Actualitate
România cere UE să susțină Republica Moldova

Autoritățile de la Chișinău dovedesc că au înțeles suficient de multe din invazia brutală, nejustificată și ilegală a Federației Ruse asupra Ucrainei, așa că încearcă, condiționat de situația economică internă, să ia măsuri de prevenție destinate creșterii gradului de reziliență în cele mai pesimiste scenarii militare. Astfel, de la nivelul superior al conducerii apărării din Republica Moldova, au fost aduse, în spațiul public, imperativul achiziționării unui sistem credibil de apărare antiaeriană și care sunt condițiile decretării unei mobilizări parțiale, dacă evoluția frontului din Ucraina o va impune.
La 10 octombrie, între orele 08.33-09.02, structurile specializate ale Ministerului Apărării de la Chișinău, alături de structuri similare din România și Ucraina, au identificat trei ținte aeriene care au survolat ilegal spațiul aerian al Republicii Moldova. Este vorba despre trei rachete rusești lansate din Marea Neagră, având ca ținte obiective civile din Ucraina.
Ministrul Apărării de la Chișinău, Anatolie Nosatîi, a declarat, recent, la TVR Moldova, că nu există garanția că alte rachete rusești nu vor survola ilegal spațiul aerian al R. Moldova.
Am fost martori la acest incident a doua oară, când am avut survolarea spațiului aerian. Spațiul aerian a mai fost survolat prin regiunea transnistreană, niște zboruri prin luna mai, dacă nu greșesc.
Au fost niște cazuri care au fost puțin documentate, deoarece era intensitatea destul de mare în spațiul aerian din apropierea R. Moldova, a spus Nosatîi, care a precizat că există discuții cu partenerii din Occident, privind asigurarea securității spațiului aerian, iar guvernul încearcă să identifice soluții pentru rezolvarea problemelor de acest fel și asigurarea securității cetățenilor R. Moldova.
De asemenea, Anatolie Nosatîi a precizat că un sistem integrat, care să asigure securitatea spațiului aerian al R. Moldova, costă foarte mult, implementarea durând de la trei până la șapte ani.
Este un sistem destul de complicat, care se creează reieșind din teritoriul și relieful fiecărei țări în parte. Noi avem un studiu destul de dezvoltat, detaliat, de partenerii occidentali. Începând din anul 2009, când au fost întreprinse măsuri de readucere în stare de funcțiune a sistemului național de apărare antiaeriană.
Aceste date ne arată necesitatea de a avea mai multe sisteme de radare, la diferite înălțimi și cu posibilitatea de acoperire a teritoriului național, inclusiv și a teritoriului adiacent, până la distanța de circa 200-250 km.
Ce ține de capacitatea de intervenție, iarăși, se eșalonează la nivel tactic, operativ și strategic și, respectiv, impune achiziționarea sau dotarea cu diferite sisteme.
La nivel tactic, vorbim despre rachete de distanță mică și medie, la nivel operativ, de o distanță de 40-80 de km, și, la nivel strategic, de niște sisteme mai performante, ce ar depăși 200 de km.
Acestea ar fi niște costuri colosale, pe care R. Moldova nu-și permite, într-un timp scurt, să le acopere. Respectiv, trebuie să fie lansate niște programe de înzestrare de lungă durată, eșalonate și coordonate în timp și finanțate, a declarat Anatolie Nosatîi, TVR Moldova.
În ceea ce privește o eventuală mobilizare a cetățenilor, pentru situații excepționale, Republica Moldova va recurge la această măsură doar în cazul în care războiul din Ucraina se va schimba radical, iar ostilitățile s-ar apropia de granițele sale sau duc la o creștere puternică a fluxului de refugiați, a precizat ministrul apărării de la Chișinău, Anatolie Nosatîi, în cadrul emisiunii Punctul pe Azi, de la TVR Moldova.
Pentru a trece la un așa scenariu, trebuie să fie niște schimbări radicale, în primul rând, pe frontul din Ucraina. Ceea ce ar însemna că acțiunile militare ar fi foarte aproape de hotarele Republicii Moldova, respectiv ar fi niște schimbări ce țin de migrarea refugiaților, ceea ce ar fi resimțit pentru o mișcare masivă a forțelor militare în zonele de operații.
Și, atunci, ar fi clar că și noi o să fim nevoiți să întreprindem măsurile respective pentru a reacționa adecvat la scenariu. Nu o să așteptăm până la ultima zi, când o să fie deja târziu, a declarat ministrul Nosatîi.
Parisul organizează o conferinţă de susţinere a R. Moldova
Franţa va găzdui, în luna noiembrie, o conferinţă de susţinere a Republicii Moldova, pe fondul invaziei ruse în Ucraina, a anunţat, la finalul săptămânii trecute, preşedintele francez Emmanuel Macron, potrivit Agerpres care a preluat AFP.
Macron a explicat, în finalul summitului european de la Bruxelles, că liderii participanţi au insistat asupra necesităţii de a se mobiliza pentru a ajuta Republica Moldova, care suferă, la rândul ei, din plin consecinţele atacurilor Rusiei împotriva Ucrainei.
În acest scop, vom organiza în noiembrie o conferinţă de susţinere a Republicii Moldova, a spus preşedintele francez.
România cere UE să susțină Republica Moldova
Participând, la 17 octombrie, în Luxemburg, la reuniunea miniștrilor afacerilor externe din statele membre ale UE, Consiliul Afaceri Externe (CAE), ministrul afacerilor externe, Bogdan Aurescu, s-a referit la consecințele regionale ale escaladării conflictului de Rusia și a atras atenția asupra situației Republicii Moldova, al cărei spațiu aerian a fost încălcat de trei rachete rusești în cadrul recentului atac al Rusiei asupra Ucrainei, ceea ce reprezintă o altă violare a dreptului internațional, cu atât mai mult cu cât este vorba despre un stat neutru, conform Constituției R. Moldova.
Totodată a menționat importanța ca UE să susțină Republica Moldova, care este unul dintre statele cele mai afectate de conflictul din Ucraina și de efectele acestui conflict, mai ales pentru a face față crizei energetice. În acest context, a menționat faptul că România a început deja livrarea de energie electrică Republicii Moldova.
Discuții cu NATO și UE
În perioada 12-13 octombrie, la Bruxelles, ministrul apărării de la Chișinău, Anatolie Nosatîi, a avut mai multe întrevederi și discuții cu reprezentanți de la vârful NATO și ai Uniunii Europene.
Astfel, în cadrul întrevederii cu secretarul general adjunct al Alianței, Mircea Geoană, alături de asistentul Thomas Goffus, au fost dezbătute subiecte cu privire la stadiul actual al relațiilor de colaborare a Republicii Moldova cu Alianța Nord-Atlantică, în cadrul Parteneriatului pentru Pace (PpP), dar și evoluția situației de securitate din regiunea extinsă a Mării Negre.
S-a avut în vedere realizarea Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului RM-NATO și obiectivele asumate în cadrul Procesului de Planificare și Revizuire a Parteneriatului (PARP), progresul implementării pachetului Iniţiativei de Consolidare a Capacităţii de Apărare (DCBI), precum și proiectele de asistență destinate modernizării sectorului de securitate și apărare al Republicii Moldova.
De asemenea, Anatolie Nosatîi s-a întâlnit cu Președintele Comitetului Militar al UE, generalul Robert Brieger, și locțiitorul Secretarului General al Serviciul European de Acțiune Externă (SEAE), Charles Fries, cu care a discutat despre colaborarea dintre instituția de apărare a Republicii Moldova cu subdiviziunile UE și sprijinul acordat în reformarea și modernizarea sectorului de apărare și securitate al R. Moldova.
Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 12 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!