Administratie
MApN s-a înțeles cu Lidl să mute un radar NATO, în favoarea unui depozit al lanțului de magazine?

Mai mulți jurnaliști au atras atenția asupra unei înțelegeri extrajudiciare dintre Ministerul Apărării Naționale (MApN) și retailerul Lidl, într-un litigiu privitor la construcția unui depozit al comerciantului german în localitatea doljeană Cârcea, în zona critică a unui radar, aflat în acel loc din 1998.
Titlurile materialelor publicate de Libertatea, în 22 septembrie – MApN s-a înțeles cu Lidl să mute un radar NATO, în favoarea unui depozit al lanțului de magazine, respectiv.
După ce un judecător le-a anulat tranzacția, Ministerul Apărării s-a răzgândit: spune că nu mai „relochează” radarul care apără baza de la Deveselu bruiat de noul depozit Lidl, ci îl „supraînalță” – pot purta cititorul pe o pistă falsă, oferind impresia unei înţelegeri conform căreia armata ar fi de acord să mute radarul în altă parte, să mute unitatea militară cu totul chiar, iar construcţia comerciantului să rămână pe loc.
Analiza faptelor arată însă că nu a existat niciodată această intenție; instalaţia radar rămâne pe loc, nefiind vorba de nicio înţelegere suspectă, ci de discuţii purtate între părţi pentru implementarea unei soluţii tehnice.
Sursa citată scrie că depozitul s-a construit în 2021-2022, după ce, la 28 iunie 2021, Consiliul Județean Dolj (CJ) a emis autorizație de construire, fără a ține cont că, în avizul favorabil pentru obținerea certificatului de urbanism, nu s-a menționat obligativitatea avizului favorabil din MApN.
În iunie 2021, Lidl a demarat lucrările de construcție și, la începutul lui 2022, compania a fost obligată să le sisteze, întrucât MApN a informat CJ Dolj că autoritățile administrației locale județene au obligativitatea integrării în documentațiile de urbanism și amenajarea teritoriului, în condițiile legii, a zonelor supuse servituților aeronautice.
Într-un comunicat remis ziarului Libertatea, MApN informează că personalul UM 01803L Cârcea a întreprins demersurile legale imediat ce a fost evident că în zonă apare o nouă construcţie, începând cu 24 ianuarie 2022, când lucrările de construcție în discuție au ajuns la stadiul ridicării stâlpilor din cadrul structurii de rezistență supraterană, dată la care unitatea a sesizat situația prin raport către eșalonul superior.
MApN menționa atunci că, în zona critică a radarului, intră toate construcțiile ridicate pe o rază de 5.000 de metri în jurul instalației militare.
Generalul de brigadă Constantin Spînu, şeful Direcţiei informare şi relaţii publice a MApN, ne-a transmis că această zonă nu este definită arbitrar, ci prin măsurători exacte şi prin suprapunerea caracteristicilor de funcţionare ale aparaturii cu terenul din zonă.
Se obţin astfel date care sunt traduse în teren într-o zonă de protecţie. În linie dreaptă, între depozitul Lidl și radar sunt mai puțin de 2.000 m, iar clădirea depozitului are, în unele zone, 20 de metri înălțime. CJ Dolj nu a ținut cont de nota transmisă de MApN, transmițând către Lidl că își poate continua lucrările de construcție.
La 22 martie 2022, MApN a solicitat Secției Contencios Administrativ a Tribunalului Dolj suspendarea autorizației de construire și sistarea lucrărilor, menționându-se, printre altele, că zona de descoperire (vizibilitate radio) va fi afectată în mod semnificativ pe direcţia sud faţă de radar.
În timp ce magistrații Tribunalului Dolj au amânat luarea unei decizii în dosarele privind suspendarea autorizației de construcție și sistarea lucrărilor, respectiv anularea autorizațiilor, Lidl și Consiliul Județean Dolj, ambii cu calitatea de pârâți, au dorit să găsească o soluție împreună cu MApN.
Libertatea scrie că, la 12 iulie, MApN și Lidl au ajuns la o înțelegere, potrivit unui document depus la dosar. Ministrul Vasile Dîncu a semnat, la 12 iulie, Ordinul 106, prin care și-a delegat competența îndeplinirii unor atribuții aflate în responsabilitatea ministrului apărării locțiitorului comandantului Brigăzii 76 Cercetare, Supraveghere și Recunoaștere competența încheierii, în calitate de reprezentant al MApN, a tranzacției judiciare cu părțile litigante din dosarul 3706/63/2022.
În Ordin se face referire la amenajarea unei poziții temporare de funcționare a unui radar pe timpul executării lucrărilor și relocarea efectivă a radarului FPS-117 din organica Companiei 110 Radiolocație Cârcea din poziția actuală în viitorul amplasament, care se va realiza de către pârâți pe cheltuiala lor, cu un operator economic specializat și agreat de furnizorul echipamentelor sau de agenția NATO.
Actul a fost depus la dosarul din instanță, la fel ca înțelegerea extrajudiciară dintre reclamant și pârâți, însă la termenul din 22 septembrie, judecătorii Tribunalului Dolj au respins înțelegerea dintre minister și Lidl.
Acest act administrativ nu intră în sfera neobișnuitului, dar, probabil, sintagma relocare efectivă a fost aceea care a produs impresia falsă că radarul va fi mutat definitiv din acel loc.
În punctul de vedere trimis săptămânalului Observatorul militar, generalul de brigadă Constantin Spînu a adăugat că MApN a intentat procese pentru suspendarea autorizaţiei de construire și sistarea lucrărilor, respectiv anularea autorizației de construire, iar până la o decizie definitivă, trebuie parcurși în instanţă toţi paşii procedurali.
În paralel cu acest proces, care îşi urmează cursul şi, evident, nu se ştie când se va încheia, MApN caută soluţii alternative pentru a rezolva situaţia, astfel încât să fie asigurată funcționalitatea sistemului radar.
Legislaţia permite căutarea unei astfel de soluţii. În calitate de autoritate prejudiciată, ministerul poate purta discuţii cu proprietarii viitoarei construcţii, consultându-i şi pe aceia care au produs sistemul radar, aici fiind implicată şi o agenţie NATO (NATO Support and Procurement Agency), prin care s-a făcut achiziţia.
După aceste discuţii, s-a ajuns la concluzia că există o soluţie tehnică, ce ar permite atât continuarea lucrărilor, cât şi funcţionarea fără probleme a instalaţiei radar. În articolul din Libertatea se speculează că ministerul s-ar fi răzgândit şi că nu mai dorește mutarea radarului.
Adevărul este că MApN nu a avut niciodată intenţia de a muta radarul din acea unitate. Soluția tehnică la care se face referire în ordinul de delegare a competențelor prevede instalarea temporară a radarului în aceeaşi cazarmă, pe o poziţie apropiată celei inițiale, astfel încât el să continue să funcţioneze.
Spînu mai spune că pe locul de pe care pleacă temporar radarul ar urma să se construiască o infrastructură specială pentru supraînălţarea radarului, executată cu un constructor autorizat pentru asemenea lucrări, după specificații stabilite în conformitate cu caracteristicile sistemului radar, astfel încât acesta să nu mai fie obturat de depozit.
La final, ar urma să se demonteze radarul de pe poziţia temporară şi să se reinstaleze pe viitoarea poziţie supraînălţată. În plus, această opțiune ar îmbunătăți în mod substanțial posibilitățile de descoperire ale radarului, chiar comparativ cu situația de dinaintea începerii lucrărilor de construcție la obiectivul industrial.
Spre exemplu, înălțarea antenei unui radar cu cel puțin 12 metri față de o cotă de referință, poate aduce un câștig operațional important, prin creșterea distanței de descoperire la înălțimi mici și foarte mici cu aproximativ 5-10 km față de posibilitățile inițiale.
În plus, acest al doilea curs de acțiune ar permite dezvoltarea locală pe viitor, prin autorizarea spre realizare a unor alte proiecte de investiții similare, fără a mai apărea limitări de funcționare a sistemului radar.
Această soluţie tehnică va fi implementată, repet, doar dacă se ajunge la o înţelegere cu Lidl, care ar trebui să acopere toate costurile presupuse, soluția nefiind deloc una ieftină, spune Spînu.
Cu privire la soluția Tribunalului Dolj de a respinge solicitarea MApN, generalul de brigadă Spînu spune că deciziile instanțelor de judecată vor fi respectate și aplicate.
În funcţie de motivarea deciziei, se va decide dacă se poate merge mai departe cu o soluţie tehnică de acest gen sau cu procesul pentru invalidarea autorizaţiei de construire, până la finalizarea lui.
În acest stadiu, construcţia are doar stâlpii ridicaţi, ei nu afectează în mod semnificativ funcționarea radarului, dar, evident, trebuie găsită o soluție care să nu perturbeze în niciun fel funcționarea echipamentelor. Demolarea construcției va fi posibilă doar în urma unei unei decizii definitive a instanţei.
Ambele soluţii, atât desființarea construcției industriale, cât și eventuala supraînălțare a antenei pe cheltuiala Lidl, asigură funcționarea radarului în parametrii optimi, ceea ce reprezintă singurul interes al MApN în această speță, a încheiat șeful Direcției informare și relații publice. (Liviu Anghel).
Administratie
Prahova accelerează tranziția justă: De la birocrație la investiții concrete
Administratie
Clujul devine capitala curioșilor: Ziua Porților Deschise la Școala de Poliție – Aventura te așteaptă!
Administratie
Criminaliști de elită din Europa, la Mureș: Schimb de experiență inovator pentru investigarea locului faptei!
-
Exclusivacum 3 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum o zi
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 3 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 13 ore
Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi
-
Exclusivacum 4 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!