Connect with us

Administratie

Baltica 2007 a fost una dintre cele mai importante misiuni internaţionale executate de avioane MiG-21 LanceR

Publicat

pe

Aviatorii români, alături de patru aeronave de vânătoare, au demonstrat că în doar trei ani de la aderarea României la NATO erau interoperabili şi în măsură să contribuie la securitatea spaţiului aerian al Alianţei Nord-Atlantice.

Anul 2004 a adus integrarea României în NATO. Un pas uriaş către stabilitatea unei zone care se menține fierbinte. Încă din primele ore ale zilei de 2 aprilie 2004, după depunerea documentelor de ratificare şi ceremonia arborării drapelului românesc la sediul NATO, aviatorii români erau deja parte a apărării securităţii spaţiului aerian al Alianţei Nord-Atlantice.

Prin antrenamente susţinute şi un efort deosebit au primit certificările pentru executarea Serviciului de Luptă Permanent-Poliţie Aeriană, sub comanda NATO, cu avioane MiG-21 LanceR.

După trei ani, în 2007, România şi-a exprimat disponibilitatea de a asigura forţele şi mijloacele necesare asigurării securităţii spaţiului aerian al ţărilor baltice.

Ca o recunoaştere a nivelului de pregătire în acest domeniu, NATO a acceptat propunerea României şi, pentru o perioadă de trei luni, în a doua jumătate a anului 2007, Serviciul de Luptă Permanent-Poliţie Aeriană, sub comanda NATO, în Lituania, Estonia şi Letonia, a fost asigurat de patru MiG-21 LanceR, aparţinând Forţelor Aeriene române.

Era pentru prima dată după Al Doilea Război Mondial când avioane româneşti de vânătoare au executat misiuni de luptă în afara teritoriului naţional. Detaşamentul, de la Baza 71 Aeriană, a fost compus din 100 de militari şi a fost comandat de căpitan-comandorul Laurenţiu Chiriţă.

Misiunea s-a desfăşurat în perioada 1 august-31 ocotmbrie 2007, în Baza Aeriană Siauliai din Lituania. La misiune au luat parte piloţii, personal de asigurare şi personalul tehnic de deservire a celor patru MiG-21 LanceR.

Acum, peste ani, am discutat pe tema acestei premiere pentru Forţele Aeriene române cu comandorul Călin Hulea, nickname Coolio, cel mai tânăr pilot participant la acea misiune. La ora actuală, este împuternicit la comanda Grupului 71 Operațional  şi are peste 1.500 de ore de zbor la activ.

Atât pregătirea misiunii cât și desfășurarea acesteia au prezentat particularități în ceea ce privește dificultățile întâlnite și problemele pe care au trebuit să le rezolve toţi cei implicaţi. Au fost provocări pe care nu le mai întâlniseră până atunci, fiind prima misiune de acest fel pentru Forțele Aeriene române.

Neavând acces la o experiență anterioară sau la o bază de date cu lecții învățate, toţi membrii detaşamentului au trebuit să ia totul de la zero.

Practic, în vederea constituirii capabilității pentru executarea misiunii la standardele cerute au fost nevoiți să abordeze, să înțeleagă și să implementeze tot complexul de acțiuni și domenii de dezvoltare cuprinzând elemente de doctrină, organizare, instruire, conducere, personal, facilități și interoperabilitate.

Startul pregătirii a fost dat cu doi ani înainte, în 2005, prin participarea unui detașament format din trei avioane MiG-21 LanceR, personal navigant și tehnic la exercițiul NATO AIR MEET-2005, organizat și desfășurat pe aerodromul Oerland din Norvegia.

Atunci au luat cu adevărat contact cu modul de instruire al piloților din NATO, precum și tehnicile, tacticile și procedurile folosite de aceștia. Au urmat etape de pregătire intense prin dislocări pe diferite aerodromuri din țară (Borcea, Mihail Kogălniceanu, Giarmata).

S-au executat trageri reale cu rachete aer-aer, antrenamente în zbor cu parteneri americani, zbor deasupra mării, salturi pe mare cu parașuta, însoțite de perioade intense de pregătire teoretică.

În momentul în care a început misiunea, detașamentul era foarte bine închegat, fiecare militar își cunoștea locul și atribuțiile, motivația era ridicată. Pregătirea misiunii a a avut un grad de dificultate mai ridicat decât misiunea în sine.

Participarea mea la misiunea Baltica 2007 nu a fost o chestiune legată de alegere personală, ci mai degrabă a fost determinată de modul de alcătuire a echipajelor (celulelor) de zbor în vederea îndeplinirii misiunii.

Pentru realizarea obiectivelor misiunii s-a decis participarea cu nouă piloți (opt piloți repartizați pe patru celule plus comandantul detașamentului) care să permită atât alcătuirea turelor de serviciu cât și menținerea antrenamentul în zbor al piloților și asigurarea timpului de odihnă.

Căpitan-comandorul Laurenţiu Chiriţă, comandantul detaşamentului românesc la ceremonia de predare-primire a misiunii.

Pentru mine, MiG-21 LanceR și Baltica 2007 au însemnat o experiență profesională deosebită. Mai mult, am demonstrat că suntem pregătiți și interoperabili. Un rol esențial în această ecuație a avut-o avionul MiG-21 LanceR. Este avionul ale cărui caracteristici și avantaje obţinute în urma modernizării au permis pregătirea următoarelor generaţii de piloţi prin abordarea filosofiei de antrenament specifică doctrinelor de luptă şi manualelor aviaţiei din ţările membre NATO. Ca urmare, am putut să ne antrenăm constant alături de parteneri valoroși din NATO, iar trecerea către avionul multirol F-16 a fost și este mult mai simplu de realizat. Însă, acum schimbarea a început și trebuie să continue. Sper ca generațiile tinere de piloți din prezent cât și cele care vor urma să conștientizeze rolul important pe care îl au în definitivarea acestei transformări cu adevărat importante pentru Forțele Aeriene române și pentru România.

Comandor Călin Hulea

Principiul a fost acela al formării unor celule de zbor unitare în care liderul și coechipierul să facă echipă încă de la începutul pregătirii misiunii.

Astfel, au fost nominalizați liderii de formație din rândul piloților cu cea mai mare experiență de zbor și a instructorilor, urmând ca ulterior să fie nominalizat câte un coechipier pentru fiecare lider de formație.

Au fost utilizate mai multe criterii de selecție incluzând nivelul de pregătire în zbor, motivația pentru misiune, capacitatea de lucru în echipă, gradul de cunoaștere al limbii engleze etc. Eu am participant la misiune în calitate de coechipier, fiind cel mai tânăr pilot din detașament, a specificat comandorul Hulea.

Pe timpul pregătirii și desfășurării misiunii, aviatorii români au realizat că nu există diferențe esențiale între serviciul de poliție aeriană (sub comanda NATO) din țară față de cel din Lituania. Sunt aceleași principii de planificare, organizare, executare și comandă-control.

Singurele particularități sunt legate de contextul geopolitic și de securitate în care se desfășoară misiunea, de caracteristicile geografice ale zonei de responsabilitate și de posibilitățile de realizare a diferitelor forme de asigurare a zborurilor pe timpul misiunii.

Pe timpul misiunii au avut loc interceptări ale aeronavelor care nu răspundeau controlorilor de trafic aerian, nu respectau legislația internațională și aveau transponderele închise.

Baltica 2007 a  fost o misiune importantă pentru aviatorii români. Efortul depus, dedicarea cu care s-au executat sarcinile au demonstrat că detașamentul românesc și-a îndeplinit cu succes ordinele primite.

Nu a fost ușor, dar oamenii au înțeles că misiunile îndeplinite au fost în sprijnul populației locale. S-au scris multe lecții învățate care acum sunt folosite din plin de detașamentul Carpathian Vipers, prezent cu avioane F-16 în aceeași locație.

Comandorul Hulea subliniază că modernizarea în varianta MiG-21 LanceR a permis realizarea interoperabilității și standardizării, facilitând instruirea și antrenamentul în zbor al piloților, precum și pregătirea și antrenamentul navigatorilor cu dirijarea la interceptare (intercept controller) folosind tehnicile, tacticile și procedurile NATO pentru acest tip de misiuni.

 

Au existat și există în continuare limitări, în special legate de posibilitatea executării identificării vizuale pe timp de noapte și de raza de acțiune/autonomia de zbor.

Pot să spun că am crescut și m-am maturizat alături de MiG-21 LanceR. De peste 22 ani viața mea s-a împletit cu destinul acestui avion ca într-un joc al provocărilor, uneori al renunțărilor, toate acestea dominate permanent de dorința de perfecționare.

Începând din 2001 și până în prezent am parcurs toate etapele de pregătire și perfecționare pentru obținerea calificărilor de la pilot coechipier la lider de formație și instructor de zbor. Aparent, nu sunt multe, însă în spatele orelor de zbor stă foarte multă pregătire teoretică, de antrenament la simulator, pregătire fizică etc.

În privința misiunii, pot spune cu siguranță că Baltica 2007 a fost misiunea carierei mele de pilot. Adevărat, nici nu am mai avut ocazia să particip la o altă misiune de asemenea anvergură, însă mi-am făcut din plin datoria aici, în țară, alături de MiG-21 LanceR, în cadrul Serviciului de Luptă Permanent-Poliţie Aeriană, la multe exerciții naționale și internaționale, a afirmat comandorul Călin Hulea. (L. Irimia, foto  Arhiva Cer Senin).

Administratie

Poliția de Frontieră Română intensifică pregătirea specialiștilor în analiza de risc, în perspectiva aderării la spațiul Schengen

Publicat

pe

De

Un program interinstituțional de anvergură, cu sprijinul experților Frontex, este în desfășurare pentru a consolida capacitățile de anticipare a riscurilor la frontiere.

Consolidarea competențelor, o prioritate absolută

În perioada 30 septembrie – 3 octombrie 2025, Poliția de Frontieră Română desfășoară un program intensiv de pregătire continuă, dedicat specialiștilor în analiza de risc. Această inițiativă subliniază angajamentul instituției de a consolida competențele profesionale ale polițiștilor de frontieră. Scopul principal este de a dezvolta analize solide și relevante, care să contribuie la o mai bună înțelegere și anticipare a fenomenelor ce pot afecta securitatea frontierelor țării, se arată într-un comunicat oficial al Poliției de Frontieră.

Analiza de risc, pilon central în contextul Schengen

Analiza de risc este un instrument vital în activitatea zilnică a polițiștilor de frontieră, mai ales în contextul aderării României la Spațiul Schengen. Identificarea și gestionarea proactivă a riscurilor devin priorități strategice.

Parteneriat interinstituțional și expertiză internațională

Potrivit sursei citate, 25 de specialiști din structurile cheie ale Poliției de Frontieră Române și ale Inspectoratului General pentru Imigrări participă la acest program interinstituțional. Ei beneficiază de expertiza a trei instructori internaționali, desemnați de Academia Frontex. Pe durata celor patru zile de cursuri intensive, participanții utilizează tehnici moderne de analiză și instrumente avansate, adaptate cerințelor specifice ale apartenenței României la Spațiul Schengen.

Modelul european CIRAM, standard de referință

În cadrul programului, participanții utilizează modelul european CIRAM (Common Integrated Risk Analysis Model), standardul comun elaborat de Agenția Frontex. Acest model este folosit pentru fundamentarea procesului decizional la nivel european și oferă un cadru coerent de analiză, permițând o abordare integrată a riscurilor la frontierele Uniunii Europene.

Cooperare internațională și viziune unitară

Activitatea facilitează schimbul de experiență între experții români și reprezentanții altor state membre Schengen, contribuind la consolidarea cooperării internaționale și la dezvoltarea unei viziuni unitare asupra fenomenelor care afectează frontiera externă a Uniunii Europene.

România, partener strategic în securitatea frontierelor europene

Poliția de Frontieră Română își reafirmă angajamentul pentru profesionalism, adaptabilitate și cooperare europeană, elemente esențiale pentru garantarea securității frontierelor și protejarea intereselor cetățenilor. Instituția a transmis mulțumiri partenerilor internaționali pentru sprijinul acordat, subliniind că România își consolidează astfel poziția de partener strategic în arhitectura de securitate a frontierelor europene. (Paul D.).

Citeste in continuare

Administratie

Polițiștii de frontieră tulceni confiscă două motoare de barcă furate din Suedia

Publicat

pe

De

Polițiștii de frontieră din Tulcea au confiscat două motoare de barcă, semnalate ca fiind furate de autoritățile din Suedia, în urma unor acțiuni desfășurate în zona de competență.

Motor de barcă furat, descoperit la Sulina

Polițiștii de frontieră din cadrul Grupului de Nave Sulina au descoperit un motor de barcă de 60 CP, căutat de autoritățile suedeze, pe o ambarcațiune aparținând unui cetățean român de 46 de ani, în localitatea Sulina.

Al doilea motor furat, găsit la Murighiol

În ziua următoare, polițiștii de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Tulcea au descoperit un alt motor de barcă, de 115 CP, semnalat ca fiind furat din Suedia, în posesia unui cetățean român din localitatea Murighiol.

Dosare penale pentru tăinuire și motoarele confiscate

În ambele cazuri, au fost întocmite dosare penale pentru săvârșirea infracțiunilor de tăinuire. Motoarele confiscate, în valoare totală de 35.000 lei, au fost ridicate în vederea continuării cercetărilor de către polițiștii de frontieră. (Sava N.).

Citeste in continuare

Administratie

Garda de Coastă confiscă mărfuri contrafăcute de 1,4 milioane lei în Portul Constanța și PTF Isaccea

Publicat

pe

De

Polițiștii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au confiscat 13.000 de perechi de mănuși și 120 de echipamente sportive contrafăcute, estimate la o valoare totală de aproximativ 1,4 milioane lei, în urma unor controale efectuate în Portul Constanța și în PTF Isaccea.

Descoperirea din Portul Constanța

În Portul Constanța, polițiștii de frontieră din cadrul Grupului de Nave Constanța au descoperit 120 de echipamente sportive contrafăcute, inscripționate cu mărci cunoscute, într-un ansamblu rutier care se deplasa pe ruta Georgia-România-Moldova.

Confiscarea din PTF Isaccea

În PTF Isaccea, o echipă comună formată din polițiști de frontieră și inspectori vamali a descoperit 13.053 de perechi de mănuși contrafăcute, susceptibile a aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală al unor mărci cunoscute, într-un ansamblu rutier înmatriculat în Ucraina și având ca destinație o societate comercială din aceeași țară.

Valoarea totală a mărfurilor contrafăcute: 1,4 milioane lei

Valoarea totală a bunurilor confiscate, dacă ar fi fost comercializate ca produse de marcă, se ridică la aproximativ 1.400.000 lei.

Cercetări în curs pentru infracțiuni de punere în circulație a produselor contrafăcute

Toate bunurile au fost ridicate în vederea continuării cercetărilor. Polițiștii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de punere în circulaţie a unui produs purtând o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată. (Paul D.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv22 de ore ago

Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare

Prahova în flăcări și beton armat: Când incompetența dansează pe ruine și corupția ne lasă cu ochii-n soare De la...

Exclusiv22 de ore ago

Formularul de evaluare a riscului în violența domestică: Formalitate birocratică sau instrument real de protecție?

O analiză aprofundată a eficienței acestui instrument în contextul tragic al femicidului din România, realizată de Vitalie Josanu de la...

Exclusiv22 de ore ago

Poliție în oglindă: 47 de „inspectori sanitari” pentru 120.000 de angajați — o farsă organizată

Când medicii fac și muncă de control, iar inspectorii… nu există în organigramă „Soluția” improvizată: 47 de cadre medicale, obligate...

Exclusiv2 zile ago

Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!

În România anului 2025, justiția imobiliară a devenit un spectacol grotesc, unde morții sunt victime sigure, iar cei vii se...

Exclusiv2 zile ago

Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?

Un cutremur anunțat: Ciuruitoarea revine, iar „Il Capo” tremură (doar un pic)? Zilele trecute, un fior rece a străbătut Ploieștiul,...

Exclusiv2 zile ago

Reducerea bugetului MAI, o lovitură pentru polițiști. Economii fictive, sporuri furate și finanțări discutabile

Emil Păscuț de la Sindicatul Diamantul trage un semnal de alarmă cu privire la reducerea bugetului Ministerului Afacerilor Interne (MAI)...

Exclusiv3 zile ago

Antigrindina S.R.L.: Rachete, minciuni, secetă: țara care și-a vândut ploaia pe nimic și a rămas cu seceta

Mafia rachetelor și a minciunilor: Rachete, minciuni și secetă: Cum ‘Antigrindina S.R.L.’ a secat fermierii de bani (AICI), (aici),  (aici),  (aici),  (aici), (aici),  (aici),  (aici), (aici) e (aici),  (aici),   (aici), (aici),  (aici), (aici),  (aici),  (aici), (aici), (aici), ...

Exclusiv3 zile ago

PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!

Radu Marinescu și Bogdan Burcu, Nemesis-ul șpăgarilor: „Vă vom curăța, până la ultimul!” „Tartorul” a crăpat! Festinul corupției, oprit brusc!...

Exclusiv3 zile ago

Comunicare defectuoasă în MAI: Haos și nesiguranță alimentate de lideri sindicali confuzi

MAI, campion la mesaje trunchiate și confuze Incapacitatea cronică a Ministerului Afacerilor Interne (MAI) de a comunica profesionist, transmiterea unor...

Exclusiv3 zile ago

Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!

România, colonie penală cu gust de Coca-Cola: O afacere murdară, unde apa de canal e la modă, iar politicienii locali...

Exclusiv4 zile ago

Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!

Când pușcăria devine groapa de gunoi a incompetenței Penitenciarul Ploiești, sub conducerea eternului împuternicit Valentin Matei, nu mai este doar...

Exclusiv4 zile ago

Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților

Emil Pășcuț, lider sindical, dezvăluie scenariile posibile și atrage atenția asupra privilegiilor nejustificate ale structurilor de suport. Declarațiile publice ale...

Exclusiv4 zile ago

Salvare pe ultima sută de metri: Polițiștii angajați în 2022 rămân în sistem încă un an datorită unei ordonanțe de urgență

Sindicatul Europol dezvăluie eforturile pentru evitarea pierderii a peste 100 de polițiști gata formați, angajați pe perioadă determinată. Zeci de...

Exclusiv5 zile ago

ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor

Un studiu intern al ANP aruncă o lumină crudă asupra sistemului penitenciar românesc. Pensionări masive, moral la pământ și nemulțumiri...

Exclusiv5 zile ago

Prahova penală: Cum un sef de poliție transformă mita în… inșelăciune!

După Decizia ICCJ, corupția își găsește refugiu la IPJ Prahova După ce Înalta Curte de Casație și Justiție a mai...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv