Actualitate
Ludovic Orban minte! De îngheață apele

Constituția spune că o asumare de răspundere se poate solda cu introducerea unei moțiuni de cenzură din partea opoziției. Tot Constituția limitează numărul moțiunilor de cenzură. Doar una într-o singură sesiune parlamentară. Ce te faci însă când un premier trăsnit introduce deodată mai multe asumări de răspundere? Cum mai împaci prevederile Constituției? Și, mai ales, ce te faci când premierul minte de îngheață apele? Prezentând asumarea de răspundere drept una dintre cele mai democratice căi de a legifera?
Am trăit să o aud și pe asta. Ludovic Orban, care pretinde că este liberal pur sânge, a susținut ieri că asumarea de răspundere conține o substanță democratică mai mare chiar decât ordonanța de urgență. A afirmat cu subiect și predicat că ordonanța de urgență nu mai poate fi modificată de nimeni. În schimb, asumarea de răspundere, da. Minte! O ordonanță de urgență își poate schimba conținutul. În primul rând, printr-o altă ordonanță de urgență. Dacă Guvernul conștientizează faptul că a greșit. În al doilea rând, prin anulare. O ordonanță de urgență poate fi anulată pur și simplu de Executiv printr-o altă ordonanță de urgență. În al treilea rând, ordonanța de urgență în mod obligatoriu ajunge în Parlament. Unde este supusă dezbaterii. Uneori chiar în procedură de urgență. Parlamentarii o pot respinge în totalitate. Și atunci ordonanța cade. Sau pot veni cu amendamente. În măsura în care trec, amendamentele operează schimbări în substanța actului normativ. A nu se înțelege că sunt adeptul ordonanțelor de urgență. Dimpotrivă. Într-o societate normală, ele pot deveni simple excepții. Care confirmă regula legiferăriri de către Parlament. Problema pe care o am eu e cu minciuna.
Ludovic Orban se comportă după modelul Baronului de Münchhausen. Adică minte. De îngheață apele. El vine la televizor și explică o inepție. Și anume că asumarea de răspundere este un procedeu ultrademocratic de a legifera. Și că cele trei asumări de răspundere vor beneficia de dezbateri. Și de amendamente. Când? Cum? Textele prin care Guvernul își asumă răspunderea, respectiv trei pachete de legi, sunt prezentate Parlamentului să spunem astăzi. Iar mâine Parlamentul trebuie să se pronunțe. Când Dumnezeu au timp senatorii și deputații să studieze aceste acte normative? Spre desoebire de parlamentarii din alte țări, dincolo de câțiva acoperiți, în Parlamentul României nu prea există consilieri adevărați. Adică specialiști pe domenii de activitate, capabili să studieze un act normativ, să-l confrunte cu legislația în vigoare, cu practica din domeniu respectiv, să-l compare cu legi similare din alte state și să fie capabili să-l ajute pe senator sau deputat să formuleze și să susțină amendamente în domenii care în realitate sunt extrem de diferite. De aceea, timpul pe care un parlamentar român trebuie să-l aibă la dispoziție nu se poate reduce nici măcar prin absurd la nivelul câtorva ore. Unde mai pui că cei mai mulți parlamentari își duc viața de zi cu zi în afara Bucureștiului. Ce mijloace au ei pentru a se documenta în vederea unor amendamente? Cât timp au la dispoziție pentru a-și formula obiecțiile sau propunerile? Nu există acest timp. Nu există mijloacele necesare pentru inițierea unei dezbateri punctuale pe articole în Parlament. Afirmația că asumările de răspundere sunt rodul unei dezbateri democratice este o minciună sfruntată.
În plus, semnalez un fapt la care părinții Constituției nu s-au gândit. Pentru că nu și-au imaginat că vom avea vreodată un premier deraiat. Nimeni nu s-a gândit în anii 90 că este posibil ca un Guvern să propună nu una, ci mai multe asumări de răspundere simultan. Nimeni în România și nimeni în lume. La fel cum automoțiunea de cenzură a PSD a reprezentat un unicat pe planetă, și acum avem de-a face cu o premieră. O premieră absolută. Un Guvern inițiază simultan trei asumări de răspundere. Adică trei proceduri care, practic, elimină dezbaterea actelor normative în rândul opiniei publice și în Parlament. Dacă tot sunt trei, ar fi putut fi 100. De alfel, în paranteză fie spus, se mai preconizează două legi prin asumarea răspunderii. Legea bugetului și legea prin care se schimbă sistemul de vot la alegerile locale. Această ultimă lege fiind și ea o premieră absolută, întrucât niciodată în istorie până în prezent nu a fost elaborată și promulgată vreo lege electorală, fără a fi fost trecută în prealabil prin Comisia de cod electoral, ceea ce presupune dezbateri parlamentare temeinice.
Dar în Legea Fundamentală scrie negru pe alb, tocmai în ideea egalității de șanse, că opozița, atunci când există o asumare de răspundere, poate introduce o moțiune de cenzură care, teoretic, poate conduce la căderea Guvernului. Tot în Constituție scrie că acest drept al opoziției, pentru ca puterea să nu fie șicanată, nu poate fi exercitat decât o singură dată într-o sesiune parlamentară. Ce te faci însă în condițiile în care un Guvern zărghit, cu un premier zărghit decide să facă mai multe asumări de răspundere în același timp? Cum mai poate riposta opoziția în conformitate cu prevederile Constituției? În niciun fel. PSD, dacă nu s-ar afla într-un raport de blat cu Klaus Iohannis, parafat de drona nimerită la conducerea provizorie a acestui partid, ar urma să dea cu banul. Și să alegă, dintre cele trei asumări făcute acum și dintre cele două preconizate, pentru care anume va introduce moțiunea de cenzură.
Ludovic Orban a scos din joben trei iepuri. Și se pregătește să mai scoată încă doi. Iepurașii o iau razna. Care-ncotro. Iar PSD are pe țeavă un singur cartuș. După care va trage? Și cât timp are la dispoziție să ochească? Cred că această situație, cu totul și cu totul inedită, i-a buimăcit pe socialiști. Într-un asemenea hal, încât e clar că aceștia nu mai știu în ce direcție să lovească. Asta în caz că vor lovi vreodată.
Mie îmi plac raționamentele prin reducere la absurd. Dacă asumările de răspundere reprezintă o procedură atât de democratică cum ne spune Ludovic Orban, atunci stau și mă întreb ce ne împiedică, ca stat, să ne perfecționăm sistemul? Să dizolvăm pur și simplu Parlamentul? Cu pensii normale și cu pensii speciale cu tot? Să-i trimitem pe senatori și pe deputați în câmpul muncii? Sau în câmpul DNA? Să transformăm Palatul Parlamentului într-o uriașă casă de jocuri de noroc? Și să legiferăm de acum încolo prin asumări de răspundere? Trei pe zi. Iar țara ar putea fi condusă bine-merci de acum încolo de domnul Klaus Iohannis, vasalul Germaniei. Secondat de domnul Ludovic Orban, vasalul său. Mă gândesc că, în aceste condiții, scăpăm și de chinul campaniilor electorale și de cel al alegerilor și eliberăm STS de povara numărării voturilor. Lăsându-i în grijă doar supravegherea demnitarilor. Aleși pe sprânceană de Klaus Iohannis în baza listei primite de la Bruxelles, via Berlin.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Startup-ul Shield AI dezvăluie X-BAT, un nou concept de dronă de luptă cu inteligență artificială
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
Actualitate
Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic
-
Exclusivacum 3 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 18 ore
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 4 zile
ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”