Un nou studiu prezice o creștere exponențială a numărului de sateliți lansați în următorul deceniu, depășind cu mult numărul celor aflați deja pe orbită. Deși majoritatea acestor sateliți vor fi deținute de entități comerciale și guvernamentale civile, sectorul de apărare va fi cel care va „ancora” piața până în 2034, conform unei analize recente.
Peste 43.000 de sateliți vor fi lansați în următorii 10 ani
Conform raportului anual „Sateliții care vor fi construiți și lansați” al grupului de informații de piață NovaSpace, „peste 43.000 de sateliți vor fi lansați în următorul deceniu, remodelând concurența pe orbite și aplicații și alimentând o piață de 665 de miliarde de dolari în servicii de producție și lansare.” În prezent, există aproximativ 12.500 de sateliți activi identificați, conform bazei de date publice a US Space Command, Space.track.org. Alte aproximativ 4.700 de obiecte spațiale nu pot fi legate de un proprietar/operator, din diverse motive tehnice, și ar putea fi sateliți activi sau deșeuri.
Mega-constelațiile comerciale domină volumul lansărilor
NovaSpace estimează că cinci mega-constelații guvernamentale și comerciale pe orbite joase – Starlink și Starshield de la SpaceX, Kuiper de la Amazon și rețelele chineze Qianfan și Guowang – vor reprezenta 66% din sateliții lansați între 2025 și 2034, dar doar 11% din valoarea pieței.
Apărarea, „ancora economică” a pieței spațiale
„Prioritățile bugetare, între timp, se află în apărare. Apărarea rămâne ancora economică a pieței, capturând 48% din valoarea totală, deși reprezintă doar 9% din volumul sateliților”, adaugă analiza.
Caleb Henry, director de cercetare la Quilty Space, a fost de acord cu analiza raportului privind importanța continuă a investițiilor în apărare pentru piața spațială comercială globală. „Lumea afacerilor este destul de dinamică și vedem o schimbare radicală în care toată lumea este acum un contractor de apărare”, a declarat el pentru Breaking Defense.
Necesitatea PNT (Poziționare, Navigare și Timp) alternativ în zonele de conflict
Adversarii sau alte circumstanțe pot perturba disponibilitatea PNT prin satelit în zonele militare contestate și la nivel global. Pentru a aborda aceste provocări, forțele aliate au nevoie de surse alternative de informații PNT precise și fiabile pentru a asigura disponibilitatea continuă. Accesul continuu la semnalele GPS este crucial pentru cunoașterea situației în timp real, sincronizarea comenzilor și controlului și diverse operațiuni de precizie, cum ar fi localizarea țintelor, livrarea armelor și suportul logistic.
Pierderea sincronizării timpului poate duce la pierderea puterii de calcul, ceea ce impactează direct capacitatea de a oferi comandă și control în timp util forțelor de pe teren. Armata SUA a implementat măsuri pentru a proteja dependența de semnalele GPS pentru PNT. Cu toate acestea, în mediile de amenințare actuale, codul militar sau M-code este din ce în ce mai expus la războiul electronic avansat.
MAPS Gen II: O soluție PNT alternativă fiabilă
Prin programul Armatei „Mounted Assured Positioning, Navigation, and Timing” (MAPS Gen II), soldații, pușcașii marini și forțele aliate au un sistem pe care se pot baza pentru a oferi o sursă autorizată și fiabilă de PNT. MAPS Gen II completează M-Code cu o varietate de surse alternative de date de navigație și semnale de oportunitate, toate reunite de un motor de fuziune a senzorilor multi-sursă.
Collins Aerospace, o companie RTX, a livrat sisteme MAPS Gen II către Armata SUA și Corpul de Marină al SUA și va continua livrările în cadrul producției complete. Sistemul oferă protecție redundantă împotriva bruiajului și spoofing-ului, asigurând accesul la PNT de încredere chiar și în cele mai contestate medii.
MAPS Gen II poate învinge războiul electronic și alte amenințări la adresa PNT prin înlocuirea a până la 12 receptoare GPS legacy bazate pe SAASM cu straturi multiple de redundanță, asigurând că, dacă unul sau mai multe semnale eșuează, există mijloace alternative de PNT de încredere. Sistemul preia date de navigație de la mai mulți senzori, inclusiv constelații de pe orbită joasă a Pământului și senzori non-RF. Motorul NavFusion încorporat combină aceste semnale alternative pentru a oferi o soluție PNT precisă, non-RF, cu un grad ridicat de precizie, chiar și atunci când M-Code nu este disponibil.
Piața rămâne în mare parte divizată pe țări și regiuni
NovaSpace mai prevede că piața pentru producția și lansarea de sateliți va rămâne în mare parte izolată în interiorul națiunilor și/sau regiunilor, astfel încât doar companiile naționale pot concura – sau blocată vertical în afacerea unui singur proprietar/operator (de exemplu, SpaceX lansează toți sateliții Starlink). Doar 7% din valoarea pieței de producție este complet deschisă oricărui producător, iar 70% este considerată „captivă la nivel național”, restul fiind blocată de integrarea verticală a constelațiilor.
În ceea ce privește lansările, raportul notează că SpaceX va continua probabil să dețină „un cvasi-monopol asupra lansărilor grele în Occident” și că, în timp ce alți furnizori se străduiesc să concureze, „Starship promite să redefinească profund transportul spațial și economia spațială în general”. Cu toate acestea, Starship nu a demonstrat încă viabilitate.
Pentagonul analizează potențialul Starship pentru transport rapid de mărfuri
În ciuda acestui fapt, Pentagonul analizează deja potențialul Starship pentru livrarea punct-la-punct de provizii prin spațiul suborbital oriunde pe glob în maximum 90 de minute, cu o atenție deosebită asupra unui viitor conflict cu China.
Notice: Undefined variable: user_ID in /home/incisivdeprahova/public_html/wp-content/themes/zox-news/comments.php on line 48
You must be logged in to post a comment Login