Featured
Modificare ce vizează perioada de timp aferentă conducerii unei persoane la sediul poliției

Ieri, în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 431 a fost publicată Legea privind modificarea și completarea art. 36 din Legea nr. 218 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, modificare ce vizează perioada de timp aferentă conducerii unei persoane la sediul poliției, stabilirea situației de fapt și dispunerea măsurilor legale față de aceasta.
Pentru publicul larg trebuie specificat faptul că polițiștii sunt îndreptățiți să conducă o persoană la sediul poliției în următoarele situații:
- când nu s-a putut stabili identitatea acesteia ori există motive verosimile pentru a bănui că identitatea declarată nu este reală sau documentele prezentate nu sunt veridice;
- când din cauza comportamentului, locului, momentului, circumstanțelor ori a bunurilor aflate asupra sa, creează motive verosimile pentru a bănui că pregătește sau a comis o faptă ilegală;
- când prin acțiunile sale periclitează viața, sănătatea sau integritatea corporală, a sa ori a altei persoane, sau ordinea publică;
- dacă luarea unor măsuri legale, pe loc, ar putea crea un pericol pentru aceasta sau pentru ordinea publică.
Ulterior conducerii persoanei la sediu, conform vechilor reglementări, polițiștii procedau la verificarea situației de fapt și, după caz, iar în eventualitatea în care constatau că aceasta a încălcat vreo prevedere legală în vigoare, luarea măsurilor legale față de persoana condusă la sediul poliției trebuia se realizează de îndată, iar după realizarea acestor activități, polițiștii erau obligați să permită persoanei în cauză părăsirea imediată a sediului.
Conform noilor reglementări, în situația conducerii unei persoane la sediul unității de poliție pentru una dintre cele patru situații menționate anterior, verificarea situației de fapt și dispunerea măsurilor legale față de aceasta să se efectueze de îndată dar fără să se depășească 8 ore de la momentul inițierii deplasării, termen care, în situații în care identitatea persoanei nu a putut fi stabilită în 8 ore, se va prelungi cu perioada de timp necesară, fără a se depăși 12 ore de la momentul inițierii deplasării.
De asemenea, este relevant faptul că în conformitate cu modificările aduse legii, polițiștii sunt obligați să permită persoanei conduse să părăsească sediul în următoarele situații:
- după finalizarea activităților chiar dacă termenul de 8 ore, respectiv 12 ore nu au expirat;
- după expirarea termenului de 8 ore, dacă identitatea persoanei a fost stabilită;
- după expirarea termenului de 12 ore, chiar dacă identitatea persoanei conduse nu a putut fi stabilită.
Cu privire la aceste termene, organizația noastră a transmis specialiștilor din cadrul MAI în cadrul ședinței de dialog social ce a avut loc la data de 23 aprilie 2021 că aceste termene nu sunt suficiente întrucât în practică se pot ivi situații în care polițiștii depistează persoane cu identitate necunoscută (PIN), persoane de altă naționalitate care nu cunosc o limbă străină de circulație internațională și pentru care instituția nu are capacitatea identificării în teritoriu a unor translatori în timp util, persoane cu dizabilități sau deficiențe în vorbire a căror identitate sau situație nu poate fi stabilită într-un timp atât de scurt, necesitând verificări suplimentare, eventual solicitări de colaborare cu alte unități de poliție din țară în vederea stabilirii situației persoanei în cauză.
De asemenea, am subliniat faptul că în situația în care ne raportăm la măsuri administrative precum conducerea persoanelor la sediul unității de poliție, ce au ca efect restrângerea drepturilor fundamentale ale cetățenilor, MAI, în calitate de inițiator al acestor noi reglementări ar fi trebuit să ia în calcul inclusiv modificarea OUG nr. 104/2001 privind organizarea și funcționarea Poliției de Frontieră Române, dar și legea nr. 550/2004 privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române, întrucât în baza OMAI nr. 60/2010 privind organizarea și executarea activităților de menținere a ordinii și siguranței publice personalul din cadrul celor trei arme pot desfășura activitatea de patrulare în sistem integrat, fiind pus în postura de a aplica măsura de conducere la sediul unităților în mod diferențiat.
Însă analizând la acest moment forma în care legea a fost promulgată, putem concluziona și de această dată că există o diferență crasă între cum se vede dintr-un birou călduros activitatea desfășurată de polițiști în stradă, comparativ cu modul în care o percepem noi și cetățenii onești ai țării, instituțiile de forță fiind puse la acest moment în postura de a pune în aplicare în mod diferit măsura administrativă de conducere a persoanelor la sediu, dezvaluie cei de la sindicatul Europol. (Cerasela N.).
Exclusiv
Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi
Exclusiv
Protestul sindical din 29 Octombrie: Circ cu ursul Bolo sau apărarea ultimă a barosanilor?
Anchete
Polițista Dana Cristina, erou în timpul liber: A salvat o femeie de 82 de ani pe centura Timișoarei
-
Exclusivacum 2 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Administratieacum 15 ore
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 4 zile
ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”