Featured
România își militarizează poliția în scenarii de criză: DSU, la cârma securității naționale?
Un proiect de lege cu implicații profunde pentru structura de securitate a României a ajuns la Senat, propunând o militarizare extinsă a forțelor de ordine în situații de criză. Conform unui articol semnat de jurnalista Claudia Marcu în Cotidianul Național, documentul vizează plasarea Poliției Române și a altor structuri ale Ministerului Afacerilor Interne (MAI) sub coordonarea Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), condus de Raed Arafat, în cazul unor stări de asediu, mobilizare sau război.
O schimbare de paradigmă în apărarea națională
Proiectul Legii apărării naționale a României introduce o reformă semnificativă a modului în care statul ar acționa în fața amenințărilor majore. Pe timpul stării de urgență, coordonarea polițiștilor va fi asigurată, de asemenea, de DSU. Această măsură semnalează o tendință clară de centralizare a deciziei și de integrare a resurselor sub o comandă unică în perioade de instabilitate critică.
De ce DSU? Avantajele unei coordonări integrate
Expunerea de motive a proiectului legislativ detaliază beneficiile anticipate ale acestei militarizări. „Militarizarea structurilor MAI la starea de asediu, mobilizare sau război va genera o serie de avantaje operaționale esențiale în ceea ce privește crearea unei imagini strategice integrate, capacitatea de coordonare a forțelor și de planificare a acțiunilor”, se arată în document. Se estimează că această abordare va crește „capacitatea de integrare a forțelor MAI, în cadrul dispozitivelor constituite în interiorul teritoriului național” și va asigura un „grad ridicat de interoperabilitate și complementaritate a acțiunilor în raport cu forțele militare, pe timpul diferitelor misiuni de asigurare a securității și protecției populației.”
În contextul apărării naționale, pe timpul stării de urgență, coordonarea interinstituțională va fi realizată de MAI, prin Departamentul pentru Ordine și Siguranță Publică sau DSU, conform competențelor instituționale. Pe durata stării de asediu, de mobilizare sau de război, precum și în caz de agresiune armată, coordonarea acțiunilor MAI va fi realizată prin ambele departamente: Departamentul pentru Ordine și Siguranță Publică și Departamentul pentru Situații de Urgență.
Forțele de protecție: Cine se militarizează și cum?
Proiectul de act normativ definește explicit „forțele de protecție” ca fiind Poliția Română, Poliția de Frontieră Română, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU), Inspectoratul General pentru Imigrări, Inspectoratul General de Aviație al MAI, Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP) și Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale (ANRSPS), alături de structurile operative ce le coordonează activitatea și serviciile voluntare pentru situații de urgență.
Pe timpul stării de asediu, al stării de mobilizare și al stării de război, funcționarii publici cu statut special din cadrul acestor forțe de protecție vor fi militarizați, începând cu data instituirii sau declarării acestor stări. Gradele profesionale ale polițiștilor și polițiștilor de penitenciare se vor echivala cu grade militare, aplicându-li-se prevederile Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu menținerea drepturilor dobândite anterior.
Armata, pe străzi în timp de pace? O clauză controversată
O altă prevedere a proiectului de lege, care a stârnit deja dezbateri, introduce posibilitatea utilizării forțelor armate pe timp de pace. Documentul stipulează că, în scopul descurajării și răspunsului la amenințările care pot afecta suveranitatea, independența, unitatea statului, funcționarea normală a instituțiilor, viața și integritatea fizică a cetățenilor, Ministerul Apărării Naționale va pregăti și va desfășura operații militare pe timp de pace. Această clauză deschide calea pentru o implicare a Armatei Române în gestionarea unor situații ce ar putea fi interpretate ca tulburări sociale sau amenințări interne, o perspectivă ce merită o analiză atentă din partea societății civile și a legislatorilor.
Administratie
Educația la standarde europene: Școlile din Băicoi, transformate radical cu bani din PNRR!
Administratie
UPDATE HIDRO PRAHOVA: Robotul telefonic a cedat – Cum transmiți acum indexul de apă!
Administratie
Autostrada Moldovei A7 atinge un nou prag istoric: București-Focșani, conectate exclusiv prin culoarul rapid!
-
Exclusivacum 4 zilePenitenciarul Târgșor: UN NOU ÎNCEPUT DEZVĂLUIT! Interviu EXCLUSIV și reportaj incendiar cu Adrian Grigoroiu, liderul EQUITAS – Marca Incisiv de Prahova
-
Exclusivacum 4 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 4 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 22 de oreCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 3 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 4 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 4 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!
-
Exclusivacum 4 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!




Notice: Undefined variable: user_ID in /home/incisivdeprahova/public_html/wp-content/themes/zox-news/comments.php on line 48
You must be logged in to post a comment Login