Featured
DIPI – condusa de colonelul Tiberiu-Silviu Dumitrache – a iesit atat cu un comunicat, cat si cu raspunsul furnizat la intrebarile primite din partea unei jurnaliste de la Recorder.ro.
Explicatiile DGIPI ii cam taie din aripi presedintelui USR Catalin Drula (foto), care sarise imediat dupa filmuletul recorder sa ceara desfiintarea serviciului.
„Precizari cu privire la inadvertente/informatii prezentate in mod eronat sau fragmentat in documentarul „Puterea din umbra”, realizat de publicatia RECORDER
In contextul demersului jurnalistic efectuat de publicatia RECORDER in data de 10.01.2023 sub forma documentarului video intitulat „Puterea din umbra”, precizam faptul ca Directia Generala de Protectie Interna (DGPI) a oferit un raspuns exhaustiv cu privire la cererea de informatii de interes public formulata in baza Legii nr. 544/2001, documente anexate prezentului comunicat.
Avand in vedere faptul ca raspunsul in cauza a fost preluat in mod trunchiat si limitativ de catre publicatie in cadrul produsului jurnalistic, precum si faptul ca DGPI si-a exprimat disponibilitatea de a lamuri eventualele neclaritati, apreciem necesara exercitarea dreptului la replica de catre unitatea noastra.
In acest sens, facem urmatoarele precizari cu privire la o serie de inadvertente/informatii prezentate in mod eronat sau fragmentat in cuprinsul documentarului, in limitele normelor ce reglementeaza protectia informatiilor clasificate si activitatea specifica:
In ceea ce priveste asertiunile potrivit carora DGPI isi desfasoara activitatea in mod abuziv, fiind influentata de diverse interese politice sau avand la baza resorturi subiective, subliniem faptul ca activitatea unitatii se realizeaza cu respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, a principiilor legalitatii, neutralitatii, impartialitatii si echidistantei politice.
In acest context, la baza deciziei de avizare negativa a accesului la informatii clasificate stau intotdeauna informatii cu un grad ridicat de certitudine, din care reies neindoielnic riscuri si vulnerabilitati cu privire la informatiile clasificate, aspect confirmat inclusiv de procentajul redus al avizelor negative (aproximativ 0,1%/an), raportat la numarul total al personalului supus verificarilor de securitate (aproximativ 40.000/an), statistica ce se regaseste in cuprinsul documentului anexat.
Este important de subliniat faptul ca neacordarea avizelor de securitate reprezinta o masura de prevenire a materializarii unor riscuri grave de securitate determinate de implicarea persoanelor vizate in activitati precum relationare cu mediul infractional, de crima organizata, diseminare de date clasificate sau nedestinate publicitatii, consum de droguri, fapte de coruptie, penetrarea informativa a structurilor MAI si crearea unor mecanisme decizionale nelegitime etc.
Raportat la afirmatiile din cuprinsul reportajului privind initierea procedurii de revalidare in urma unei asa-zise „comenzi” a ministrului afacerilor interne sau a altor persoane din mediul politic, precizam ca acestea sunt lipsite de orice fundament, nefiind retinute nici de catre instantele de judecata sau de organele de urmarire penala cu ocazia solutionarii actiunilor civile sau penale introduse de catre persoanele in cauza.
Asa cum a fost prezentat inclusiv in cadrul raspunsului DGPI transmis publicatiei RECORDER, actele normative in vigoare emise in domeniul protectiei informatiilor clasificate prevad in mod expres entitatile si autoritatile publice care initiaza, respectiv au atributii in procedura de acordare/retragere a accesului la informatii clasificate, ministrul afacerilor interne nefiind implicat in fluxul de avizare.
Referitor la procedura de revalidare a domnului Catalin MOSNEAGU, subliniem faptul ca aceasta a fost initiata la data de 26.02.2018, rezultand cu titlu de evidenta ca masura in cauza nu a fost si nu putea fi in niciun mod influentata de evenimentele din data de 10.08.2018, asa cum se insinueaza in continutul reportajului.
De asemenea, asertiunile domnului Paul-Costel TABLAN privind neprelungirea autorizatiei sale de acces la informatii clasificate in urma unei presupuse „comenzi” date de ministrul afacerilor interne/alti factori politici sunt neintemeiate, nefiind sustinute sub niciun aspect de date obiective, avand in vedere faptul ca activitatea de revalidare este o masura obligatorie potrivit Legii nr. 182/2002, fiind initiata la expirarea perioadei de valabilitate a autorizatiei de acces detinute anterior. Mai mult, in cazul domnului Paul-Costel TABLAN, procedura revalidarii a fost demarata la inceputul anului 2019 si a fost finalizata la sfarsitul aceluiasi an, momente la care conducerea MAI a fost exercitata de doua persoane din formatiuni politice distincte. De altfel, in intervalul de referinta, functia de ministru al afacerilor interne a fost exercitata de cinci demnitari diferiti.
Referitor la imputernicirea domnului Constantin NICOLESCU in functia de adjunct al IGPR, precizam faptul ca DGPI, in exercitarea responsabilitatilor sale legale, a informat conducerea MAI atat anterior, cat si ulterior numirii acestuia in functia de conducere de la nivelul IGPR cu privire la riscurile si vulnerabilitatile identificate in activitatea acestuia. Mai mult decat atat, precizam ca acesta se afla in procedura de revalidare a accesului la informatii clasificate inca din perioada in care ocupa functia de inspector-sef in cadrul IPJ Dolj, activitate finalizata prin neacordarea autorizatiei ca urmare a identificarii unor elemente de incompatibilitate prevazute de legislatia in domeniu.
Cu privire la evenimentul expus de catre domnul Marius-Ionut MIHALACHE, subliniem faptul ca printre atributiile Directiei Operatiuni Speciale din cadrul IGPR nu se regasesc si cele de control anti-interceptare, personalul acestei structuri avand dreptul, potrivit legii, sa desfasoare astfel de activitati exclusiv in baza unor mandate de supraveghere tehnica, in cadrul dosarelor penale.
De altfel, aceste aspecte sunt expuse si recunoscute de persoanele intervievate in partea introductiva a documentarului video, acestia afirmand in mod expres faptul ca aveau la cunostinta ca activitatea desfasurata excedeaza atributiilor acestora, respectiv ca ordinul executat este unul „gresit” (n.n. nelegal).
Precizam ca politistul are obligatia de a verifica sistematic si de a asigura legalitatea actiunilor sale, inaintea si in timpul desfasurarii acestora, atat din perspectiva respectarii legislatiei, precum si ca acesta are datoria sa se abtina de la executarea ordinelor si misiunilor vadit ilegale.
Din cuprinsul propriilor afirmatii, rezulta ca persoanele din cadrul Directiei Operatiuni Speciale aveau reprezentarea faptului ca activitatile desfasurate sunt nelegale si cu toate acestea au procedat de aceeasi maniera in mod repetat si cu alte ocazii. In situatia prezentata, putem aprecia ca perpetuarea unui astfel de mod de lucru este de natura a prejudicia misiunile institutiilor competente, precum si infaptuirea actului de justitie.
Subliniem faptul ca aspectele prezentate de catre domnul Marius-Ionut MIHALACHE contravin realitatii, DGPI detinand probe incontestabile (documente, inregistrari audio-video, planse foto) care infirma situatia de fapt astfel cum a fost aceasta expusa in cadrul reportajului. Din motive ce tin de deontologia profesionala, precum si de respectarea obligatiilor legale ce incumba unitatii si a dreptului la aparare, acestea nu pot fi facute publice, fiind puse la dispozitia autoritatilor competente.
Referitor la afirmatiile conform carora modalitatea de numire in functie a directorului general al DGPI creeaza contextul unor imixtiuni politice, facem precizarea ca acestea sunt regretabile, avand in vedere ca toate persoanele din conducerea DGPI au fost avizate de catre CSAT cu ocazia numirii in functie, in conformitate cu prevederile art. 78 din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare.
In legatura cu unele afirmatii privind pretinsa omisiune a DGPI de a sesiza organele de urmarire penala in situatia constatarii unor infractiuni de coruptie, cu ocazia identificarii elementelor de incompatibilitate prevazute de legislatia incidenta, subliniem ca revalidarea accesului la informatii clasificate secrete de stat nu este conditionata de savarsirea unei abateri disciplinare/contraventii/infractiuni si nu reprezinta o sanctiune aplicata persoanei fizice, sens in care facem urmatoarele precizari:
Pe de o parte, DGPI a informat de fiecare data organele de urmarire penala cand a identificat date si informatii care releva pregatirea sau savarsirea unor fapte prevazute de legea penala, rezultate din verificarile si activitatile specifice.
Pe de alta parte, nu orice conduita/actiune care releva un element de incompatibilitate atrage raspunderea penala, la fel cum nu orice fapta penala constituie si un risc la adresa informatiilor clasificate.
Referitor la asertiunile conform carora decizia de neacordare a avizului de securitate nu este motivata, precizam ca, in toate situatiile, masura avizarii negative este temeinic fundamentata in fapt si in drept, chiar daca motivarea nu poate fi adusa la cunostinta persoanei verificate, din ratiuni ce tin de protectia informatiilor clasificate si a respectarii obligatiei de protectie a metodelor si mijloacelor specifice.
Mai mult, in cadrul interviurilor de securitate, se urmareste clarificarea impreuna cu persoana supusa procedurii de autorizare a aspectelor rezultate din verificarile specifice, care fundamenteaza deciziile de avizare negativa, astfel incat sunt neintemeiate alegatiile potrivit carora persoanele vizate nu cunosc motivele masurii adoptate.
De asemenea, examinarea legalitatii avizului negativ a accesului la informatii clasificate se realizeaza de catre instantele de judecata si unitatile de parchet, prin punerea motivarii masurii la dispozitia acestora, cu respectarea normelor incidente.
In considerarea principiului unui jurnalism responsabil, apreciem faptul ca o modalitate superficiala de prezentare a activitatii DGPI, prin prisma unor scopuri/interese ilegitime, nu este decat in masura sa induca in eroare opinia publica, sa influenteze in mod negativ perceptia personalului MAI cu privire la rolul institutiei si sa afecteze misiunile si activitatile unitatii.
De asemenea, nu este de neglijat faptul ca o parte din cadrele MAI (active si in rezerva) prezentate in continutul reportajului sunt implicate in litigii aflate pe rolul instantelor de judecata, astfel incat acestea pot manifesta o atitudine subiectiva in relatarea evenimentelor, in vederea influentarii actului de justitie.
DGPI va continua sa isi asume responsabilitatile legale ce ii revin, inclusiv pentru asigurarea protectiei interne pentru personalul MAI, de ale carui standarde profesionale si de integritate depinde protejarea vietii si bunurilor cetatenilor romani”. (Cerasela N.).
[pdf-embedder url=”https://www.incisivdeprahova.ro/wp-content/uploads/2023/01/Raspuns-DGPI-si-solicitare-RECORDER.pdf”]
Administratie
Păulești se transformă: Primarul Tudor Sandu prezintă un Bilanț robust de un an, intre provocări și realizări concrete
Administratie
Păulești, în siguranță pentru iarnă: Primarul Tudor Sandu, un apel la prevenție pentru protejarea fiecărei familii
Administratie
Aer curat pentru Prahova: Președintele Virgiliu-Daniel Nanu, lider în lupta pentru sănătate și transparență!
Prahova merită să respire curat, iar acest deziderat devine o realitate palpabilă sub viziunea și determinarea Președintelui Consiliului Județean, Virgiliu-Daniel Nanu. Într-un efort continuu de a îmbunătăți calitatea vieții prahovenilor, leadershipul județului se angajează ferm în implementarea unui sistem de monitorizare a calității aerului modern, eficient și, mai ales, transparent.
Un angajament neclintit pentru sănătate: Președintele Nanu la dezbaterea cheie
Sănătatea publică și confortul cetățenilor sunt priorități absolute, iar Președintele Virgiliu-Daniel Nanu demonstrează acest lucru prin implicare directă. Ziua de ieri a marcat un moment important, prin participarea sa activă la dezbaterea publică organizată la Hotel Central din Ploiești, dedicată problematicii poluării olfactive. Acest subiect, de interes major pentru locuitorii municipiului și ai întregului județ, a găsit în Președintele Nanu o voce fermă și un susținător al soluțiilor concrete.
Viziunea viitorului: Un sistem de monitorizare inteligent și accesibil
În cadrul întâlnirii, Președintele Consiliului Județean Prahova a prezentat o viziune clară și strategică: necesitatea implementării unui sistem modern, precis și integrat de monitorizare a calității aerului. Un sistem capabil să identifice, în timp real, sursele care generează disconfortul olfactiv și să ofere o imagine fidelă a situației. „Deciziile administrative trebuie să fie fundamentate pe date corecte, verificabile și actualizate permanent,” a subliniat Nanu, evidențiind importanța unei abordări bazate pe știință și fapte concrete.
Transparență totală: Informațiile, la indemâna fiecărui cetățean
Un alt pilon central al strategiei sale este transparența totală. Virgiliu-Daniel Nanu a cerut, cu insistență, ca informațiile privind calitatea aerului să fie publicate într-un mod accesibil și ușor de urmărit de către cetățeni. Această măsură nu doar că sporește încrederea publicului, dar permite comunității să evalueze în mod direct eficiența măsurilor aplicate. O comunitate informată este o comunitate puternică, capabilă să participe activ la procesul de îmbunătățire a mediului.
Sinergie instituțională: Fără transfer de responsabilitate, doar soluții!
Conștient de complexitatea provocărilor de mediu, Președintele Nanu a reiterat importanța unei coordonări instituționale reale. „Este crucial să eliminăm orice transfer de responsabilitate între autorități,” a declarat el, pledând pentru proceduri clare, reacții rapide și intervenții bine documentate în gestionarea problemelor de mediu. Această abordare fermă asigură o colaborare eficientă între toate instituțiile implicate, transformând obstacolele în oportunități de acțiune coordonată.
Consiliul Județean Prahova, sub conducerea dinamică a Președintelui Virgiliu-Daniel Nanu, își reafirmă angajamentul de a sprijini implementarea unui sistem eficient și modern pentru monitorizarea calității aerului. Obiectivul final este clar: protejarea sănătății și asigurarea confortului prahovenilor, construind împreună un viitor în care aerul curat nu este doar un deziderat, ci o realitate palpabilă. Prahova merge înainte, spre un mediu mai sănătos și mai curat, ghidată de o viziune strategică și un leadership dedicat.
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 14 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Exclusivacum 4 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



