Escaladarea tensiunilor: O coliziune între o navă militară și una a Gărzii de Coastă chineze arată cât de periculoase sunt confruntările cu Filipinele
În timp ce China și-a intensificat din nou acțiunile agresive împotriva navelor filipineze în Marea Chinei de Sud, coliziunea recentă dintre o navă a Marinei Armatei Populare de Eliberare (PLAN) și una a Gărzii de Coastă Chineze (CCG) ilustrează cât de periculoase devin aceste întâlniri. Prova navei gărzii de coastă a fost distrusă, iar soarta mai multor marinari care se aflau pe provă cu momente înainte de incidentul din 11 august rămâne necunoscută publicului de către autoritățile chineze.
Analist: China suportă consecințele propriei navigații periculoase
„Mi s-a părut că nava CCG a intrat brusc în siajul navei filipineze, ceea ce a pus-o direct în calea navei de război a Marinei PLAN”, a scris analistul chinez Euan Graham de la Institutul Australian de Politici Strategice într-un e-mail către Breaking Defense. „Indiferent de circumstanțele exacte, China a ajuns să suporte consecințele propriei navigații periculoase. Marcarea strânsă a unei nave filipineze mult mai mici în acest fel ar fi putut duce cu ușurință la rănirea gravă sau uciderea marinarilor filipinezi, prezentând China drept agresorul evident.” El a adăugat: „Arată cât de aproape suntem de un incident care declanșează o criză diplomatică și militară mai amplă.”
China dă vina pe Filipine, ignorând dovezile video
În loc să-și exprime îngrijorarea, China a dat vina pe Filipine pentru incident, în ciuda dovezilor video care arată nava Gărzii de Coastă filipineze încercând să evite să fie lovită sau stropită cu un tun puternic de apă de către nava Gărzii de Coastă chineze.
Probleme de coordonare între marina și garda de coastă chineza?
„Concluzia cheie din această coliziune fără precedent a fost că, în mod clar, ar fi putut exista unele probleme în coordonarea dintre PLAN și CCG”, a declarat Collin Koh, un cercetător senior și coordonator al afacerilor maritime de la Școala de Studii Internaționale S. Rajaratnam din Singapore, care urmărește îndeaproape activitățile maritime ale Chinei. „Imediat după coliziune, DDG 164 [nava navală chineză] nu s-a oprit pentru a ajuta CCG 3104 [nava Gărzii de Coastă], ci a continuat să urmărească [nava Gărzii de Coastă filipineze] Suluan. S-ar putea spune ceva despre dinamica internă de lucru dintre CCG și PLAN.”
Competența personalului chinez, pusă la indoială
Koh a pus, de asemenea, sub semnul întrebării „nivelul de competență al personalului chinez, la bordul DDG164 și CCG3104”. În general, „coliziunea reprezintă o dovadă incontestabilă că comportamentul agresiv al Chinei reprezintă un pericol nu doar pentru rivalii săi din Marea Chinei de Sud, ci chiar și pentru forțele chineze însele.”
Comportament agresiv și coordonare tactică deficitară
O analistă navală de la Universitatea New South Wales, Jennifer Parker, a fost de acord că coliziunea a fost „rezultatul unui comportament agresiv și al unei coordonări tactice deficitare între PLAN și CCG. Arată doar ce se poate întâmpla când conduci nave într-un mod nesigur și neprofesionist.” Ea a adăugat: „Avem noroc că acest comportament pe mare și în aer nu a dus la accidente mai frecvente și la o pierdere mai mare de vieți.”
Prezența militară sporită: Deterent sau iritant pentru China?
Miza în Marea Chinei de Sud, în special în jurul punctelor fierbinți precum Scarborough Shoal, crește pe măsură ce mai multe țări, îngrijorate de comportamentul Chinei, execută operațiuni comune cu Filipinele pentru a contracara PLAN și Garda de Coastă chineză, în timp ce acestea se străduiesc să creeze un control de facto asupra a ceea ce un tribunal ONU a hotărât că sunt ape filipineze. Portavionul HMS Prince of Wales al Marinei Regale Britanice s-a alăturat navelor din America, Australia, Japonia, Norvegia și Spania pentru o desfășurare impresionantă a trei portavioane – inclusiv super-portavionul USS Nimitz și micul portavion japonez Kaga – într-o operațiune de nouă zile în Marea Filipinelor de Nord, care s-a încheiat la o zi după ce cele două nave chineze s-au ciocnit.
Graham a menționat: „Filipinele sunt vizate fără nicio vină, ci pentru că continuă să avanseze cu o cooperare de apărare mai profundă cu Statele Unite și ‘sfidează’ China. Australia se află, de asemenea, în mijlocul celor mai mari exerciții militare cu Filipine.” Pentru a trimite un mesaj mai clar Chinei că nu își va retrage forțele armate de la Scarborough Shoal, el a spus: „Manila ar trebui să ia în considerare o trecere comună cu un distrugător american.”
Parker a spus că prezența militară sporită recent de către SUA, Marea Britanie, India și alte desfășurări navale ar fi putut determina China să desfășoare mai multe forțe în mare, dar „incidentele din jurul Scarborough Shoal sunt unice” și au mai mult de-a face cu ceea ce pare a fi iritarea chineză față de prezența navală și a gărzii de coastă a Filipinelor acolo. Scarborough Shoal se află în interiorul Zonei Economice Exclusive a Filipinelor, dar China a desfășurat în mod regulat flote vaste de gardă de coastă și „nave de pescuit” în jurul bancului de nisip pentru a exclude pescarii și navele guvernamentale filipineze încă din 2012.
Strategia de transparență asertivă a Filipinelor: Obținerea sprijinului internațional
Dar Koh a spus că, dacă ceva, desfășurarea navelor americane și aliate a descurajat probabil acțiuni chinezești mai agresive decât orice altceva. „Prezența lor navală continuă este cel puțin suficient de neliniștitoare pentru ca Beijingul să se gândească de două ori înainte de a împinge limitele actului său coercitiv împotriva Filipinelor, menținându-l bine în limitele pragului non-cinetic și neescaladându-l vertical către un conflict armat”, a scris analistul din Singapore. El a lăudat „strategia de transparență asertivă [a Filipinelor] care [a] ajutat la obținerea sprijinului internațional.”
Marina și garda de coastă filipineze și omologii lor chinezi filmează acum în mod obișnuit întâlnirile lor. Filipine publică adesea videoclipurile rapid pe Internet și le distribuie folosind diverse rețele sociale.