Connect with us

Featured

În Res Gestae Divi Augusti se menționează contextul și motivul ridicării monumentului

Publicat

pe

Ara Pacis sau Altarul Păcii reprezintă unul dintre cele mai importante monumente din epoca lui Augustus. După întoarcerea triumfală a lui Augustus din campania desfășurată în Gallia și Hispania, Senatul a votat – în anul 13 î.Hr. –  realizarea unui altar pentru a comemora pacea stabilită de Augustus în Imperiu. Monumentul păcii a fost ridicat în anul 9 î.Hr.

În Res Gestae Divi Augusti se menționează contextul și motivul ridicării monumentului. La întoarcerea lui Augustus din Spania și Gallia, după operațiuni victorioase, restabilind legea și ordinea, Senatul a votat, în timpul consulatului lui Tiberius Nero și Publius Quintilius, în onoarea întoarcerii împăratului, ca un altar al păcii să fie consacrat în apropiere de Câmpul lui Marte și ca pe acest altar magistrații, preoții și Virginele Vestale să facă un sacrificiu anual.

Primul împărat roman Augustus Octavian Caesar, născut în anul 62 î.Hr. la Roma fiind nepotul lui Caesar, a pus capăt unei perioade de războaie civile stabilind pacea internă. După această perioadă de conflict intern – asasinarea lui Caesar, război civil – Augustus a stabilit Pax Romana. Acest concept  exprima o unitate a sistemului de valori politice și cultural-religioase în Imperiu și se referea la: pace, ordine, civilizație, prosperitate, respectul persoanei și proprietății, toate opuse haosului, „barbariei“ și războiului.

Împărații romani au patronat apariția și dezvoltarea ideologiei imperiale. În această ideologie conceptul de Pax Romana a ocupat un loc important. Pacea romană era asociată personalității împăratului și strălucirii Romei Eterne. Astfel împăratul era garantul păcii. Începând cu Augustus, Pax Romana a devenit un subiect favorit al artei oficiale. Augustus favoriza consolidarea imperiului și nu extinderea lui. O dovadă în acest sens este faptul că Augustus a preferat să apară pe monumentele sale ca ,,prinț al păcii” mai mult decât ca erou militar.

După ce a pus capăt conflictului intern, Augustus a introdus o nouă formă de guvernare: principatul sau imperiul, în care puterea era concentrată în mâinile sale. Deși a redat drepturile Senatului, în realitate el deținea puterea. Aparent puterea se împărțea între Senat și principe, care poartă titlul de princeps senatus. Augustus era comandant suprem al armatei, consul și tribun al poporului, pater patriae, precum și pontifex maximus. De asemenea, împăratul deținea și titlul de Augustus, titlu care îi conferea o autoritate deosebită, acesta reprezentându-se ca fiu al zeilor. Astfel Augustus deținea întreaga putere.

Augustus a înălțat edificii publice mărețe. Este bine cunoscut faptul că Suetonius spunea despre Augustus că se lăuda afirmând că a găsit Roma un oraș din cărămidă și a lăsat un oraș din marmură, un oraș imperial.

Principalele teme ale propagandei lui Augustus menite să celebreze Pax Augusta erau restabilirea ordinii politice și capacitatea Romei de a menține pacea. În acest scop a fost ridicat Ara Pacis. Altarul păcii era reprodus și pe monede.

În antichitate, altarul se afla la 300 m sud-est de mausoleu. Monumentul era construit pe un podium de marmură și era înconjurat de o incintă, care avea înălțimea de 3-4 m. Zidul de incintă includea două porți: la vest și la est. În vest se afla o scară de acces pentru sacerdoți. În partea de est, accesul nu se făcea pe scări. Acesta era destinat celor care urmau a fi jertfiți. Ambele fețe ale altarului erau decorate cu sculpturi. În mijlocul monumentului se afla altarul.

Începând cu secolul al XVI –lea au fost găsite părți din monument. Reintegrarea pieselor a fost posibilă abia în 1938.

Altarul păcii are semnificații atât politice cât și religioase. Acesta denotă scopuri propagandistice. Monumentul păcii se afla în relație cu Forul. Forul lui Augustus îl prezenta pe împărat ca un continuator al lui Romulus, al regilor Albei și Romei, dar și al figurilor proeminente din perioada Republicii. În timp ce prin monumentul păcii se sugerează pacea, ordinea, civilizația, prosperitatea din timpul lui Augustus.

Reliefurile cuprindeau motive florale și volute vegetale. Elementele decorative sunt remarcabile. Sunt prezente 50 de specii de plante. Acestea sunt foarte bine realizate, par naturale.

Printre aceste specii de plante apare și Allium sativum a cărei denumire provine, probabil, de  la celticul all (fierbinte) cu referire la gustul său. Epitetul specific provine de la prescurtarea cuvântului latin seminativum – ce poate fi cultivat. Allium sativum este o plantă perenă ierboasă al cărei bulb e împărțit în 8-10 segmente înfășurate în tunici aride pentru a forma ,,capul”cepei. Această specie era cunoscută în antichitate pentru proprietățile sale terapeutice și magice. Romanii o considerau o plantă medicinală folositoare pentru toate otrăvurile. Reprezentarea sa pe Altarul Păcii ar putea semnifica faptul că Augustus a instaurat ordinea și civilizația ca leac împotriva haosului, războiului, conflictului – toate acestea văzute ca niște otrăvuri dăunătoare Păcii Romane.

Cyclamen provine de la cuvântul grecesc kyklos (cerc). Aceasta este o plantă perenă ierboasă. Pliniu o citează ca un fel de amuletă plantată în grădini cu rol împăciuitor, cu rolul de a proteja casele de mușcături de șerpi. Din nou apare ideea că Augustus a pus capăt dezordinii, conflictului și a adus pacea.

Crocus sativus – în greacă krokos (filament) – este o plantă bulboasă fără tulpină. Semnificația prezenței sale pe Altarul Păcii e vastă, cea mai posibilă fiind speranța în prosperitate și sănătate.

O altă plantă reprezentată pe monumentul păcii este Alcea. Denumirea sa provine de la cuvântul latin alkaia. De la acest cuvânt derivă alceome denumire ce se referă la proprietățile medicinale ale plantei.

Alte plante reprezentate sunt: alchemilla, bryonia, centaurea.

Monumentul păcii cuprinde reprezentări ale naturii ce arată afinități neașteptate între formele de animal și plantă. Cu toate acestea, reprezentările sugerează convergențe ce se potrivesc perfect în știința și filosofia antică.

Bogăția elementelor vegetale alese și dispunerea lor precisă scot în evidență faptul că elementele nu joacă doar un rol ornamental ci că, în același timp, sunt instrumentele unei intenții simbolico-alegorice legată de un manifest politic al Imperiului în devenire. Augustus se adresează supușilor prin intermediul naturii. Prin reprezentarea plantelor și dispunerea lor precisă se sugerează citirea mesajului lui Augustus: a unei noi prosperități într-un proces de renaștere. Acestă prosperitate e posibilă datorită păcii.

Trecutul și prezentul se împletesc în mod original. Scene precum sacrificiul lui Enea se referă la originile Romei. Asemenea poemului Eneida lui Vergiliu, ce prezintă întâmplările din călătoria prințului Enea, imaginea consacră originea ilustră a poporului roman.

Pe Altarul Păcii apar și reprezentări abstracte. De asemenea, apar forme de animale, de păsări. Cele patru extremități ale altarului sunt decorate de grifoni.

Figurile alegorice sunt și ele prezente. Este reliefată Pacea sau Tellus Mater ori Roma. Aceasta este reprezentată așezată pe o stâncă având la picioare un curs de apă, care irigă o câmpie unde stau culcați o vacă și o oaie (la picioarele personajului principal). Doi copii îi oferă mâncare. În partea stângă și în dreapta apar două figuri mitologice: pământul și marea. Scena este un simbol al fertilității și al bogăției epocii lui Augustus.

În scena procesiunii defilează familia imperială, senatorii și alți demnitari, precum și preoți. În această scenă apare reprezentat Augustus însuși, care merge în fruntea unui alai urmat de patru flamines. Augustus e în veșmintele de Princeps. Acesta apare în același plan cu ceilalți demnitari, nu este izolat.

De asemenea este reprezentat și Agrippa în veșmânt de sacrificator. De toga lui se agață un copil, probabil unul dintre fiii lui Agrippa și ai Iuliei. Sunt reprezentați și fiica lui Augustus, Tiberiu și Drusus.

Istoricii nu sunt foarte siguri despre ce eveniment este vorba. O variantă e aceea că scena reprezintă procesiunea ce a avut loc în 4 iulie anul 13 î.Hr.

Stilul de prezentare al scenei pare inspirat de prototipuri grecești. Reprezentarea de pe altarul roman este, totuși, diferită de scenele ce decorau altarele comemorative ale grecilor.  E interesant de făcut o comparație între cele două tipuri: scenele de pe altarele comemorative ale grecilor figurile nu par să reprezinte pe cineva, în schimb scena cu procesiunea de pe Altarul Păcii cuprinde personaje ce nu pot fi identificate sigur, un lucru este clar: aceste figuri reprezintă individualități, apar figuri deosebite, particulare.

O altă specificitate a acestei scene sunt copiii. Evenimentul care este prezentat e o procesiune, deci un eveniment formal, la care totuși participă copiii. Ei reprezintă continuitatea familiei imperiale. Aceștia fac ceea ce sunt obișnuiți ei să facă: nu sunt întotdeauna atenți. Par mai îngrijorați să nu se piardă decât de evenimentul la care iau parte. În privința acesui aspect există, de asemenea, mai multe interpretări. Una dintre acestea e aceea că Augustus, îngrijorat de scăderea numărului nașterilor, încuraja căsătoria și nașterea.

Ara Pacis este, așadar, un monument al propagandei lui Augustus menit să sublinieze măreția, abundența, bogăția imperiului în fruntea căruia se afla acesta, dar și ordinea politică și capacitatea Romei de a menține pacea. Prosperitatea e posibilă numai datorită păcii.

(Tudora Niculae)

BIBLIOGRAFIE: 

 

  1. Caneva, Giulia, Il codice botanico di Augusto. Roma – Ara Pacis, parlare al popolo attraverso le immagini della natura, Editura Gandemi, Roma, 2010.
  2. Cizek, Eugen, Istoria Romei, Editura Paideia, București, 2002.
  3. Hollingsworth, Mary, Arta în istoria umanității, Editura Rao, București, 2004.
  4. Janson, H., W.,  A History of Art, Editura Prentice Hall, New Jersey, 1991.
  5. http://smarthistory.khanacademy.org/ara-pacis.html (accesat 21.12.2012).
  6. http://ro.wikipedia.org/wiki/Pax_Romana (accesat 10.01.2013).

 

 

Administratie

Ploieștiul viitorului prinde contur: Expoziție inovatoare la primărie, sub viziunea tinerilor arhitecți

Publicat

pe

De

Colegiul de Artă „Carmen Sylva” aduce un suflu nou în peisajul urban ploieștean printr-o expoziție captivantă

Zilele acestea, Primăria Ploiești găzduiește o expoziție specială, care oferă o perspectivă proaspătă asupra orașului, așa cum este văzut prin ochii noii generații de arhitecți de la Colegiul de Artă „Carmen Sylva” Ploiești. Proiectul, parte integrantă a Anualei de Artă Urbană Artown NOW, reunește lucrări ale elevilor de la secția de arhitectură, combinând ecouri din istoria Ploieștiului cu o viziune îndrăzneață asupra viitorului urban.

Reimaginarea Ploieștiului: Restaurare, reinterpretare și sustenabilitate

Expoziția propune un Ploiești reimaginat, cu proiecte care transformă realitatea urbană. Conform comunicatului Primăriei Ploiești, lucrările includ:

  • Blocuri istorice restaurate și reinterpretate în stil modern.
  • Case vechi transformate în hub-uri culturale vibrante.
  • Clădiri verzi și sustenabile, concepute pentru a pune oamenii pe primul loc.

Creativitate, empatie și curaj: Reconfigurarea spațiului urban

Proiectele expuse au în centru dorința de a reconfigura spațiul urban, de a reînnoda legătura dintre trecut și viitor prin creativitate, empatie și curaj. Tinerii artiști își propun să redefinească modul în care locuitorii interacționează cu orașul, creând spații mai prietenoase, mai funcționale și mai estetice.

Dialog deschis între tineri arhitecți și administrația locală

Debutul expoziției, desfășurat în sala de ședințe a Primăriei, a fost marcat de prezența tinerilor artiști, care au purtat un dialog deschis cu reprezentanții administrației locale. Potrivit oficialilor primăriei, acest schimb de idei a fost extrem de valoros, oferind o perspectivă nouă asupra dezvoltării urbane a Ploieștiului. Administrația locală a mulțumit elevilor și profesorilor pentru „această infuzie de energie, talent și inspirație urbană”.

Citeste in continuare

Administratie

Ploiești prinde viteză: Comunitatea pune umărul la noul skatepark din Parcul Municipal Vest

Publicat

pe

De

Consultare publică la Primărie: Skateri, bikeri și rolleri își lasă amprenta pe viitorul spațiu de joacă urbană

Ieri, Primăria Ploiești a fost scena unei dezbateri constructive pentru un proiect mult așteptat de tinerii orașului: noul skatepark & pumptrack din Parcul Municipal Vest. Potrivit unui comunicat al Primăriei Ploiești, evenimentul a reunit reprezentanți ai comunităților de skateri, bikeri, rolleri, dar și echipa de proiectare, cu scopul de a finisa conceptul, ținând cont de dorințele celor care vor folosi acest spațiu.

De la chestionar online la atelier interactiv: Vocea ploieștenilor, auzită și ascultată

Proiectul nu a pornit de la zero. Baza a fost pusă de răspunsurile a aproximativ 500 de ploieșteni, care au completat un chestionar online în vară. Acum, participanții la consultare au avut ocazia să vadă o prezentare preliminară a conceptului și să contribuie activ, prin idei și sugestii, la îmbunătățirea planului. Fiecare recomandare va fi analizată cu atenție, promit oficialii, și integrată, pe cât posibil, în varianta finală a proiectului.

Primarul Polițeanu: „Un spațiu creat alături de comunitate”

Implicarea comunității este esențială pentru succesul acestui proiect, după cum a subliniat și primarul Mihai Polițeanu, prezent la consultare. Edilul a mulțumit participanților pentru deschiderea și contribuția lor la procesul de proiectare, reconfirmând dorința municipalității de a crea „un spațiu sigur, modern și adaptat nevoilor reale” ale utilizatorilor.

Un parteneriat pentru viitor: Primăria Ploiești, alături de Shopping City Ploiești, NEPI Rockcastle și UrbanizeHub

Acest proiect ambițios este rezultatul unui parteneriat solid între Primăria Municipiului Ploiești și actori importanți din mediul privat: Shopping City Ploiești, NEPI Rockcastle și UrbanizeHub. Împreună, aceștia își propun să revitalizeze Parcul Municipal Vest și să ofere tinerilor din Ploiești un spațiu de recreere și sport modern și atractiv.

Citeste in continuare

Exclusiv

Circul Teoroc își joacă ultima reprezentație: Lacrimi sindicale pentru „Finu” și un grad de chestor confiscat de la obraz!

Publicat

pe

De

În lumea pestriță a sistemului penitenciar românesc, familia Teoroc, abonații de lux la robinetul puterii, ne oferă un nou spectacol de ipocrizie crasă. Cu un protest „spontan” regizat în fața Ministerului Justiției, acești maeștri ai manipulării încearcă să-și spele imaginea pătată de abuzuri și corupție. Dar cortina cade, iar adevărul iese la iveală: lacrimi sindicale pentru „Finu'” și un grad de chestor obținut pe pile!

  • „Revolta” de carton: 500 de figuranți și o mie de minciuni! Sub pretextul apărării drepturilor angajaților, circa 500 de sindicaliști (mulți pensionari aduși cu forța) au încercat să facă valuri în fața Ministerului Justiției. Scopul real? Unul singur: răzbunarea clanului Teoroc după ce șeriful Burcu le-a stricat jocurile murdare. Nu mai merge, domnilor!
  • Teoroc acuză „împuterniciri”, dar uită de „Baroneasa WhatsApp” și gradul ei de chestor furat de la rușine! Ștefan Teoroc, eternul lider de sindicat, îl atacă pe directorul general Burcu pentru „împuterniciri”. Ironia supremă? Soția sa, Cristina Teoroc, a condus ani la rând Penitenciarul Jilava prin „împuternicire”, iar ulterior a fost unsă chestor! Oare e coincidență sau vorbim de o recompensă pentru serviciile aduse clanului?
  • Jilava: De la Alcatrazul familiei la „grădina zoologică” a „Baroanei”! Pe vremea când „Baroneasa WhatsApp” conducea Jilava, penitenciarul era mai degrabă un hotel de lux pentru câini decât o închisoare. Padoc ilegal construit cu fonduri publice, angajați obligați să cotizeze pentru bunăstarea patrupedelor… Un adevărat circ al abuzurilor, tolerat de clanul Teoroc!
  • SNPP: Sindicat sau SRL-ul familiei Teoroc? În timp ce Ștefan Teoroc se vaită de cheltuielile lui Burcu, uită să ne spună despre „micile” afaceri ale soției sale la Jilava: colectări ilegale de bani, amenințări, construcții ilegale… Oare are amnezie selectivă sau ne crede pe toți niște fraieri?
  • Când adevărul deranjează, sindicatul scoate artileria grea! Când polițiștii de penitenciare de la Jilava au avut curajul să reclame abuzurile clanului, SNPP a băgat capul în nisip. Dar când Burcu a îndrăznit să le strice aranjamentele, au ieșit la protest cu lozinci demagogice și acuzații ridicole. Ipocrizie maximă!
  • Burcu contra-atacă: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale!” Sătul de mascaradă, directorul general Burcu acuză SNPP de manipulare și de folosirea angajaților ca pe niște marionete. Adevărul e simplu: protestele sunt doar o răzbunare meschină pentru demiterea „Baroanei” și a finului său!
  • Ministre’, scoateți urgent clanul Teoroc din sistem! Solicităm ministrului Justiției, Radu Marinescu, să analizeze urgent situația și să dispună retragerea gradului de chestor acordat doamnei Cristina Teoroc. Respectul pentru uniformă se câștigă prin fapte, nu prin pile și abuzuri!

Concluzie:

Haos în sistemul penitenciar – Un director general vs. caracatița corupției (aici), (aici), (aici), (aici),  (aici), (aici), (aici), (aici), (aici),  etc.

Circul Teoroc își joacă ultima reprezentație

Sperăm că instituțiile statului vor avea curajul să pună capăt acestei mascarade și să curețe sistemul penitenciar de corupție și abuzuri. România așteaptă un răspuns clar și rapid! Până atunci, vom continua să demascăm mizeriile clanului Teoroc, cu speranța că adevărul va triumfa. (Cristina T.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv54 de minute ago

Circul Teoroc își joacă ultima reprezentație: Lacrimi sindicale pentru „Finu” și un grad de chestor confiscat de la obraz!

În lumea pestriță a sistemului penitenciar românesc, familia Teoroc, abonații de lux la robinetul puterii, ne oferă un nou spectacol...

Exclusiv2 ore ago

Update/Apocalipsa de plastic de la Aricestii Rahtivani: Fumul ne mântuiește!

Coseco Waste ne arată cum se face „reciclare” cu artificii și mult tupeu Un iPhone disperat ne anunță sfârșitul lumii...

Exclusiv4 ore ago

Ploieștiul în fierbere: Primarul Politeanu dezlănțuie infernul asupra viceprimarului Alexandru Săraru!

De la popriri ignorate la acuzații penale: Un scandal de corupție zguduie Primăria Ploiești! Prahova, tărâmul unde scandalurile politice și...

Exclusiv8 ore ago

Politeanu, Primarul-Paratrăsnet: Cum gunoiul imobiliar incearcă să murdărească imaginea unui oraș infrumusețat

De la nunta pe Bulevard la acuzații halucinante: Mafia imobiliară scoate artileria grea, dar Politeanu rămâne neclintit Prahova, județul unde...

Exclusiv9 ore ago

De la „fofilica” la Prefectură: Ascensiunea halucinantă a unui combinagiu politic – Zoia, „mama” lui Matei, chiar ești bine?!

Atenție, cetățeni! În lumea pestriță a politicii românești, mai apare câte un personaj de te face să te întrebi dacă...

Exclusiv14 ore ago

Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi 

Apt limitat la muncă, nelimitat la inimioare pe Instagram și maestru într-ale concediilor strategice. Valentin Matei, un nume sonor în...

Exclusiv14 ore ago

Protestul sindical din 29 Octombrie: Circ cu ursul Bolo sau apărarea ultimă a barosanilor? 

Oare chiar le pasă liderilor sindicali de nenorocirile polițiștilor sau vor doar să-l vadă pe Bolo zburând de la Palatul...

Exclusiv14 ore ago

Coca-Cola: secretul murdar din Ploiești – Cum ne otrăvește „băutura fericirii” cu apa de canal, sub ochiul complice al autorităților!

De la zâmbet american la coșmar românesc, Coca-Cola a ajuns să fie sinonimă cu corupția și nepăsarea crasă. La Ploiești,...

Exclusiv2 zile ago

APIA, tremură sub ploaia de întrebări! Fermierii prahoveni, pe urmele hoților de la antigrindină: Cer date incendiare și miros a DNA mai rău ca iodura de argint!

De la tunurile antigrindină la tunurile cu subvenții: Prahova, epicentrul unui cutremur agricol cu replici penale! După ce au trimis...

Exclusiv2 zile ago

Sindicatul Diamantul pune sub semnul intrebării angajările de balerini la MAI

„De ce ne trebuie balerini la MAI?” – întrebarea care stârnește controverse Sindicatul Diamantul își exprimă nedumerirea cu privire la...

Exclusiv2 zile ago

Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!

Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP) demască mascarada SNPP: Minciuni gogonate și manipulări grosolane în spatele unui protest de doi bani!...

Exclusiv3 zile ago

Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare

Un val de nemulțumire și dezaprobare se manifestă în rândul polițiștilor de penitenciare, în contextul protestului recent al Sindicatului Național...

Exclusiv3 zile ago

Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”

Jilava: Alcatrazul famigliei Teoroc se zguduie! Contra-atacul lui Burcu demască ipocrizia sindicatului și abuzurile „baroanei” – Unde câinii trăiesc ca...

Exclusiv4 zile ago

APIA, deschideți arhivele, că vă dăm pe toți la oile tunse! După ce au pus ANM la colț, fermierii 007 somează APIA să scoată cifrele jafurilor la lumină!

Alo, alo, APIA Prahova! Vă sună cunoscut? Nu? Poate vă treziți când vă vor suna fermierii la ușă, cu furcile...

Exclusiv4 zile ago

Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!

Un spital penitenciar fără medici, dar cu directori bine plătiți? Un paradox revoltător în sistemul penitenciar românesc! Director medical fără...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv