Featured
Jaf în sistemul sanitar

Auditul financiar asupra Contului de execuţie a bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate a scos la iveală prejudicii imense aduse sectorului sanitar. Inspectorii Curții de Conturi au depistat de la medicamente decontate pentru decedați, compensări nelegale, analize pentru gravide făcute bărbaților și sporuri Covid necuvenite, până la achiziții cu iz penal.
Potrivit unui raport al Curții de Conturi, în anul 2021, în cadrul contractelor încheiate de casele de asigurări de sănătate județene (CASJ) cu furnizorii de servicii medicale și produse farmaceutice, au fost validate și decontate nelegal din FNUASS servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale în valoare de 4.034,7 mii lei.
Printre neregulile constatate s-au numărat prescripții și servicii medicale pentru pacienți internați în aceeași perioadă în regim de spitalizare continuă, în valoare de 1.318 mii lei, servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale pentru persoane care figurau decedate la data prestării acestor servicii, eliberării medicamentelor și dispozitivelor medicale, în valoare de 793 mii lei, precum și prescripții medicale în regim de compensare pentru persoane care nu aveau calitatea de beneficiari ai indemnizației de șomaj, în valoare de 682 mii lei.
Totodată, inspectorii au descoperit prescripții medicale cu compensare de 90% din prețul de referință al medicamentelor, în cazul unor persoane care nu se încadrau în categoria pensionarilor cu drept de decontare a acestora, în valoare de 554 mii lei, rețete, în regim de compensare de 20%, 50%, 90% și 100% din prețul de referință al medicamentelor, în cazul unor persoane din categoria de asigurați „Beneficiari de ajutor social”, fără ca aceste persoane să îndeplinească condițiile legale de a fi înregistrate în această categorie la data emiterii prescripțiilor medicale, în valoare de 474 mii lei, precum și medicamente compensate cu 100% în valoare de 219 mii lei pentru veterani și persoane cu handicap care, de fapt, nu se încadrau în aceste categorii.
Deconturi în afara legii
În urma controalelor, s-a mai depistat faptul că CNAS a efectuat plăți suplimentare în valoare de 1.087 mii lei, reprezentând servicii de vaccinare validate și decontate nelegal în anul 2021. Mai mult, în anul 2021, CNAS a înregistrat eronat în evidența contabilă datorii în valoare de 697.421 mii lei, aferente prestațiilor de boală și maternitate acordate asiguraților români pe teritoriul altui stat membru UE/SEE/ Confederației Elvețiene. În categoria nereguli flagrante s-au încadrat și servicii paraclinice de genul „Testare HIV la gravidă”, „Determinarea la gravidă a grupului sanguin ABO” și „Determinarea la gravidă a grupului sanguin Rh”, pe numele unor pacienți de sex masculin. De asemenea, inspectorii au constatat un prejudiciu de 6.030 mii lei cauzat de acordarea sporului de 75% pentru condiții deosebit de periculoase pentru situația de risc epidemiologic determinată de răspândirea SARS-CoV-2, în condițiile în care salariați din cadrul unor unități spitalicești erau încadrați în secții non-Covid.
Creșteri salariale necorespunzătoare la ”Matei Balș”
Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof. Dr. Matei Balș” a solicitat în mod nejustificat spre decontare din bugetul FNUASS suma de 6.713 mii lei, reprezentând plata influențelor financiare aferente creșterilor salariale pentru personalul Institutului ca urmare a aplicării necorespunzătoare a dispozițiilor legale incidente, semnalează Curtea de Conturi. ”La Institutul Matei Balș au fost efectuate cheltuieli cu servicii, sub forma unui abonament lunar, pentru situații de urgență de categorie C1, care au fost achiziționate de la un furnizor care nu deținea aviz pentru acest sector de competență, în valoare de 315 mii lei. Institutul a efectuat cheltuieli cu servicii juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare în sumă de 122 mii lei, fără a exista aprobarea ordonatorului principal de credite, respectiv Ministerul Sănătății, cu privire la aceste servicii”, se arată în raportul Curții de Conturi. Totodată, Spitalul Clinic Nr. 1 Căi Ferate Witting a atribuit un contract în valoare de 772 mii lei, având la bază o ofertă inadmisibilă și inacceptabilă din cauza lipsei probelor privind capacitatea de exercitare a activității profesionale de către operatorul economic și neconformă cu cerințele din caietul de sarcini. Ulterior, Spitalul a încheiat și un act adițional la contract în valoare de 325 mii lei fără TVA, fără a fi întrunite condițiile prevăzute de Legea nr. 98/2016.
Exclusiv
Emil Pascut: Critica managementului din MAI și reflexele regimului autoritar

Reflexe ale regimului comunist în MAI
Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului Diamantul, a declarat că Ministerul Afacerilor Interne (MAI) păstrează reflexe ale regimului autoritar comunist, evidențiind modul în care opiniile critice sunt etichetate ca „opinii politice” sau acte anti-sistem. Aceasta este o strategie de control social care transformă disidența într-o faptă pedepsibilă, subminând astfel principiile statului de drept și creând un climat de frică.
Caracteristicile regimurilor autoritare
Pascut a enumerat principalele trăsături ale regimurilor autoritare:
- Centralizarea puterii
- Represiunea disidenței
- Controlul informației, inclusiv cenzura opiniilor critice și manipularea narativelor publice.
În aceste condiții, critica este percepută ca o amenințare la adresa stabilității regimului, indiferent de conținutul său.
Problemele din MAI
Pascut subliniază că la MAI există simptomele enumerate mai sus, facilitate de o legislație defectuoasă și de calitatea morală și profesională scăzută a unor funcționari de conducere. Legea 360/2002, de exemplu, este considerată un cadru normativ defectuos, utilizat pentru a suprima dizidența și opinile critice, fără o delimitare clară a „opiniilor politice” de cele care sunt pur critice.
Impactul Legii 360/2002
Lipsa unei definiții precise a „opiniei politice” permite o interpretare extinsă, astfel încât orice opinie contrară narativului oficial poate fi etichetată ca „opinie politică.” Pascut reamintește că înainte de cazurile recente, cercetările disciplinare pentru opinii politice erau rare, însă acestea au crescut în intensitate după evenimente recente, afectând grav activitatea sindicală și libertatea de exprimare a polițiștilor.
Distincția între critică și compromiterea imaginilor
Pascut evidențiază importanța de a face o distincție clară între critica legitimă, care abordează problemele structurale, și comportamentele care compromit imaginea instituției. Legislația existente, cum ar fi apreciația standardelor CEDO, ar trebui să ghideze sancționarea funcționarilor pentru exprimarea opinilor critice.
Jurisprudența CEDO ca fundament
Pascut face referire la cazuri relevante de la CEDO, precum „Vogt v. Germania” și „Baka v. Ungaria”, pentru a argumenta că sancțiunile aplicate funcționarilor publici trebuie să fie proporționale, legale și să demonstreze un impact real asupra reputației instituției, nu doar un discomfort.
Concluzie: Nevoia de schimbare
Misiunea MAI de a proteja drepturile cetățenilor și de a asigura transparența în activitatea sa este esențială. Pascut atrage atenția că o interpretare extinsă a legilor și penalizarea criticilor pot submina aceste valori fundamentale, fiind necesară o evaluare responsabilă și echilibrată a comportamentului funcționarilor publici.
Experiența acumulată pe parcursul a 18 ani de activitate juridică și observație critică a MAI îi oferă lui Emil Pascut autoritatea de a formula aceste concluzii esențiale pentru viitorul instituției și al societății românești. (Cristina T.).
Anchete
Recalcularea drepturilor salariale pentru personalul din structurile de apărare

Plafonarea ilegală a majorărilor
Prin Decizia nr. 75 din 18.11.2024, Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a stabilit că plafonarea „majorării pentru lucrări de excepție și misiuni speciale” la valoarea salariului de funcție din anul 2018, conform OUG 114/2018, este ilegală. Aceasta trebuie să se raporteze la salariul de funcție aflat în plată.
Contextul deciziei
Decizia a venit ca urmare a sutelor de procese în instanță, după ce structurile de apărare au început, la 01.01.2024, să raporteze brusc drepturile salariale la salariul/solda de funcție aflat în plată, fără nicio intervenție legislativă.
Acțiunile Ministerului Apărării Naționale
Pentru a se conforma cu Decizia ÎCCJ, Ministerul Apărării Naționale (MApN) a publicat pe site-un proiect de ordonanță de urgență care vizează plata unor diferențe de drepturi salariale pentru personalul din structurile de apărare, ordine publică și siguranță națională.
I. Recalcularea drepturilor pentru personalul aflaat în activitate:
- Se va realiza pentru toți beneficiarii acestui drept din perioada 01.01.2019 – 31.12.2023.
- Recalcularea se va face la salariul de funcție aflat în plată în perioada respectivă.
- Termenul pentru recalculare este de 120 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței.
- Sumele rezultate se vor plăti eșalonat pe o perioadă de 5 ani:
- 5% în primul an, până la 04.12.2025
- 10% în al doilea an, până la 04.12.2026
- 25% în al treilea an, până la 04.12.2027
- 25% în al patrulea an, până la 04.12.2028
- 35% în al cincilea an, până la 04.12.2029
- Diferențele vor fi actualizate cu rata inflației.
II. Recalcularea drepturilor pentru personalul care a incetat raporturile de serviciu (Pensionarii militari):
- Vor beneficia de o dublă recalculare, atât de fostul angajator, cât și de Casa de Pensii.
- Recalcularea de către fostul angajator se va realiza pentru toți beneficiarii acestui drept din perioada 01.01.2019 – 31.12.2023.
- Sumele rezultate se vor plăti eșalonat de fostul angajator pe o perioadă de 5 ani, similar cu cei activi:
- 5% în primul an, până la 04.12.2025
- 10% în al doilea an, până la 04.12.2026
- 25% în al treilea an, până la 04.12.2027
- 25% în al patrulea an, până la 04.12.2028
- 35% în al cincilea an, până la 04.12.2029
- Diferențele plătite de fostul angajator se vor actualiza cu rata inflației.
- Revizuirea pensiilor se va face din oficiu în termen de 240 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, iar restanțele vor fi achitate eșalonat de Casa de Pensii pe o perioadă de 5 ani, similar cu calitatea celor activi.
Concluzie
Această reformă vizează asigurarea unor drepturi salariale corecte pentru personalul din structurile de apărare și este un pas important în remedierea situațiilor generate de aplicarea defectuoasă a legii. Deciziile luate de MApN vor avea un impact semnificativ asupra veniturilor și stabilității financiare a acestui sector esențial. (Irinel I.).
Featured
Haos la Urziceni: Doi frați uciși într-un conflict violent
-
Exclusivacum 3 zile
Poliția sau mafia? Războiul politic care distruge afaceri in Cerasu/Rețeaua corupției de la Vălenii de Munte: între putere și abuz
-
Exclusivacum 22 de ore
Aroganta și ipocrizia în conducerea ANP: Întâlnire cu realitatea
-
Exclusivacum 3 zile
Corupție și intimidare: Adevărul din umbră al gestionării deșeurilor în Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Scandalul White Tower: Abuzuri imobiliare și corupție în România
-
Exclusivacum 2 zile
Critici dure la adresa lui Dan Halchin în urma bilanțului de la Penitenciarul Iași
-
Exclusivacum o zi
A apărut proiectul de OUG pentru recalcularea salariilor și pensiilor militare
-
Exclusivacum 4 zile
FSANP propune amendament pentru acordarea drepturilor salariale polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 4 zile
Proteste ale polițiștilor din Mehedinți impotriva tăierilor salariale