Featured
Dezastrul F-35 se adâncește: Modernizarea intârzie, costurile cresc, livrările se prăbușesc

Pentagonul anticipează acum că modernizarea Block 4 a F-35 nu va fi finalizată mai devreme de 2031, o întârziere de cinci ani față de calendarul inițial, chiar dacă departamentul reduce efortul pentru a include mai puține capacități decât se preconiza inițial, potrivit unui nou raport al unui organism de supraveghere al Congresului.
Un calendar intârziat, din nou
Cea mai recentă estimare, publicată într-un raport al Oficiului de Responsabilitate Guvernamentală (GAO) astăzi, este cu doi ani mai târzie decât ultima proiecție publicată de 2029 în mai 2024.
Biroul Programului Comun F-35 reorganizează în prezent modernizarea Block 4 a F-35 și Technology Refresh 3 într-un nou subprogram din cauza unui mandat al Congresului din 2023, care a căutat să îmbunătățească execuția acestor eforturi în lumina creșterilor continue ale costurilor și a întârzierilor de program. (Technology Refresh 3 include un pachet de actualizări hardware și software necesare pentru a sprijini Block 4, care includ actualizări ale armelor, echipamentelor de comunicații și sistemelor de război electronic, printre alte tehnologii.)
Capacități reduse, costuri necunoscute
„Potrivit oficialilor programului, noul subprogram major Block 4 va avea mai puține capacități, va înregistra întârzieri de program și va avea costuri necunoscute până când biroul programului va termina de elaborat estimarea costurilor”, a declarat GAO. „Programul se așteaptă să finalizeze documentele de planificare a achizițiilor care stabilesc subprogramul major Block 4 în toamna anului 2025”, care va cimenta care dintre cele 66 de capacități Block 4 originale vor rămâne parte a subprogramului.
În timp ce biroul programului a declarat pentru GAO că nu poate stabili exact ce tehnologii vor face parte din Block 4, orice modificare care s-ar baza pe o actualizare separată a sistemului de gestionare a motorului și a energiei F-35 va fi amânată la o dată ulterioară, deoarece actualizarea nucleului motorului F135 nu va fi în producție până cel puțin în 2031.
Efecte domino
„În timp ce subprogramul Block 4 nu va depinde de actualizarea motorului, întârzierile actualizării nucleului motorului ar contribui probabil la mai multe întârzieri în livrarea capacităților post-Block 4”, a spus GAO. „În mai 2024, am raportat că capacitățile și sistemele de misiune post-Block 4 pe care programul se aștepta să le livreze în 2029 ar avea nevoie de noile actualizări ale motorului. De atunci, programul și-a revizuit intervalele de timp pentru livrarea acelor capacități post-Block 4 care depind de aceste actualizări până în 2033.”
O estimare actualizată a costurilor pentru efortul Block 4, care era de 16,5 miliarde de dolari în 2021, este așteptată „mai târziu în 2025”, potrivit GAO.
Un optimism rezervat
GAO a fost în general optimist cu privire la perspectivele subprogramului Block 4, scriind că ar permite Departamentului Apărării să aibă „o perspectivă îmbunătățită” asupra costurilor, programului și performanței și să „ia decizii mai informate”.
Contractorul principal F-35, Lockheed Martin, a declarat că compania intenționează să livreze cel puțin 170 de F-35 în 2025 și va continua să pună în aplicare capacitățile Block 4 „pentru a se asigura că F-35 își menține dominația de neegalat în cer”.
Departamentul Apărării, JPO și producătorul de motoare F-35, Pratt & Whitney, nu au răspuns imediat la o cerere de comentarii.
Întârzieri continue în livrarea avioanelor și motoarelor
Pe partea de producție a programului, Lockheed și Pratt & Whitney au continuat să se lupte pentru a livra avioanele F-35 și motorul F135 la timp – chiar dacă ambii contractori au continuat să câștige bani din taxele de stimulare legate, în parte, de livrările la timp, în ceea ce GAO a numit o „recompensă [pentru] contractori pentru livrarea târzie a motoarelor și avioanelor”.
Toate cele 110 avioane pe care Lockheed le-a livrat în 2024 au fost predate după data scadentă prevăzută, în mare parte din cauza întârzierilor TR-3, a spus GAO. Între timp, Pratt & Whitney a livrat toate cele 123 de motoare cu întârziere în 2024, în principal din cauza problemelor de producție și lanțului de aprovizionare, deși întârzierile de livrare nu au afectat producția de avioane.
Ineficiența taxelor de stimulare
GAO a recomandat ca Departamentul Apărării să își reevalueze utilizarea taxelor de stimulare în contractele viitoare pentru a se asigura că acestea conduc efectiv la câștiguri de performanță, afirmând că structura contractului Lot 12-14 a permis Lockheed să livreze avioane cu până la 60 de zile întârziere, câștigând totuși o parte din taxă.
„Utilizarea taxelor de stimulare de către programul F-35 a fost în mare parte ineficientă în a trage la răspundere contractorii pentru livrarea motoarelor și a avioanelor la timp”, a declarat GAO. „Pentru avioanele din lotul 15, unde programul a legat inițial stimulentele de livrarea la timp, programul a oferit contractorului o a doua șansă de a câștiga taxe prin redirecționarea acelor stimulente către alte aspecte ale programului, atunci când a fost clar că Lockheed Martin nu va livra niciun avion la timp.”
Administratie
Ploieștiul viitorului prinde contur: Expoziție inovatoare la primărie, sub viziunea tinerilor arhitecți
Administratie
Ploiești prinde viteză: Comunitatea pune umărul la noul skatepark din Parcul Municipal Vest
Exclusiv
Circul Teoroc își joacă ultima reprezentație: Lacrimi sindicale pentru „Finu” și un grad de chestor confiscat de la obraz!

În lumea pestriță a sistemului penitenciar românesc, familia Teoroc, abonații de lux la robinetul puterii, ne oferă un nou spectacol de ipocrizie crasă. Cu un protest „spontan” regizat în fața Ministerului Justiției, acești maeștri ai manipulării încearcă să-și spele imaginea pătată de abuzuri și corupție. Dar cortina cade, iar adevărul iese la iveală: lacrimi sindicale pentru „Finu'” și un grad de chestor obținut pe pile!
- „Revolta” de carton: 500 de figuranți și o mie de minciuni! Sub pretextul apărării drepturilor angajaților, circa 500 de sindicaliști (mulți pensionari aduși cu forța) au încercat să facă valuri în fața Ministerului Justiției. Scopul real? Unul singur: răzbunarea clanului Teoroc după ce șeriful Burcu le-a stricat jocurile murdare. Nu mai merge, domnilor!
- Teoroc acuză „împuterniciri”, dar uită de „Baroneasa WhatsApp” și gradul ei de chestor furat de la rușine! Ștefan Teoroc, eternul lider de sindicat, îl atacă pe directorul general Burcu pentru „împuterniciri”. Ironia supremă? Soția sa, Cristina Teoroc, a condus ani la rând Penitenciarul Jilava prin „împuternicire”, iar ulterior a fost unsă chestor! Oare e coincidență sau vorbim de o recompensă pentru serviciile aduse clanului?
- Jilava: De la Alcatrazul familiei la „grădina zoologică” a „Baroanei”! Pe vremea când „Baroneasa WhatsApp” conducea Jilava, penitenciarul era mai degrabă un hotel de lux pentru câini decât o închisoare. Padoc ilegal construit cu fonduri publice, angajați obligați să cotizeze pentru bunăstarea patrupedelor… Un adevărat circ al abuzurilor, tolerat de clanul Teoroc!
- SNPP: Sindicat sau SRL-ul familiei Teoroc? În timp ce Ștefan Teoroc se vaită de cheltuielile lui Burcu, uită să ne spună despre „micile” afaceri ale soției sale la Jilava: colectări ilegale de bani, amenințări, construcții ilegale… Oare are amnezie selectivă sau ne crede pe toți niște fraieri?
- Când adevărul deranjează, sindicatul scoate artileria grea! Când polițiștii de penitenciare de la Jilava au avut curajul să reclame abuzurile clanului, SNPP a băgat capul în nisip. Dar când Burcu a îndrăznit să le strice aranjamentele, au ieșit la protest cu lozinci demagogice și acuzații ridicole. Ipocrizie maximă!
- Burcu contra-atacă: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale!” Sătul de mascaradă, directorul general Burcu acuză SNPP de manipulare și de folosirea angajaților ca pe niște marionete. Adevărul e simplu: protestele sunt doar o răzbunare meschină pentru demiterea „Baroanei” și a finului său!
- Ministre’, scoateți urgent clanul Teoroc din sistem! Solicităm ministrului Justiției, Radu Marinescu, să analizeze urgent situația și să dispună retragerea gradului de chestor acordat doamnei Cristina Teoroc. Respectul pentru uniformă se câștigă prin fapte, nu prin pile și abuzuri!
Concluzie:
Haos în sistemul penitenciar – Un director general vs. caracatița corupției (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), etc.
Circul Teoroc își joacă ultima reprezentație
Sperăm că instituțiile statului vor avea curajul să pună capăt acestei mascarade și să curețe sistemul penitenciar de corupție și abuzuri. România așteaptă un răspuns clar și rapid! Până atunci, vom continua să demascăm mizeriile clanului Teoroc, cu speranța că adevărul va triumfa. (Cristina T.).
-
Exclusivacum 3 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum o zi
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 3 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 16 ore
Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi
-
Exclusivacum 4 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!