Anunțul surprinzător al Forțelor Aeriene Ucrainene (PSU) privind achiziționarea a 120-150 de avioane de luptă Saab JAS-39E Gripen, fabricate în Suedia, marchează un moment crucial în eforturile de modernizare a aviației militare ucrainene. Deși entuziasmul este mare, specialiștii avertizează că vor trece câțiva ani până când Gripens vor patrula cerul Ucrainei, iar integrarea noilor avioane vine cu provocări semnificative.
De ce Gripen? Avantajele unui avion adaptat nevoilor ucrainene
Alegerea Gripen ridică întrebări, având în vedere că PSU operează deja avioane de luptă franceze și americane. Care sunt motivele pentru care Gripen este considerat o opțiune mai potrivită pentru Ucraina?
Spre deosebire de modelele F-16 și Mirage 2000, dezvoltate în perioada Războiului Rece, Gripen E dispune de tehnologii moderne, precum radarul AESA (Active Electronically-Scanning Array). Acesta este primul avion de luptă cu o infrastructură digitală avansată, capabil să opereze în medii de luptă aeriană contestate și echipat cu sisteme de arme performante.
„Adoptarea acestor F-16 și Mirage mai vechi este una”, a declarat un director al unei companii de apărare ucrainene. „Gripen E este, evident, o minune a tehnicii, iar nimeni nu știe cu exactitate cum se comportă în luptă. Va trebui să învățăm cum să-l folosim și cum să profităm la maximum de el. Dar, în cele din urmă, Ucraina va avea un nivel dramatic îmbunătățit de proiecție a puterii aeriene.”
Războiul aerian în Ucraina: Un context esențial
Pentru a înțelege avantajele Gripen pentru Ucraina, este important să analizăm modul în care s-a desfășurat războiul aerian de la invazia Rusiei în februarie 2022.
Inițial, Forțele Aerospațiale Ruse (VKS) au avut ca prioritate suprimarea apărării aeriene inamice (SEAD), cu scopul de a cuceri Kievul printr-o operațiune surpriză aeropurtată. Însă, planul a eșuat rapid, iar VKS s-a dovedit incapabilă să înfrângă forțele aeriene ucrainene.
Ulterior, VKS a devenit tot mai puțin eficientă, concentrându-se pe atacuri asupra țintelor civile și a rețelelor energetice ucrainene. Avioanele rusești operează, în general, deasupra teritoriului rusesc, iar confruntările aeriene directe sunt rare.
PSU a adoptat o strategie de dislocare flexibilă, folosind un număr mare de aerodromuri din vestul Ucrainei pentru a evita concentrarea avioanelor într-o singură locație și a minimiza riscul de a fi țintite. Această strategie, bazată pe doctrina sovietică, presupune, de asemenea, utilizarea drumurilor ca piste temporare.
Atuurile Gripen: Flexibilitate operațională și costuri reduse
Abilitatea de a opera de pe piste improvizate este un avantaj major al Gripen, fiind singurul avion de luptă occidental proiectat special pentru astfel de operațiuni. Gripen E are o disponibilitate de 85% sau mai mare cu niveluri optime de suport.
Costurile reduse sunt un alt factor important. Fiind mai mic și având un singur motor, Gripen este mai ieftin de achiziționat decât Eurofighter, Rafale sau F-15. Costul pe oră de zbor este, de asemenea, mai mic, estimat la 8.000 de dolari, datorită simplității designului și a capacității de a fi întreținut de pe un camion în timpul operațiunilor dispersate.
Guvernul suedez promite că primele Gripens vor fi livrate Ucrainei în termen de trei ani, un termen mai scurt decât cel oferit de alți concurenți.
Un alt aspect important este capacitatea Gripen-E de război electronic, un domeniu crucial în conflictul din Ucraina. Sistemul EW al Gripen E utilizează generatoare de semnal pentru a ascunde aeronava sau a crea confuzie cu privire la locația sa, împiedicând inamicul să obțină o soluție de tragere adecvată.
Provocările integrării: De la training la tactici noi
Capacitățile EW ale Gripen E reprezintă o provocare pentru Ucraina, care nu a mai operat un avion cu astfel de capabilități. Pilotele vor trebui să învețe să utilizeze eficient sistemul EW sofisticat al Gripen E, ceea ce va necesita crearea unui nou program de antrenament.
Radarul AESA, o îmbunătățire majoră față de ceea ce a avut PSU până acum, poate necesita o regândire a tacticilor de luptă și o curbă de învățare abruptă.
Integrarea unui nou avion de luptă presupune, de asemenea, reconfigurarea bazelor aeriene și construirea de buncăre noi pentru a adăposti avioanele.
„Noile aeronave necesită mult efort pentru a ajunge în punctul în care problemele sunt rezolvate”, a declarat Phil Karber, fost oficial al Pentagonului.
PSU are un avantaj în ceea ce privește antrenamentul, deoarece a început pregătirea piloților ucraineni pe Gripen în 2023. Yurii Ihnat, șeful comunicațiilor pentru PSU, a declarat că există deja un grup de piloți familiarizați cu Gripen.
În plus, planificatorii PSU vor trebui să se gândească la modul în care se va schimba războiul aerian odată cu disponibilitatea Gripen. În prezent, F-16 și Mirage 2000 sunt folosite în principal pentru misiuni de apărare aeriană. Gripen va oferi PSU capacitatea de a trece mai mult la ofensivă, ceea ce ar necesita apropierea de apărarea aeriană rusă sau chiar pătrunderea în spațiul aerian rusesc.
Deși Ucraina ar dori să primească Gripens cât mai repede posibil, decalajul de trei ani ar putea fi benefic, deoarece va oferi timp pentru a rezolva problemele de integrare.
Notice: Undefined variable: user_ID in /home/incisivdeprahova/public_html/wp-content/themes/zox-news/comments.php on line 48
You must be logged in to post a comment Login