Connect with us

Administratie

  Aberatiile informatiilor clasificate secret de stat

Publicat

pe

O noua surpriza este faptul ca si cei doi numiti in functia de demnitate publica respectiv presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor din cadrul Parlamentului Romaniei, chiar daca sunt alesi prin vointa populara, sunt in situatia legala de a nu putea sa aiba acces la informatii clasificate secret de stat in conformitate cu prevederile din Legea nr.51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare:

 “art.10.  Activitatea de informaţii pentru realizarea securităţii naţionale are caracter secret de stat. Informaţiile din acest domeniu nu pot fi comunicate decît în condiţiile prezentei legi.

art.11 Informaţii din domeniul securităţii naţionale pot fi comunicate:

  1. a) preşedintelui Senatului, preşedintelui Adunării Deputaţilor, precum şi comisiilor permanente pentru apărare şi asigurarea ordinii publice ale celor două camere ale Parlamentului;
  2. b) miniştrilor şi şefilor departamentelor din ministere, cînd informaţiile privesc probleme ce au legătură cu domeniile de activitate pe care le coordonează sau de care răspund;
  3. c) prefecţilor, primarului general al Capitalei, precum şi conducătorilor consiliilor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pentru problemele ce vizează competenţa organelor respective;
  4. d) organelor de urmărire penală, cînd informaţiile privesc săvîrşirea unei infracţiuni.

Comunicarea informaţiilor se aprobă de către conducătorii organelor cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale.

Prevederile art. 10 privitoare la apărarea secretului de stat se aplică în mod corespunzător tuturor persoanelor prevăzute la alin. 1 lit. a)-d).”

 

De altfel, in conformitate cu art.1, alin (5) din Constitutia Romaniei se precizeaza ca orice cetatean indiferent de statul sau social “In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.”, iar prin art.70 Mandatul deputatilor si al senatorilor, alin. (2) “Calitatea de deputat sau de senator incetează la data intrunirii legale a Camerelor nou alese sau in caz de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de incompatibilitate ori de deces.”, iar prin art. 71 Incompatibilitati, alin (3) din legea fundamentala se stipuleaza ca Alte incompatibilităti se stabilesc prin lege organică.”

 

Pe acest fond si in corelatie cu cele de mai sus si prevederile Legii 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, respectiv ale HG nr.585/2002 Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor, in speta cele cuprinse in – art.160 “Constituie elemente de incompatibilitate pentru accesul solicitantului la informaţii secrete de stat oricare din următoarele situaţii:

  1. a) dacă în mod deliberat a ascuns, a interpretat eronat sau a falsificat informaţii cu relevanţă în planul siguranţei naţionale ori a minţit în completarea formularelor tip sau în cursul interviului de securitate;
  2. b) are antecedente penale sau a fost sancţionat contravenţional pentru fapte care indică tendinţe infracţionale;
  3. c) are dificultăţi financiare serioase sau există o discordanţă semnificativă între nivelul său de trai şi veniturile declarate;
  4. d) consumă în mod excesiv băuturi alcoolice ori este dependent de alcool, droguri sau de alte substanţe interzise prin lege care produc dependenţă;
  5. e) are sau a avut comportamente imorale sau deviaţii de comportament care pot genera riscul ca persoana să fie vulnerabilă la şantaj sau presiuni;
  6. f) a demonstrat lipsă de loialitate, necinste, incorectitudine sau indiscreţie;
  7. g) a încălcat reglementările privind protecţia informaţiilor clasificate;
  8. h) suferă sau a suferit de boli fizice sau psihice care îi pot cauza deficienţe de discernământ confirmate prin investigaţie medicală efectuată cu acordul persoanei solicitante;

 

Ca atare institutiile ce fac parte din sistemul national de aparare al tarii, in concret serviciile de informatii nominalizate prin Legea nr.51/1991, si organizate prin legi speciale cum ar fi Legea nr.14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informati, Legea nr. 1/1998 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului de Informaţii Externe, etc, vor fi conform legii aplicabile obligate sa nu transmita nicio informatie clasificata secret de stat catre cei doi demnitari daca acestia nu indeplinesc si cerintele normative anterior citate.

Ca atare, chiar daca sunt informatii ca nivel de informare pentru cele doua functii de demnitate public in statul Roman, respectiv a doua si a treia functie statala dupa cea a presedintelui Romaniei, totusi conducerea serviciilor de informatii, inclusiv cele departamentale si SPP, nu vor putea sa le comunice intrucat s-ar incalca legile privind protectia informatiilor clasificate secret de stat si chiar Constitutia Romaniei, cu toate consecintele negative ce ar pot decurge dintr-un astfel de demes institutional.

Astfel, chiar daca prin art.7 din Legea nr.182/2002 accesul la astfel de documente clasificate ca secret de stat, este garantat de depunerea juramantului etc.., accesul nu este implicit ci este conditionat de prevederile /reglementarile normative anterior mentionat si de principiul “nevoia de a sti”, sens in care intr-o atare situatie cei doi demnitari sunt pusi in situatia de a nu isi indeplini roulul functiei ocupate si, implicit al mandatului de parlamentar stabilit prin Constitutie si regulamentele celor doua camere parlamentare. Pe acest fond se ridica o problemea majora in sfera separatiilor puterii in stat cand cele doua functii nu se pot indeplini in integrum, fiind limitate de blocarea temporara a accesului la informatii clasificate secret de stat, prin actiunea de nefurnizarea a acestora in sensul respectarii legii aplicabile, iar presedintele tarii si al CSAT poate fi informat cu aspectele ce tin de competenta sa dar nu poate discuta cu cei doi reprezentanti ai statului in Parlament pe problemele ridicate in sistem clasificat etc…..Oare ce se poate intampla intr-o astfel de stare de fapt cand cele trei functii in stat nu pot comunica intre ele in probleme de securitate national si in luarea de decizii strategice de nivel inalt in domeniul militar, aparare a tarii si securitate nationala. Dar in comunicarea cu cei doi parlamentari, respectiv cu un premier persoane care pot intra sub incidenta unor  posibile incompatibilitati ale statului lor prevazute prin legi si hotarari de guvern?

 

(a se vedea si o serie de decizii ale Curtii Constitutionale cum ar fi Decizia CCR nr.1440/2012 unde se precizeaza:

    “…în cazul de faţă, Curtea observă că îngrădirile aduse accesului la informaţii sunt prevăzute de lege – Legea nr.182/2002 -, au un scop legitim – protecţia informaţiilor clasificate şi a surselor confidenţiale ce asigură acest tip de informaţii, prin instituirea sistemului naţional de protecţie a informaţiilor -, şi sunt necesare într-o societate democratică. În consecinţă, reglementarea criticată îndeplineşte atât condiţiile prevăzute de art. 10 paragraful 2 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, cât şi pe cele ale art. 19 paragraful 3 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, potrivit cărora „Exercitarea libertăţilor prevăzute la paragraful 2 al prezentului articol comportă îndatoriri şi răspunderi speciale. În consecinţă, ea poate fi supusă anumitor limitări care trebuie însă stabilite în mod expres prin lege şi care sunt necesare: a) respectării drepturilor sau reputaţiei altora; b) apărării securităţii naţionale, ordinii publice, sănătăţii sau moralei publice.” Totodată, Curtea observă că reglementarea criticată respectă şi prevederile art. 7 din Acordul dintre România şi Uniunea Europeană privind procedurile de securitate pentru schimbul de informaţii clasificate, semnat la Bruxelles la 22 aprilie 2005, ratificat prin Legea nr. 267/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 903 din 10 octombrie 2005, potrivit cărora 1. Părţile se vor asigura că toate persoanele care, în îndeplinirea îndatoririlor oficiale, necesită acces sau ale căror îndatoriri ori funcţii pot permite accesul la informaţiile clasificate furnizate sau schimbate în temeiul prezentului acord sunt verificate corespunzător înainte de a li se acorda accesul la astfel de informaţii. 2. Procedurile de verificare vor stabili dacă o persoană poate avea acces la informaţii clasificate, ţinând cont de loialitatea, încrederea şi onestitatea sa”, precum şi pe cele ale art. 3 din Acordul dintre părţile la Tratatul Atlanticului de Nord pentru securitatea informaţiilor, adoptat la Bruxelles la 6 martie 1997, la care România a aderat prin Legea nr. 423/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 993 din 28 octombrie 2004, potrivit cărora (1) Părţile se vor asigura că toţi cetăţenii lor, care, în îndeplinirea îndatoririlor oficiale, necesită sau pot avea acces la informaţii clasificate «CONFIDENŢIAL» (SECRET) şi de nivel superior, sunt verificaţi corespunzător înainte de preluarea îndatoririlor. (2) Procedurile de verificare de securitate vor fi concepute pentru a stabili dacă, ţinând cont de loialitatea şi încrederea sa, o persoană poate avea acces la informaţii clasificate fără ca acest lucru să constituie un risc inacceptabil de securitate.

(3) La cerere, fiecare dintre părţi va coopera cu celelalte părţi la realizarea procedurilor proprii de verificare de securitate.”

 

Administratie

1,8 milioane de țigarete de contrabandă descoperite într-o cisternă în Dolj

Publicat

pe

De

Polițiștii de frontieră din Dolj au confiscat o cantitate impresionantă de țigarete fără timbru fiscal, ascunsă într-o cisternă care transporta, aparent, gaz.

Polițiștii de frontieră din cadrul Serviciului Teritorial al Poliției de Frontieră Dolj au descoperit 1.800.000 de țigarete fără timbru fiscal, ascunse într-o cisternă oprită pentru control în localitatea Cetate. Șoferul cisternei a declarat inițial că transportă gaz, dar o verificare atentă a dezvăluit urme de manipulare la ușa compartimentului de marfă.

După o verificare amănunțită la sediul instituției, s-a constatat că cisterna conținea țigări în valoare de 270.000 de euro. Cercetările continuă pentru documentarea întregii arii infracționale și identificarea tuturor persoanelor implicate. Șoferul este suspectat de contrabandă.

Vigilență sporită chiar și după aderarea la Schengen

Comunicatul subliniază că, în ciuda integrării României în spațiul Schengen, polițiștii de frontieră mențin o vigilență sporită, depistând periodic cazuri de migrație ilegală și contrabandă. Comunicatul menționează și arestarea a două persoane pentru facilitarea intrării ilegale a unor grupuri de migranți la frontiera cu Bulgaria.

Concluzie:

Descoperirea cantității impresionante de țigarete de contrabandă subliniază necesitatea menținerii unor controale eficiente la frontieră, chiar și după aderarea la Schengen. Activitatea polițiștilor de frontieră demonstrează angajamentul lor în combaterea criminalității transfrontaliere. (Sava N.).

Citeste in continuare

Administratie

Bijuterii din aur contrafăcute în valoare de peste 1,7 milioane de lei confiscate la Oradea

Publicat

pe

De

Polițiștii din Bihor au efectuat 10 percheziții la societăți comerciale care comercializau bijuterii suspectate a fi contrafăcute, confiscând peste 4 kilograme de bijuterii din aur cu pietre prețioase.

Oradea – Polițiștii Serviciului de Investigare a Criminalității Economice Bihor au desfășurat o acțiune amplă în municipiul Oradea, culminând cu confiscarea a peste 4 kilograme de bijuterii din aur cu pietre prețioase, suspectate a fi contrafăcute. În urma a 10 percheziții domiciliare la 10 societăți comerciale care comercializează ceasuri și bijuterii, au fost ridicate 669 de bijuterii în valoare totală de peste 1.700.000 de lei.

Cercetările vizează 10 persoane, cu vârste cuprinse între 33 și 67 de ani, din județele Bihor și Arad, precum și din Turcia, suspectate de punerea în circulație a unor produse purtând mărci identice sau similare cu mărci înregistrate. Polițiștii investighează activitatea acestora din perioada 2023 – prezent, suspectând că au prejudiciat titularii mărcilor cu peste 5.000.000 de lei.

Bijuteriile confiscate vor fi supuse expertizei pentru a stabili autenticitatea și prejudiciul exact. Ancheta continuă sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Oradea, cu scopul de a documenta întreaga activitate infracțională și de a recupera prejudiciul.

Concluzie:

Operațiunea de la Oradea demonstrează eforturile autorităților de a combate comerțul cu produse contrafăcute. Valoarea bijuteriilor confiscate subliniază amploarea fenomenului și necesitatea unor acțiuni ferme pentru protejarea drepturilor de proprietate intelectuală și combaterea criminalității economice. (Sava N.).

Citeste in continuare

Administratie

Dezinformare online: Stagiari pompieri francezi prezentați fals ca „jandarmi” sau „forță armată” în România

Publicat

pe

De

Un clip video fals postat pe rețelele sociale prezintă incorect o delegație de stagiari pompieri francezi în vizită de studiu în România, insinuând că aceștia ar fi desfășurat misiuni operative sau ar face parte dintr-o forță armată.

București – Autoritățile române au infirmat informațiile false transmise într-un clip video postat pe rețelele sociale, în care o delegație de stagiari pompieri francezi, aflați în vizită de studiu în România, sunt prezentați ca fiind „jandarmi francezi trimiși în România” sau „pompieri care au venit în România funcționând ca o forță armată”.

Informațiile sunt categoric false. Delegația franceză, formată din 25 de stagiari și 3 cadre didactice de la Școala Națională Superioară pentru Formarea Pompierilor Salvatori, a efectuat o vizită de studiu în perioada 10-14 martie 2025, participând la o serie de activități transparente și mediatizate de Departamentul pentru Situații de Urgență. Vizita a inclus vizite la diverse instituții implicate în intervenții și formarea pompierilor români.

Autoritățile atrag atenția asupra pericolului dezinformării și manipulării online și îndeamnă cetățenii să verifice informațiile din surse oficiale înainte de a le distribui. Disseminarea de informații false poate genera confuzie și poate afecta încrederea publicului în instituțiile statului.

Concluzie:

Acest incident evidențiază necesitatea unei atitudini critice față de informațiile de pe rețelele sociale și importanța verificării surselor înainte de a distribui conținut online. Autoritățile trebuie să continue eforturile pentru combaterea dezinformării și pentru promovarea unei culturi a informației responsabile. (Paul D.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv13 ore ago

Balada polițiștilor de la Prahova: Un cântec de lege, lemn și… porci! – Pamflet

Sunetul triumfal al fanfarei este înlocuit brusc de o simfonie mult mai… rustică. Porcii sunt vedetele! Reporterul Incisiv, cu voce...

Exclusiv14 ore ago

Sindicatul Polițiștilor “Diamantul” depune sesizare penală împotriva conducerii IGPR

Acuzații de abuz în serviciu, fals intelectual și obstrucționare a accesului la informații de interes public. București – Sindicatul Polițiștilor...

Exclusiv2 zile ago

Primarul și tunul de zăpadă: O iarnă fierbinte si o primavara plina de dezvăluiri

O operațiune de dezapezire… cu arome de corupție Domnule Primar, dumneavoastră, eroul nostru local, cel ce dormiți pe o pernă...

Exclusiv2 zile ago

Vălenii de Munte: Caracatița corupției – Noi dezvăluiri socante despre rețeaua de polițiști, procurori și judecători

De la amenințări la furt de lemn și mandate la comandă: Incisiv de Prahova dezvăluie o rețea complexă de corupție...

Exclusiv2 zile ago

Secretizarea ROF-ului IPJ Teleorman: o abordare absurdă a transparenței

IGPR argumentează secretizarea prin necesitatea de a preveni informarea publicului Vitalie Josanu, președintele Sindicatului Polițiștilor din România „Diamantul”, critică decizia...

Exclusiv3 zile ago

Iepurila, judecătorul fără frica (dar cu urechile ciulite) -Pamflet

Fost milițian, actual judecător: o carieră impecabilă? Domnule Iepurila, fost milițian, actual judecător, dar pentru noi veți rămâne mereu Iepurila!...

Exclusiv3 zile ago

Mega-frauda White Tower: Contraatacul justiției – Sechestre extinse pentru inculpați

Un dezastru imobiliar cu ramificații grave  (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), etc. Scandalul imobiliar White Tower din Ploiești a depășit cu mult dimensiunile unui simplu...

Exclusiv3 zile ago

Sindicatul Diamantul dezvăluie existența unor structuri ascunse de control în MAI: Inspectori de muncă și sanitari

Sancțiuni pentru încălcarea normelor de sănătate și securitate în muncă în unitățile de poliție Transparență redusă și dificultăți în accesarea...

Exclusiv4 zile ago

Dosarul White Tower: Rechizitoriul se apropie, finalul unei mega-tepe imobiliare, condamnarea escrocilor este iminentă!

Mega-teapa imobiliară White Tower: Un sistem corupt expus (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici),...

Exclusiv4 zile ago

Ilegalitate masivă în Poliția Română: Sute de polițiști lucrează în structuri fără temei legal

Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul” denunță o situație gravă de nelegalitate, solicitând tragerea la răspundere a funcționarilor responsabili. Sindicatul Polițiștilor...

Exclusiv4 zile ago

Tragedia de pe bulevardul Mamaia: Un apel la respectarea regulilor de circulație

Un accident grav soldat cu deces și răniți, cauzat de viteza excesivă și consumul de alcool, subliniază necesitatea respectării stricte...

Exclusiv5 zile ago

White Tower – masca cade: Dinu Florian, un „actor” cheie în rețeaua de escrocherii imobiliare

Scandalul imobiliar: Dezvăluiri uluitoare despre rolul lui Dinu Florian în afacerile lui Mihai Lupu (aici) Incisiv de Prahova continuă investigația,...

Exclusiv5 zile ago

Scandalul Sterileco: Noi dezvăluiri implică spitale importante din țară

Investigația noastră continuă, dezvăluind noi legături suspecte și posibile infracțiuni (aici) Ploiești – Investigația noastră jurnalistică privind activitatea societății Sterileco,...

Exclusiv6 zile ago

Corupție și abuzuri în Vălenii de Munte: O rețea complexă de interese – Dezvăluiri șocante

Rețeaua de corupție din Vălenii de Munte: Dezvăluiri socante (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), etc O rețea de corupție...

Exclusiv6 zile ago

Mascarade ecologice și mafia deșeurilor. Conexiunile periculoase din spatele sistemului RetuRO – Un monstru hrănit cu corupție

 RetuRO – Mascarada ecologică și mafie a deșeurilor: Cum dispar milioane de lei din buzunarele românilor Incisiv de Prahova dezvăluie...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv