Connect with us

Featured

Dată fiind interdependența țărilor, nu există alternativă rațională la cooperarea cu China

Publicat

pe

Afirmarea Chinei ca supraputere este deja loc comun. Tot mai mulți acceptă afirmația celui mai bun specialist german în materie, Eberhard Sanschneider, că, oricare ar fi împrejurările, China nu mai poate fi oprită. Confruntarea este o eroare.

Deja Andre Malraux avertiza cât de gravă pentru lume ar fi oprirea, fie și parțială, a producției, de pildă la Canton. Azi se vede bine că încetinirea ritmului de creștere economică în China pune economia mondială în dificultate. Și că, pe de altă parte, multe țări câștigă enorm cooperând amplu cu China.

Guvernările mature caută astăzi această cooperare. De aceea, interesează acum nu numai ponderea Chinei în lume, ci și vederile cu care ea vine pe scenă. M-am referit în alt loc la cultura ei. Aici mă opresc asupra felului în care China privește lumea ca întreg.

O carte excelentă și-a propus să capteze vederile esențiale ale „uriașilor” Asiei – China, India, Japonia – care urcă pe scena lumii și o modifică (Mathieu Duchatel, Max-Jean Zins, Guibourg Delamotte, Le monde vue d’Asie, Philippe Picquier, Arles, 2012). Demersul este esențial în situația în care stăruie încă prejudecăți și clișee grosiere cu privire la acea parte a lumii, datorate sărăciei informării și îngustimii opticilor.

Din capul locului, este de subliniat că acești „uriași” aduc perspective asupra lumii ce nu au de a face cu zvonurile exotice și impresiile celor care vorbesc fără a cunoaște câtuși de puțin. Ele scapă descrierilor colonializatorilor de altădată. Ele nu au nimic comun cu optica atribuită „asiatismului”. Sunt vederi reprezentative, de care este de ținut cont.

Cartea deja amintită consemnează mai întâi pragurile de viziune ce au fost trecute în China și apoi în lume. Bunăoară, deja în secolul al treilea î.e.n. s-a creat viziunea asupra lumii axată pe „centralitatea” acestei țări. China este considerată „imperiul de mijloc (Zhongguo)”, în raport cu care sunt țări tributare (chaogongguo), iar țările nontributare erau considerate „barbare”. „Împăratul” chinez este socotit trimisul de sus, cu un „mandat al cerului (tianming)” și însărcinat să aplice „ordinea cerului (tianxia)” printre pământeni.

Nu numai că a dat tabloul sinocentric al lumii, dar China a izbutit în timp sinizarea populațiilor din jur, începând cu mongolii. În epoca modernă, China a devenit, însă, obiect al imperialismului de diferite origini, ceea ce a creat printre chinezi imaginea unei țări care nu este singură și sigură în lume, ci trebuie să-și afirme profilul printre alții.

În ultima decadă, China a devenit a doua putere economică mondială. Ea privește lumea prin prisma priorităților ei interne și întreține o dezbatere în chestiunile majore ce o privesc: să participe la guvernanța mondială?, este ea țară în curs de dezvoltare sau mare putere?, trebuie să devină putere navală?, acceptă ea ordinea mondială actuală sau caută să o modifice?, ce este de folosit din globalizare?, trebuie intervenit în treburile altor state sau urmate interesele proprii?

Pe fondul amestecului extern în treburile Chinei din secolele anterioare, s-a forjat noțiunea de „suveranitate (zhuquan)”, ce stă pe frontispiciul abordării chineze a relațiilor internaționale. Suveranitatea a și devenit mentalitate populară la chinezi, iar în politica internațională, China o apără și astăzi. Se poate adăuga, din perspectiva a ceea ce se petrece acum, că „în marile ideologii – naționalismul și socialismul – China își va regăsi resursele pentru a-și recuceri independența și a-și redefini raportul său cu lumea” (p. 37), încât ea promovează azi aceste opțiuni majore. Lunga tradiție diplomatică îi procură Chinei suplețe în promovarea acestor opțiuni, iar cine vrea relații profitabile cu ea, are a le lua în seamă.

Cu această privire asupra lumii, China a modificat deja în câteva rânduri politica internațională în ultimul secol. De exemplu, Mao Zedong a refuzat divizarea lumii în Est și Vest și a formulat „teoria celor trei lumi”, prin care a lansat mișcarea nealiniaților. Deng Xiaoping a pus problema depășirii „lumii unipolare” (p. 44). Sub Jiang Zemin, s-a trecut efectiv la construcția „lumii multipolare”. Hu Jintao a cerut paritatea Chinei cu celelalte țări sub conceptul „lumii armonioase (hexie shijie)”. Xi Jinping a decis finanțarea de către China a construirii rutelor comerțului global.

China se socotește țară amputată de unele dintre teritorii (Taivan este numai unul), iar „unificarea finală a teritoriilor chineze” este o prioritate a politicii internaționale a Chinei (p. 48). Reprezentanții ei au elaborat conceptul de „putere bazată pe convingere (huayuquan)” – un echivalent al conceptului „puterii blânde (soft power)”, creat de Joseph Nye – și lucrează la extinderea audienței culturii chineze. Prezența instituționalizată pe glob a Chinei este azi fără egal. Îți dai seama de anvergura ei unică fie și numai observând rețeaua mondială a Institutelor Confucius. O cunosc după ce am avut onoarea de a funcționa ani la rând, alături de specialiști americani, germani, francezi, chilieni, australieni, unguri, în grupul consultativ internațional al Fundației Hanban din Beijing, care coordonează ansamblul.

China își asumă că „drepturile omului” trebuie promovate neslăbit. Ea pune în față „dreptul la dezvoltare” – care înseamnă „responsabilitate ce se impune prin prioritatea oricărui guvern de a satisface nevoile materiale ale populației” (p.57). În optica Chinei, aducerea în fruntea administrației a cetățenilor capabili să servească concetățenii este cheia dezvoltării și soluțiilor, încât un regim are a fi mai presus de orice meritocratic.

Nu se poate despre China, la obiect, fără a o cunoaște direct și fără a-i înțelege istoria. De aceste condiții este convins americanul Michel Schuman, cu o carte monumentală, Superpower Interrupted (Hachette Book Group Inc., 2012), tradusă în germană sub titlul Die ewige Supermacht. Eine chinesische Weltgeschichte (Propyläen, Berlin, 2022), din care și cităm. Autorul a petrecut două decenii în China și cunoaște detaliat arhivele.

El argumentează că dea lungul istoriei chineze – care este cea mai lungă dintre istoriile naționale, vestigiile ei scrise datând de mai mult de un mileniu înainte de Hristos – regăsim o viziune elaborată și de rară durabilitate asupra lumii. „Chinezii au, cu siguranță, propria concepție asupra lumii, care era înrădăcinată în istoria lor, filosofia lor politică și percepția lor. Potrivit acestei concepții, China trebuia să stea pe un postament propriu, care să fie de departe superior altor popoare” (p. 309-310). Această vedere era legată de o superioritate ce vine din adâncurile istoriei și înaintează. „În istoria universală a Chinei a existat un sistem global de acțiune deja cu secole în urmă, înainte ca portughezii să se ivească pe coastele Indiei. Iar China era inima care alimenta cu substanță vitală întreaga economie a lumii, spre deosebire de Europa de Vest, care juca un rol nesemnificativ în această ordine timpurie a lumii. În același timp, China era un consumator de nesaturat al mărfurilor provenind din restul lumii – de la jad trecând prin piper la relicvele budiste – și un centru de producție care era capabil să dea mărfuri de lux într-o măsură mai mare decât orice economie de atunci” (p. 225). Conexiunile Chinei cu alte civilizații nu erau mai prejos. „Deja în secolul de dinaintea nașterii lui Iisus Hristos s-au format rețele comerciale care se întindeau asupra pământurilor Asiei și au legat marele civilizații ale Chinei, Indiei, Persiei și Romei una de alta” (p.226). Notoritatea produselor chineze era deja largă. „Totuși, dea lungul unei mari părți a istoriei umanității, China era cunoscută prin articolele de lux excelent fabricate, de înaltă valoare, care fuseseră produse cu o tehnologie și cunoștințe de specialitate ce nu erau cunoscute nicăieri căci oamenii nici nu se apropiaseră de această cunoaștere” (p. 233). Inițiatorul filosofiei moderne în Europa, Francis Bacon, a elogiat trei invenții ale umanității – tiparul, praful de pușcă și compasul – care au schimbat literatura, ducerea războiului și navigația. Nici lui nu-i era limpede că toate trei erau invenții chineze (p.249). Iar paternitatea chineză nu se reduce nicidecum la acestea.

„Izvorul” prezenței extraordinare în lume a Chinei, care a făcut din ea o supraputere de-a lungul istoriei, a fost „capacitatea uimitoare de a crea lucruri și de a descoperi, iar aceasta pe o paletă largă de științe și tehnologii – de la astronomie, prin chimie, la simpla fabricare. De-a lungul marii părți a istoriei documentate, europenii nu puteau concura sub aspectul tehnologiei cu China” (p.249). Deja în Antichitate, chinezii aveau întreprinderi de producție (p.254) și au deținut apoi secole la rând avansul. Tăria Chinei a fost mereu cultivarea persoanei (p.185) care se ridică prin educare și caracter la înălțimea răspunderilor sociale. În China, „funcționarii învățați (gelehrten Beamte)” au controlat birocrația (p. 210), iar chinezii au încredere nestrămutată în cultura proprie.

Chinezii au avut motive să considere că „civilizația chineză ar fi civilizația însăși. Acest principiu al considerării de sine și a lumii din jur, felul chinez de a privi, susține întreaga istorie imperială, relațiile cu alte popoare – însăși istoria prezenței în lume a Chinei” (p.397). Principiul stă și astăzi la baza unei viziuni asupra lumii. „Civilizația chinezilor a fost în centrul lumii; ei erau cei care puneau condițiile pentru contactul lor cu restul lumii, nu invers. Ideile, produsele și instituțiile chineze se varsă în exterior, lumea vine după China atunci când este vorba de bogăție, cărți, filosofie și lucruri minunate” (p.452). A fost fapt, dar rămâne și aspirație continuă.

În istoria lor, chinezii s-au condus și se conduc după felul propriu de a privi lumea. „Statalitatea Chinei în secolul al 21-lea are mai multe asemănări cu predecesoarele sale clasice imperiale decât se poate recunoaște la o primă privire” (p.33). Autorul cărții Superpower Interrupted aduce o amplă argumentație în sprijinul tezei după care China a avut, totuși, continuu profilul de „supraputere”(p. 28). El pledează în favoarea părăsirii prejudecăților generate de istoria europeană modernă, asumând, cu toate consecințele, împrejurarea că în China s-a profilat o abordare a lumii diferită de cea euro-americană (p.36), după ce însăși viața chinezilor a fost alta. Sunt foarte multe aspectele de diferență specifică ale acestei abordări.

Bunoară, din timpuri mai vechi decât cel al scrierii Bibliei, în China s-a scris despre „marele potop” (p. 46), despre oamenii buni care urcă pe tron (p.48) și despre omul din fruntea celorlalți având un „mandat al Cerului” (p.56). În vremea lui Socrate, a profeților evrei și a lui Buddha, un șir de cugetători, în frunte cu Confucius, a conturat această direcție și a orientat viața chinezilor.

Confucius însuși a dat formă „maniei chineze de a fi educat” (p.63), ca secret al vieții izbutite, și a fost, prin învățătura sa, la originea unei mari forțe unificatoare. Meritocrația, pe care a delimitat-o cu claritate, după ce el însuși a fost produsul ei, avea să marcheze continuu istoria Chinei și i-a asigurat țării întâietatea. În baza ei, funcționarul public nu poate fi decât dintre cei mai educați oameni din societate. Pentru chinezii descoperitori ai „civilizației”, toți oamenii sunt egali și buni de la naștere (p.68), educația și caracterele lor fiind cele care îi diferențiază și le, procură prețuire.

De multe secole, chinezii au gândit chestiunile de stat și au acumulat cunoștințe și o înțelepciune proprie. Împăratul este pentru ei și „izbăvitorul” (p.95) comunității, trimis din Înalt. Convingerea superiorității Chinei este solidă dintotdeauna printre intelectualii ei (p.121), aceștia considerând lumea ca fiind o ierarhie, cu țara lor în frunte.

Chinezii consideră China drept „centrul și măsura ordinii mondiale” (p.126). Baza mereu solidă pentru asemenea pretenție este civilizația țării (p.133), care a făcut-o capabilă să integreze populațiile pe care le-a întâlnit de-a lungul istoriei. China a modelat alte culturi, începând cu coreenii și japonezii, și a rămas cultura originară a continentului asiatic.

De câteva decenii, psihologi americani proeminenți explorează direct faptul că în China s-a creat, dea lungul impresionantei ei istorii, o vedere asupra lumii alta decât cea euro-americană. Ea are realizări tot mai mult comparabile, încât se cere recunoscută ca atare. Ei vorbesc de „longevitatea diferențelor” culturale și de nevoia de a le lua în seamă fără tentația de a privi o cultură prin prisma alteia. Bunăoară, putem vorbi legitim în cele două culturi de „atribuire cauzală”, dar și, respectiv, de „modelare cauzală”, de „categorii și reguli”, dar și de „relaționări și similarități”, de „logica și legea noncontradicției”, dar și de „dialectică și calea mediană”. „Cogniția umană nu este oriunde aceeași…. Oamenii folosesc instrumentele cognitive care par să aibă sens pentru ei – în funcție de sensul pe care-l atribuie lumii” (Richard E. Nisbett, The Geography of Thought. How Asians and Westerners Think Differently …. and Why, Free Press, New York, London, Toronto, Sydney, 2007, p. XVII). De la această premisă este de plecat.

În fond, sunt feluri ireductibile de a privi lumea ancorate în trăiri diferite ale realităților. Diferențele se regăsesc în abordarea multor chestiuni practice. De pildă, „nu ar trebui să fie o surpriză faptul că chinezi sunt înclinați să atribuie comportamentul contextului, iar americanii să atribuie același comportament celui care decide” (p.114). Peste toate, „pentru asiatic, lumea este un loc complex, compus din substanțe continue, inteligibile în termenii unui întreg, mai curând decât ai părților, și subordonat mai mult controlului colectiv, decât celui personal. Pentru occidental, lumea este un loc relativ simplu, compus din obiecte discrete ce pot fi înțelese fără a da importanță nejustificată contextului și considerându-le supuse în primul rând controlului personal” (p.100).

Analizele pe care le-am invocat sunt din nou actuale. Spun aceasta văzând avalanșa de considerente propagandistice care acoperă astăzi raportarea la „uriașii” Asiei, îndeosebi la China. Avalanșă ce se observă mai ales în țări europene cu dinamică redusă, în care dezbaterea publică și educația s-au umplut iarăși de carențe. La noi, „personalități” de mucava nu pricep, aidoma agitatorilor de circumstanță, că falsurile lor curente nu lovesc China, cum speră, și nici nu servesc la ceva, ci îi împiedică pe români să fructifice relații cu o țară care participă amplu la configurarea lumii.

Oricine este liber să spună ce vrea. Dar considerentele ar trebui subordonate înțelegerii faptului că, în țările Asiei, funcționează un fel de vedea lumea care nu se lasă epuizat de ideologii și propagande, căci vine din adâncimea istoriei. Ordinea lumii pe care acest fel o propune este diferită.

Andrei Marga

Administratie

Scandal de proporții la Direcția Silvică Arad: Bonus ilegal de 100.000 euro, drumuri fantomă și prejudicii de milioane! Cazul ajunge la Parchet!

Publicat

pe

De

Un nou scandal zguduie sistemul silvic românesc, având în prim-plan Direcția Silvică Arad. Un raport devastator al Corpului de Control, ale cărui concluzii au fost prezentate de ministra Diana Buzoianu, scoate la iveală o serie de abuzuri grave, de la pierderi financiare colosale la investiții plătite dar inexistente, culminând cu un bonus de pensionare ilegal, de aproape 480.000 de lei (echivalentul a circa 100.000 de euro). Într-o mișcare decisivă, documentul incriminator este trimis către Parchet, deschizând calea unei anchete penale.

Colaps financiar avertizat: Milioane de lei pierdute în doar 18 luni

„Raportul Corpului de Control ne arată că această direcție silvică este într-o cădere financiară accelerată,” a declarat public ministra Diana Buzoianu cu ocazia semnării raportului. Cifrele sunt alarmante: în anul 2024, Direcția Silvică Arad a înregistrat o pierdere de aproximativ 15 milioane de lei, iar în primele șase luni ale anului 2025, deficitul s-a adâncit cu încă 12 milioane de lei. Acest declin financiar rapid ridică serioase semne de întrebare privind gestionarea resurselor publice.

Drumuri „fantomă” și investiții inexistente: Banul public, deturnat fără scrupule

Una dintre cele mai șocante descoperiri ale controlului vizează investițiile plătite „pe hârtie” dar care nu există în realitate. „Am descoperit, cu ocazia acestui control, că au fost identificate inclusiv investiții care au fost achiziționate, recepționate, plătite, dar care nu există în realitate,” a subliniat ministra. Un exemplu flagrant este cel al drumului forestier Valea Orbilor, pentru care s-au decontat facturi în valoare de 280.000 de lei sub pretextul refacerii după calamități. Deși există documente justificative, în teren situația este cu totul alta: „În practică, acolo au fost aruncate câteva pietricele de la râul de lângă, iar drumul nu există nici astăzi, deși banii au fost plătiți.”

Fostul director, „jonglerii” cu salariul și pensia

Raportul aduce în atenție și modul în care fostul director, Teodor Țigan, a continuat să activeze și să încaseze salariu după pensionare, beneficiind simultan și de pensie. Această situație a fost posibilă, conform raportului, din cauza necomunicării documentelor esențiale către Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, generând o situație ilegală și imorală din punct de vedere administrativ.

Cea mai gravă abatere: Bonusul de 100.000 euro acelerat intr-un colaps financiar

Punctul culminant al neregulilor identificate îl reprezintă „cea mai gravă abatere”: un bonus de pensionare de aproape 480.000 de lei, aprobat în mod ilegal la nivel local. Absurditatea situației este amplificată de contextul în care această decizie a fost luată: Direcția Silvică Arad se afla deja într-un colaps financiar accentuat, ceea ce transformă acest bonus într-un gest de iresponsabilitate crasă și de risipă a banului public.

Următorii pași: Parchetul pe fir și măsuri urgente la Romsilva

Concluziile Corpului de Control nu vor rămâne fără urmări. Raportul integral va fi transmis de urgență către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție pentru verificarea posibilelor infracțiuni, ceea ce ar putea duce la inițierea unui dosar penal complex. Totodată, documentul va ajunge și la Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, cu solicitarea de a lua măsuri urgente privind conducerea Direcției Silvice Arad, pentru a stopa hemoragia financiară și a restabili integritatea instituțională.

Citeste in continuare

Administratie

Bogdan Ivan, fără milă: Control total la Hidroelectrica, vizate contractele preferențiale și „pilele” politice!

Publicat

pe

De

Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a reacționat prompt la informațiile apărute în spațiul public, dispunând declanșarea unor verificări de amploare la Hidroelectrica prin intermediul Corpului de Control al Ministerului. Gestul ministrului vine ca un semnal puternic de luptă împotriva corupției și a privilegiilor obținute ilegal pe banii publici.

„Zero toleranță”: O declarație de război abuzurilor

„Am ZERO TOLERANȚĂ pentru privilegii pe banii românilor,” a declarat ferm ministrul Bogdan Ivan, subliniind că sesizarea sa a venit din oficiu, ca răspuns la zvonurile și acuzațiile care au circulat recent. Această poziție intransigentă marchează o direcție clară a Ministerului Energiei de a curăța sistemul de practicile dăunătoare.

Contractele preferențiale, sub lupă: Cine a semnat și cine a profitat va plăti!

Ministrul Ivan a detaliat planul de acțiune, specificând cu precizie măsurile care vor fi luate:

  1. Toate contractele preferențiale intră în verificare: Niciun acord suspect nu va fi ocolit de auditul riguros.
  2. Cei care au beneficiat abuziv vor plăti INTEGRAL: Recuperarea prejudiciilor este o prioritate, iar sumele obținute ilicit vor fi restituite până la ultimul leu.
  3. Cei care au semnat vor răspunde: administrativ, civil și penal: Responsabilitatea nu se va opri doar la beneficiari, ci se va extinde și la factorii de decizie care au facilitat aceste contracte.

Hidroelectrica, o resursă strategică, nu „pușculița” nimănui

Într-un mesaj tranșant, ministrul a reiterat statutul Hidroelectrica, subliniind că gigantul energetic nu este la dispoziția nimănui: „Hidroelectrica nu e pușculița nimănui. Nicio firmă, instituție, fundație sau ‘recomandare’ politică nu este mai presus de lege.” Acesta a reamintit că regulile sunt simple și transparente: consumi, plătești; nu plătești, pierzi contractul și răspunzi legal.

Angajament ferm pe durata mandatului: energie pentru toți, nu doar pentru „pile”

Bogdan Ivan a asigurat publicul că, pe durata mandatului său, astfel de situații nu vor fi tolerate, considerând energia o resursă strategică a statului român, nu un „bonus pentru pile și relații”. El a promis că va reveni cu actualizări imediat ce Corpul de Control va finaliza raportul și vor exista informații oficiale. Acest demers reprezintă o promisiune de transparență și responsabilitate într-un sector vital pentru economia națională.

Citeste in continuare

Administratie

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, anunță: România pe traiectoria corectă! Redresare bugetară validată de Bruxelles, scădere istorică a deficitului!

Publicat

pe

De

Finanțele publice ale României se află pe o traiectorie ascendentă, conform declarațiilor optimiste făcute astăzi de Ministrul de Finanțe, Alexandru Nazare. Prezentând cifrele execuției bugetare la 10 luni, ministrul a confirmat nu doar redresarea economică, ci și o validare importantă din partea Comisiei Europene, care a înlăturat pericolul suspendării fondurilor europene. Această veste întărește credibilitatea țării și asigură stabilitatea negocierilor cu Bruxelles-ul.

Verdict pozitiv de la Bruxelles: Fondurile europene, în siguranță!

Alexandru Nazare a subliniat că evaluarea recentă a Comisiei Europene a validat conformarea României la cerințele bugetare, un moment crucial care marchează depășirea „pericolului suspendării fondurilor europene”. „Este un pas important pentru credibilitatea țării și pentru stabilitatea negocierilor pe care le purtăm la Bruxelles,” a declarat Nazare, indicând o recunoaștere externă a eforturilor de consolidare fiscală.

Cifrele vorbesc: Deficitul scade, veniturile explodează!

Execuția bugetară la zi, confirmată de agențiile de rating, arată că măsurile adoptate în ultimele luni au produs efectele proiectate. Deficitul bugetar a înregistrat o scădere semnificativă, în timp ce veniturile au crescut, iar cheltuielile statului au fost ținute sub control, fără a frâna însă investițiile publice.

Principalele cifre la 10 luni:

  • Deficit bugetar: 5,72% din PIB, o diminuare importantă față de nivelul înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut (6,22%), confirmând sustenabilitatea direcției de consolidare bugetară.
  • Venituri totale: În creștere cu 12,3%, statul a încasat 531,5 miliarde lei, atât datorită măsurilor adoptate, cât și eficientizării procesului de colectare.

Revoluția digitală la ANAF dă roade: Colectare record de TVA!

Un indicator cheie al succesului este evoluția colectării TVA. În luna octombrie, aceasta a atins un total de 13,6 miliarde lei, reprezentând nivelul maxim al acestui an. „Este un indicator clar că măsurile fiscale și digitalizarea ANAF înregistrează rezultate concrete, iar consumul se stabilizează,” a explicat Nazare. Cumulat la 10 luni, s-a înregistrat o creștere substanțială de +9,2 miliarde lei față de 2024, un „sprint de colectare în perioada iulie – septembrie a.c.”, contribuind direct la reducerea deficitului și la întărirea veniturilor bugetare.

Disciplina bugetară, un succes: Cheltuielile de personal, sub control!

Eforturile de control al cheltuielilor încep să se vadă în mod consistent. Cheltuielile de personal au înregistrat o scădere de 500 milioane lei în octombrie, fiind prima lună cu un impact atât de vizibil. Cumulat pentru trimestrul al III-lea și luna octombrie, economia la cheltuielile de personal se ridică la aproape 1,1 miliarde lei.

Investițiile publice, motorul dezvoltării: Miliarde direcționate în proiecte!

În ciuda disciplinei bugetare, investițiile publice nu au fost neglijate, demonstrând că dezvoltarea nu este frânată, ci dimpotrivă, primește un nou impuls. Investițiile publice au atins 96 miliarde lei (+8,65%), înregistrând un plus de 8 miliarde lei față de aceeași perioadă a anului trecut. „Acest lucru demonstrează că disciplina bugetară nu frânează dezvoltarea, ci dimpotrivă, creează spațiu pentru proiecte majore,” a adăugat ministrul.

Drumul spre stabilitate: Obiective ambițioase pentru 2026!

Alexandru Nazare a conchis că „devine vizibilă schimbarea reală în modul în care gestionăm finanțele publice: mai multă disciplină, eficientizare în activitatea de colectare și resurse direcționate către investiții care susțin dezvoltarea.” Ministerul Finanțelor își propune să continue să lucreze cu aceeași rigoare pentru a încheia anul în ținta de deficit și a consolida stabilitatea financiară a României. „2026 trebuie să fie anul în care relansăm economia pe baze sănătoase,” a concluzionat ministrul Nazare.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusivo zi ago

Circul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș

O poveste cu sânge, lacrimi și „rapoarte prealabile” pe post de ciocan, unde un luptător SAS e tăvălit de un...

Exclusivo zi ago

Opacitatea legală: Sindicatul polițiștilor denunță „reperele interne” ale MAI ca „perversitate și devianță mintală”

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) sunt ținta unor acuzații dure privind sustragerea de la...

Exclusiv2 zile ago

IGPR, acuzat de „inchiziție internă”: Proceduri secrete transformă polițiștii în „vite fără drepturi”

Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) este ținta unor acuzații extrem de grave lansate de Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului...

Exclusiv3 zile ago

Prahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!

Se spune că istoria nu se repetă, dar rimează. În Prahova, însă, istoria nu doar rimează, ci pare că își...

Exclusiv3 zile ago

MAI, templul incompetenței aprobate: De la principiul Peter la ‘pricipitul polițienesc’ – Când ierarhia e o farsă, iar bunul simț, o glumă proastă.

Când ierarhia devine o farsă și bunul simț o glumă proastă Cunoașteți, desigur, Principiul Peter, acea axiomă nemiloasă, formulată de...

Exclusiv3 zile ago

Reforma MAI sub lupă: Sindicatul Europol demască „demagogia” din spatele anunțurilor ministeriale

Vicepremierul și Ministrul Afacerilor Interne, Marian Cătălin Predoiu, a anunțat, pe 18 noiembrie, cu mare fast, ceea ce a descris...

Exclusiv4 zile ago

Legea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș

În culisele întunecate ale Serviciului pentru Acțiuni Speciale (SAS), unde „inelul magic” al abuzului continuă să rotească destinele, iar „psihologii...

Exclusiv4 zile ago

Justiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!

În România anului 2025, justiția a depășit granițele ridicolului, transformându-se într-un circ macabru unde clovnii, odinioară gardieni ai legii, se...

Exclusiv4 zile ago

CIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!

Cazul fostului Comandant Descarcerare Petrobrazi – Pop Ionuț-Costin (III) În analele deja supraîncărcate ale absurdului juridic românesc, dosarul domnului Pop...

Exclusiv4 zile ago

SINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!

În orașul unde legea pare să fie un simplu moft, iar democrația o glumă proastă, piesa de teatru absurd a...

Exclusiv5 zile ago

Penitenciarul Târgșor: UN NOU ÎNCEPUT DEZVĂLUIT! Interviu EXCLUSIV și reportaj incendiar cu Adrian Grigoroiu, liderul EQUITAS – Marca Incisiv de Prahova

Penitenciarul Târgșor: Răsăritul unei noi ere – O reformă jurnalistică de amploare Redacția Incisiv de Prahova vă prezintă o analiză...

Exclusiv5 zile ago

Verdict clar al justiției: Actele administrative Nu pot infrânge legea. Sindicatul Diamantul prezintă decizii fundamentale

Sindicatul „Diamantul” a dezvăluit recent o serie de „extrase bune de ținut minte” din jurisprudența înaltelor instanțe românești, care clarifică...

Exclusiv5 zile ago

Intervenție fulger la Mioveni: Studenta-polițist, alături de colegii săi, prinde criminalul unui taximetrist

O acțiune promptă și coordonată a trei polițiști, printre care și o elevă stagiară, a condus la prinderea rapidă a...

Exclusiv6 zile ago

Războiului cifrelor în agricultură: MADR pulverizează dezinformarea despre subvențiile PAC!

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) a ieșit la rampă cu o serie de clarificări incendiare, menite să demanteleze valul...

Exclusiv6 zile ago

România, secolul XXI: Polițistul, ingropat de viu în „sicriele” statului – O comedie neagră semnată IGPR

Pe ecranele lucioase, România ne prezintă o Poliție futuristă, digitalizată, gata să prindă infractorii cu AI și drone. În realitatea...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv