 5 aprilie 2018, a fost a doua convocare a generalului la Comisia SRI, anunțată de însuși Florian Coldea ca fiind una dintr-o succesiune pe cale să transforme audierea fostul șef într-o Șeherezadă a regimului PSD;
– la amîndouă invitațiile generalul a răspuns cu deosebit entuziasm, lucru de mirare la un ofițer de informații, convins că limbarița e pericolul mortal pentru cine lucrează în serviciile secrete;
– ca și în cazul primei audieri, Florian Coldea a citit pentru presă un text fără nici o legătură cu temele audierii și, mai ales, grație unei ciudate favorizări din partea Comisiei, unul prin care interlocutorul a evitat întrebările.
Aceste note ale momentului de joi, 5 aprilie 2018, ne fac să ne întrebăm dacă nu cumva, urmare a unei înțelegeri între Liviu Dragnea, adevăratul șef al Comisiei SRI, și generalul Florian Coldea, convocarea la Comisie a fost gîndită ca un prilej oferit generalului de a transmite mesajele sale opiniei publice și mai ales oamenilor săi din Sistem, fără a fi stînjenit de întrebările tipice unei conferințe de presă.
La finele textului citit cu o oarecare stîn găcie, definitorie pentru cei mai puțin obișnuiți să se adreseze opiniei publice, Florian Coldea a zis: „Şi acum, în ultimul rînd, nu în ultimul rînd, în încheiere, aşa, în spiritul perioadei pe care îl celebrează acum creştinii, aş vrea să reamintesc, şi cred că e momentul potrivit, şi de un celebru personaj biblic, al cărui nume n-aş vrea neapărat să-l dau, care în urmă cu circa 2000 de ani a trădat pentru 30 de arginţi. Ce dacă ulterior l-au apucat remuşcările? Lucrurile nu s-au putut repara şi răul făcut n-a putut fi rezolvat. Evident, ca orice trădător, destinul lui a sfîrşit tragic. Din această perspectivă, constat cu îngrijorare faptul că unii, în mod vizibil, practică astăzi acelaşi lucru cu interesele statului român. O fac la vedere, extrem de vocal şi fără pic de ruşine. Ba mai mult, chiar par să-şi facă un titlu de glorie din asta, afectând instituţii fundamentale şi capacităţi democratice de apărare şi protecţie ale statului român. Poate ar fi bine cu toţii să reflectăm la acest episod biblic şi la astfel de personaje. O să revenim cu alte precizări pe măsura întîlnirilor noastre cu membrii comisiei.”
Poate și pentru că era Săptămîna Patimilor și Joia Mare e și Ziua Trădării lui Iuda, citatul a fost dezbătut pătimaș în presa noastră. Cum însă presa noastră e atinsă în chip iremediabil de telenovelism, între publicații și între televiziuni s-a declanșat o veritabilă întrecere pentru a descoperi și arăta opiniei publice persoana la care s-a referit Florian Coldea. Cum citatul a fost interpretat ca mărturisirea unor răfuieli personale ale generalului, aproape toate întreprinderile detectivistice au descoperit drept Iuda a lui Florian Coldea autopropus pe post de Iisus, pe Sebastian Ghiță.
Pentru Sebastian Ghiță o asemenea interpretare e mană cerească. Unul dintre motivele cererii de a nu fi extrădat din Serbia rămîne indiscutabil cel al primejdiei la care s-ar expune o dată ajuns în România. Astfel că Sebastian Ghiță a fost mai mult decît fericit în a susține, în intervențiile la televiziunile de știri, că Florian Coldea se referea la el, că pentru el e vorba de o amenințare și că se teme acum pentru viața sa.
Riscînd să-i contrazicem lui Sebastian Ghiță interesele, vom afirma din start, că Florian Coldea nu s-a referit la un trădător al persoanei sale, ci, așa cum se vede limpede din text, la mai mulți trădători, trădători ai intereselor statului român.
Trădarea statului român ar consta în intervenții publice considerate de general drept puneri la îndoială a capacităților democratice de apărare și protecție a statului român.
Deși n-o spune, Florian Coldea se referă evident la intervențiile vizînd SRI, instituție văzută de el drept una dintre instituțiile fundamentale ale țării, prin misiunea de apărare și protecție a statului român.
Punerea la îndoială a capacității de protecție a statului român e identificată de Florian Coldea cu ampla dezbatere publică despre implicarea anticonstituțională a SRI în viața
ADVERTISING
noastră politică, implicare avînd drept punct central folosirea de către SRI, prin intermediul Binomului, a luptei împotriva corupției pentru răfuieli politico- mafiote. Din punct de vedere logic, desprindem din citat cîteva puncte de vedere pe care Florian Coldea a ținut să le împărtășească opiniei publice:
- Capacitatea de apărare și protecție a statului român a fost serios afectată în ultimul timp, astfel că el, Florian Coldea, se vede obligat să sune alarma„ Patria în primejdie!”
- Acest fenomen grav e rezultatul dezvăluirilor publice ale abuzurilor din perioada anterioară, perioadă în care el, Florian Coldea, a condus practic SRI. Cei de care generalul lasă să se înțeleagă că sînt un fel de Iuda pentru statul român, trădători, adică, sînt toți cei care-și îngăduie să critice SRI, contribuind astfel la slăbirea capacității de apărare a țării. Acestora li se adaugă cei care au contribuit la restrîngerea puterilor nemărginite deținute pînă nu demult de SRI: membrii Curții Constituționale, actuala con ducere a Seriviciului, care a decis desecretizarea Protocolului cu Ministerul Public, protocol văzut de Florian Coldea drept un document vital pentru apărarea Patriei de spioni și trădători.
- Cei care și-au permis și își permit mai departe să abordeze public implicarea SRI în viața noastră politică, grație unor puteri anticonstituționale mai mari decît ale Securității staliniste, sunt demascați de general drept trădători de patrie. Obsesia denunțării trădătorilor domină tot discursul lui Florian Coldea, lucru straniu la un conducător timp de peste un deceniu a unui Serviciu secret într-o democrație.
- Trădătorii, cei care au slăbit și slăbesc mai departe capacitatea de apărare a țării făcînd dezvăluiri despre SRI trebuie să se teamă de reacția forțelor sănătoase ale Serviciului, întruchipate, desigur, de domnul general.
Prin urmare, textul citit de Florian Coldea n-a fost expresia unei chestiuni personale a generalului. El s-a vrut – de aceea a și fost scris și citit ca declarație de presă – un mesaj dat de Florian Coldea opiniei publice de la noi în numele unor ofițeri care împărtășesc, la rîndule, neliniștea că tot ceea ce se întîmplă în ultimul timp cu SRI – dezvăluirile publice, limitarea puterilor sale, retragerea sa, asumată de noua conducere, din rolul de Poliție politică a României democratice – sînt tot atîtea lovituri date capacității de apărare a patriei.
Că Florian Coldea gîndește astfel nu mă miră:
- Puțini sînt cei plecați dintr-o funcție care să nu fie convinși că după ei a venit dezastrul.
- Deși la vremea funcției sale, Florian Coldea n-a părut, în realitate domnia sa are o mentalitate de Moș Teacă al Serviciilor. Nu e singurul de altfel convins că democratizarea SRI înseamnă slăbirea Serviciului, că dezvăluirile incomode despre instituțiile de forță, necesare într-o democrație autentică, sînt tot atîtea lovituri date capacității de apărare a patriei și prin asta lovituri date Patriei însăși.
Mă miră însă că:
- Lucrările Comisiei SRI au fost transformate în tribună de transmis mesaje publice de către un general nemulțumit de procesul democratic străbătut de principalul Serviciu secret al țării. Dacă n-ar fi tensiunea mediatică ivită din convocarea la Comisia SRI, mesajele lui Florian Coldea n-ar avea nici un impact mediatic. De ce se lasă folosită astfel Comisia SRI? e o întrebare al cărei răspuns poate fi găsit doar în zvonurile despre postura lui Florian Coldea de consilier personal al lui Liviu Dragnea.
- Florian Coldea nu e un ofițer SRI oarecare. E cel care a condus SRI mult timp. Punctele sale de vedere au forța dată de o autoritate în domeniul Intelligence. De ce n-au primit ele pînă acum nici o replică de la conducerea SRI? Crede actuala conducere a Serviciului că dezbaterea din spațiul public slăbește capacitățile de apărare ale patriei și că, în consecință, toți cei care fac dezvăluiri despre abuzurile SRI, care scot la iveală documente despre aceste abuzuri, care cer ca SRI să renunțe, prin reforme interne, la implicarea anticonstituțională în viața politică a țării sînt niște trădători?
Și dacă sînt trădători, ca Iuda, cum vor sfîrși ei? Sinuciși de SRI? (Ion Cristoiu).
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 12 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!