Actualitate
Tragerea de timp și perdeaua de fum: Tariceanu – candidatul PSD
COMENTARIU DE BOGDAN TIBERIU IACOB (PRELUARE INPOLITICS.RO)
Băgat tot mai puternic în corzi, președintele PSD, Liviu Dragnea, dă semne că mizează pe două strategii mari și late: tragerea de timp și perdeaua de fum, cum s-a întîmplat și la Comitetul Executiv din week-end. Or fi bune pe termen scurt, dar pe termen lung ambele s-ar putea dovedi devastatoare pentru partid, mai ales cînd nasc idei gen Tăriceanu candidat prezidențial al alianței PSD-ALDE.
Strategia ”perdeaua de fum” a fost utilizată, bunăoară, din plin la CEx-ul de sîmbătă, unde s-a recurs la o amplă desfășurare de forțe, de subiecte, de declarații șamd doar pentru a se masca pe cît posibil cea mai importantă temă, aceea a OUG de anulare a protocoalelor cu serviciile și a efectelor acestora, pe care guvernul ar urma să o dea curînd, prin decizia comitetului.
Mai mult ca sigur toate celelalte teme au avut doar rolul de împinge într-un colțișor de imagine manevra care poate aduce salvarea de pușcărie a lui Dragnea și a multor altor baroni ai politicii. În proporție de 90% s-a și reușit asta, mai ales cu aportul neprețuit al Gabrielei Firea, al cărei atac politic a îngropat aproape total restul subiectelor.
Pînă și liderilor opoziției le-a luat mai bine de o zi să înțeleagă consecințele ordonanței anunțate de Dragnea. Că s-a dorit marginalizarea la extrem a deciziei privind anularea protocoalelor e dovedit inclusiv de absența temei din documentul prezentat presei după CEx, în care sunt înșirate toate hotărîrile, mai puțin cea sus-pomenită.
Anunțul lui Dragnea privind ordonanța protocoalelor era destinat urechilor poporului pesedist, nu și restului românilor, tocmai pentru a se evita cît mai mult potențialul scandal.
A doua strategie, cea a tragerii de timp, a vizat sîmbătă un subiect tot mai fierbinte în partid, anume candidatul prezidențial de anul viitor.
E pentru prima oară cînd PSD se apropie de intrarea în anul electoral fără a avea măcar vag habar de propriul candidat.
Varianta logică și tradițională ar fi liderul Dragnea, numai că acesta poate, la fel de bine, să ajungă în loc de Cotroceni la Jilava, și încă repede.
Sîmbătă, pesedistul a anunțat că nu candidează, fluturînd ideea unui candidat unic PSD-ALDE, care poate veni și de la mai micul aliat.
Pare un anunț de bun simț și democratic, dar nu e decît o biată cacealma.
Dacă pesediștii bîjbîie, ALDE știe cu precizie cine e alesul: Călin Popescu Tăriceanu. Altul nici nu are.
Cum să fie, însă, Tăriceanu candidatul votat de pesediști la prezidențiale?
În primul rînd, desemnarea lui ar demonstra din nou că PSD are o gravă problemă de resurse umane și pare incapabil, de cîțiva ani, să mai lanseze pe orbită politicieni de calibru creați în interior.
Primarul general Gabriela Firea, a doua după președintele țării ca număr de alegători, spre exemplu, e o creație a mass-media și nu a PSD.
La guvern, s-au aruncat pe tapet patru nume de premieri în doar jumătate de mandat, în locul unuia și bun. Mare mirare să nu vină și al cincilea.
În al doilea rînd, a prelua un candidat al unui aliat de cîteva ori mai mic în sondaje dă un semnal de slăbiciune maximă din partea social-democraților.
Dar, peste toate cele, există și o problemă nu atît principială, cît punctuală: Tăriceanu însuși.
Un politician valoros și cu experiență mare, Călin Popescu Tăriceanu are calitatea de a fi fost, poate, cel mai vocal politician anti-PSD al dreptei, și nu de ieri, de azi, ci încă din 1990.
Cam un sfert de veac post-decembrist, vocea lui Tăriceanu a răsunat împotriva FSN, FDSN, PDSR, în fine, a PSD și a liderilor Ion Iliescu, Oliviu Gherman, Adrian Năstase, Mircea Geoană, Miron Mitrea, Ioan Rus, Viorel Hrebenciuc, Victor Ponta șamd.
Cum să-l ”împacheteze” acum PSD și să-l livreze propriilor alegători?
Fără îndoială, singurul rezultat concret ar fi unul binecunoscut de sociologi în asemenea situații: nemaisimțindu-se reprezentați de candidat, o mare parte a alegătorilor PSD ar alege neparticiparea la vot.
E exact motivul real pentru care PSD nu a luat niciodată în serios ideea candidaturii lui Crin Antonescu din partea USL, în 2014.
O alianță conjuncturală la guvernare ori în consiliile locale mai merge, dar ideea susținerii unui ”dreptaci” la președinție e deja prea mult.
Ce s-ar întîmpla, prin absurd zicem, dacă Tăriceanu ar candida cu sprijinul PSD și ar deveni președinte?
Ar fi mai bine pentru social-democrați decît cu actualul președinte Iohannis, fostul premier pesedist de la Grivco?
Liderul ALDE ar putea fi desființat de adversari, în campanie, doar prin scoaterea din arhivele presei a declarațiilor anti-PSD făcute de-a lungul anilor.
E clar că soluția fluturată de Dragnea e o glumă proastă.
Să ne amintim, între altele, ce spunea el la începutul anului despre desemnarea unui candidat la acea vreme:
“Ar fi o mare greşeală. Dacă noi am desemna un candidat, în trei luni de zile el dispare. (…) Nu discutăm acum. Alegerile prezidenţiale sunt peste doi ani. (…) Oricum, candidatul la prezidenţiale va fi desemnat în urma unui congres. Se pune problema când. Eu, cum am gestionat ultimii doi ani de zile, chiar doi ani şi jumătate, eu am alt punct de vedere în ceea ce priveşte data când trebuie anunţat candidatul la prezidenţiale. Nu de acum. Nu în primăvară”.
Acum cîteva săptămîni, același Dragnea spunea public că analiza privind candidatul prezidențial a început, deja, și este făcută separat, în PSD şi în ALDE. Ea urmează să fie terminată în această toamnă, spre sfîrşitul anului și ia în calcul şi alegerile europarlamentare.
Dacă punem la socoteală și congresul absolut obligatoriu pentru consfințirea deciziei, rezultă că decizia finală nu ar putea veni mai devreme de anul viitor.
Adică într-un moment în care soarta juridică a lui Dragnea se va fi clarificat fără doar și poate: dacă e condamnat în proces, pesedistul merge la închisoare și nu mai dă doi bani pe ce lasă în urmă în partid.
Dacă e achitat ori se dă celebra grațiere, Dragnea nu are niciun motiv să nu candideze el însuși.
Așa că cea mai bună variantă pentru el e să tragă de timp la maxim cu desemnarea și să slobozească periodic cîntece de sirenă pentru urechea aliatului Tăriceanu, ca să îl țină aproape, într-un moment cînd se vehiculează că liderul ALDE e curtat intens de Iohannis cu preluarea PNL și chiar a unui nou guvern, al dreptei. (Bogdan Tiberiu IACOB)
Actualitate
NGA alocă 708 milioane de dolari Startup-ului Enabled Intelligence: Viziunea artificială, cheia noii generații de informații geospațiale!
Agenția Națională de Informații Geospațiale (NGA) a acordat startup-ului Enabled Intelligence un contract masiv, evaluat la până la 708 milioane de dolari pe o perioadă de maxim șapte ani. Parteneriatul strategic vizează antrenarea sistemelor de viziune computerizată bazate pe inteligență artificială, un pilon esențial pentru viitorul informațiilor geospațiale americane.
Programul Sequoia: Etichetarea datelor pentru ochiul AI din spațiu
Sub umbrela programului Sequoia, Enabled Intelligence va furniza servicii de etichetare a datelor. Această sarcină fundamentală permite sistemelor de inteligență artificială (AI) și învățare automată (ML) să discrimineze cu precizie între diverse obiecte în imagini. Concret, efortul implică învățarea sistemelor să proceseze imagini satelitare complexe și să identifice ținte de interes specifice, o capacitate crucială pentru monitorizarea globală.
O investiție record: Cel mai mare proiect de etichetare AI al Guvernului SUA
Efortul de etichetare a datelor reprezintă o capacitate fundamentală, în special pentru vastul program Maven al NGA. Oficialii NGA confirmă că acest contract reprezintă cel mai mare proiect de etichetare a datelor AI al guvernului american până în prezent. NGA a preluat gestionarea programului Maven de la Departamentul Apărării în 2022, integrând astfel această componentă vitală în strategia sa.
Contribuția NGA și parteneriatele strategice
„Contractul SEQUOIA va sprijini activitățile de etichetare a datelor pentru capabilitățile de AI și învățare automată (AI/ML) în domeniul informațiilor geospațiale (GEOINT) în cadrul mai multor programe și direcții din cadrul NGA și al membrilor comunității mai largi a Departamentului de Război (DoW) și a Comunității de Informații,” se arată într-un comunicat de presă emis luni de Enabled Intelligence. NGA, responsabilă cu colectarea și analiza imaginilor satelitare și aeriene, diseminează produse GEOINT, precum hărți 3D, către utilizatori din întregul guvern american, inclusiv lideri ai DoD și comandanți militari.
Un Startup specializat, in miezul securității naționale
Fondată în 2020 și finanțată prin capital de risc, Enabled Intelligence, cu sediul în Virginia, este specializată în etichetarea datelor AI pentru sistemele clasificate. Pentru programul Sequoia, firma a încheiat parteneriate strategice cu giganți precum BAE Systems, Vantor (fostul Maxar Intelligence), Whiteboard Federal și alți jucători importanți din industrie, consolidându-și astfel rolul esențial în modernizarea infrastructurii de informații a Statelor Unite.
Actualitate
Alertă de la supraveghetori: Programul naval de miliarde al Gărzii de Coastă, riscă blocaje și costuri exorbitante
Un organism de supraveghere guvernamental trage un semnal de alarmă serios cu privire la programul de construcție navală al Gărzii de Coastă, destinat să livreze o nouă clasă de nave esențiale pentru misiuni de aplicare a legii și de căutare-salvare. Biroul de Responsabilitate Guvernamentală (GAO) avertizează că decizia Gărzii de Coastă de a începe construcția înainte de a avea un design stabil al navelor Offshore Patrol Cutter (OPC) amenință cu „reparări costisitoare” și „întârzieri de program”.
Programul în cauză vizează înlocuirea vaselor învechite cu o nouă clasă de nave OPC, vitale pentru operațiunile de patrulare și siguranță maritimă. Pentru realizarea acestora, Garda de Coastă a contractat două companii: Eastern Shipbuilding Group din Florida pentru faza 1 și Austal USA din Alabama pentru faza 2.
Faza 2: Început sub amenințarea instabilității designului
Conform raportului GAO publicat marți, constructorul din faza 2, Austal USA, și Garda de Coastă au adoptat unele „bune practici” în timpul dezvoltării designului pentru faza a doua, inclusiv revizuiri colaborative care au facilitat decizii rapide. Însă, avertismentul principal al GAO este că „construcția OPC 5 a început în august 2024 fără un design stabil”. Continuarea construcției altor nave OPC din faza a doua înainte de stabilizarea designului, așa cum intenționează Garda de Coastă, „mărește riscul ca și faza a doua să se confrunte cu reparații costisitoare și întârzieri de program”.
Miliarde de dolari și intârzieri cronice
Programul de construcție navală, care prevede achiziționarea a 25 de nave OPC, va costa Departamentul de Securitate Internă (DHS) peste 17 miliarde de dolari. Raportul GAO a fost elaborat la solicitarea Comitetului pentru Transport și Infrastructură al Camerei Reprezentanților.
Anterior, în acest an, Garda de Coastă a oprit construcția a două dintre cele patru nave OPC pe care Eastern Shipbuilding le avea contractate ca parte a primei faze. Mai mult, programul pentru prima navă este întârziat cu cinci ani, conform GAO, semne îngrijorătoare ale problemelor structurale din program.
Faza 3: Decizii premature și lipsa de testare
Serviciul maritim plănuiește un contract pentru o a treia fază „după testarea dacă designurile existente îndeplinesc obiectivele de performanță ale OPC, ceea ce este în concordanță cu politica Departamentului de Securitate Internă”, se arată în raport.
Cu toate acestea, „este puțin probabil ca programul să aibă rezultatele testelor înainte de a începe activitățile de achiziție pentru faza 3, cum ar fi dezvoltarea cererii de propuneri”, se subliniază în noul raport. GAO sugerează că „încorporarea cunoștințelor dobândite din testare – precum și alte practici de vârf în construcția navală – în procesul de achiziție pentru faza 3 ar putea ajuta Garda de Coastă să ia decizii de investiții mai bune și ar putea îmbunătăți punctualitatea livrărilor viitoare de OPC.”
Reacția DHS: Respingere și flexibilitate asumată
Jeffrey Bobich, directorul de management financiar al DHS, a apărat decizia agenției de a autoriza construcția în faza a doua înainte de atingerea parametrilor de stabilitate a designului sugerați de GAO. El a susținut că Garda de Coastă a stabilit „cerințe minime suficiente pentru maturitatea designului înainte de construcție”.
De asemenea, Bobich nu a fost de acord cu o recomandare GAO de a stabili un acord formal privind modul în care atât Marina, cât și Garda de Coastă vor supraveghea activitățile de construcție ale Austal pe viitor. „Garda de Coastă menține că coordonarea existentă cu supraveghetorul de construcție, conversie și reparații este suficientă și prezintă un front unit contractorului”, conform unui răspuns scris inclus în raportul GAO.
Totuși, Bobich a fost de acord cu două recomandări separate: revizuirea obiectivelor de cost de bază ale programului și evaluarea planurilor pentru un contract de faza a treia, ținând cont de problemele apărute până în prezent. „Ca parte a acestei evaluări, orice planuri dezvoltate pentru Faza 3 trebuie să rămână flexibile pentru a ține cont de condițiile în evoluție ale programului”, a scris el.
Actualitate
Planul de pace Trump pentru Ucraina: Garanțiile de securitate, piatra de incercare a unui acord secret
Zvonurile privind un acord preliminar între Ucraina și Statele Unite pentru a pune capăt războiului cu Rusia au agitat scena internațională marți, însă marea întrebare rămâne forma viitoarelor garanții de securitate, potrivit analiștilor de la Atlantic Council. Săptămâna trecută, administrația Trump a șocat lumea, prezentând Kievului un „plan de pace” în 28 de puncte. Acesta includea cereri controversate, considerate de unii parlamentari americani drept o „listă de dorințe” a Rusiei, cum ar fi cedarea de către Ucraina a unor teritorii pe care Moscova nu le controlează în prezent și interdicția de a adera la NATO.
Haosul inițial și rafinarea diplomatică
O serie de activități diplomatice intense au urmat, culminând cu întâlniri la nivel înalt la Geneva și Abu Dhabi. Oficiali americani și ucraineni au semnalat că au depășit unele dintre cele mai spinoase puncte de divergență. Cu toate acestea, alte aspecte rămân de rezolvat, iar acest lucru se întâmplă înainte ca Moscova să-și exprime oficial punctul de vedere. Karoline Leavitt, secretarul de presă al Casei Albe, a declarat pe platforma X că „există câteva detalii delicate, dar nu insurmontabile, care trebuie soluționate și vor necesita discuții suplimentare între Ucraina, Rusia și Statele Unite.”
În timp ce negocierile continuă, experți de la Atlantic Council au oferit o actualizare a situației. Deși nimeni nu a văzut planul actual, redus la 19 puncte, în totalitate, există sentimentul că acesta ar putea reprezenta un moment de cotitură în război. Daniel Fried, fost ambasador american în Polonia și Asistent al Secretarului de Stat pentru Europa, a rezumat reacția inițială la plan: „Proiectul inițial a fost un haos total.” Totuși, el și-a exprimat speranța că „conturul unui acord sustenabil există. Haosul, graba, titlurile sunt distracții… nu este prima dată când o administrație americană se angajează într-o diplomație grăbită.”
Scepticismul Kievului și lipsa angajamentului Rusiei
Desigur, în ciuda modului în care s-au desfășurat negocierile, acesta nu este un plan de pace între SUA și Ucraina, ci unul între Ucraina și Rusia. În acest sens, a existat un scepticism generalizat că Moscova va accepta altceva decât capitularea totală la cererile sale. „Din perspectiva ucraineană, ei nu văd acest plan în 19 puncte ca pe ceva pe care Rusia îl va accepta,” a declarat Myroslava Gongadze, cercetător asociat în Ucraina, menționând că a petrecut noaptea într-un adăpost antiaerian din cauza atacurilor rusești. „Cu toate acestea, scopul acestui exercițiu nu a fost exact de a ajunge la un acord, ci de a respinge acel plan în 28 de puncte și de a include unele interese ucrainene într-o posibilă negociere și de a arăta că Ucraina este cu adevărat dispusă să discute pacea.”
Garanțiile de securitate: Nodul gordian al păcii
Cea mai mare întrebare, au convenit experții, a fost cum ar arăta o garanție de securitate dacă Ucraina nu poate adera la NATO. Este esențial ca aceasta să asigure o siguranță reală pentru Kiev, atât din partea SUA, cât și a Europei. Planul inițial de 28 de puncte discuta garanțiile de securitate pentru Ucraina, dar într-un mod vag. „Din perspectiva mea, întrebarea esențială pe care trebuie să o punem aici este cea a garanțiilor de securitate. Cine va oferi aceste garanții? Cine va fi responsabil?” a spus Gongadze. „Deci, dacă răspunsurile sunt slabe și nu clare, atunci Ucraina este pregătită pentru o nouă criză.”
Fried a subliniat că orice garanție de securitate trebuie să includă atât SUA, cât și Europa. „Indiferent dacă SUA lucrează cu Coaliția Celor Dispuși sau cu NATO, sau cu ambele, garanțiile de securitate vor trebui să fie definite într-un mod credibil,” a declarat Fried. „Putin le va urî. Va încerca să ia acest acord ostatic pentru a le elimina. Așadar, în cele din urmă, Trump va trebui să-l înfrunte pe Putin pentru a obține acordul său într-o formă decentă.”
Leslie Shedd, cercetător asociat al Consiliului, a menționat că, în funcție de modul în care este formulată o garanție de securitate, aceasta ar putea necesita ratificarea Senatului SUA. Chiar dacă nu este o cerință legală, ar trimite un semnal important dacă Congresul și-ar arăta sprijinul. „Implicarea atât a Camerei Reprezentanților, cât și a Senatului ar putea fi un mesaj chiar mai puternic decât simpla ratificare a unui tratat prin Senat. Cred că acesta este un pas crucial. Cred, de asemenea, că ar trece cu un sprijin bipartizan semnificativ în ambele camere,” a spus ea. „Rămâne o mare parte a oamenilor de ambele părți ale spectrului politic care sunt foarte frustrați de Rusia, care nu cred că Rusia este prietenul nostru, și, prin urmare, cred că ar exista sprijin pentru asta.” Potrivit Financial Times, acordul va plafona forțele militare ale Ucrainei la 800.000 de soldați. Deși un plafon al forțelor ar părea o victorie pentru Rusia, există întrebări serioase dacă Ucraina ar putea menține oricum o forță atât de mare pentru o perioadă lungă de timp în afara războiului activ.
Ascensiunea lui Dan Driscoll: Secretarul Armatei, jucător cheie neașteptat
De-a lungul acestui proces, Secretarul Armatei, Dan Driscoll, a apărut ca un interlocutor cheie, o apariție rară pentru un secretar de ramură. Driscoll a livrat planul Ucrainei, s-a deplasat la Geneva pentru negocieri cu națiunile europene, iar apoi a călătorit la Abu Dhabi pentru consultări directe cu rușii și ucrainenii. Rolul lui Driscoll în această negociere este puțin probabil să liniștească zvonurile din Washington care îl indică drept viitor secretar al apărării, dacă Pete Hegseth ar părăsi Pentagonul.
Shedd l-a numit pe Driscoll „o stea în ascensiune a administrației,” care a „câștigat încrederea președintelui” până la punctul în care este lăsat să participe la negocieri. „Sunt de acord că este cu siguranță neconvențional, dar Președintele Trump tinde să conducă un cabinet neconvențional, o administrație neconvențională. Și, știți, cred că adesea există părți foarte bune în asta,” a spus Shedd. „Nu vrei să trimiți aceiași oameni în mod repetat dacă simți că a existat un blocaj în negociere.” Fried a fost de acord că Driscoll pare să aibă influență în cadrul administrației și a declarat că, în cele din urmă, este un lucru bun că se află acolo. Cu toate acestea, „aș adăuga că ai nevoie de cineva ca Driscoll, care înțelege detaliile, deoarece rușii se pot aștepta să arunce diverse șiretlicuri deghizate în oferte tentante. Ai nevoie de cineva care să detecteze bombele mirositoare în ambalajul frumos.”
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 14 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Exclusivacum 4 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



