Actualitate
Scandalul filmului de la Colectiv, Raed Arafat si o afacere de miliarde

(Preluare Inpolitics):
Dezvăluire explozivă a ziarului Libertatea: o înregistrare video făcută în seara în care a ars clubul Colectiv scoate la lumină aspecte mai puțin plăcute ale operațiunii de salvare, de la autorități mai preocupate să vorbească la telefon ori să se plimbe ca să se afle în treabă pînă la înjurături teribile la adresa victimelor din partea celor veniți să le salveze. Marea întrebare e de ce a apărut abia acum o asemenea filmare, la patru ani de la eveniment, și pe cine țintește?
Pentru că doar naivii ar crede că lansarea în public a filmului e o pură întîmplare. Un asemenea document nu se obține gazetărește, ci se livrează – fără ca asta să știrbească valoarea demersului jurnalistic – iar cine livrează, o face în numele unui scop bine determinat, întotdeauna.
Cei de la ISU, care au făcut filmarea, au o teorie plină de candoare: nu au dat-o pînă acum nimănui pentru că nu a cerut-o nimeni.
Dincolo de asta, să vedem cine ar fi țintele posibile ale scurgerii unui film scandalos după patru ani.
Un prim nume vehiculat ar fi al lui Victor Ponta, premierul de la acea vreme. Și se speculează că apariția filmului ar fi în legătură cu cerbicia lui față de sprijinirea noului guvern. Posibil, dar cam greu de crezut: pentru proasta gestionare a cazului Ponta a plătit deja scump, prin pierderea fotoliului de premier, apoi a celui de lider al PSD. Ar mai putea deconta în planul imaginii doar dacă s-ar aduce probe că el, personal, a făcut cine știe ce nefăcute în calitatea sa de premier, atunci, dar filmul nu conține nimic de genul ăsta.
La fel de bine s-ar putea specula că și Klaus Iohannis riscă daune de imagine. Difuzarea filmului fix în ziua stabilirii guvernului PNL nu face decît să constituie un arc emoțional peste timp între guvernele ”lui”. Iar despre primul pînă și Vasile Blaga spunea cîndva că s-a cocoțat pe cadavrele de la Colectiv, necum adversarii.
Dacă există un personaj care nu prea iese bine deloc din filmare, acela este Raed Arafat, coordonatorul de la fața locului al operațiunii de salvare, una care nu prea se încadrează în standardele hollywoodiene, ca să fim onești. Ba chiar dimpotrivă, s-ar spune.
Același Raed Arafat care a susținut permanent că operațiunea s-a derulat ca la carte.
Același Raed Arafat care alaltăieri a dat cu subsemnatul la parchet într-un nou dosar Colectiv, deschis în urma plîngerii părinților celor decedați, care acuză autoritățile că fac totul ca să îngroape povestea.
De altfel, preşedintele Asociaţiei Colectiv, Eugen Iancu, tatăl uneia dintre victime, îl acuză direct de minciună pe Raed Arafat, legat de intervenția din noaptea tragediei din clubul Colectiv și susține că acesta ar fi cerut documente din Ministerul Sănătății, după ce a aflat că a fost citat la Parchetul General.
E clar că pe Arafat, fondatorul SMURD și șeful ISU, se pune o presiune uriașă în aceste zile.
Se urmărește demisia sa de la șefia ISU?
Și dacă da, de ce?
Răspunsul ni l-ar putea oferi teribilele evenimente din ianuarie 2012 care au dus la căderea guvernului Boc.
Pe atunci, reamintim pe scurt, cabinetul Boc-Băsescu încerca să impună o nouă lege a sănătății, care spărgea monopolul de stat în domeniul asistenței de urgență, al Casei Asigurărilor de Sănătate și permitea spitalelor să funcționeze ca societăți comerciale, Arafat fiind un oponent total al ideii, cu argumentul că privatizarea parțială ar destabiliza un sistem care funcționează bine.
Medicul a intrat în conflict vehement atît cu premierul cît și cu președintele Băsescu, cel din urmă clamînd că ”nu va accepta ideea ca medicina de urgenţă să rămână integral de stat”. Cu o lună înainte, tot el declara că „dacă este un duşman mai mare al apariţiei încă unui sistem privat de sănătate, el se numeşte Raed Arafat”.
Să pomenim, în treacăt, că presa a dezvăluit de-a lungul timpului că ambulanțele necesare serviciului de urgență s-au achiziționat cu zecile și cu sutele prin intermediul unei firme a unui apropiat al medicului, ceea ce ridică unele semne de întrebare vizavi și de bunele intenții ale șefului ISU.
În scurt timp, au început proteste de stradă, cele mai puternice din mandatele lui Băsescu, în care oamenii se solidarizau cu Raed Arafat, care au luat amploare și au devenit chiar violente, în pofida faptului că Boc, speriat, a retras proiectul legii, iar medicul a fost repus în funcția de subsecretar de stat la ministerul Sănătății. Ne amintim cum premierul desemnat de azi, Ludovic Orban, s-a repezit la proteste în ideea cîștigării de capital politic și s-a ales cu o chelfăneală și cu huiduieli maxime.
Scandalul a atins cote paroxistice și nu s-a potolit pînă cînd premierul Emil Boc nu și-a prezentat demisia, pe 6 februarie. ”Sunt interese gigantice legate de noua lege a Sănătații” mai apucase Băsescu să spună public înaintea căderii guvernului.
Arafat a cîștigat disputa cu Boc și Băsescu.
În 2015, într-un interviu pentru tolo.ro, Arafat se menținea pe poziții, spunînd că cei interesați de privatizarea SMURD sunt cei ”care vor să aibă acces la fondurile publice destinate situațiilor de urgență. Nu e vorba doar de medicină, ci și de pompieri, să știți” adăugînd că nu e la curent cu un demers al lui Dorin Cocoș de intrare pe piața respectivă după ce ar fi cumpărat deja ambulanțe private.
Oamenii din guvernul Boc-Băsescu și-au luat adio de la pîrghiile puterii de la momentul căderii cabinetului Boc pînă azi, cînd se pregătesc să revină la putere prin vehiculul PNL.
”Interesele gigantice” s-ar putea să fi revenit la viață.
Totul e să se elimine principalul oponent al privatizării din sistem, Raed Arafat, dar într-un mod care să nu-i mai permită victimizarea publică, precum în 2012.
Și la cum se prezintă lucrurile, operațiunea dă semne că merge strună: sub perdeaua de fum a unor interese politice implicînd votarea noului guvern în parlament s-ar putea ascunde o afacere de multe miliarde de euro, pîndită de mulți ani la cotitură.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
Actualitate
Generalul Kenneth Wilsbach, ales de Donald Trump pentru a conduce Forțele Aeriene ale SUA, pe fondul controverselor și al tensiunilor cu China

Într-o decizie surprinzătoare, președintele Donald Trump l-a selectat oficial pe generalul Kenneth Wilsbach pentru a ocupa funcția de șef de Stat Major al Forțelor Aeriene, conform unei notificări transmise Congresului. Anunțul vine după o perioadă de incertitudine marcată de dezbateri intense și campanii neobișnuite în cadrul comunității aviatice.
O nominalizare atipică, presărată cu obstacole
Breaking Defense a raportat în premieră, pe 26 septembrie, că Wilsbach era alegerea lui Trump pentru a-l înlocui pe generalul David Allvin, care a anunțat neașteptat luna trecută că se va retrage din funcția de ofițer uniformat de rang înalt al serviciului în noiembrie, la jumătatea mandatului său de patru ani.
Drumul lui Wilsbach spre funcția de șef de stat major a fost unul neobișnuit, comparativ cu procesul tipic de nominalizare birocratică. Totul a început când a demisionat din funcția de șef al Comandamentului de Luptă Aeriană în august. Generalul cu patru stele a anunțat la momentul respectiv că intenționează să se pensioneze, însă, când Allvin și-a anunțat plecarea câteva zile mai târziu, Wilsbach a apărut ulterior ca favorit pentru acest post.
Controverse legate de politicile DEI și o campanie inedită
Candidatura generalului a părut apoi blocată după ce conturi de social media au denunțat declarațiile anterioare ale lui Wilsbach privind diversitatea, echitatea și incluziunea (DEI), susținând în schimb pe șeful Comandamentului de Grevă Globală al Forțelor Aeriene, generalul Thomas Bussiere, pentru funcția de conducere a serviciului. Bussiere fusese anterior ales să ocupe funcția de viceșef al Forțelor Aeriene, dar Aviation Week a raportat că nominalizarea sa a fost retrasă.
Această campanie fără precedent pentru rolul militar de conducere al Forțelor Aeriene a devenit subiectul principal de discuție în cadrul comunității aviatice și a fost un subiect fierbinte printre participanții la conferința Asociației Forțelor Aeriene și Spațiale de săptămâna trecută. Secretarul Forțelor Aeriene, Troy Meink, într-o conferință de presă cu reporterii pe 22 septembrie, a minimalizat îngrijorările conform cărora serviciul ar rămâne fără lider în funcția sa uniformată de conducere, spunând că „esențialul este că nu vom rămâne fără un șef”.
Depășirea blocajului și tensiuni geopolitice
Apoi, pe 26 septembrie, surse au declarat pentru Breaking Defense că candidatura lui Wilsbach pentru funcția de șef de stat major a depășit blocajul și că nominalizarea generalului pentru acest post era așteptată în zilele următoare. Senatul a primit oficial nominalizarea sa luni seara, conform notificării transmise Congresului.
Wilsbach este pilot de vânătoare, pilotând aeronave precum F-22 Raptor, F-15 și F-16. Dacă va fi confirmat, el va ghida Forțele Aeriene printr-o serie de transformări în curs sub administrația Trump și va servi într-o perioadă critică, pe măsură ce cresc temerile că China ar putea invada Taiwanul și ar invoca un răspuns din partea SUA.
Atenționări privind interceptările aeriene chineze
În nume propriu, Wilsbach a comandat forțe în timpul a ceea ce el a numit interceptări „complet neprofesionale și total nesigure” de către piloții chinezi.
„Ceea ce este deranjant este că… răspunsul lor tipic este: ‘Este vina ta, pentru că acest lucru nu s-ar fi întâmplat dacă nu erai aici'”, a declarat Wilsbach reporterilor în septembrie 2023, referindu-se la cazurile în care oficialii americani au reușit să-i confrunte pe omologii lor chinezi cu privire la interceptări.
„Faceți-o în siguranță, faceți-o profesional și totul va fi bine”, a spus Wilsbach. „Nu vom avea o eroare de calcul. Nu vom avea un dezastru.”
-
Exclusivacum 3 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 4 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 2 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 4 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 21 de ore
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 3 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!