Echipajul său este în plin proces de schimbare a generațiilor. Tinerii ce vin la bord află și cresc în cunoscutul spirit al Regelui.
Am revenit cu plăcere la bordul fregatei F-221, comandată de comandorul Victor Durea. M-am bucurat să mă reîntâlnesc cu vechi camarazi, indiferent de grad și locul unde își desfășoară activitatea pe navă. I-am privit cum acționează acolo unde le place cel mai mult, pe mare.
Echipajul este în plin proces de schimbare a generațiilor, dar spiritul Regelui Ferdinand se simte în continuare. Direcția dată de primul echipaj al navei, în 2004, călăuzește pașii tinerilor ce vin la bord și aceștia cresc cu poveștile misiunilor executate la un înalt nivel, în mediu internațional.
Locotenentul Alexandru Ciorogar încadrează funcţia de ajutor comandant grup de navigație și observare la fregata Regele Ferdinand. A absolvit Academia Navală Mircea cel Bătrân în 2019 și de atunci ocupă funcţia actuală.
Suntem fideli spiritului Regele Ferdinand. L-am simţit de prima dată când am urcat la bordul navei. Te înconjoară acel aer de seriozitate, de maturitate, presărat uneori cu momente de umor. Oamenii au dat dovadă de înțelegere. Prin maturitatea și experiența lor, pe care le-au dobândit-o din Marea Britanie şi până în prezent, m-au ajutat să depășesc emoțiile, temerile și să capăt încredere în mine.
Locotenent Alexandru Ciorogar
Născut în Constanța, are o pasiune pentru mare și mediul marinei militare i se potrivește manușă. A efectuat practica din anul trei la fregate, și fiind al doilea în promoție, și-a ales fregata F-221 la repartiție.
Cu ajutorul echipajului am reușit să acumulez cunoștințe. Pe parte personală am fost îndrumat şi sprijinit. Acum sunt multe misiuni, se adună mai multe cunoștințe și capăt mai multă încredere în mine, spune locotenentul Ciorogar.
Momentele grele prin care a trecut au fost când a trebuit să ia decizii singur, pentru prima dată, și când a trebuit să conducă oameni mai în vârstă decât el şi cu experiență mult mai bogată. Pas cu pas, a fost sprijinit și i s-a acordat șansa de a lua decizii, de a da ordine și de a învăța empiric.
A fost corectat și nu a fost lăsat să greşească. Sunt paşi normali în carieră. Ştie că are mult de studiat, dar se bucură că lucrează cu oameni care au făcut parte din primul echipaj.
Cele mai frumoase momente sunt cele în care se iese pe mare. Locotenentul Ciorogar simte că face parte din familia F- 221, există coeziune și o relație bazată nu doar pe rolurile de subordonat și șef, ci şi pe încredere şi prietenie.
Sunt la început de drum, dar realizez ceea ce fac, importanța, seriozitatea și riscul crescut în momentul în care sunt ofițer de cart. Mă bucur că am lângă mine oamenii cu experiență.
În schimb, după ce ies din cart și gândesc la rece, stau drept și cu fruntea sus. Câteodată, sunt uimit de câte pot face eu și de fapt noi ca oameni, când lucrăm sub presiune, vin informații din toate direcțiile și trebuie să luăm în momentul acela o decizie, explică locotenentul Ciorogar.
Îşi doreşte ca nava să fie modernizată, așa cum se vorbește, să îndeplinească cât mai multe misiuni şi să acumuleze experiență în fiecare zi.
Maistrul militar principal Dan Gherasim este operator principal centrale tragere. Are 51 de ani, este de loc din Câmpulung Moldovenesc, promoție 1992 de școală militară, specialitatea transmisiuni, observare și semnalizare.
Nava aceasta are un loc foarte important în inima mea. M-a purtat pe mări și pe oceane, peste tot în lume, am văzut lucruri minunate. Am avut de învățat multe la bordul navei. Îmi lipsesc acum colegii din primul echipaj, dar trebuie să continuăm să-i învățăm pe ceilalți ce vin din spate. Momentan nu plec, mai rămân. Vreau să duc mai departe spiritul aceasta creat la Regele Ferdinand, despre care vorbește toată lumea.
Maistru militar principal Dan Gherasim
A lucrat la Centrul de Război Electronic și Observare din Constanța până în 2004. Face parte din echipajul fregatei Regele Ferdinand de la început. Este un militar cu multă experiență. A participat la toate misiunile navei din 2004 până în prezent.
Cele mai grele momente au fost în 2004, când am plecat pentru pregătirea din Anglia, nefiind obișnuit cu plecări lungi. A fost un șoc pentru mine să nu pot să iau legătura cu cei dragi.
Cele mai frumoase momente au fost tot cele din timpul pregătirii din Anglia, după care vizitele în porturi în care am reușit să văd o mulțime de lucruri, în special din Creta și Sicilia.
Unice sunt clipele de la răsăritul soarelui de pe mare și felul în care se văd stelele pe timpul nopții de pe întinderea albastră, rememorează maistrul militar principal Dan Gherasim.
Sosirea fregatelor tip 22 în România a adus o schimbare de mentalitate în forțele navale. Maistrul militar principal Dan Gherasim a învățat pas cu pas, observându-i și pe ceilalți, studiind manualele și publicațiile englezești cât și pe cele românești. Acum îi îndrumă pe membrii tineri ai echipajului.
Încerc să transmit cunoștințele mai departe și îi învăț pe ceilalți după manual, nu după ce-mi aduc eu aminte. Multe se uită și cel mai bine să arăți omului ce e scris. Uite, de aici am învățat eu! În continuare vreau să călătoresc cât mai mult cu Regele Ferdinand, dar și pe cont propriu în țară și străinătate.
Mă gândesc că toți cei de vârsta mea au făcut pasul către pensie, că va veni momentul să plec, dar mai am câte ceva de făcut, spune maistrul militar principal Gherasim.
Soldatul Cristian Sarcă ocupă funcția de mecanic motorist la fregata Regele Ferdinand, mai exact are grijă de diesel-
generatoarele care asigură curent electric la navă. Este în armată din noiembrie 2021 și de atunci a învățat foarte multe lucruri, atât la cheu, cât și în misiuni; în fiecare lună are cel puțin patru ieșiri pe mare.
Chiar dacă avem parte de un program foarte încărcat, lucrul cel mai frumos pe această navă este spiritul de echipă, când toți lucrăm în aceeași direcție.
Soldat Cristian Sarcă
Este din Brăila și vapoarele i-au plăcut mereu. Atracția către mare și armată a venit mai târziu. A făcut pregătirea de bază la Mangalia, unde a avut rezultate bune, astfel că a venit la F-221.
Nu știam la ce navă o să prind repartiție. Prima dată când am urcat schela fregatei m-a uimit dimensiunea navei. E mare și sunt foarte multe de învățat.
Într-un an și patru luni știu ceva, dar încă mai am foarte mult de studiat. Vorbeam și cu șefii mei, cu maiștrii militari, care, și ei, după atâția ani de armată, chiar din 2004, de când a venit nava, încă mai au de învățat, spune Cristian.
La fiecare ieșire pe mare, dar și la mal, în serviciu ordonat, a învățat câte ceva. Se sprijină pe colegii cu experiență, lucrează cot la cot cu ei, nu se dă la o parte de la muncă. Sunt multe activități la navă și în garnizonă, de exemplu gărzile de onoare. Adunat are un program încărcat, care l-a făcut să acumuleze peste 60 de zile de recuperare.
Sunt foarte multe activități care apar în timp scurt. Este posibil să fie și din cauză că se pleacă din sistem acum. Poate e din cauza salariului, a programului foarte aglomerat, a conflictului din Ucraina…, consideră Cristian.
Peste toate, soldatului Sarcă îi place fregata Regele Ferdinand și echipajul său. Pe viitor, vrea să urmeze Școala Militară de Maiștri Militari a Forțelor Navale și ar dori să se întoarcă tot la aici, la fregată. (L. Irimia).