Connect with us

Administratie

Baltica 2007 a fost una dintre cele mai importante misiuni internaţionale executate de avioane MiG-21 LanceR

Publicat

pe

Aviatorii români, alături de patru aeronave de vânătoare, au demonstrat că în doar trei ani de la aderarea României la NATO erau interoperabili şi în măsură să contribuie la securitatea spaţiului aerian al Alianţei Nord-Atlantice.

Anul 2004 a adus integrarea României în NATO. Un pas uriaş către stabilitatea unei zone care se menține fierbinte. Încă din primele ore ale zilei de 2 aprilie 2004, după depunerea documentelor de ratificare şi ceremonia arborării drapelului românesc la sediul NATO, aviatorii români erau deja parte a apărării securităţii spaţiului aerian al Alianţei Nord-Atlantice.

Prin antrenamente susţinute şi un efort deosebit au primit certificările pentru executarea Serviciului de Luptă Permanent-Poliţie Aeriană, sub comanda NATO, cu avioane MiG-21 LanceR.

După trei ani, în 2007, România şi-a exprimat disponibilitatea de a asigura forţele şi mijloacele necesare asigurării securităţii spaţiului aerian al ţărilor baltice.

Ca o recunoaştere a nivelului de pregătire în acest domeniu, NATO a acceptat propunerea României şi, pentru o perioadă de trei luni, în a doua jumătate a anului 2007, Serviciul de Luptă Permanent-Poliţie Aeriană, sub comanda NATO, în Lituania, Estonia şi Letonia, a fost asigurat de patru MiG-21 LanceR, aparţinând Forţelor Aeriene române.

Era pentru prima dată după Al Doilea Război Mondial când avioane româneşti de vânătoare au executat misiuni de luptă în afara teritoriului naţional. Detaşamentul, de la Baza 71 Aeriană, a fost compus din 100 de militari şi a fost comandat de căpitan-comandorul Laurenţiu Chiriţă.

Misiunea s-a desfăşurat în perioada 1 august-31 ocotmbrie 2007, în Baza Aeriană Siauliai din Lituania. La misiune au luat parte piloţii, personal de asigurare şi personalul tehnic de deservire a celor patru MiG-21 LanceR.

Acum, peste ani, am discutat pe tema acestei premiere pentru Forţele Aeriene române cu comandorul Călin Hulea, nickname Coolio, cel mai tânăr pilot participant la acea misiune. La ora actuală, este împuternicit la comanda Grupului 71 Operațional  şi are peste 1.500 de ore de zbor la activ.

Atât pregătirea misiunii cât și desfășurarea acesteia au prezentat particularități în ceea ce privește dificultățile întâlnite și problemele pe care au trebuit să le rezolve toţi cei implicaţi. Au fost provocări pe care nu le mai întâlniseră până atunci, fiind prima misiune de acest fel pentru Forțele Aeriene române.

Neavând acces la o experiență anterioară sau la o bază de date cu lecții învățate, toţi membrii detaşamentului au trebuit să ia totul de la zero.

Practic, în vederea constituirii capabilității pentru executarea misiunii la standardele cerute au fost nevoiți să abordeze, să înțeleagă și să implementeze tot complexul de acțiuni și domenii de dezvoltare cuprinzând elemente de doctrină, organizare, instruire, conducere, personal, facilități și interoperabilitate.

Startul pregătirii a fost dat cu doi ani înainte, în 2005, prin participarea unui detașament format din trei avioane MiG-21 LanceR, personal navigant și tehnic la exercițiul NATO AIR MEET-2005, organizat și desfășurat pe aerodromul Oerland din Norvegia.

Atunci au luat cu adevărat contact cu modul de instruire al piloților din NATO, precum și tehnicile, tacticile și procedurile folosite de aceștia. Au urmat etape de pregătire intense prin dislocări pe diferite aerodromuri din țară (Borcea, Mihail Kogălniceanu, Giarmata).

S-au executat trageri reale cu rachete aer-aer, antrenamente în zbor cu parteneri americani, zbor deasupra mării, salturi pe mare cu parașuta, însoțite de perioade intense de pregătire teoretică.

În momentul în care a început misiunea, detașamentul era foarte bine închegat, fiecare militar își cunoștea locul și atribuțiile, motivația era ridicată. Pregătirea misiunii a a avut un grad de dificultate mai ridicat decât misiunea în sine.

Participarea mea la misiunea Baltica 2007 nu a fost o chestiune legată de alegere personală, ci mai degrabă a fost determinată de modul de alcătuire a echipajelor (celulelor) de zbor în vederea îndeplinirii misiunii.

Pentru realizarea obiectivelor misiunii s-a decis participarea cu nouă piloți (opt piloți repartizați pe patru celule plus comandantul detașamentului) care să permită atât alcătuirea turelor de serviciu cât și menținerea antrenamentul în zbor al piloților și asigurarea timpului de odihnă.

Căpitan-comandorul Laurenţiu Chiriţă, comandantul detaşamentului românesc la ceremonia de predare-primire a misiunii.

Pentru mine, MiG-21 LanceR și Baltica 2007 au însemnat o experiență profesională deosebită. Mai mult, am demonstrat că suntem pregătiți și interoperabili. Un rol esențial în această ecuație a avut-o avionul MiG-21 LanceR. Este avionul ale cărui caracteristici și avantaje obţinute în urma modernizării au permis pregătirea următoarelor generaţii de piloţi prin abordarea filosofiei de antrenament specifică doctrinelor de luptă şi manualelor aviaţiei din ţările membre NATO. Ca urmare, am putut să ne antrenăm constant alături de parteneri valoroși din NATO, iar trecerea către avionul multirol F-16 a fost și este mult mai simplu de realizat. Însă, acum schimbarea a început și trebuie să continue. Sper ca generațiile tinere de piloți din prezent cât și cele care vor urma să conștientizeze rolul important pe care îl au în definitivarea acestei transformări cu adevărat importante pentru Forțele Aeriene române și pentru România.

Comandor Călin Hulea

Principiul a fost acela al formării unor celule de zbor unitare în care liderul și coechipierul să facă echipă încă de la începutul pregătirii misiunii.

Astfel, au fost nominalizați liderii de formație din rândul piloților cu cea mai mare experiență de zbor și a instructorilor, urmând ca ulterior să fie nominalizat câte un coechipier pentru fiecare lider de formație.

Au fost utilizate mai multe criterii de selecție incluzând nivelul de pregătire în zbor, motivația pentru misiune, capacitatea de lucru în echipă, gradul de cunoaștere al limbii engleze etc. Eu am participant la misiune în calitate de coechipier, fiind cel mai tânăr pilot din detașament, a specificat comandorul Hulea.

Pe timpul pregătirii și desfășurării misiunii, aviatorii români au realizat că nu există diferențe esențiale între serviciul de poliție aeriană (sub comanda NATO) din țară față de cel din Lituania. Sunt aceleași principii de planificare, organizare, executare și comandă-control.

Singurele particularități sunt legate de contextul geopolitic și de securitate în care se desfășoară misiunea, de caracteristicile geografice ale zonei de responsabilitate și de posibilitățile de realizare a diferitelor forme de asigurare a zborurilor pe timpul misiunii.

Pe timpul misiunii au avut loc interceptări ale aeronavelor care nu răspundeau controlorilor de trafic aerian, nu respectau legislația internațională și aveau transponderele închise.

Baltica 2007 a  fost o misiune importantă pentru aviatorii români. Efortul depus, dedicarea cu care s-au executat sarcinile au demonstrat că detașamentul românesc și-a îndeplinit cu succes ordinele primite.

Nu a fost ușor, dar oamenii au înțeles că misiunile îndeplinite au fost în sprijnul populației locale. S-au scris multe lecții învățate care acum sunt folosite din plin de detașamentul Carpathian Vipers, prezent cu avioane F-16 în aceeași locație.

Comandorul Hulea subliniază că modernizarea în varianta MiG-21 LanceR a permis realizarea interoperabilității și standardizării, facilitând instruirea și antrenamentul în zbor al piloților, precum și pregătirea și antrenamentul navigatorilor cu dirijarea la interceptare (intercept controller) folosind tehnicile, tacticile și procedurile NATO pentru acest tip de misiuni.

 

Au existat și există în continuare limitări, în special legate de posibilitatea executării identificării vizuale pe timp de noapte și de raza de acțiune/autonomia de zbor.

Pot să spun că am crescut și m-am maturizat alături de MiG-21 LanceR. De peste 22 ani viața mea s-a împletit cu destinul acestui avion ca într-un joc al provocărilor, uneori al renunțărilor, toate acestea dominate permanent de dorința de perfecționare.

Începând din 2001 și până în prezent am parcurs toate etapele de pregătire și perfecționare pentru obținerea calificărilor de la pilot coechipier la lider de formație și instructor de zbor. Aparent, nu sunt multe, însă în spatele orelor de zbor stă foarte multă pregătire teoretică, de antrenament la simulator, pregătire fizică etc.

În privința misiunii, pot spune cu siguranță că Baltica 2007 a fost misiunea carierei mele de pilot. Adevărat, nici nu am mai avut ocazia să particip la o altă misiune de asemenea anvergură, însă mi-am făcut din plin datoria aici, în țară, alături de MiG-21 LanceR, în cadrul Serviciului de Luptă Permanent-Poliţie Aeriană, la multe exerciții naționale și internaționale, a afirmat comandorul Călin Hulea. (L. Irimia, foto  Arhiva Cer Senin).

Administratie

Falsa autospecială și lecția costisitoare: un tânăr vrea vizibilitate de polițist, se trezește cu amendă și permisul suspendat

Publicat

pe

De

Bucureștiul este scena unei noi avertizări din partea Poliției Române, care transformă un incident recent într-o „lecție” publică. Un proaspăt major, dornic probabil de o vizibilitate sporită în trafic, a ales metoda greșită: montarea ilegală de semnale luminoase și sonore specifice autospecialelor de intervenție pe propriul autoturism. Rezultatul? Amenzi usturătoare și pierderea dreptului de a conduce.

Aventura costisitoare a unui proaspăt major

Dacă dorința de a ieși în evidență sau de a impresiona este adesea o caracteristică a tinereții, în acest caz, consecințele au fost de natură legală și financiară. Un tânăr, abia intrat în rândul majorilor, a decis să își echipeze autoturismul personal cu semnale luminoase și sonore similare celor folosite de poliție. Această inițiativă, departe de a-i aduce statutul dorit, i-a adus, în schimb, o serie de bătăi de cap și un dosar consistent de sancțiuni.

Consecințe drastice: Permis suspendat, bani pierduți

Intervenția rapidă a autorităților a pus capăt „carierei” sale de șofer cu lumini intermitente. Pentru fapta sa, tânărul s-a ales cu:

  • Suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile, o măsură ce îi va restrânge semnificativ libertatea de mișcare.
  • Reținerea certificatului de înmatriculare al autovehiculului, implicând costuri suplimentare și proceduri birocratice pentru recuperare.
  • amendă considerabilă de peste 4.000 de lei, o sumă care ar putea fi simțită din plin în bugetul oricărui tânăr.

Avertisment clar de la Poliția Română

Cazul a fost făcut public de Poliția Română (sursa: Poliția Română) cu un mesaj direct și ușor ironic, sugerând că, dacă cineva își dorește vizibilitate similară, „te poți înscrie la școlile de agenți de poliție în următoarele sesiuni.” Mesajul subliniază, de asemenea, că „sperăm că tânărul, proaspăt major, a învățat o lecție.”

Autoritățile reamintesc, cu această ocazie, că „montarea ilegală a sistemelor specifice autospecialelor de intervenție este strict interzisă și sancționată de lege.” Astfel de gesturi nu sunt doar o chestiune de infatuare, ci o încălcare gravă a legislației rutiere, care compromite siguranța participanților la trafic și poate crea confuzie, mai ales în situații de urgență reală. (Sava N.).

Citeste in continuare

Administratie

Lovitură pentru contrabandiști: Peste un sfert de milion de tigarete, confiscate la granița Giurgiu

Publicat

pe

De

Polițiștii de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Giurgiu (ITPF) au zădărnicit o tentativă majoră de contrabandă cu țigarete, interceptând nu mai puțin de 288.640 de țigarete. Marfa ilegală, estimată la peste 445.000 de lei, era transportată de cinci șoferi – patru cetățeni bulgari și un român – care încercau să o introducă pe teritoriul național fără documente legale.

Pe urmele traficanților: Un filtru eficient pe DN 5

Acțiunea, desfășurată pe parcursul mai multor ore, a avut loc pe Drumul Național 5 (DN 5), o arteră intens circulată, unde echipe ale Serviciului Teritorial al Poliției de Frontieră Giurgiu au oprit pentru control patru vehicule suspecte. Este vorba despre un autocar înmatriculat în România, trei autoturisme cu numere de înmatriculare din Germania și un microbuz bulgăresc, toate acestea fiind sub supravegherea autorităților (conform informațiilor furnizate de ITPF Giurgiu).

La volanul acestora se aflau șoferi cu vârste cuprinse între 30 și 47 de ani, care circulau pe rutele Turcia-România și Bulgaria-Germania – itinerarii frecvent utilizate pentru traficul ilegal de mărfuri. Detectarea unor nereguli a dus la o verificare amănunțită a vehiculelor.

Captură record: Peste 14.000 de pachete fără timbru

În timpul verificării detaliate a mijloacelor de transport, echipa comună de control a descoperit, ascunse în diverse genți și compartimente, un număr impresionant de pachete cu țigări, de diferite mărci. Inventarierea meticuloasă a relevat o cantitate totală de 288.640 de țigarete, echivalentul a 14.387 de pachete. S-a constatat că doar o mică parte dintre acestea prezentau timbre de acciză, majoritatea fiind destinate, cel mai probabil, pieței negre. Valoarea estimată a întregii capturi depășește suma de 445.000 de lei, o lovitură financiară semnificativă dată rețelelor de contrabandă. Întreaga cantitate de țigarete a fost confiscată și introdusă în camera de corpuri delicte a STPF Giurgiu.

Consecințe penale și lupta continuă contra ilegalităților

În urma descoperirii, pe numele celor cinci șoferi au fost întocmite dosare penale sub acuzația de deținere în afara antrepozitului fiscal a produselor accizabile supuse marcării, în cantități care depășesc limita legală. Această faptă este prevăzută de articolul 452, alineatul (1), litera „H” din Legea 227/2015. Aceste acțiuni subliniază angajamentul Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Giurgiu de a desfășura permanent activități, în colaborare cu instituțiile partenere, pentru prevenirea și combaterea faptelor ilegale, asigurând securitatea frontierelor și protejarea dreptului de proprietate intelectuală în zonă. (Paul D.).

Citeste in continuare

Administratie

Sprijin real pentru viețile fragile: Ministerul Sănătății accelerează strategia națională de ingrijiri paliative și la domiciliu

Publicat

pe

De

Bucureștiul asistă la un pas esențial în dezvoltarea unui sistem de sănătate mai uman și mai adaptat nevoilor cetățenilor. Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a reunit grupul de lucru dedicat elaborării Strategiei Naționale de Îngrijiri Paliative și Îngrijire la Domiciliu, un demers fundamental pentru persoanele a căror viață a devenit fragilă și care necesită un sprijin real și empatic.

Dincolo de cuvinte: Un plan cu obiective concrete

Viziunea ministrului Rogobete este clară: această strategie nu se va rezuma la discuții și documente teoretice. Ea va fi însoțită de un plan de implementare riguros, care va stabili „obiective, termene și rezultate concrete pentru pacienți,” așa cum a subliniat oficialul. Angajamentul este ferm, țintind „nu doar discuții, ci schimbări vizibile” în modul în care sunt abordate îngrijirile pentru pacienții aflați în situații vulnerabile.

Poduri intre instituții și societatea civilă: Un efort comun pentru pacient

Un aspect definitoriu al acestui demers este colaborarea extinsă și constructivă. Inițiativa Ministerului Sănătății reunește la aceeași masă „specialiști din unități sanitare, organizații neguvernamentale, instituții cu responsabilitate directă și comisiile de specialitate,” demonstrând un semnal puternic că instituțiile statului și societatea civilă sunt capabile să construiască împreună pentru un obiectiv comun. Această sinergie este crucială pentru a asigura o abordare holistică și eficientă a îngrijirilor paliative și la domiciliu.

Expertiză europeană pentru un sistem mai uman

Pentru a oferi o direcție strategică solidă și a beneficia de cele mai bune practici la nivel continental, ministrul Rogobete a anunțat prezența la grupul de lucru a lui Julie Ling, director executiv al Asociației Europene de Îngrijiri Paliative. „Mă bucur să o am alături pe Julie Ling, o voce respectată în Europa, care aduce experiență și direcție strategică,” a precizat ministrul (sursa: declarațiile Ministrului Sănătății). Această colaborare internațională subliniază ambiția de a construi un sistem la standarde europene, centrat pe nevoile reale ale pacienților.

Ministrul Rogobete a concluzionat, subliniind filosofia din spatele acestui proiect: „Modul în care îngrijim oamenii când sunt vulnerabili spune totul despre maturitatea unui sistem de sănătate.” Prin acest efort comun, guvernat de seriozitate, empatie și responsabilitate, se pun bazele unor servicii medicale „mai accesibile, mai umane și mai apropiate de realitatea pacienților,” având ca scop construirea unui sistem de sănătate care să conteze cu adevărat pentru oameni.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv4 ore ago

Tunul de miliarde pe Electrica: Cum „se fură” curentul în Prahova, pe banii oamenilor cinstiți! O „horă” intre hoți și gardieni (I)

Prahova, județul contrastelor și al curentului (furat). În timp ce cetățenii și operatorii economici onești își plătesc facturile cu sudoarea...

Exclusiv4 ore ago

SINAIA, O STATICĂ DE COMEDIE NEAGRĂ: Cum PNL Prahova resuscitează primari „suspendați” și „ingroapă” legea cu zâmbetul pe buze!

Un spectacol grotesc al impunității politice se joacă la Sinaia, având în rolurile principale un primar readus la butoane printr-o...

Exclusiv4 ore ago

Poliția Română: De la ordine publică, la orgii de incompetență și vulgaritate sub bagheta lui Despescu!

Capitala, și odată cu ea întreaga Românie, tremură sub asaltul unei noi ere: era „managerilor” cu „organul genital” la gură,...

Exclusiv4 ore ago

Panopticonul românesc: Gardienii, noile victime ale ochiului atotvăzător!

Capitala fricii și a controlului absolut își mută sediul, pare-se, direct în penitenciarele României! Un scandal de proporții mocnește sub...

Exclusivo zi ago

ANTIGRINDINA: Un măcel climatic sub acoperire, cu salarii de Nababi și recolte de râs! (adevărul care ne usucă)

Stimate contribuabil român, pregătește-te să-ți smulgi părul din cap (dacă nu ți l-a smuls deja seceta!)! Ani la rând, ți-am...

Exclusivo zi ago

EXCLUSIV: „Saga” agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș. Comedia neagră de la SAS! Poliția unde „Inelul Magic” împarte disciplinare, „Polițistul Incisiv” refuză hârțoagele, iar Controlul Intern se autodenunță (cu BONUS: 50% OSKAR pentru complicitate!)

Când spui Serviciul pentru Acțiuni Speciale (SAS), mintea îți zboară la eroi, la intervenții fulger și la un profesionalism de...

Exclusivo zi ago

Justiția „la volanul” birocrației oarbe: Cazul POP IONUT-COSTIN (fost Comandant Descarcerare Petrobrazi) și odiseea incompetenței teritoriale la Parchetul Sectorului 1! (I)

Într-o Românie unde justiția ar trebui să fie lumina farului în furtună, uneori pare mai degrabă un far stins, manevrat...

Exclusivo zi ago

„Camuflajul” eșuat: Un tânăr a crezut că poate inșela legea, dar a fost prins de polițiștii călărășeni

Un plan „ingenios” de a obține bani „ușor”, bazat pe un presupus „camuflaj” și pe subestimarea vigilenței polițiștilor, a eșuat...

Exclusivo zi ago

Reset urgent pentru ANP! De la „epoca de aur” a gardienilor la haosul oportuniștilor, prin ochii lui Cosmin Dorobanțu!

Dragii noștri cititori, pregătiți-vă pentru o călătorie fascinantă în adâncurile unui imperiu aflat pe butuci, o odisee a decăderii, direct...

Exclusiv2 zile ago

Scandal la DGPMB: Fularul Tricolor și Strigătul „Hoții”, declarații politice prin decizie de ofițer de Control Intern?

O controversă aprinsă zguduie structurile interne ale Poliției Române, aducând în discuție limitele libertății de exprimare și criteriile după care...

Exclusiv3 zile ago

IGPR, mașinăria de spălat rufe murdare: Cine mai apără legea când poliția se apără pe ea insăși?

La IGPR și MAI, o „cloacă” funcțională: Manualul iluziei! Emil Pascut de la Sindicatul Diamantul trage semnalul de alarmă, iar...

Exclusiv3 zile ago

Scandal fără precedent în Poliția Română: Birouri sigilate și injurații de la vârf

 Sindicatul Europol denunță abuzurile Poliția Română se confruntă cu acuzații grave de abuz de putere și comportament inadecvat la nivel...

Exclusiv3 zile ago

Circ la Penitenciare! Reorganizarea „minune” a lui Burcu, un dezastru de râsul lumii!

Puşcăria, fabrică de absurdități: Cum „reorganizează” geniile de la ANP! Se pare că „reorganizarea” Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP) a...

Exclusiv4 zile ago

Pârâul Dâmbu, salvat de la sufocare: Intervenția fermă a Poliției Locale Ploiești, Serviciul Protecția Mediului

O proprietară din Ploiești a fost sancționată drastic de către forțele de ordine, după ce a ales să transforme albia...

Exclusiv4 zile ago

Sistemul Antigrindină: Miliarde evaporate, zero rezultate și recole record fără rachete – Raportul Exclusiv care demască jaful secolului!

De ani de zile, așa cum am documentat în repetate rânduri , Sistemul Național Antigrindină (SNAG) a fost subiectul unor...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv