Exclusiv
Doar o analiză corectă a sistemului penitenciar ne poate oferi o imagine de asamblu a ceea ce e
Despre cum ar trebui să fie un management performant/ eficient al sistemului penitenciar, ne dezvaluie cei de la FPP.
Un management performant al sistemului penitenciar din România ar trebui să aibă ca obiective principale îmbunătățirea condițiilor de detenție, reducerea recidivei, promovarea securității și a siguranței în penitenciare, precum și integrarea socială a deținuților eliberați din închisoare. Acest lucru poate fi realizat prin următoarele:
- O planificare strategică și o gestionare adecvată a resurselor, inclusiv personalul, bugetul, infrastructura și echipamentul.
- Un cadru legal și reglementări clare, transparente și coerente pentru toate aspectele legate de detenție și reintegrare socială.
- Promovarea unui climat de lucru pozitiv în penitenciare, prin încurajarea dialogului deschis între administrația penitenciarului și personalul în serviciu, precum și dezvoltarea de programe de formare și dezvoltare profesională pentru personalul penitenciar.
- Implementarea de strategii eficiente pentru prevenirea recidivei și asigurarea reintegrării sociale a deținuților prin oferirea de programe de pregătire pentru viața după eliberare, asistență medicală și psihologică, precum și sprijinul comunității locale.
- Îmbunătățirea și modernizarea infrastructurii penitenciare, astfel încât aceasta să îndeplinească standardele internaționale și să asigure siguranța și securitatea tuturor deținuților și personalului în serviciu.
În final, un management performant al sistemului penitenciar din România ar trebui să reflecte angajamentul statului pentru drepturile fundamentale ale persoanelor private de libertate și să se concentreze asupra asigurării unui mediu sigur și adecvat pentru reintegrarea socială a deținuților în societate.
Avem parte de toate acestea?
Din păcate formatorii de opinie din mai multe penitenciare, printre care amintim penitenciarele Botoșani, Târgsor, Giurgiu, Mioveni, Ploiești s.m.d. reclamă că tipul de management prezent este unul reactiv și nu proiectiv.
Din păcate tot mai mulți angajați se plâng de volumul mare de muncă, generat de multitudinea de sarcini, proceduri greoaie, birocrație stufoasă și uneori inutilă, lipsă de personal și de viziune managerială care să ofere soluții eficiente pentru astfel de situații de criză prin care sistemul trece aflându- ne intr-o adevărată transformare in care tot mai mulți angajați cu experientă se grăbesc să se pensioneze, pentru că zvonurile din zona legislativă ii descurajează , iar procesul de incadrare și formare profesională nu tine pasul. Zona de management se limitează doar la a aduce oameni in sistem care să ocupe posturile și misiunile, dar efectele dezastruoase ale unei minime pregătiri profesionale se văd zi de zi in zecile de incidente petrecute la nivelul sistemului penitenciar. Acești sacrificați ai sistemului nu am nici măcar parte de o formare la locul de muncă pentru că marea majoritare muncesc singuri pe secții, sau in alte posturi și nu au de la cine” să fure” meserie.
In lipsa unor elemente minime care să genereze performanță, managerii se mulțumesc că există totusi cineva care să deconteze lucrurile urâte care se intâmplă in sistem și pentru care se impun măsuri. Uneori chiar nu contează adevăratul vinovat, e bine că existe cineva care „să isi ia fapta”.
Sistemul este reactiv și nu proiectiv.
Poate vă mai amintiți perioada in care, din cauza unui director mincinos care dorea să isi acopere in fața directorului general incompetența , găsind vinovați in jurul domniei sale, dar nu privea in oglindă, sistemul a gestionat acea perioadă de evenimente in mod reactiv, astfel că toți ofițerii cu funcții de responsabilitare din penitenciare, pentru o bucată bună de timp , au fost blocați intr-o activitate inutilă. In fiecare dimineață , in echipe mixte, se perindau prin camerele deținuților , chipurile să le identifice problemele și să le soluționeze. In trei zile și deținuții s-au săturat de această măsură dar cel mai rău a fost că ofițerii au inceput să acumuleze obozeală, pentru că pentru aceast timp pierdut inutil nimeni nu le prelua sarcinile curente și astfel că au apărut breșe in structura de pază și a urmat un șir de evadări in lanț care au determinat renunțarea la această măsură nepotrivită.
A fost nevoie de intervenția corpului de control a ministrului justitiei pentru ca directorul nincinos să fie declarat incompetent și inlăturat de la conducerea penitenciarului , lucrurile revenind la firesc.
Pozitia noastră față de măsura instituită cu privire la dislocarea unui număr important de ofițeri, pentru o sarcină inutilă, a fost că măsura este ineficientă, generează vulnerabilități și prejudicii. Și așa s-a dovedit, dar a fost nevoie de ceva evadări pentru ca decidenții să se convingă de efectul nociv al influenței unui director mincinos și incompetent, care părea că ” Alin e băiat bun”.
Un alt exemplu de management reactiv este generat de Strategie mincinoasă de diminuare a comportamentelor agresive, strategie care obligă la niște raportări și analize mincinoase, dor ca sistemul să pară bine. Adevărul este că in cadrul aplicării acestei strategii măsurile sunt greșite, și asta se reflectă in evoluția comportamentelor pe ani. In ultimii ani aceste comportamente au inregistrat o „evoluție ” negativă, iar agresiunile impotriva angajaților s-au dublat față de anul anterior.
Măsura reactivă a sistemului a fost ca toți să se năpustească asupra deținutilor aflați in monitorizare, fiind dispuse o sumedenie de acțiuni și activități redundante ce au condus la neglijarea altor categorii de deținuti, in zona cărora au inceput să se dezvolte incidentele ( tineri, minori , femei etc).
Cu siguranta sistemul va reactiona si de această dată reactiv și : șou pe ei, pe minori, tineri, femei etc, dar cum facem că personalul ăla cărora le dublați sarcinile de la zi la zi e tot același si tot mai putin?
Sistemul ar trebui să fie condus prin analize concrete care să determine proiectări realiste, eficiente și multidirecționale.
Există mai multe modalități prin care se poate reduce agresivitatea detinutilor din penitenciare, dacă am avea o minte limpede pentru situații de criză, dar direcțiile de specialitate , care ar trebui să iși justifice existența și in astfel de situații este plină de beizadele , fără experiență de sistem:
- Terapia comportamentală: Această formă de terapie încurajează detinuții să-și recunoască comportamentul agresiv și să-și îmbunătățească abilitățile de gestionare a furiei prin identificarea și modificarea gândurilor și comportamentelor negative.
- Programe de educație: Programele educaționale (cum ar fi cele privind literatura, istoria și matematica) pot ajuta la reducerea tensiunilor din penitenciare și la îmbunătățirea stimei de sine și a încrederii in sine a detinuților, ceea ce poate reduce agresivitatea.
- Activități recreative: activitățile recreative, cum ar fi sportul și artefactele, permit detinuților să-și canalizeze energia și tensiunea prin mijloace pozitive și să-și îmbunătățească socializarea cu ceilalți deținuți și cu personalul penitenciar.
- Terapie ocupationala: Detinuții pot fi instruiți într-o varietate de abilități în cadrul terapiei ocupaționale (cum ar fi paznicilor de animale sau lucrători în instalații industriale) care le-ar putea fi utile după eliberare și reduc agresivitatea prin oferirea detinuților scopuri și obiective care încearcă să îmbunătățească stima de sine și încrederea în sine.
- Programul de gestionare a furiei: Acest program este destinat detinuților cu niveluri ridicate ale furiei și agresivității. Programul constă într-un proces de învățare a tehnicilor de calmare atunci când sunt frustrați sau iritați și practicând tehnici de autocontrol.
- Petrecerea a cât mai mult timp in afara camerelor de deținere.
Reducerea agresivității în rândul detinuților din penitenciare necesita un angajament constant din partea administrației penitenciarului și al personalului penitenciar, prin desfășurarea unor programe educaționale și terapeutice eficiente, asigurarea condițiilor decente de detenție, precum și îmbunătățirea relațiilor dintre deținuți și personalul deținutului prin tehnicile de negociere și comunicare non-violentă, dar pentru toate acestea avem nevoie de personal de specialitate si ” avem” : 3 psihologi, ca exemplu, la 1500 de deținuti, din care 430 psihici, 120 rsp, minori, tineri, bătrâni, străini, hiv, vulnerabili etc. Trei la 1500 deținuți cu profil dificil, trei care nu stiu cum să isi prioritizeze activițățile, dar e munca in zadar, e ca la o instalație veche și ruginită de apă, care o cârpești intr-o parte și bufnește in alta.
Dar știți când incepe distracți și umorul negru la români?
Când salvezi institutia din o mie de situatii dificile, care ar putea aduce grave prejudicii și nu mai reusesti la una.
Atunci toate cele 1000 de fapte bune dispar și rămâne in atentie UNA, aia rea pentru care nu ai mai avut timpul si energia să lupți.
Si atunci vin ” expertii” ANP ului in control, profesioniștii ăia care iși omoară timpul prin patiseriile și cafenelele din Floreasca și abia acum incepe distractia:
-Băieți avem proceduri și normare a timpului pe activități, primul lucru, hai cu procedura pe masă. Uite, trebuia să faci asta, asta, deciziile directorului general spun că și asta, mai există si N adrese de indrumare și cu asta și asta, chiar și de la altă direcție de specialitate care nu are treabă cu profesia voastră, dar care a pus intr-o adresă pentru specialiștii lor niște măsuri și pentru voi și pentru că un șarpe dormea prin ANP și pentru că adresele sunt semnate de către directorul general, vi se aplică si vouă, bla, bla…
-Dar stai domne așa, procedurile si normele astea sunt in corelație directă cu standardele de personal și astea toate puteau fi aplicate la nivelul cerintelor dumneavoastră doar in conditiile in care sunt respectate de către angajator standardele de personal si in loc de 3, de exemplu, ar fi fost angajați 20.
Dar de aici , când se aplică principiu ” totul e bine cât e bine, când nu mai e bine, e de rău” incepe dialogul surzilor și totul se rezumă la găsirea unui țap ispăsitor, că așa se termină incidentele in sistemul penitenciar si astăzi aducem ca exemplu
PENITENCIARUL GIURGIU
Aflat de două zile in alarmă.
Joi spre Vineri, ora 02.45 este alarmată intreaga unitate si incep activități complexe, programul angajaților fiind de aproximativ 15 ore.
Vineri spre Sâmbătă, orele 04 intreaga unitate este din nou alarmată și incep activități complexe, de această dată si cu sprijinul Grupei EOS a unui penitenciar din zona.
Tot haosul asta este generat de un management reactiv.
” Când elefanții se bat, suferă iarba”. Si ce iarbă ofilită , demotivată si incordată neuropsihic are Giurgiu.
Pentru că Giurgiu are o structură de personal vulnerabilă, cu 80% din personal nou incadrat, puțină formare profesională si 1487 deținuți, din care:
- 551RMS,
- 728 RI,
- 6 RSD,
- 131RD,
- 61PV-NC,
- 12C.OBS,
- 1MINOR,
- 58TINERI,
- 35 DPV,
- 102 RSP,
- 23 STRAINI,
- 27 HIV,
- 10 METADONA,
- 437 CUTRATAMENT PSIHIATRIC,
- 16 CU MIJLOACE DE IMOBILIZARE,
- 38 IN MONITORIZARE,
- 9 CU RISC DE SUICID,
- 18 VULNERABILI,
- 37 CU GARANTII EUROPENE și niciun sprijin consistent din partea A.N.P.
Dacă am avea parte de o gândire strategică corectă nu puteam să nu constatăm că este important ca forurile superioare, fie că vorbim de ANP, sau de M J. , să ofere sprijin penitenciarelor care se confruntă cu probleme majore, precum Penitenciarul Giurgiu, deoarece acest lucru poate îmbunătăți siguranța și securitatea atât a deținuților, cât și a personalului implicat. Pentru astfel de penitenciare abordarea corectă ar conține :
- Alocarea de resurse financiare și umane suplimentare: Penitenciarul Giurgiu trebuie să beneficieze de resurse financiare și de resurse umane suficiente pentru a-și îndeplini responsabilitățile în mod eficient.
- Creșterea nivelului de formare și de pregătire a personalului: Personalul penitenciar, în special cei din prima linie, trebuie să fie pregătit profesionist și să aibă cunoștințe actualizate cu privire la cele mai bune practici în materie de securitate și siguranță în penitenciar.
- Implementarea de politici și proceduri clare: Pentru o funcționare eficientă a penitenciarului, esalonul superior trebuie să dezvolte și să implementeze politici și proceduri clare și bine definite, astfel încât să fie asigurată o abordare coerentă a tuturor problemelor majore.
- Îmbunătățirea comunicării între penitenciar și esalonul superior: Comunicarea între Penitenciarul Giurgiu și esalonul superior trebuie să fie îmbunătățită pentru a asigura o cooperare și o colaborare mai strânse în abordarea problemelor majore.
- Evaluarea și monitorizarea constantă a problemelor: Esalonul superior trebuie să evalueze constant problemele cu care se confruntă Penitenciarul Giurgiu și să ia măsuri adecvate pentru a soluționa aceste probleme.
Sprijinul esalonului superior este esențial pentru îmbunătățirea funcționării Penitenciarului Giurgiu și pentru creșterea siguranței și securității în penitenciarele din România în general insă, cu toate că din teritoriu au fost livrate la timp și in mod consistent informatii esențiale, la nivelul forului superior nu s-a făcut mare lucru, ori din neștiința, ori din rea credință, iar tovarășii de arme din regiune, in special Rahova, ” a ajutat ” Penitenciarul Giurgiu la greu, numai in ultima saptămânnă și-au transferat două loturi de deținuti dificili in Penitenciarul Giurgiu ( detinuti din categoria RSP, bolnavi, conflictuali, din 20 , unul nu este in firea lui) fără ca ANP să isi exercite rolul de filtrare a acestor situații.
În lipsa sprijinului din partea eșalonului superior, Giurgiu, pe plan local poate incerca să implementeze câteva măsuri ce pot fi întreprinse la nivel local pentru îmbunătățirea situației Penitenciarului Giurgiu:
- Implicarea comunității: Comunitatea locală poate juca un rol important în sprijinirea Penitenciarului Giurgiu. O abordare colaborativă poate fi construită împreună cu comunitatea, astfel încât să se creeze o mai bună înțelegere și susținere pentru nevoile penitenciarului.
- Dezvoltarea de proiecte de dezvoltare și reabilitare: Penitenciarul Giurgiu poate colabora cu organizații locale pentru a dezvolta proiecte de dezvoltare și reabilitare care să ofere deținuților oportunități de angajare și formare. În acest fel, deținuții pot dobândi abilități și competențe care să-i ajute atunci când revin în societate, dar care să le si ocupe timpul si sa conducă la detensionare,
- Creșterea transparenței: Esalonul local poate solicita creșterea transparenței în ceea ce privește procesele interne ale penitenciarului și îmbunătățirea comunicării între personal, deținuți și comunitate.
- Susținerea inițiativelor din cadrul penitenciarului: Grupul de management local poate oferi sprijin angajatilor penitenciarului în dezvoltarea de proiecte și activități care să contribuie la îmbunătățirea condițiilor din penitenciar și la reintegrarea socială a deținuților.
Este important ca autoritățile locale să colaboreze cu Penitenciarul Giurgiu pentru a îmbunătăți situația din penitenciar și pentru a susține reabilitarea și reintegrarea deținuților în societate si implicit imbunătățirea stării de spirit din unitate.
Azi Giurgiu este doar un exemplu pentru că zilele acestea se evidentiază tot mai mult că managementul strategic nu este ce trebuie, dar ca Giurgiu sunt multe alte penitenciare și doar o analiză corectă a sistemului penitenciar ne poate oferi o imagine de asamblu a ceea ce e, mai precizeaza sursa citata. (Cerasela N.).
Exclusiv
IPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
Prahova fierbe, iar Poliția Română, în filială locală, pare să-și fi asumat rolul de cel mai fidel circ ambulant, oferind reprezentații gratuite de la baluri mascate cu interlopi la promovări scandaloase, culminând acum cu o nouă „bijuterie” managerială. Cetățenii se întreabă, pe bună dreptate: mai există vreo urmă de decență sau profesionalism în acest spectacol al absurdului, sau ne îndreptăm cu toții spre desființarea întregii instituții? (aici), (aici), (aici, (aici), etc
De la postul de doi bani la tronul Comandantului: Rețeta succesului la IPJ Prahova!
În vreme ce poporul român tânjește după o Poliție competentă și incoruptibilă, la IPJ Prahova, sub bagheta „vizionară” a domnului Ginel Preda – eternul interimar și a maestrului „gonflabilelor” – se pregătește o nouă „lovitură” de proporții, gata să dinamiteze și ultimele firimituri de încredere. Potrivit unor informații incendiare obținute de Incisiv de Prahova, cea mai mare subunitate de poliție din județ riscă să cadă pe mâinile unui personaj de o școala, de o școală… post-comunistă, și anume, domnul Vîrlan Florin.
Un nume nou în galeria „perlelor” prahovene, Vîrlan Florin este un fost subofițer de la obscurul Post de Poliție Tișița, Vrancea, catapultat în rândul ofițerilor în 2015 printr-un „simulacru de examen” derulat, culmea ironiei, prin intermediul Școlii de Subofițeri de Poliție Câmpina. De parcă promovarea lui Marcel Bălan, polițistul care dansa pe mese cu hoții și apoi a ajuns adjunct la IPJ Prahova, nu era de ajuns, iată că Ginel Preda ne arată că are încă ași în mânecă. Anul trecut, în 2024, domnul Vîrlan a fost deja împuternicit și titularizat în funcția de adjunct al șefului Secției de Poliție nr. 1 Ploiești. Acum, țintește mai sus, mult mai sus, într-un avânt demn de un acrobat al birocrației – adjunct la POLIŢIA MUNICIPIULUI PLOIEŞTI.
„Sifonul” instituțional și „antreprenorii” în uniformă: Cine să-i mai „vâre” la IPJ Prahova?
Se pare că această ascensiune meteorică nu este deloc întâmplătoare. Surse din interiorul sistemului ne șoptesc că Vîrlan Florin ar fi unul dintre „sifoanele” preferate ale lui Ginel Preda. Nu e de mirare, având în vedere că Ginel l-a mai „plimbat” și pe la Serviciul Rutier Prahova, de unde, cu sârg și devotament, „transmitea informații despre șefi și colegi”. Un fel de „ureche” cu uniformă, mereu la datorie, dar nu pentru cetățean, ci pentru… alte interese. Ne întrebăm retoric, la fel ca în cazul conexiunilor dubioase ale lui Mirițescu cu controversatul Anastasescu, oare cât de transparente sunt aceste legături ombilicale?
Și, dacă tot vorbim de interese, rămâne întrebarea arzătoare: oare SIPI Prahova are cunoștință despre „veleitățile antreprenoriale” ale personajului Vîrlan Florin și, mai ales, ale socrului acestuia? Dar DGA Prahova? Știu oare aceste instituții că domnul Vîrlan, fostul șef de post „vopsit” ofițer „la apelul bocancilor”, este o fire conflictuală și un „reclamagiu” notoriu? Sau, așa cum spunea Sindicatul Diamantului, „analfabetismul funcțional și idioțenia fudulă” au cuprins toate palierele, lăsând loc liber pentru astfel de „cariere” spectaculoase?
Tupeul nemărginit: Cazul remorcii fantomă și accesul ilegal în Sistem!

Că tupeul este moneda forte la IPJ Prahova o demonstrează un episod savuros din august 2024, când, culmea ironiei, domnul Vîrlan Florin, pe când era încă la Rutieră, și-a etalat măiestria în arta reclamagiului. Folosindu-se de funcția sa (adică, probabil, de „accesul ilegal la sistemul informatic de serviciu în interes personal”), a reclamat un vecin din Cartierul Eden (din spatele Spitalului Județean Ploiești) pentru o biată remorcă parcată pe… drumul public. Detaliul picant? „Drumul” era, în fapt, doar pământ și pietriș, o stradă care nici măcar nu exista! Ce mai, o operațiune de anvergură, demnă de cele mai lăudabile realizări ale IPJ Prahova, precum „rezolvarea” cazului păpușii gonflabile!
Această „acțiune” palidă, demnă de un „Dorel de la IPJ Prahova” care se crede mai presus de deciziile ICCJ, contrastează izbitor cu ignorarea „bona M.A.I. hoțomane dovedite video” (aici) sau a altor cazuri reale de infracțiuni, așa cum am relatat în repetate rânduri la Incisiv de Prahova.
Așadar, dacă un astfel de individ, cu un trecut dubios, veleități de „sifon” și tupeu nemărginit, ajunge să managerieze o subunitate-cheie, înseamnă că poliția prahoveană nu mai are niciun profesionist, ofițer de carieră, care să ocupe o astfel de funcție. Poate că, în aceste condiții, reorganizarea ar trebui să dispună direct desființarea întregului inspectorat!
Prahova, noul Caracal al absurdității: O „circoitecă” fără sfârșit!
Este timpul să ne întrebăm serios: ce credibilitate mai are o instituție care promovează în funcții de conducere personaje de calibrul lui Marcel Bălan (cel care chefuia cu interlopi) și acum, pare-se, pe „sifonul” Vîrlan Florin, „ofițerul” cu „simulacru de examen” și veleități de „reclamagiu”? Am văzut cum IPJ Prahova a găzduit cu brațele deschise un „fals polițist” de meserie, Costin Oprea, care a operat din interior un an și jumătate, în timp ce se laudă cu prinderea a doi „falși polițiști” de carton. Am râs (amar!) cu episodul „mașina la vale” de la Vălenii de Munte (aici) și am plâns de indignare la auzul aberațiilor „Dorelului” care nu recunoaște deciziile ICCJ.
Concluzia lui Emil Pascaut de la Sindicatul Diamantului, preluată și susținută de Incisiv de Prahova, rămâne crunt de actuală: „Suntem pierduți, condamnați la un viitor sumbru din cauza acestei armate de troglodiți cocoțați în funcții care le depășesc cu mult capacitățile intelectuale.” Iar „circoiteca” continuă la IPJ Prahova, cu Ginel Preda și Marcel Bălan în rolurile principale, iar acum cu Vîrlan Florin pe post de „viitor speranță.”
Cine plătește pentru acest circ grotesc, pentru incompetența crasă și abuzurile perpetrate? Banii noștri, siguranța noastră, viitorul copiilor noștri! Prahova rămâne, din păcate, noul Caracal al bunului simț și al legii.
Incisiv de Prahova promite să rămână cu ochii pe acești „cascadori” ai legii, până când „generațiile distruse moral și falsificate intelectual” vor dispărea din funcțiile publice. Până atunci, dragi cetățeni, luați loc și bucurați-vă de spectacol! Deși, e mai degrabă o tragedie antică în cheie comică, la care suntem cu toții spectatori și, din păcate, victime. Vom reveni! (Cristina T.).
Exclusiv
Circul ‘secretelor’ de la Neamț: Cum lenea mai-marilor MAI transformă legea într-o farsă comic-amară!
Exclusiv
Circul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 18 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Exclusivacum 4 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!


Radiografia unui sistem putred: De la „vagabonzi” la „psycho-KGB-iști”


