Featured
Misteriosul J-50 chinezesc: O privire profundă asupra viitorului aviației de luptă
Apariția unor imagini cu ceea ce pare a fi noul avion de vânătoare stealth chinezesc J-50 a stârnit un val de speculații și analize în rândul experților militari. Breaking Defense a obținut informații exclusive de la specialiști, dezvăluind detalii inedite despre designul aeronavei și misiunea sa potențială.
Un design inovator, orientat spre invizibilitate
Primele fotografii clare ale avionului, denumit provizoriu J-50, J-XD sau J-XDS în lipsa unei confirmări oficiale din partea guvernului chinez, au apărut pe rețelele de socializare la sfârșitul lunii septembrie. Acestea au surprins avionul dezvoltat de Shenyang Aircraft Corporation (SAC) din diferite unghiuri, evidențiind elemente precum extremitățile aripilor complet mobile, care funcționează ca suprafețe de control, și duzele de evacuare a gazelor cu vectorizare a tracțiunii.
De asemenea, avionul dispune de prize de aer supersonice fără divertoare (DSI), un tren de aterizare frontal cu roți duble rezistent și o cupolă de profil redus pentru un singur pilot.
Stealth amplificat și Supercruise: Caracteristici cheie
Justin Bronk, cercetător senior în domeniul aviației și tehnologiei militare la Royal United Services Institute, a declarat pentru Breaking Defense că designul este clar optimizat pentru o invizibilitate îmbunătățită în bandă largă, chiar și în comparație cu avioanele de vânătoare de generația a cincea, prin eliminarea stabilizatoarelor verticale înclinate.
Utilizarea duzelor de evacuare a gazelor cu vectorizare a tracțiunii 2D, similare cu cele de pe F-22 Raptor al Forțelor Aeriene ale SUA, ar oferi un control îmbunătățit al tangajului, compensând parțial lipsa ampenajelor verticale înclinate.
„Designul are o rezistență aerodinamică foarte scăzută, iar cu două motoare de clasă WS-10C, ar avea probabil capacități semnificative de supercruise la altitudini mari, permițând o rază de acțiune și o distanță de lansare a rachetelor sporite”, a notat Bronk.
Un rol complementar: Componenta „Low” a viitoarei generații de avioane chinezești
Andreas Rupprecht, autor a numeroase cărți despre aviația chineză, consideră că designul este probabil componenta „low” a unui viitor mix hi-lo pentru forțele aeriene chineze, menționând că avionul pare a fi ușor mai mic decât avionul de luptă multirol Shenyang J-16. Un astfel de avion „low” ar înlocui probabil unele dintre aeronavele mai vechi din inventarul Chinei, cum ar fi bombardierele Xi’an, avioanele de luptă multirol Chengdu J-10 timpurii și ultimele avioane de luptă Shenyang J-11. Componenta „high” ar fi reprezentată de un design mai mare, denumit provizoriu Chengdu J-36, un alt avion stealth chinezesc care a fost văzut efectuând teste de zbor.
Potențial adaptabil portavioanelor, dar cu provocări
Bronk a subliniat că trenul de aterizare frontal cu roți duble ar putea sugera că China vede designul ca pe un potențial avion îmbarcat pe portavioane, deși designul fără coadă ar putea duce la complicații în timpul operațiunilor pe portavioane, din cauza limitărilor în performanța la unghiuri mari de atac și a controlabilității pe axa de girație.
„Acest lucru va limita agilitatea în comparație cu avioanele de luptă tradiționale, va crește complexitatea sistemului de control al zborului și va face adaptarea pentru operațiunile pe portavioane mai dificilă”, a avertizat el.
El a adăugat că acest design mai mic va fi probabil destinat în primul rând misiunilor de superioritate aeriană de înaltă performanță, deși cu o rază de acțiune mai scurtă și o capacitate internă de încărcare mai mică decât J-36.
Volum intern generos și așteptări ridicate
Cu toate acestea, Rupprecht se așteaptă ca J-50 să aibă în continuare un volum intern semnificativ pentru combustibil și armament, fotografiile anterioare ale avionului în zbor arătând că acesta are două compartimente separate pentru arme pe partea inferioară a fuzelajului.
El a mai declarat pentru Breaking Defense că multe vor depinde de cât de reușite și capabile vor fi activele fără pilot pe care China se știe că le dezvoltă, deoarece există posibilitatea ca unele dintre avioanele fără pilot „loiale” să înlocuiască, într-o anumită măsură, avioanele de luptă menționate anterior.
China a prezentat cinci tipuri diferite de astfel de avioane „loiale” la recenta paradă militară și se știe că dezvoltă bombardierul H-20. În plus, ceea ce pare a fi un nou și mai mare vehicul aerian de luptă fără pilot (UCAV) stealth, cunoscut sub numele de GJ-X, a fost, de asemenea, observat pe imagini din satelit ale unei baze aeriene din vestul Chinei, care a fost folosită anterior pentru testarea de noi modele.
Administratie
Educația la standarde europene: Școlile din Băicoi, transformate radical cu bani din PNRR!
Administratie
UPDATE HIDRO PRAHOVA: Robotul telefonic a cedat – Cum transmiți acum indexul de apă!
Administratie
Autostrada Moldovei A7 atinge un nou prag istoric: București-Focșani, conectate exclusiv prin culoarul rapid!
-
Exclusivacum 5 zilePenitenciarul Târgșor: UN NOU ÎNCEPUT DEZVĂLUIT! Interviu EXCLUSIV și reportaj incendiar cu Adrian Grigoroiu, liderul EQUITAS – Marca Incisiv de Prahova
-
Exclusivacum 4 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 4 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 24 de oreCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 3 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 4 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 4 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!
-
Exclusivacum 4 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!



