Featured
Sentinel pe roți: Cum ar putea o soluție mobilă salva programul ICBM al SUA de la dezastru
Un raport recent al Government Accountability Office (GAO) a scos la iveală problemele tranziției dificile a Forțelor Aeriene ale SUA de la rachetele balistice intercontinentale (ICBM) Minuteman, vechi și disparate, la sistemul Sentinel, mult mai avansat. Experții avertizează că planul actual, bazat exclusiv pe ICBM-uri în silozuri, ar putea avea consecințe grave, lăsând un viitor președinte cu o forță ICBM mult prea mică, în timp ce arsenalele adversarilor se extind.
Importanța crucială a componentei ICBM în triada nucleară
Componenta ICBM a triadei nucleare este fundamentul posturii militare globale a Americii. Aceasta reprezintă elementul central de descurajare, permițând Washingtonului să proiecteze putere convențională în străinătate fără a se expune unui atac nuclear paralizant pe teritoriul național. Însă, forța ICBM a SUA a depășit cu mult durata de viață programată, iar sistemul Sentinel de generație următoare continuă să șocheze oficialii aleși cu costurile sale vertiginoase.
Momentul crucial: reconsiderarea opțiunii mobile
Având în vedere că Forțele Aeriene recunosc acum că Sentinel va necesita „predominant” silozuri noi, după ani de asigurări că infrastructura existentă va fi adecvată, este momentul ca oficialii americani să analizeze serios o versiune mobilă a ICBM-ului.
Silozurile, epicentrul problemelor de cost ale Sentinel
La baza depășirii cu 81% a costurilor inițiale estimate la 78 de miliarde de dolari se află problemele legate de silozuri. Planul inițial prevedea reutilizarea silozurilor Minuteman din epoca Războiului Rece, cu unele modernizări, pentru a evita construirea unor structuri noi costisitoare. Însă, Forțele Aeriene au ajuns la concluzia că aceste platforme de lansare îmbătrânite nu sunt în stare să susțină Sentinel până la sfârșitul anilor 2070. Sunt necesare silozuri complet noi, ceea ce a dus la creșterea vertiginoasă a costului total al programului.
Soluția mobilă: o alternativă mai rapidă și mai economică?
Prin amplasarea Sentinel pe lansatoare mobile, tractate de camioane grele în convoaie militare care operează în zonele slab populate ale SUA, ICBM-ul de generație următoare ar putea fi desfășurat mai rapid și mai ieftin decât așteptând construirea de noi silozuri.
Avantajele unei forțe mixte: mobilitate și descurajare sporită
ICBM-urile mobile ar putea reduce costurile exorbitante ale noilor silozuri prin crearea unei forțe mixte, care să includă lansatoare mobile și rachete amplasate în silozuri. Deși o opțiune mobilă ar fi putut părea prea costisitoare la stabilirea planurilor Sentinel în 2014, costul total este probabil mai mic în raport cu informațiile actuale despre costul realist al silozurilor fixe. Economia unui ICBM de generație următoare s-a schimbat. Mai mult decât atât, acumularea rapidă a forței nucleare a Chinei cere pur și simplu Statelor Unite să acționeze mai repede și să își adapteze planurile.
Lansatoarele mobile, care ar fi garate pe timp de pace și dispersate în timpul unei crize pe circuite controlate de conducere în Great Plains, au avantajul de a complica suplimentar calculele unui adversar și de a frustra țintirea acestuia, negându-i o țintă fixă de atac, așa cum este cazul rachetelor amplasate în silozuri. Acest lucru oferă un avantaj Statelor Unite și le consolidează capacitatea de a descuraja atacurile.
Prelungirea vieții Minuteman: o soluție riscantă și nesustenabilă
Unii au argumentat că soluția nu este urmărirea Sentinel, ci simpla prelungire a duratei de viață a silozurilor și rachetelor Minuteman. GAO a indicat că Forțele Aeriene ar putea menține aceste rachete viabile până în 2050. Această opțiune, oricât de atractivă ar părea pe hârtie, a fost explorată în mod repetat și este profund imprudentă.
Primul Minuteman a fost desfășurat în 1970, iar planurile inițiale prevedeau retragerea acestuia în anii 1980. Numai prin abilități extraordinare, Forțele Aeriene au susținut tehnologia veche de zeci de ani, care menține aceste rachete în alertă în silozurile lor, în fiecare oră din fiecare zi, descurajând atacurile nucleare asupra teritoriului SUA.
GAO notează că extinderea desfășurărilor Minuteman ar ridica posibilitatea uzurii și a defecțiunilor legate de vârstă. Acest lucru nu ar trebui să surprindă. Fostul șef al Comandamentului Strategic, amiralul (Ret.) Charles Richard, a declarat că, având în vedere tehnologia îmbătrânită și infrastructura de bază, Minuteman nu poate fi susținută la nesfârșit. Carcasa rachetelor și subcomponentele electronice suferă uzură. Iar adăposturile lor din beton și centrele de comandă de lansare prezintă semne de deteriorare, deoarece unele dintre aceste structuri datează din anii 1960.
Un viitor incert: necesitatea unei forțe ICBM fiabile și eficiente
China își construiește rapid armele nucleare, iar Rusia se angajează în mod obișnuit în șantaj nuclear. Ambele contestă Statele Unite și amenință aliații SUA. Pentru garanția supremă a supraviețuirii SUA împotriva posibilității – oricât de improbabilă – a unui atac nuclear asupra teritoriului național, Statele Unite trebuie să mențină o forță ICBM capabilă să garanteze oricărui potențial atacator că va fi la rândul său ținta unei distrugeri catastrofale.
Desfășurarea Sentinel este singura cale prudentă de urmat. Să nu ne înșelăm, va fi costisitoare. Dar securitatea Statelor Unite nu își poate permite să se lipsească de una. Statele Unite se pot adapta, pot merge mai repede și mai ieftin și se pot asigura că au cea mai fiabilă și eficientă forță ICBM.
Oficialii americani se pot asigura că depășirile continue de costuri nu duc la întârzieri și la o forță ICBM diminuată pe termen lung, dând puterea factorilor de decizie să depășească obstacolele birocratice și prin desfășurarea Sentinel pe lansatoare mobile.
Exclusiv
ANTIGRINDINA: Un măcel climatic sub acoperire, cu salarii de Nababi și recolte de râs! (adevărul care ne usucă)
Exclusiv
EXCLUSIV: „Saga” agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș. Comedia neagră de la SAS! Poliția unde „Inelul Magic” împarte disciplinare, „Polițistul Incisiv” refuză hârțoagele, iar Controlul Intern se autodenunță (cu BONUS: 50% OSKAR pentru complicitate!)
Când spui Serviciul pentru Acțiuni Speciale (SAS), mintea îți zboară la eroi, la intervenții fulger și la un profesionalism de fier. Dar realitatea din spatele zidurilor DGPMB, așa cum o devoalează rapoartele interne și, mai nou, un document incendiar al Serviciului Control Intern (SCI), transformă mitul într-o farsă tragicomică. Pare că la SAS, singurele „acțiuni speciale” sunt cele îndreptate împotriva propriilor angajați, iar legea e interpretată nu de coduri, ci de „inelul magic” al șefilor și de pixul zelos al comisiilor interne.
Dansul birocratic al absurdității: Polițistul contra măcelăriei de hârtie (cu febră la copii, desigur!)

Cel mai recent episod din saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș, polițistul cu 18 ani de experiență, decorat cândva cu „Foarte Bine”, vine sub forma unui „RAPORT DE CERCETARE PREALABILĂ” (nr. 127529 din 03.02.2025, emis de Serviciul Control Intern al DGPMB). Verdictul? „Neglijență manifestată în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu” pentru că domnul agent a îndrăznit să… refuze să semneze la foc automat un morman de documente!
Imaginați-vă scena demnă de Caragiale: pe o parte, un șef ierarhic sau un agent cu „funcție de execuție” – conform raportului – care întinde un teanc de cel puțin șapte documente vitale: de la instrucțiuni de tragere și manipulare a armamentului (IGPR 40/2020, DGPMB 1027/2024), la proceduri tactice de intervenție (PS-IGPR-SIIAS-08, PS-IGPR-SIIAS-12) și protecție balistică. Pe cealaltă parte, polițistul Bendriș, care, culmea, are „tupeul” să ceară timp să le citească, să le înțeleagă, să le asimileze, înainte de a-și asuma responsabilitatea prin semnătură. Căci, zice omul, „odată semnate, incumbă o responsabilitate a semnatarului de cunoaștere în profunzime”. Logică elementară, am zice. Dar nu și la SAS!
Serviciul Control Intern, cu o seriozitate desprinsă din romanele lui Kafka, respinge obiecțiile agentului, replicând că acesta „nu a manifestat în nici un moment disponibilitatea de a-i fi prelucrate/reprelucrate documentele” și că „nu a solicitat timp pentru a studia materialele respective, în prezența celor desemnați cu această activitate sau chiar în particular.” Adică, domnul polițist trebuia să „pună mâna” pe ele și să le semneze pe loc, altfel e indisciplinat! Și, desigur, faptul că ambii copii ai agentului au necesitat spitalizare și că acesta a fost sub presiune emoțională nu reprezintă o scuză. Termenul e termen! Umanitate? Ce e aia?
Când sefii joacă „Inelul Magic” cu carierele, iar psihologii sună la psihiatrie (fără scuze medicale!)
Să nu uităm că acest nou „cap de acuzare” vine pe fondul unei hărțuiri sistematice, descrise deja pe larg de presa independentă, inclusiv de Incisiv de Prahova.
Ni se reamintește că agentul Bendriș a fost semnalat de două ori la Biroul Psihologie pentru „comportament dezadaptativ” de către șeful său, comisarul-șef Daniel Giurgiuveanu. Un șef care, în „aprecierea” sa oficială – un document aproape un rechizitoriu de caracter – îl descrie pe Bendriș ca fiind „dificil”, „respins de colectiv”, „manipulativ”, „imprevizibil” și care „nu-și mai înțelege contextul profesional în care lucrează”.
Ironia devine însă tragică: același raport de cercetare prealabilă ne confirmă că în martie 2024, agentul Bendriș a fost avizat „apt condiționat”, cu recomandări de restricționare a dreptului de a utiliza armamentul și munițiile, de a conduce autospecialele de intervenție și de efectuare a unui consult medical de specialitate. Deci, un polițist este acuzat de neglijență pentru că nu semnează proceduri legate de utilizarea armamentului și intervențiile speciale, în timp ce el însuși are deja restricții pe aceste aspecte! Oare cum trebuia să semneze pentru „cunoașterea la perfecție a armamentului” pe care nu avea voie să-l folosească? Mai mult, dacă, așa cum susține conducerea, Bendriș nu cunoaște armamentul și a fost evaluat „necorespunzător” la tragere, de ce nu i s-a acordat timp să studieze, ci a fost presat să semneze „fără a citi conținutul”?
Ah, și să nu uităm, dl. Bendriș „nu deține calitatea de organ de cercetare penală al poliției judiciare”. Dar i se cere să semneze că-i e limpede tactica de interceptare a „suspecților deosebit de periculoși, posibil înarmați” de parcă ar fi pe front!
Circul „Controlului Intern”: Instituția care se autodenunță și-apoi pedepsește victima (cu OSKAR pentru complicitate!)
Și acum, cireașa de pe tort, cea mai scandaloasă dintre toate! Cele patru articole precedente (publicate de Incisiv de Prahova – (aici), (aici), (aici), (aici), etc) au dezvăluit că, în urma verificărilor propriului Serviciu Control Intern (SCI), s-a formulat o sesizare din oficiu către Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 3 pentru… fals intelectual și abuz în serviciu! Obiectul? Chiar acea „Adresă a Biroului Psihologie nr. 214.756 din 31.07.2023”, documentul „secret” pe baza căruia Bendriș a fost inițial suspendat!
Tradus în limbaj de mahala, exact cum bine punctează sursa noastră internă: instituția l-a suspendat pe Bendriș pe baza unui document pe care nu i l-a arătat, iar apoi PROPRIA INSTITUȚIE a sesizat Parchetul că acel document ar putea fi FALS și ar constitui ABUZ în serviciu!
Acum, aceeași instituție, prin același Control Intern, îl acuză disciplinar pe polițist pentru că nu a semnat alte documente! E ca și cum te-ar băga la pușcărie pentru o infracțiune, ar constata că actul de acuzare e fals, dar te-ar pedepsi oricum pentru că ai refuzat să semnezi condamnarea!
„Ce pot să zic, bă, băieți, să înceapă dansul, așa de Sărbători să vă puneți pe drumuri pe timpul și banii voștri, mulțumiți că l-ați ajutat pe un mic moțat să se folosească de voi, care voi să trageți acum pentru el. Artificii, popcorn și ochelari de soare la SAS.” – scrie o sursă din interior. Este o acuzație directă la adresa celor care „au acceptat să devină cârpe de șters pe jos pentru a fi numiți șefi” și care, probabil, au primit și un „OSKAR de 50%” pentru complictate, semnând „documente oficiale în fals”.
Justiția, arena ultimă: Popcorn și artificii pentru un spectacol tragicomic
Acest „RAPORT DE CERCETARE PREALABILĂ”, datat 03.02.2025, nu este doar un document administrativ. Este o piesă crucială în dosarul pe care agentul-șef Bendriș l-a deschis deja la Tribunalul București, contestând abuzurile la care a fost supus. El demonstrează, fără echivoc, că sistemul nu este doar disfuncțional, ci activ ostil față de angajații săi incomozi.
Ne întrebăm retoric, și nu numai:
- Va lua act Justiția de aceste flagrante contradicții interne?
- Va investiga Parchetul (și DNA, de ce nu?) acea sesizare inițială a Controlului Intern, care arată că chiar DGPMB se acuză singură de fals și abuz?
- Vor fi trași la răspundere „șefii” care joacă de-a „inelul magic” cu destinele subalternilor, și „psihologii” care, conform unor relatări anterioare, se comportă mai degrabă ca niște călăi?
Cazul agentului Bendriș nu mai este doar povestea unui singur polițist. Este oglinda unui sistem putrezit, unde „integritatea” e un cuvânt golit de sens, iar „profesionalismul” e îngropat sub mormane de hârțoage semnate sub presiune. Este timpul ca acest „spectacol tragicomic” să se încheie, iar responsabilii să treacă de la catedra de „Abuzuri și Toxicomanie Managerială” direct în fața legii. Poate așa, SAS va redeveni o forță de elită, nu o fabrică de cazuri penale interne. Vom reveni, cu popcorn și ochelari de soare, căci dansul abia începe! Vom reveni! (Cerasela N.).
Exclusiv
Justiția „la volanul” birocrației oarbe: Cazul POP IONUT-COSTIN (fost Comandant Descarcerare Petrobrazi) și odiseea incompetenței teritoriale la Parchetul Sectorului 1! (I)
-
Exclusivacum 4 zile„Ne ducem în cap!” Alerta ANP: Sistemul Penitenciar, la un pas de colaps din lipsă de personal
-
Exclusivacum 2 zileCirc la Penitenciare! Reorganizarea „minune” a lui Burcu, un dezastru de râsul lumii!
-
Exclusivacum 5 zileMAE: Academia de diplomație sau bârlogul faraonilor fiscali? Oana Țoiu „reformează” cu concursuri viciate și platforme piratate – Detalii exclusiv Incisiv de Prahova!
-
Exclusivacum 4 zileSAS, de la „echipă de intervenție rapidă” la „brigada psihologilor cu bâtă”: Când statul de drept e suspendat, iar abuzul e Lege!
-
Exclusivacum 3 zileCirc la SAS! Când „Acțiunile Speciale” devin „acțiuni penale” orchestrate de psihologi-călăi și șefi cu „inel magic” – Totul la vedere, în fața Justiției!
-
Exclusivacum 2 zileScandal fără precedent în Poliția Română: Birouri sigilate și injurații de la vârf
-
Exclusivacum 4 zileRăzboiul secrete-transparență: Ordinul MAI S/108/2011, sub asalt juridic
-
Exclusivacum 4 zileScandalul interceptărilor ilegale de la IPJ Botoșani: Tentativă de ‘mușamalizare sistematică’ la nivelul instituțiilor cheie



